Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Nyt en oikein ymmärrä postin pointtia. Tuossa kuvassahan on ukkelilla polvikulma noin 90 astetta ja tuommosia kyykkyjä näkee valitettavasti oikeastikkin.

Väitäkkö oikeasti että tarvitaan penkkiä siihen että tajuaa kyykätä tarpeeksi syvälle? Miten se penkki siihen liittyy?

Ja kun puhutaan kyykystä, ni silloin puhutaan kyykystä sen täydellä liikeradalla. Ei kyykky ole defaulttina mikään vajaa pyllistys. Voimanostossa nostetaan sitten voimanoston sääntöjen mukaan, ja sekään ei liity oikeastaan asiaan mitenkään.
Tuota pidän itse ns 90° kyykkynä ja se toteutuu ainakin tuollaisella alle 40cm korkealla penkillä:jahas:
500px-Squat_Bar_Placement.jpg

Tuo on taasen mun käsitys syvästä kyykystä.
kyykky1.jpg

Niin ja siinä edellisessä viestissä oli mun mielestä ns pyllistys.
Eli tuota alinta pidän huonona selälle, mutta se on mun mielipide vaan:rolleyes:
Alinta tyyliä käytin joskus, mutta jotenkin siinä alkoi ottamaan alaselkään.
Nykyään teen tuota piiroskuvan mukaista kyykkyä ja ei ole penkkiä perseen alla.

Ei oo mun mielestä mitään järkeä tehä noita penkkikyykkyjä. Siis normaalille salipenkille. Jos tekee oikeesti kovaa sen liikeen, niin painot nousee ihan liian isoiks, jollon loukkaantumisriski ja voimatuotannon hyötysuhde menee ehkä liian isoks.

Vertailuna omat tulokset.. Penkille otin 10x200kg ilman kyseisen liikkeen treeniä, kun syväkyykkypainot oli 130kg.

edit. Ja syväkyykyssä siis tolla 130 meni helvetin tiukkoja vitosia.

Tuota pidän itse ns 90° kyykkynä ja se toteutuu ainakin tuollaisella alle 40cm korkealla penkillä:jahas:
500px-Squat_Bar_Placement.jpg

Tuo on taasen mun käsitys syvästä kyykystä.
kyykky1.jpg

Niin ja siinä edellisessä viestissä oli mun mielestä ns pyllistys.
Eli tuota alinta pidän huonona selälle, mutta se on mun mielipide vaan:rolleyes:
Alinta tyyliä käytin joskus, mutta jotenkin siinä alkoi ottamaan alaselkään.
Nykyään teen tuota piiroskuvan mukaista kyykkyä ja ei ole penkkiä perseen alla.

No ei sitä pidä alkaa väkisin tunkemaan persettä tonttiin, jos ei liikkuvuus riitä. Sehän on järjetöntä ihan alkujaankin. Tuohan nyt on todella huono asento tuolla ala-asennossa tuossa alimmassa kuvassa, sehän on selvä.

En muuten hahmota vielä tuota 90 asteen kyykkyä noista sun selityksistä. Missä kohtaa noissa kuvissa on 90 asteen kulma ja minkä suhteen mitattuna?

Ei oo mun mielestä mitään järkeä tehä noita penkkikyykkyjä. Siis normaalille salipenkille. Jos tekee oikeesti kovaa sen liikeen, niin painot nousee ihan liian isoiks, jollon loukkaantumisriski ja voimatuotannon hyötysuhde menee ehkä liian isoks.

Vertailuna omat tulokset.. Penkille otin 10x200kg ilman kyseisen liikkeen treeniä, kun syväkyykkypainot oli 130kg.

edit. Ja syväkyykyssä siis tolla 130 meni helvetin tiukkoja vitosia.
Eli sä tee suurinpiirtein tuota syvyyttä noi syvä kyykyt?
kyykky1.jpg

Hipaisusta ei ole mitään hyötyä, liike pitää pysäyttää. Box kyykky on erinomainen apuliike, tai miksei pääliikekkin, mutta tosiaan nuo saamarin penkit on saleilla liian korkeita. Taas alkanut polvia särkemään kun on noita penkkejä käyttänyt. Tosin siitä on ollut välitöntä apua normikyykyn tekniikkaan. Kyllähän se mittasyvyiseksi menee varsinkin kantapäistä korotetuilla kengillä, mutta box-kyykyn tulisi olla hieman alle sen mukavuustason että saadaan paras hyöty.

Ensin pitää saada yhteisymmärrys käsitteistä "normaalikyykky" ja "syväkyykky". Sen jälkeen voi vasta alkaa vertailemaan niiden hyötyjä ja haittoja. Itse tulkitsen ne kuten Ripee:n kuvissa eli normikyykyssä reiden yläpinta on vaakatasossa ja syväkyykyssä mennään niin alas kuin pääsee. Lyhyemmät kaverit kuten Peeveli joutuu tuomaan oman matalan penkin salille, jos haluavat tehdä normikyykkyjä penkin kanssa :)

Eikö tästä aiheesta juuri puhuttu? Siis ihan viikko tai kaksi sitten? Muistaakseni lätkäisin jotain ohjeitakin syvyyteen liittyen.

Joka tapauksessa, ripee siis selkeästi tarkoittaa 90 asteella reiden ja lattian normaalin välistä kulmaa, eli siis suoran säären kulmaa. Polvikulma tarkoittaa kuitenkin nimenomaan reiden ja säären kulmaa, ja sääri menee lähes poikkeuksetta kaikilla hieman eteen päin, jolloin reiden ei 90 asteen kulmassa tarvitse olla lähellekään lattian suuntaa.

Mun mielestä on voiman hankinnassa fiksua kyykätä syvälle, mutta ainakin tuohon reidet vaakatasoon. Jos siihen kulmaan ei pääse alaselän pyöristymättä, kannattaa ottaa lajinomaisia venyjä tai jättää kyykkäilyt kokonaan ja tehdä jotain muuta.

Tuossa vielä noita vinkkejä:

Tai siis harva jaksaa reenata liikkuvuuttaan täysiliikerataisen kyykyn vaatimuksiin nähden. Kyykky ei ole sellainen liike, jota voi kuka tahansa alkaa vaan tekemään. Suurimmalla osalla aikuisväestöstä on istumisesta/puutteellisesta lihashuollosta johtuen helvetin jäykät takareidet ja pakarat, jolloin on päivänselvää ettei kunnon kyykkyasento löydy hetkessä. Myös nilkat ovat usein hyvin jäykät, joka tuottaa ongelmia varsinkin painonnostotyylisessä niskakyykyssä. Painonnostajilla on vuosien kokemus liikkuvuuden reenaamisesta, silti he käyttävät korkeakorkoisia kenkiä kyykätessä. Ilmankin pärjää, mutta harvoin niistä haittaakaan on.

Mm. squat rx:ssä on ihan päteviä ohjeita yleiskyykyn liikkuvuuteen, julletuksen korjaamiseen ym:
http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI

Eli muutamia hyviä liikkeitä liikkuvuuden parantamiseksi:
-etukyykky
-tempausvala
-nilkkojen venytykseen ihan kyykkyasennossa istuminen, avuksi voi ottaa ihan pelkän tangon, laittaa sen polvien päälle ja antaa painaa niitä eteen päin. Kantapäät kuitenkin maassa ja selkä suorassa
+noi parit videolla esitetyt hämyt

Nuo liikkeet voi googlettaa tai etsiä esim. täältä vinkkejä suoritustapoihin.

Edit: Piti sanoa, etten bodauksesta tiedä mitään, joten siihen en ota kantaa. Enkä kyllä jaksa harmistua siitäkään, jos joku haluaa niitä puolikyykkyjä tehdä. Elämä on liian lyhyt tuollaisista murehtimiseen.

täs olis mun maastaveto 60kgx4. viides jäi taas lattiaan.
huonohan tuo kuvan laatu on ja rajaus hiukan kehno, mutta näkee tosta nyt jotain.
tietty kiirehdin kauheesti alussa tekemään, ku en tienny miten pitkää pätkää tää puhelin kuvaa.(sen kai voi määritellä puhelimesta...)
- asentoa seistessä ei nää mutta kyllä mä ainakin hiukan taakse päin nojaan eli selkä on suorassa.

ekana kun näin ton videon itestäni, mietin että meneeköhän nyt ihan päin metsää. mutta sit ku oon vertaillu sitä muihin videoihin ja jonkun naisenkin nostamaan niin sitten totesin, että ei toi kai ihan paska tyyli/tekniikka oo.
ja maksimit on siis kyseessä, että sen takia horjun ku heinä tuulessa.

- kait sitä jossain kohtaa lisää tulee otettuu kuvii. kyykystäkin. se kamera tai känny unohtuu vaan niin usein pukkariin eikä jaksa enää mennä kesken reenin hakemaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kolme viikkoa sitten tuli tilattua painonnostoliiton sivuilta kengät eikä vieläkään ole tulleet.

Pitää huomenna soittaa, ja tiedustella kenkien tilannetta.

Kolme viikkoa sitten tuli tilattua painonnostoliiton sivuilta kengät eikä vieläkään ole tulleet.

Pitää huomenna soittaa, ja tiedustella kenkien tilannetta.

Mullekkin lupas soittaa kenkäasiassa kuukausi sitten, mutta ei tähän päivään asti ole soittoa kuulunut. Jätin sen sitten sikseen ja tilasin IHAN muualta eri kengät.

Mullekkin lupas soittaa kenkäasiassa kuukausi sitten, mutta ei tähän päivään asti ole soittoa kuulunut. Jätin sen sitten sikseen ja tilasin IHAN muualta eri kengät.

Aika paskaa. Luulisi että kun liitonsivuilla noita mainostavat ja myyvät, niin olisi palvelu hiukan eri tasoa.

Noh jospa se soittamalla selviäisi. Jos sanoo että pari viikkoa vielä kestää, tilaan muualta.

Joo-o, miten voi olla näin vaikea saada netistä hommattua painonnostokenkiä. Itsekin tilasin wone.fistä ja siellä on kuulemma tukkurilla joku viivästys jostain selittämättömästä syystä.. Pari viikkoa nyt menny että odottelen vielä vähän aikaa.

Soitin tuonne liittoon. Asiallinen kaveri vastasi puhelimeen ja antoi ihan hyvän selityksen miksi ei kengät ole tulleet. Eli heillä on vaihtunut työntekijä joka hoitaa noita kenkä hommia tammikuun lopulla, ja tämän takia miule ei jostain syystä oltu laitettu sähköpostia, että kengät on loppu, ja niiden tilalle tulee maaliskuussa adidasta. Eli sinne asti joutuisi odottamaan, jos mielii kengät heiltä tilata.

Back
Ylös Bottom