Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuota pidän itse ns 90° kyykkynä ja se toteutuu ainakin tuollaisella alle 40cm korkealla penkillä:jahas:Nyt en oikein ymmärrä postin pointtia. Tuossa kuvassahan on ukkelilla polvikulma noin 90 astetta ja tuommosia kyykkyjä näkee valitettavasti oikeastikkin.
Väitäkkö oikeasti että tarvitaan penkkiä siihen että tajuaa kyykätä tarpeeksi syvälle? Miten se penkki siihen liittyy?
Ja kun puhutaan kyykystä, ni silloin puhutaan kyykystä sen täydellä liikeradalla. Ei kyykky ole defaulttina mikään vajaa pyllistys. Voimanostossa nostetaan sitten voimanoston sääntöjen mukaan, ja sekään ei liity oikeastaan asiaan mitenkään.

Tuota pidän itse ns 90° kyykkynä ja se toteutuu ainakin tuollaisella alle 40cm korkealla penkillä:jahas:
![]()
Tuo on taasen mun käsitys syvästä kyykystä.
![]()
Niin ja siinä edellisessä viestissä oli mun mielestä ns pyllistys.
Eli tuota alinta pidän huonona selälle, mutta se on mun mielipide vaan
Alinta tyyliä käytin joskus, mutta jotenkin siinä alkoi ottamaan alaselkään.
Nykyään teen tuota piiroskuvan mukaista kyykkyä ja ei ole penkkiä perseen alla.
Eli sä tee suurinpiirtein tuota syvyyttä noi syvä kyykyt?Ei oo mun mielestä mitään järkeä tehä noita penkkikyykkyjä. Siis normaalille salipenkille. Jos tekee oikeesti kovaa sen liikeen, niin painot nousee ihan liian isoiks, jollon loukkaantumisriski ja voimatuotannon hyötysuhde menee ehkä liian isoks.
Vertailuna omat tulokset.. Penkille otin 10x200kg ilman kyseisen liikkeen treeniä, kun syväkyykkypainot oli 130kg.
edit. Ja syväkyykyssä siis tolla 130 meni helvetin tiukkoja vitosia.
Eli sä tee suurinpiirtein tuota syvyyttä noi syvä kyykyt?
Onko jomotus alaselässä normaalia mavetreenin jälkeen?

Tai siis harva jaksaa reenata liikkuvuuttaan täysiliikerataisen kyykyn vaatimuksiin nähden. Kyykky ei ole sellainen liike, jota voi kuka tahansa alkaa vaan tekemään. Suurimmalla osalla aikuisväestöstä on istumisesta/puutteellisesta lihashuollosta johtuen helvetin jäykät takareidet ja pakarat, jolloin on päivänselvää ettei kunnon kyykkyasento löydy hetkessä. Myös nilkat ovat usein hyvin jäykät, joka tuottaa ongelmia varsinkin painonnostotyylisessä niskakyykyssä. Painonnostajilla on vuosien kokemus liikkuvuuden reenaamisesta, silti he käyttävät korkeakorkoisia kenkiä kyykätessä. Ilmankin pärjää, mutta harvoin niistä haittaakaan on.
Mm. squat rx:ssä on ihan päteviä ohjeita yleiskyykyn liikkuvuuteen, julletuksen korjaamiseen ym:
http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI
Eli muutamia hyviä liikkeitä liikkuvuuden parantamiseksi:
-etukyykky
-tempausvala
-nilkkojen venytykseen ihan kyykkyasennossa istuminen, avuksi voi ottaa ihan pelkän tangon, laittaa sen polvien päälle ja antaa painaa niitä eteen päin. Kantapäät kuitenkin maassa ja selkä suorassa
+noi parit videolla esitetyt hämyt
Nuo liikkeet voi googlettaa tai etsiä esim. täältä vinkkejä suoritustapoihin.
Kolme viikkoa sitten tuli tilattua painonnostoliiton sivuilta kengät eikä vieläkään ole tulleet.
Pitää huomenna soittaa, ja tiedustella kenkien tilannetta.
Mullekkin lupas soittaa kenkäasiassa kuukausi sitten, mutta ei tähän päivään asti ole soittoa kuulunut. Jätin sen sitten sikseen ja tilasin IHAN muualta eri kengät.