Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Molemmat tyylit ovat oikeita. Body tyyliin treenatessa mitä syvempään sitä parempi. Pääasia olisi, että rasitus saadaan jaloille, eikä niinkään pakaroille ja alaselälle.

GoA sanoi:
Tietääkseni niin että reidet ovat 90 asten kulmassa maahan nähden. Itse en edes pääse niin alas. Täytyis varmaan venytellä. :D

Eipä tarvi kovin paljoa kyykistyä, että tuo kulma saavutetaan.. :rolleyes:

Eiköhän tavoitteena ole kuitenkin, että reiden yläpinta on lattian kanssa samansuuntainen.

Free weight

Joo makes sense että menee vaan 90 asteen kulmaan, muuten kaikki kohdistuu pakaroihin. Yritän ite ainakin kohdistaa etureisiä sillä liikkeellä. Oon tässä ihmetelly miten huonosti mulla sujuu nää kyykyt. Jalkaprässissä menee 120kg, takareiden koukistajalaitteessa menee 50kg mutta kyykkyjä menee vaan 55kg (tanko mukaanlukien). Toistoja kaikissa 10. Tosin, otin jalkakyykyt mukaan ohjelmaani vasta kuukausi sitten, mut silti.

Juu jalkaprässin perusteella ei yleensä kannata kyykkytulosta arvioida.. prässissä kun ei tarvi omaa painoaan nostaa, ja kelkkakaan ei liiku pystysuorassa. Mutta kuitenkin näyttäis että prässi ja kyykkytulokset olis jotakuinkin linjassa.

Kyseessähän on syväkyykky ja peruskyykky. Itse lasken kyllä normaalikyykyn niin alas, että reidet menevät lattian mukaisesti eli vähän alemmas kuin jos laskisi, että polvitaipeen sisäosa 90 asteen kulmassa reiteen. Raskaimpien sarjojen lisäksi teen vielä pari sarjaa pienemmillä painoilla syväkyykkyä, joissa perse niin alas kuin se vain haluaa vajota :)

Carbon, lisää vaan kyykkäät ja otat selvää kunnon suoritustekniikasta. Pikkuhiljaa kasvatat sarjapainoja ja syöt urakalla. Sitä myöten pakkautuu lisää lihaa ja voimaa reisiin. Prässi on prässi ja kyykky on kyykky, ihan eri liikkeitä, eivät ole vertailukelpoisia.

Mitä tulee kyykyn syvyyteen, niin ei ole olemassa ns. oikeaa syvyyttä. Järkevä syvyys määrittyy tavoitteiden mukaan, kuten reeniliikekkin. Sanoisin, että aloittelijalle on järkevintä yleensä kyykätä niin syvälle kuin vain selän pyöristymättä menee, rauhallisesti ja painoissa ahnehtimatta. Ite oon saanut punttireeniurani ainoat selkäkivut aikaiseksi lastaamalla liikaa rautaa kyykkytankoon liian aikaisin. Pikkuhiljaa, mutta päättäväisesti on paras edetä. Ja jos ei mene edes ns. voimanostosyvyyteen (reiden yläpinta lattian suuntaisesti), niin on syytä kiinnittää PALJON huomiota takareisien, pohkeiden ja alaselän venyttelyyn.

iivili sanoi:
Mitä tulee kyykyn syvyyteen, niin ei ole olemassa ns. oikeaa syvyyttä. Järkevä syvyys määrittyy tavoitteiden mukaan, kuten reeniliikekkin. Sanoisin, että aloittelijalle on järkevintä yleensä kyykätä niin syvälle kuin vain selän pyöristymättä menee, rauhallisesti ja painoissa ahnehtimatta. Ite oon saanut punttireeniurani ainoat selkäkivut aikaiseksi lastaamalla liikaa rautaa kyykkytankoon liian aikaisin. Pikkuhiljaa, mutta päättäväisesti on paras edetä. Ja jos ei mene edes ns. voimanostosyvyyteen (reiden yläpinta lattian suuntaisesti), niin on syytä kiinnittää PALJON huomiota takareisien, pohkeiden ja alaselän venyttelyyn.

On olemassa oikea syvyys. Voimanostossa lonkan nivelen tulee olla vähintään samassa vaakalinjassa polven nivelen kanssa. Ei siis katsota mistään reiden ylä- tai alapinnasta. Se on todella syvä, sillä aniharvan näkee salilla tekevän tuohon syvyyteen. Siellä näkee vaan pelkkiä niiauksia!! Bodaus kyykyt on sitten erijuttu, mutta periaatteessa "liian" korkea kyykky ei venytä lihasta tarpeeksi, eli liike on vajaa silloin.

Juu, itse sanoisin tärkeimpien pointtien olevan, että kunhan selkä pysyy suorana ja polvi EI kulkeudu varpaiden yli (=eteenpäin) niin kaikki on hyvin. Niin syvälle kuin vaan kykenee.
Jos on peili suoraan kyykytelineen edessä, niin ainakin niin syvälle, että reisi näyttää "hävinneen polven taakse". Kantapää lattiassa!!! Kantapää ei saa nousta irti lattiasta.

jalkoja kannattaa treenata!

Avasin tämän keskustelun 19.6 eli kolmisen viikkoa sitten. Tuolloin meni kylmiltään kyykkyä 115 kg, nyt noin 5 harjoituskerran jälkeen tulos on 2 x 130 kg eli isoihin lihaksiin = reisiin pystyy pakkaamaan voimaa tosi nopeasti. Oman edistymiseni pullonkaula on selvästi heikko keskivartalo ja selkä, jalkojen maksimi ei ole vielä lähelläkään. Suosittelen kyykkyä lähellä omaa maksimia hyvänä yleisvoimaliikkeenä ( ja tehkää sekä etu- että takakyykkyä ).

Joku kirjoitti , että isosta koosta on juuri kyykkynostossa hyötyä, oma kokemus vahvistaa samaa, hoikkana poikana en edistynyt yhtä nopeasti.
Hyviä treenejä kaikille! :thumbs:

Ite kyykkään myös vaalea pohjaisilla kengillä.Ei mun polvet oo yhtään sen huonommassa kunnossa vaikka mulla ei olekkaan mitään erikois kenkiä.

eli mistäs moisia sais olen yrittäny etsiä mutta ei oikein löydy...kiitos jo etukäteen

Saken kaupasta ja Fillari Center Saarelainen&Borgmanilta. Linkkiä ei saa laittaa, mutta Saken kaupan löydät pistämällä googleen hakusanan ""SSpower" ja Fillari Center löytyy Suomenvoimanostoliiton sivujen kautta.

Nykyään ei ole enää näköjään saatavilla Karhu Hercules kenkiä, jotka olivat halvemmat mitä nuo Adidas Ironworkit.

jee tattista :kippis1: ..

BBB-1 sanoi:
<b>Ite kyykkään myös vaalea pohjaisilla kengillä.</b>Ei mun polvet oo yhtään sen huonommassa kunnossa vaikka mulla ei olekkaan mitään erikois kenkiä.
Mitä merkitystä kenkien pohjan värillä on kyykätessä? :)

Jorkka sanoi:
Mistäs oot tollasta lukenu?? lou feringonkin maastanosto enkka on joku 390kg
Ja kyykky aika lähelle sama.. joiltain sen kotisivuilta luin.. ni mitenkä arska olis sille pärjänny tollasilla tuloksilla??
No kun ne ei kilpailleetkaan voimanostossa! :hyper:

Mulla kaapissa puolalaiset painonnostokengät, ostetttu vuonna 1994, ja ei oo ollu ongelmia. Hinta sillon n. 300-350 mk. Plussana tukeva pohja ja sopiva kanta, ei tarvi kikkailla lautoja kantapäiden alle.

Pecman sanoi:
No kun ne ei kilpailleetkaan voimanostossa! :hyper:

Joo en sitä väitäkkää, mutta esim. franco columbo nostaa autoa perästä pumping iron leffassa ni kyl niitten voimatasoki oli aika kova ja ihan niinku muistelisin, että franco olis joskus kilpaillu voimannosto kisoissa..?? saatan olla väärässäki... Mut pointtina oli se et eihän nykyäänkään ronnie oo todellakaan heikoimmasta päästä voimatasollaan.. eikä kukaan mr olympia olis pärjänny niin heikoilla tuloksilla, ku täällä väitetään et arska teki...

Joku sellanen kaveri vois vastata tähän, joka on seuraillu kehoilua siillon, ku arska vielä kilpaili ni saadaan loppu väittelyyn:) kyllä sen myönnän ,että arska tekee pumping iron leffassa kyykkyä sillä 180-200kg kuormalla, mutta onki valmistautumassa kilpailuun joka on lähiviikkoina.... äääh en tiedä.. kaikki mitä tiedän on vaan kuulopuhetta...Mut toiv. joku konkari voi selventää meitä??

Back
Ylös Bottom