Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pertti 123 sanoi:Anteeksi huono käytökseni![]()
Force sanoi:Pohkeita en tee koskaan.
On varmaan tosi siistin näköstä...
Samanlaiseen käsitykseen olen itsekin tullut aika pitkälti. Pitää olla monipuolisesti voimaa jaloissa jos haluaa maksimaalisen ponnistusvoiman (hermotukset on sitten erikseen). On niitäkin koulukuntia jotka perustavat ponnistusvoiman pohje- painotteisesti, mutta mitä itse olen nähnyt ja kokenut, sanoisin että monipuolisuus vie voiton (aika loogistakin).N.O.Kummonen sanoi:Jos nyt haetaan hyviä syitä treenata pohkeita muiden jalkalihasten ohella niin ponnistusvoima tulee ekana mieleen. Tosin tästäkin ollaan montaa mieltä kuinka paljon kannattaa panostaa juuri pohkeiden treenaamiseen. Tod.näk. ei kannata rakentaa ponnistusvoiman parantamisprojektia pelkän pohjetreenin varaan. Mielummin sen kyykyn varaan.
JJJ sanoi:Joo, mut miten ne isot pojat pystyy kyykkää tanko niskassa yli 200kg:n romuilla. Eli mulla tuottaa suunnatonta tuskaa, jos yrittää niskakyykkyä. Vai tottuuko siihen kipuun sitten jossain vaiheessa?
Ois kiva välillä kokeilla treenata enemmän reisipainotteisesti ja kun etukyykkystäkään ei tuu mitään...liian vaikeeta.
v-selkä76 sanoi:Niin varsinainen kysymys oli että jääkö se tanko silloin kun se on "selässä" epäkkäiden kohouman päälle vai taakse???
ja niiden päälle on tanko hyvä laskea. Pitää vaan koko suorituksen ajan vääntää olkapäitä taakse niin tanko pysyy kivasti paikallaan. Ekalla kerralla tanko teki aavistuksen kipeää lapaluissa, mutta ei enää sen kerran jälkeen.Hmm?Proteos sanoi:Katotaan jos Hulkki :evil: tulisi kommentoimaan jossain vaiheessa. Se on täysin "mato" näissä asioissa. ;)
The gluteus maximus muscles of the buttocks are the most important for running and jumping. From 65 to 80 percent of the power comes from them. Yes, the quadriceps and hamstrings contribute to running and jumping, but not to the extent as do the gluteal muscles. And the calves add only approximately 5 percent. The calves act primarily as a shock absorber.
Ei ollu mitään vittuilua... Käytin yleistä sanontaa mikä tarkoittaa jonkun osaavan tietyn asian hyvin.Hulkki sanoi:Hmm?
Hulkki sanoi:Hmm?
Olen tästä aiemminkin kirjoitellut, mutta ponnistusvoimaan tutkineiden tahojen mukaan pohkeiden merkitys on luultua pienempi. Esimerkiksi suora lainaus Tri Ellington Dardenin kirjasta High-Intensity Strength Training (sivu 69):
Ei ole linkkejä, vaan ihan paperimuodossa oleva kirja jota sitten quottasin.Pertti 123 sanoi:Pakara 65-80% myös juoksusta!??!? aika ylläri jos pitää paikkansa. Olisiko antaa muuta materiaalia lainauksien tai linkkien muodossa aiheesta (sulla kuitenkin löytyy teratavuja infoa aiheesta) :D
Mitnick sanoi:Älä vikise. On varmaan tosi siistin näköstä ku pohje on 35cm ja reisi 70cm. Treenaa ne pohkees, ehkä vielä alat joku päivä tykkäämään siitä pohjetreenistä.
Joka päivä joudun sellaisia kattelee (en peilistä tosin, kuten joku tietty heti päätteli)... Kannattaa niitä edes vähän reenailla ni tytötki tykkää enempi... ;)Hulkki sanoi:Ei ole linkkejä, vaan ihan paperimuodossa oleva kirja jota sitten quottasin.
Juoksussa ainakin mututuntumalta luulisin reisien olevan hiukan suuremmassa osassa kuin hyppäämisessä, mutta suurimman osan voimasta myös juoksuun uskon tulevan pakaroista.
Toisaalta en halua spekuloida asiaa johon en ole sen kummemmin perehtynyt. Paremmin asian varmasti tuntevat eri lajien urheilijoita valmentavat strength coachit, kuten nyt esimerkiksi joku Charles Poliquin.