Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Pidä ne hartiat rentoina ja kokeile säädellä perseen korkeutta(vähän yksilöllinen homma). Ote ei missään nimessä liian leveä vaan sellainen, että nostomatka on mahdollisimmat lyhyt. Kantapäät n.10-15cm toisistaan ja jalkaterät 15-30 astetta ulos. Itse vedän perinteisellä siten, että:

1. keuhkot täyteen seisten
2. tangosta kiinni(älä aikaile!)
3. rullaan tangon n.20-30 sentin päästä sääriin(tällä tyylillä saa minusta paremman alkupaineen irroitukseen)
4. kun tanko koskettaa sääriä irroitan tangon painamalla kantapäitä lattiaan
5. kun tanko on polven korkeudella ojennan lantion(selän kulma on siis jokseenkin sama kunnes tanko on polven korkeudella, vedon ykkösvaihe tehdään jaloilla!!)

Koko maastaveto on oikeastaan täysin sama liike kuin maksimaalinen hyppy ylöspäin, kun sitä miettii. Tuo saattaa auttaa hahmottamaan hommaa.

Koita laittaa sitä vyötä ylemmäs. En itekään pysty pitämään vyötä siinä missä 99% ihmisistä pitää. Tuntuu pahalta vedon ja kyykyn ala-asennossa, eikä siitä vyöstä tunnu olevan edes mitään hyötyä niin alhaalla.

Ah kohtalontoveri. Käytätkö itse kuinka leveää vyötä?

Pidä ne hartiat rentoina ja kokeile säädellä perseen korkeutta(vähän yksilöllinen homma). Ote ei missään nimessä liian leveä vaan sellainen, että nostomatka on mahdollisimmat lyhyt. Kantapäät n.10-15cm toisistaan ja jalkaterät 15-30 astetta ulos. Itse vedän perinteisellä siten, että:

1. keuhkot täyteen seisten
2. tangosta kiinni(älä aikaile!)
3. rullaan tangon n.20-30 sentin päästä sääriin(tällä tyylillä saa minusta paremman alkupaineen irroitukseen)
4. kun tanko koskettaa sääriä irroitan tangon painamalla kantapäitä lattiaan
5. kun tanko on polven korkeudella ojennan lantion(selän kulma on siis jokseenkin sama kunnes tanko on polven korkeudella, vedon ykkösvaihe tehdään jaloilla!!)

Koko maastaveto on oikeastaan täysin sama liike kuin maksimaalinen hyppy ylöspäin, kun sitä miettii. Tuo saattaa auttaa hahmottamaan hommaa.

Täytyypä kokeilla ensi kerralla. Eniten voimaa saan perse suhteellisen ylhäällä, jolloin tosin selkä tulee aika suureen kulmaan.

Mikä muuten on ero perinteisellä ja sumotyylillä, eli jos sumo tuntuu luonnollisemmalta, menetänkö jotain olennaista treenaamalla sitä perinteisen sijaan? Mulla kipuilee alaselkä aika herkästi, joten loogista olisi treenata sumoa, koska se ehkä rasittaa selkää vähemmän. Toisaalta yhtä lailla olisi loogista treenata perinteistä vahvistaakseni niitä heikkoja selkälihaksia :S

Täytyypä kokeilla ensi kerralla. Eniten voimaa saan perse suhteellisen ylhäällä, jolloin tosin selkä tulee aika suureen kulmaan.

Mikä muuten on ero perinteisellä ja sumotyylillä, eli jos sumo tuntuu luonnollisemmalta, menetänkö jotain olennaista treenaamalla sitä perinteisen sijaan? Mulla kipuilee alaselkä aika herkästi, joten loogista olisi treenata sumoa, koska se ehkä rasittaa selkää vähemmän. Toisaalta yhtä lailla olisi loogista treenata perinteistä vahvistaakseni niitä heikkoja selkälihaksia :S

Sumotyyli on rankempi lonkille, perinteinen selälle. Sumotyylillä saatat saada lyhemmän nostomatkan ja edulliset nivelkulmat, mutta maasta irroitus on huomattavasti vaikeampaa. Sumotyyli on teknisesti vaikeampi ja vaati suht hyvää liikkuvuutta lonkista ja tuo neuvolitania minkä heitin aiemmin ei päde siihen.

Itse nostin aina ennen sumolla, koska mulla on hyvät välitykset siihen. Nyt olen puolisen vuotta nostanut perinteisellä lonkkaongelmien takia ja tulokset on menneet heittämällä ohi sumotyylin vastaavista. Tykkään tuosta perinteisestä, koska se on teknisesti tosi simppeli ja ei tarvitse stressata liikkuvuudesta niin paljon vaan voi keskittyä siihen, että saa vaan mahdollisimman paljon voimaa irti. Sumotyyli saattaa myös helposti häiritä kyykyn palautumista.

Lisäksi pitää mainita, että lähestulkoon kaikki sumovetäjät käsittääkseni treenavat myös perinteistä tyyliä, että selkään tulee tarpeeksi ruutia. Perinteisellä rankaan tulee suurempi rasitus, mutta se on silti täysin turvallinen hyvällä tekniikalla. Itse pidän sellaista ohjenuoraa, että jos keskikroppa pettää kovissa nostoissa ja alaselkä lähtee pyöristymään niin silloin se on fail ja raudat alas. Älä liity siihen idioottien massaan joka väkisin repii ykkösiä alaselkä pyöreänä. Se tulos ei ole selkävamman arvoinen koskaan.

Anyways, loppumielipiteenä: jos sulla ei ole täydellinen sumotekniikka ja todella hyvät välitykset siihen niin neuvoisin nostamaan perinteisellä.

Sumotyyli on rankempi lonkille, perinteinen selälle. Sumotyylillä saatat saada lyhemmän nostomatkan ja edulliset nivelkulmat, mutta maasta irroitus on huomattavasti vaikeampaa. Sumotyyli on teknisesti vaikeampi ja vaati suht hyvää liikkuvuutta lonkista ja tuo neuvolitania minkä heitin aiemmin ei päde siihen.

Itse nostin aina ennen sumolla, koska mulla on hyvät välitykset siihen. Nyt olen puolisen vuotta nostanut perinteisellä lonkkaongelmien takia ja tulokset on menneet heittämällä ohi sumotyylin vastaavista. Tykkään tuosta perinteisestä, koska se on teknisesti tosi simppeli ja ei tarvitse stressata liikkuvuudesta niin paljon vaan voi keskittyä siihen, että saa vaan mahdollisimman paljon voimaa irti. Sumotyyli saattaa myös helposti häiritä kyykyn palautumista.

Lisäksi pitää mainita, että lähestulkoon kaikki sumovetäjät käsittääkseni treenavat myös perinteistä tyyliä, että selkään tulee tarpeeksi ruutia. Perinteisellä rankaan tulee suurempi rasitus, mutta se on silti täysin turvallinen hyvällä tekniikalla. Itse pidän sellaista ohjenuoraa, että jos keskikroppa pettää kovissa nostoissa ja alaselkä lähtee pyöristymään niin silloin se on fail ja raudat alas. Älä liity siihen idioottien massaan joka väkisin repii ykkösiä alaselkä pyöreänä. Se tulos ei ole selkävamman arvoinen koskaan.

Anyways, loppumielipiteenä: jos sulla ei ole täydellinen sumotekniikka ja todella hyvät välitykset siihen niin neuvoisin nostamaan perinteisellä.

Minulla on pitkä selkä ja lyhyet jalat. Sumo tuntuu jotenkin paljon luonnollisemmalta asennolta mun kropalle, mutta en silti ole yhtä vahva sillä tyylillä. Ehkä yritän vielä hioa perinteisen tekniikkaa ja ottaa vähän painoa pois. Pitäis tosiaan olla vähän kriittisempi itselleen sen tekniikan kanssa, ja jättää sarja kesken kun selkä ei enää pysy suorana (teen viitosia). Jossain määrin se tietysti turhauttaa, kun muuten "jaksaisi", mutta selkä pyöristyy. Sumossa takareidet tuntuvat väsyvän ensiksi.

Jos ei keskikropassa riitä pito pitämään alaselkää suorana niin se on yleensä vatsalihaksista kiinni. Suosittelen vahvasti tekemään kyykyt ja vedot ilman vyötä. Voimapyörä voi olla hyvä apu, kuin myös staattiset pidot. Maastavetäessä sun tulee myös jännittää se keskikroppa oikein, niinkuin osottaisit iskua vatsaan. Sumotyylillä asennon tulisi olla niin pysty, että vielä vähemmän on syytä antaa selän pyöristyä. Eli kovaa keskikroppatreeniä.

Nyt tulee tyhmä kysymys. ATG-kyykyt eivät ole polville haitallisia toisin ku jotkut luulee. Mä olen sitä perustellut sillä, että täyskyykky on ihmiselle täysin luonnollinen asento; on siinä asennossa kuitenkin jo aika monia vuosituhansia vietetty ja jossain päin maailmaa vietetään edelleenkin. Aika yleinen vasta-argumentti tuohon on kuitenkin, että "ollaan joo, mutta ei ihmisen kuulu olla kyykyssä 200kg tanko niskassa". Mitä siihen vois vastata?

T: "If you can't squat low, you ain't worth shit!"
"Squats don’t hurt your knees. Squatting how you squat hurts you knees."
"Besides, everytime you do partial squats, Jesus kills a kitten. Don't be a pussy, save the kittens. Squat deep."
"Squat Like A Man!"
"There’s something about squatting the barbell through a large range of motion that just makes you feel like something is finally right in the world."
http://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphot...403x403/36313_482962245071854_485561059_n.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_S-Xkt0pnfjg/TUCWatapAVI/AAAAAAAAADo/6j2dbN1jsS4/s1600/squatzandoatz.jpg
http://biggerstrongersmarter.files.wordpress.com/2012/01/photo.jpg?w=620
http://1.bp.blogspot.com/_Sz8PisWOo...Acg/ep2Hwan-iKg/s1600/squats_vs_deadlifts.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-7d1k-Xc-yT4/UH0s1MaOqyI/AAAAAAAABj4/OEiXCR6YDDI/s1600/Squat+Depth.jpg

Mä tykkään perustella näitä juttuja kovien painonnostajien avulla. Painonnostajat kyykkää älyttömiä määriä, älyttömillä romuilla ja ihan joka kerta pohjaan. Kuitenkin näillä kavereilla on pitkät ja suht terveet nostourat. Painonnostoahan mainostetaan tilastollisesti vammavapaana lajinakin. On siinä tietty se pointti että niillä on kaikilla myös pätevät valmentajat opastamassa liikkeet alusta asti, toisin kuin normi salipertillä.
Sitten on aina nää perus, jos kyykkäät pohjasta niin et tarvitse yhtä isoja rautoja -> vähemmän rasitusta polville jne. Ei kannata unohtaa sitäkään että pääsääntösesti tulis käyttää täyttä liikerataa jo pelkästään liikkuvuuden ja lihastasapainon ylläpitämiseksi. Reisien ja lantion alueella on melkoisen monimutkainen lihaksisto ja on tärkeää kehittää niitä monipuolisesti ja pitää ne vetreinä (t. kokemusta on). Tietysti kyykynkin voi tehdä monella tapaa väärin ihan kuten minkä tahansa muunkin liikkeen, joten samoin täyskyykky voi olla haitallinen väärin tehtynä.

Paras perustelu on esittää luotettavasta lähteestä jokin tutkimus tai jonkin luotettavan henkilön antama lausunto asiasta. Voi näyttää vaikka tämän: http://www.exrx.net/Kinesiology/Squats.html

"Full (Deep) Squat

Kreighbaum (1996) illustrates the safe position of a deep squat with the knees extending beyond the toes. Kreighbaum explains how a deep squat can be performed little chance of injury to the knee. The variables of concern:

*speed of descent
*size of calves and thighs
*strength of the controlling muscles

The primary danger to the knee occurs when the tissues of the calf and thigh press together altering the center of rotation back to the contact area creating a dislocation effect. The danger of knee injury in this situation may be prevented if either of the following factor are present:

*center of gravity of the body system is kept forward of the altered center of rotation
*muscles of the thigh are strong enough to prevent the body from resting or bouncing on the calves.

Kreighbaum concludes the deep squat is of little danger to the knees unless these variables and factors are disregarded. Certainly only a limit type of athletes and performers may have a the need to perform a full squat. Olympic weightlifters commonly bounce out of a full front squat with near maximum resistances during both the Clean & Jerk and Snatch. Incidentally, the wide stance during an Olympic-style squat further reduces knee torque forces."

Syvänkyykyn vaarat ovat peräisin siitä että se vaatii hyvää liikkuvuutta, kohtuullinen millä pääsee normisyvyyteen ei riitä. Kun se liikkuvuus tulee vastaan:

- Kroppa alkaa kipata eteenpäin
- Polvet menevät voimakkaasti eteen tai liikkuvat sivusuunnassa
- Nilkat pettävät sisäänpäin
- Selkä pääsee pyöreäksi ("muljahtaa")
- Tanko liikkuu niskassa selän liikkuessa

Myöskin jos takalistosta puuttuu poweria niin syväkyykky on selvästi raskaampi, muuten sen ei pitäisi olla juuri huonompi kuin normaali syvyinen koska tangolla on vauhtia ylöspäin kun tullaan normaalin kyykyn pysäytyskohdan yli. Onhan joillain polvenaltavetokin huonompi kuin maasta vedetty.

Nyt tulee vähän hassu kysymys.. Luin fiktiivistä kirjaa, (en viitsi spoilata, jos joku ei kirjaa ole lukenut) jossa tapahtumat pyörivät kuntosalin ympärillä. Okei, kirjan loppupuolella tulee kohta, joss yksi kirjan henkilöistä yrittää kyykyssä uutta enkkaa. Kaveri on varmistamassa, mutta kriittisellä hetkellä kaverin ex-tyttöystävä kävelee salin ovesta sisään, jolloin kaveri herpaantuu. Sillä aikaa sitten nostava henkilö hyytyy ilmeisesti kyykyn ala-asentoon (kirjassa ei kuvata tilannetta tarkemmin). Seuraavaksi tapahtuu jotain sellaista, joka sai minut repeämään epäuskosta: nostajan selkäranka murskaantuu tangon alle ja hän kuolee.

Siis onko jollekin ihmiselle oikeasti koskaan käynyt näin kyykätessä, että henki olisi lähtenyt? Ymmärrän, että se on mahdollista, jos taju lähtee, ja sitä kautta koko kroppa luhistuu tangon alle, mutta oikeasti? Tankohan on selässä, joten mikä estää vain nojaamasta taaksepäin, ja pudottamasta tankoa lattialle tai turvarautoihin? Tai tietenkin, jos pito pettää totaalisesti vatsasta ja alaselästä, ja koko kroppa menee linkkarille, niin tankoa ei ehkä pysty pudottamaan enää taaksepäin, kun painopiste on siirtynyt liian eteen. Mutta luulisi, että sieltä pystyy silti jotenkin luikertelemaan alta pois

Itse en ole koskaan kyykyssä yrittänyt mitään ykkösiä ottaa, mutta kai loukkaantuminen on mahdollista, jos käytettävä paino menee tarpeeksi paljon yli omista voimista.

Tässä ei ole tarkoitus pelotella ketään, aloin vain miettiä, onko toi kirjassa esitetty skenaario millään tavalla mahdollinen.

^Kuolemantapauksista en tiedä, mutta jos raskailla painoilla nosto kaatuu hallitsemattomasti eteen niin että tanko ei tipu taakse vaan tulee niskan kautta pään yli, niin periaatteessa voi tapahtua aivan mitä tahansa. Kukaan ei siinä vaiheessa voi kääntää liikkeen suuntaa ja tiputtaa tankoa taakse.

Turvaraudoilla riski vakavasta vahingosta on sitten aika minimaalinen.

^Kuolemantapauksista en tiedä, mutta jos raskailla painoilla nosto kaatuu hallitsemattomasti eteen niin että tanko ei tipu taakse vaan tulee niskan kautta pään yli, niin periaatteessa voi tapahtua aivan mitä tahansa. Kukaan ei siinä vaiheessa voi kääntää liikkeen suuntaa ja tiputtaa tankoa taakse.

Muistelen nähneeni jossain dokkarissa videopätkän kun Lee Moran nykäs tolla tavalla 500 kiloa pään yli. Taju siltä lähti ja puras kielen hajalle, mutta ei tainnu sen vakavampaa saada aikaan.

Löytyhän se pätkä youtubesta, kun vähän etti.
http://www.youtube.com/watch?v=g2vbjxB0bBk

Itsekin miettinyt kun melkein aina ilman varmistimia kyykkää, että mihin suuntaan sen tangon pudottaisi jos sattuisi failaamaan. Jos olisi kyse voimien loppumisesta, niin olisin niin vahvassa etukenossa että varmasti pudottaisi etukautta. Videon perusteella tosin saattaisi jäädä viimeiseksi kerraksi.

Ja just kun olis saanut kyykky kammoa pois :)

Back
Ylös Bottom