Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Ite kans kyykkään lähes poikkeuksetta häkissä jo senkin takia, että ei kävisi itselle pahasti jos joku kävelee/kyykkii alle, eikä sinne häkille pääse häirimään ihan niin hyvin ku nostolavan reunoille. Välillä kyllä *ituttaa melkolailla, kun joku tulee ja kyykkii lattialle kassia tai juomapulloa 15 cm päässä ilmassa heiluvista kyykkypainoista, ei voi sen vertaa odottaa että sarja loppuu. Ihan hyvin voisin menettää tasapainon ja horjahtaa vähän sivulle (niin ei oo kyllä koskaan käynyt, mutta voi käydä koska vaan). Ottakoot painot olkapäähän tai selkään jos osuu (kun aikuisista ihmisistä on kuitenkin kyse), muuten sai huomautella koko ajan ja olis varmaan leimautunut salin mulkuksi. Sama se on sitten jos ei tee häkissä ja tekeekin nostolava-alueella normitelineistä, niin eiköhän siihen joku tuu sitten puolen metrin päähän tekemään tempausta just sillain, että jos sattuis menemään yli niin se tanko tulis minun naamalle. Ei paljon järki päätä paina... Ihan yhtä hyvin multakin vois niskan yli tippua painot sen tempaajan pohkeille. Noh, nyt kun käydään kahdestaan salilla niin toinen kattoo aina vieressä ettei joku maailmanomistaja-ei-voi-odottaa-vielä-pari-toistoa tuu alle...

Nyt kokeilin taas maastavetoa, ja ongelma näyttää olevan liikkuvuudessa pikemmin kuin keskikropan pidosta. Kun kumarrun ottamaan tangosta kiinni, selkä alkaa väkisin pyöristyä käsien mennessä polvien alapuolelle. Eli kun reisien ja selän välinen kulma pienenee, jossain alkaa kiristää, ja selkä pyöristyy. Nyt tarvittaisiin jotain hardcore venytyksiä asian korjaamiseksi. Esim.

Nyt kokeilin taas maastavetoa, ja ongelma näyttää olevan liikkuvuudessa pikemmin kuin keskikropan pidosta. Kun kumarrun ottamaan tangosta kiinni, selkä alkaa väkisin pyöristyä käsien mennessä polvien alapuolelle. Eli kun reisien ja selän välinen kulma pienenee, jossain alkaa kiristää, ja selkä pyöristyy. Nyt tarvittaisiin jotain hardcore venytyksiä asian korjaamiseksi. Esim.

Selän pyöristyminen johtuu yleensä kireistä ylätakareisistä ja niitä venytellessä on tärkeää että polvet ei oo lukossa.

Yksi hyvä venytys on mennä penkille istumaan hajareisin työntää napaa selkäsuorana kohti penkkiä.

edit: myös lonkankoukistajia kannattaa venytellä
tässä ohjeita http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/108173-pakkotoiston-kehonhuolto-opas-2012-a/

Selän pyöristyminen johtuu yleensä kireistä ylätakareisistä ja niitä venytellessä on tärkeää että polvet ei oo lukossa.

Yksi hyvä venytys on mennä penkille istumaan hajareisin työntää napaa selkäsuorana kohti penkkiä.

edit: myös lonkankoukistajia kannattaa venytellä
tässä ohjeita http://www.pakkotoisto.com/vammat-ja-lihashuolto/108173-pakkotoiston-kehonhuolto-opas-2012-a/

Jeps, tuohon tulokseen tulin itsekin. Noita kehonhuolto-oppaankin perustakareisivenyttelyjä tehdessä en millään saa tuntumaan venytystä takareiden yläosaan, vaan se tuntuu vain lihaksen alaosassa. Ja saan esim. kämmenet lattiaan seisaaltaan, joskin polvet on silloin lukossa ja selkä pyöreänä. Tuo ehdottamasi venytys tuntuu vähän paremmin yläosassa, koska selkä on suorassa sitä tehdessä.

Lähinnä varmistelen onko ajatuksessa järkeä...

Tavoitteena kyykky 1½ kertaa omapaino, mave 2x omapaino; kiloissa tuo tekee 120 ja 160 kg. Sain tuon kyykyn nyt tehtyä, mavemaksimi lie <140 sen perusteella miltä 1x135 tuntui. (Tavoitteissa ei ole sen kummempaa syytä, kunhan nyt on selvä ja realistinen tavoitepiste.)

Ajattelin jatkaa kyykkyä tekemällä jotain väliltä 1x1-2x3 ja kiloina ehkä 95-115, sitten jalkaprässiä. Saisiko tällä pidettyä kyykkytuloksen ja ehkä vahvistettua jalkoja, mutta samalla säästettyä selkää niin että maastavetoa voisi harjoitella paremmin?

Äh mitenhän sitä muotoilisi mun kysymyksen ymmärrettäväksi. Vähensin eilen painoja ja tein vaihteeksi syväkyykkyä, niin että perse hipoi lattiaa. Painoina oli 20 kg:n tangon lisäksi vain 10 kg + 10 kg. (Joo, täys amatööri jumppapirkko täällä!:D)
Ylösnousu tapahtui jotenkin kaksivaiheisesti, eli en meinannut päästä sieltä suoraan ylös, vaan muljahdin aina jotenkin oudosti etukumaran kautta ylös. Tuo ei varmaan ole toivottua? Pitäisi varmaan vähentää painoja sen verran, että pääsen sieltä ponnistamaan suoraan puhtaasti ylös?
Neuvokaa jos joku tajusi mun ongelman :face:

Mä en ole oikein hahmottanut tuota iänikuista kyykkyohjetta, että polvet ei saa ylittää jalkateriä. Milloin tuo tapahtuu, jos muuten tekniikka on suunnilleen kondiksessa? Tahtooko tuo sanoa samalla sitä, että kyykky ja samalla koko asento kallistuu liikaa eteen, jolloin polvet ylittää jalkaterät? Kenties myös ruumiin mittasuhteista riippuvaista?

Tuossa yllä on varmaan kyse siitä, että keskivartalon voimat pettää ja kyykky menee selälle. Varmaan pitäs keskittyä pitämään pakettia kasassa, ts. yläkroppaa suoremmassa, johon taas auttaa keskivartalon lihasten vahvistaminen. Saa korjata, jos aihetta on.

Ä
Ylösnousu tapahtui jotenkin kaksivaiheisesti, eli en meinannut päästä sieltä suoraan ylös, vaan muljahdin aina jotenkin oudosti etukumaran kautta ylös. Tuo ei varmaan ole toivottua? Pitäisi varmaan vähentää painoja sen verran, että pääsen sieltä ponnistamaan suoraan puhtaasti ylös?

Joo, pienemmillä painoilla liikkeelle ja keskity alhaalta lähtiessäsi siihen, että et anna selän kaatua eteen vaan painat selkää ylös samalla kun lähdet jalkojen voimalla nousemaan montusta. Tyypillinen ongelma, jonka syinä ovat puutteellinen tekniikka ja/tai heikko selkä/keskivartalo.

Okei minäpä keskityn noihin asioihin! Selkä on mulle ollut aina sellainen murheenkryyni. Tai siis olen treenien jälkeen aina ihan jumissa, enkä pysty sitomaan kengännauhoja jne. Ja kun aloitan kyykkäämisen niin en meinaa ensimmäisillä kerroilla päästä edes normaalikyykkyyn vain joudun "pumpata" muutaman kerran selkää lämpimäksi tai jotain, jotta pääsen laskeutumaan alas asti.
Syvät vatsalihakset mulla oli ennen raskautta tosi hyvässä kunnossa, ja olen mielestäni saanut ne kyllä aika kivasti palautettuakin, mutta selkälihaksissa on ehkä sitten puutteita. Mulla on tosi pitkä(notko) selkä , joten sen hallinta noita liikkeitä tehdessä olisi kyllä tärkeää.

Varmaan pitäis kysyä myös tekniikkaohjeita ammattilaisilta, kun tiukan aikataulun takia pyrin tekemään tosi lyhyitä mutta rankkoja treenejä. Niissä saa hyvin telottua itsensä huonoon kuntoon kun tekee miten sattuu!

Mä en ole oikein hahmottanut tuota iänikuista kyykkyohjetta, että polvet ei saa ylittää jalkateriä. Milloin tuo tapahtuu, jos muuten tekniikka on suunnilleen kondiksessa? Tahtooko tuo sanoa samalla sitä, että kyykky ja samalla koko asento kallistuu liikaa eteen, jolloin polvet ylittää jalkaterät? Kenties myös ruumiin mittasuhteista riippuvaista?

Kyllä ne saa mennä ja painonnostotyylisessä kyykyssä ja etukyykyssä tuota tuppaa tapahtumaan sekä mitä syvemmälle mennään.

Mulla taitaa kyykyssä kääntyä vasen kylki jonkun verran eteenpäin. Huomasin asian tänään kun vasemmalta puolelta meinas tanko kolista telineisiin noston loppuvaiheessa.

Mietin vaan että johtuuko tää jostain kireydestä tai lihasepätasapainosta, vai onko vaan tekniikka muuten perseestä? Aikasemminkin välilä ihmetelly kun kyykätessä vasen jalka menee helposti jumiin tuolta yläreiden / lonkankoukistajan tuntumasta.

Mulla sama juttu, välillä se katos itestään mutta sitten tuli taas takas. O.o

Kyllä ne saa mennä ja painonnostotyylisessä kyykyssä ja etukyykyssä tuota tuppaa tapahtumaan sekä mitä syvemmälle mennään.
Jeh. Tällaiseen tulokseen olin itsekin tullut, jonka vuoksi tuota ihmettelinkin.

edittiä. oli vähän blondi olo, kun mallailin koipiani ja kelasin, että miten perkele se pitäs kyykätä, ettei noin kävis.. :)

Nyt kysymys omasta kokemuksesta kyykyn kanssa. Olen nyt treenannut 3kk SS:llä (tällä aloitin) kyykyssä 5 toiston sarjoja, ajattelin, että on hyvä lyhyillä toistoilla harjoitella tekniikkaa ettei väsymys väännä sitä pieleen (yli 5:llä toistolla), 3kk G6:lla 10 toiston sarjoilla mutta vaihdoin 5 toiston sarjoihin noin 2kk jälkeen, koska meinasi taju lähteä tangon alla (ei saanut happea), ja nyt pari viikkoa olen käyttänyt 2-jakoista 5 toiston sarjoilla. Noh, asiaan. Tänään oltiin koululiikunnassa puntilla ja menin ryhmään, jossa oli "vähemmän treenanneet" ja siellä sitten koulun salilla menin ohjeiden mukaan tekemään takakyykkyä 60kg painoilla, koska säästin ruutia huomiseen oikeaan jalkatreeniin ja oli ihan outo se kyykkyhäkki koulussa(?). Sitten opettaja tuli suolaamaan tekniikkani. Mitä? Hän neuvoi, etten mene tarpeeksi alas, kysyin: Eikö ATG-kyykky (aka syväkyykky) ota turhan paljon polviin? Ei kuulemma jos tekniikka on oikea ja tekeehän ne voimanostajatkin hulluilla painoilla syväkyykkyä. Mutta olen itse tehnyt aina siten, että reidet on lattian kanssa yhdensuuntaiset, onko tämä väärin? Sitten keskusteltiin, että jos joutuu nostamaan jotain raskasta ja sitten meneekin syväkyykyn puolelle niin sittenhän koko homma leviää, piti kysyä, mutta en ehtinyt, että missä tilanteessa ei voisi nostaa syväkyykyn sijasta "perus"kyykyllä. Ja sitten hän sanoi kun tein vitosen sarjaa, että ei tuosta tule mitään, että ensin pitäisi hankkia lihaskestävyyttä ja sitten vasta tehdä lyhyitä sarjoja. Olenko siis tuhlannut rahojani ja aikaani yli puolivuotta johonkin turhaan eikä mitään käytännön kehitystä ole tapahtunut? Aloitin tuolla SS:llä pelkällä tangolla ja sekin oli tarpeeksi, nykyään käytän kyykyssä 95kg (kuulen vahvaa naurunhohotusta, mutta minkäs sille mahtaa) 4*5 systeemiä, tekniikka mielestäni jo jonkinlainen (polvet pysyy paikoillaan ja sarjapainoa alas jos ei meinaa pysyä, selkä suorana jne.). Ja hei vaan kaikille ketkä sattuu minut kirjoituksen perusteella tunnistamaan, mutta ei ollut siinä oikein aikaa jatkaa keskustelua ja jäi vähän vaivaamaan tuo.

Back
Ylös Bottom