Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Tanko kunnolla taakse yläselkää vasten! Voimanostokyykky on paras tapa kyykätä ainakin mun mielestäni. Tosin itte ei ole vähään aikaan pystyny kyykkäämän kun kyykyt kaatuu eteen. Neuvoja tähän vaivaan? Treenata vahvemmat vatsalihakset? Pitääkö alkaa käyttämään vyötä ja hankkia kyykkäykseen tarkoitetut kengät? Yritän kyllä katsoa yläviistoon, joka myös käsittääkseni auttaa vaivaani. Kokeneemmat neuvokaa!

hpena sanoi:
Tanko kunnolla taakse yläselkää vasten! Voimanostokyykky on paras tapa kyykätä ainakin mun mielestäni. Tosin itte ei ole vähään aikaan pystyny kyykkäämän kun kyykyt kaatuu eteen. Neuvoja tähän vaivaan? Treenata vahvemmat vatsalihakset? Pitääkö alkaa käyttämään vyötä ja hankkia kyykkäykseen tarkoitetut kengät? Yritän kyllä katsoa yläviistoon, joka myös käsittääkseni auttaa vaivaani. Kokeneemmat neuvokaa!

-Älä kato kovin paljoa yläviistoo, yri pitää se katse vaan siellä edessä päin.. no ehkä vähän yläviistoon mutta älä kattoon.
-Treenaa alaselkää.
-Älä pidä tankoa liian alhaalla
-Lähtöasennossa asento valmiiks suorana
-Jännitä tietoisesti keskivartaloa kun lähdet kyykkyyn

Mulla on toi sama ongelma ollut/on vieläkin isoilla painoilla jos ei ole vyötä.
Ja esimerkiksi painonnostokengät hankittuasi ihmettelet että miten olet ennen pärjännytkään ilman niitä! (kuulemma.. oma budjetti vähän tiukalla noitten hankkimiseen. Ja kun ei tiedä mistä oikein hankkia)

Mutta taispa mennä Kävelevänruumiin topicin ohitse!

KäveleväRuumis sanoi:
Alemmas? Tarkoititko, että alemmas selkää pitkin?

Jep! Hae ite se oikea paikka mistä on hyvä kyykätä, multa meni oikean paikan löytämiseen yli vuosi onneksi älysin laskea vihdoin tankoa alemmas. Maksimikin parantui :rock:

Ei millään pahalla mutta jos alotellaan kyykkyä ja jalat on kuitenkin jo noin valmiiksi suhteellisen hyvässä kondiksessa niin voisi ehkä lisätä tankoon rautaa enemmän ja useammin kun 2,5 kg joka kolmannella viikolla. Alussa sitäpaitsi kehitys on tunnetusti huomattavasti nopeampaa kuin jo jonkin aikaa kyseistä liikettä treenanneella. Lisäksi en myöskään suosittele tehtävän heti aluksi mitään nelosia, herranjumala. Tuskin kukaan on koskaan mitään liikettä alottanu tekemällä nelosia, vaan aluksi pidempää sarjaa jotta lihakset tottuu kyseiseen liikkeeseen. Ei varmaan ole kellään alottelijalla mitään järkeä kopioida ohjelmaa suoraan vanhoilta tekijöiltä, sinänsä en lähde kiistämään etteikö mainitsemasi ohjelma voisi toimia hyvinkin jollain pidemmälle ehtineellä, nyt oli kuitenkin käsittääkseni kyse jalkakyykyn aloittelusta. Eli siis aluksi luonnollisesti pitkää sarjaa, eikä tartte välttämättä vetää aivan loppuun saakka.

hpena sanoi:

Kokeileppa seuraavalla kertaa laskea persettä taakse enemmän. En oo varma onko se sun ongelmaan ratkaisu, mutta kokeilla kannattaa.

hpena sanoi:
Ei millään pahalla mutta jos alotellaan kyykkyä ja jalat on kuitenkin jo noin valmiiksi suhteellisen hyvässä kondiksessa niin voisi ehkä lisätä tankoon rautaa enemmän ja useammin kun 2,5 kg joka kolmannella viikolla.
Se on joka toisella viikolla
hpena sanoi:
Lisäksi en myöskään suosittele tehtävän heti aluksi mitään nelosia, herranjumala. Tuskin kukaan on koskaan mitään liikettä alottanu tekemällä nelosia, vaan aluksi pidempää sarjaa jotta lihakset tottuu kyseiseen liikkeeseen.
Tässä olikin ajatuksena että jos on tullut aikaisemmin tullut tehtyä jalkaprässiä ja semmosta sekä voimaa on jo ihan hyvin niin hyvä voima rutiini tuosta kehiin. Ja voimaohjelmaahan tuossa nimenomaan kyseltiin. Oletetaan siis että ne tekniikka harjoittelut on jo harjoiteltu kun lähdetään kyselemään voimaohjelmaa.
hpena sanoi:
Eli siis aluksi luonnollisesti pitkää sarjaa, eikä tartte välttämättä vetää aivan loppuun saakka.
Näin.. siis eihän tuota voi ihan suoraan ruvetakaan tekemään mutta vähitellen toistojen tiputtamista.

Rouva on hyvä vaan. Kiitos!

hpena sanoi:

Syitä voi olla monia ja ne riippuvat varmasti osittain kehon mittasuhteista. Itselläni kuitenkin auttoi kun keskityin työntämään lantiota voimakkaammin eteenpäin ylös tullessa. Näin perse ei lähde nousemaan ensimmäisenä ja saan jalat paremmin painon alle.

ensimmäisen kuukauden ajan itselläkin sattui pelkkä tanko ihan saatanasti kyykyssä, ja jos 5kg painot lisäsi sivuille ei 2-3 toistoa enempää pystynyt tekemään, kun vihlominen kävi niin kovaksi. en tiedä oliko vika tekniikassa vai vaatiiko se vaan totuttelemista joka tapauksessa kipua ei sen jälkeen ole esiintynyt :)

Kyykyt stabiiliksi

hpena sanoi:

Tuli vaan pieni ajatus mieleen tässä, joka saattais auttaa sun kyykkyjen kaatumisongelmaan. Kokeiles ottaa leveämpi asento jaloilla. Näin ollen kun laskeudut alas saat perseesi myöskin alemmas ja uusi alentunut painopisteesi pitäisi myös johtaa toistojen vakauteen leveämmän asennon ohessa(??). Näin ainakin minä itse teen ja menee huomattavasti tukevamman tuntuisesti verrattuna vain hieman hartioita leveämpään asentoon. Kunhan aina vaan muistaa suunnata ne jalkaterät polvientaipumis-suunnan mukaisesti ni kaikki menee hianosti =).

Tuli vaan pieni ajatus mieleen tässä: mitä voimanostotyylisellä kyykyllä mielestäsi tarkoitetaan? Ei ainakaan ihan mitään kantapäät yhdessä -kyykkyä.

Eli jos hpena tosiaan kyykkää normi voimanostotyyliin, kuulostaisi ongelma olevan se normaali: lantion heikkous joka kompensoidaan alaselällä.

Mutta thredikysymykseen: kuulostaa vaivalta, joka parhaiten lähtee tekemällä. Oli itselläkin alkuun pientä vihlontaa, mutta nykyään ote voi olla vaikka hartian mitta ilman vaikeuksia. Vihlonta lähti siis ihan kyykkäämällä vaan.

Eli kun kyykkään, niin laskuvaihe onnistuu jotenkuten, mutta noustessa ylös polvet pyrkii lähentymään, kuin kusta yrittäisi pidätellä. Jalkaterät kuitenkin osoittavat ulospäin. Etukyykyssä samaa ongelmaa ei ole. Treenikenkinä lenkkarit, sekin voi olla osasyy, mutta halvemmaksi tulee luopua kyykystä kuin ostaa kalliit kyykky-kengät. Mikä voisi auttaa em. ongelmaan?

Edit. Ja jos jonkun mielestä toi ei ole fyysisesti mahdollista saada polvia lähentymään jalkaterien osoittaessa ulospäin niin tulee vaan seuraamaan mun seuraavia treenejä. :curs:

meitsi on kyykänny ihan sukkasillaan, en tosin tiedä auttaako ongelmaasi.

veikkaisin että joku lihasryhmä on liian heikko (lonkan koukistajat?)ja se saa polvet kääntymään.

et ole ainoa ongelman kanssa, meidän salilla on monella tämä ongelma. veikkaan, että kyykkäät melko kapealta(?)

Mixu sanoi:
Eli kun kyykkään, niin laskuvaihe onnistuu jotenkuten, mutta noustessa ylös polvet pyrkii lähentymään, kuin kusta yrittäisi pidätellä. Jalkaterät kuitenkin osoittavat ulospäin. Etukyykyssä samaa ongelmaa ei ole. Treenikenkinä lenkkarit, sekin voi olla osasyy, mutta halvemmaksi tulee luopua kyykystä kuin ostaa kalliit kyykky-kengät. Mikä voisi auttaa em. ongelmaan?

Edit. Ja jos jonkun mielestä toi ei ole fyysisesti mahdollista saada polvia lähentymään jalkaterien osoittaessa ulospäin niin tulee vaan seuraamaan mun seuraavia treenejä. :curs:

Pidemmän päälle tuo saattaa olla todellakin vaarallista polville. Polvien kääntyminen mainitaan kyykyn yhteydessä lähes aina yhtenä suurimpina vaaroista, jotka aiheuttavat polvivammoja.

Tässä hyvä artikkeli kyykkäämisestä ja polvista.
http://www.bodybuilding.com/fun/drsquat12.htm

Jossa mainitaan että,

Make sure that your knees point in the same direction your feet are pointing during the descent and ascent. Because of weak quads, many lifters inadvertently turn their knees inward during the ascent, placing great stress on the medial ligaments of the knee.

Tuon mukaan ongelma saattaisi olla myös jalan lihaksien voimassa eli pienemmät painot käyttöön. Lisäksi asennon leveyttä voi korjata, kuten tuossa artikkelissakin mainitaan. Liian kapea asento ei eristä mitään reiden ulkosyrjänlihaksia vaan ainoastaan nostaa polvivammojen riskiä. Itse teen kohtuullisen leveällä asennolla kyykkyä, sillä jalat eivät yksinkertaisesti taivu muuten syvään kyykkyyn.

Puhutaan tuossa kengistäkin, mutta eiköhän sen itse huomaa jos nimenomaan kengät ovat pullonkaula ja syy tekniikan pettämiseen. Olettaisin kuitenkin että kengät vaikuttavat vasta kun kyykkäilee satoja kiloja elleivät ole ihan selkeästi huonot ja epätasapainoiset.

Kirjoittaja Dr. Squat varmaan tietää asiasta enemmänkin, sillä on alan tohtori ja itsekin kyykännyt aikamoiset määrät.

Eipä ole ongelma missään etureisissä, jos polvet vääntyvät. Jonkun lihaksen (en muista minkä) yliherkkyyttä ja/tai reiden loitontajan heikkoutta. Taas kerran: tekemällä lähtee. Jos tuntuu pahemmalta ongelmalta, niin ympäröi jalat vyöllä polvien kohdalta ja pyri pitämään se paikallaan. Siten on pakko pitää polvet oikeilla kohdillaan.

Painojen vähentäminen voisi auttaa. Minulla tämä auttoi jonkin verran, kuitenkin vasen jalka vielä väkisinkin vääntyi sisäänpäin. Lopullisesti pääsin viasta eroon, kun aloin kyykkäämään kapealla asennolla. Tosin kapealla kyykätessä joudun käyttämään koroketta
kantapäiden alla, mutta se ei ole menoa haitannut. Kapealla asennolla kyykkäämisen huono puoli on alaselän rasittuminen.

Kuukkeli sanoi:
Eipä ole ongelma missään etureisissä, jos polvet vääntyvät. Jonkun lihaksen (en muista minkä) yliherkkyyttä ja/tai reiden loitontajan heikkoutta. Taas kerran: tekemällä lähtee. Jos tuntuu pahemmalta ongelmalta, niin ympäröi jalat vyöllä polvien kohdalta ja pyri pitämään se paikallaan. Siten on pakko pitää polvet oikeilla kohdillaan.

Bodybuilding-sivusto laskee nuo mainitsemasi loitontajat quads-lihasryhmään, mikä ehkä selittää osaltaan miksi polvien kääntyminen mainitaan johtuvan muunmuassa reisistä. Esimerkiksi lähentäjä- ja loitontaja-liike esitetään pääasiallisesti quadriceps-liikkeenä.
http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.php?Name=Thigh+Abductor

Samaa mieltä olen kai siinä että tekemällä lähtee, mutta mielestäni pienemmillä painoilla jos tekniikka ei pysy kasassa. Varsinkin polvilla on todella suuri merkitys ihmisen elämään ilman urheilukin niin en riskeeraisi polvia huonolla tekniikalla. Vaikkei akuuttia vammaa heti syntyisikään niin vanhempanakin saattaa kärsiä helpommin kroonisista vaivoista. Sen aiemmin viittaamani artikkelin lukemalla voi perehtyä asiaan enemmänkin ja siellä on muutakin hyvää asiaa polvista.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Tänään ensimmäinen jalkatreeni jossa kyykky kunnolla mukana ja 100kg (tosi iso romu :lol2: ) nousi 4 kertaa varsin mallikkaasti mutta taidan vielä muutaman jalkatreenin ajan hioa tekniikkaa paremmaksi ja sitten katsella tuota 4*4 ja 5*4 ohjelmaa, jotta saisin kyykyssä kunnolla rautaa ylös.

Paljon noita reiden lähentäjä- ja loitontajaliikkeitä parjataan täälläkin, itse olen ottanut tavaksi vetää jalkatreenin päätteeksi yhden kovan sarjan kumpaakin. Tukilihaksetkin kannattaa pitää kunnossa vaikkei tuloksia suoranaisesti huomaa. Vähän sama asia kuin kiertäjäkalvosimien treenaaminen penkkiä varten.

Back
Ylös Bottom