Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Itse en tässä meneillään olevassa periodissa ole tehnyt kyykkypäivänä mitään muita jalkoja rasittavia liikkeitä. On sen verran paljon volyymiä, ettei kärsi muuta tehdä. Pohkeita en tee koskaan.

Pertti 123 sanoi:
Anteeksi huono käytökseni :nolo:

Mitä tuota pyytelemään. Siihen sortuu meistä jokainen aika-ajoin.

Pohkeiden treenaaminen aiheutti myös minulla aikoinaan penikkatuntemuksia ja jopa kävellessä alkoi aika pian vaivaamaan moinen. Olen samaa mieltä, että pohkeiden treenaaminen ei sovi esim. harrastamani suliksen kanssa oikein yhteen. Kunnon kyykkypäivän jälkeen on kyllä suliskin aika tuskaa 2-3:n päivän ajan mutta sillä yleensä vaiva helpottaa, kun kärsii ne ensi hetket.

Hyviä kyykkäys hetkiä kaikille!

Force sanoi:
Pohkeita en tee koskaan.

No huh. Jos tekee pohkeet edes kerran viikossa niin eihän siihen mene kuin 10 minuuttia. Hyöty on varmasti suurempi kuin treeniin käytetty aika. Ja jos pelkää penikkatautia niin laittaa pienet painot.

On varmaan tosi siistin näköstä...

Mun mielestä maailman huonoin syy treenata mitään lihasta. Vielä kun tietää, kuinka kovasti ne naiset ihailevat juuri kaikista lihaksista pohkeita. Aina saa raflassa olla käärimässä lahkeita varsinkin kun on naisten haku...

Jos nyt haetaan hyviä syitä treenata pohkeita muiden jalkalihasten ohella niin ponnistusvoima tulee ekana mieleen. Tosin tästäkin ollaan montaa mieltä kuinka paljon kannattaa panostaa juuri pohkeiden treenaamiseen. Tod.näk. ei kannata rakentaa ponnistusvoiman parantamisprojektia pelkän pohjetreenin varaan. Mielummin sen kyykyn varaan.

Toinen seikka mistä olen kuullut puhuttavan on, että pohkeiden treenaaminen seisten toisi tukea polven takaosassa oleviin lihaksiin ja näin ollen vahvistaisi polvia ja ennaltaehkäisisi jossain määrin polvivammoja.

Pienet painot ja pitkät sarjat ainakin mulla just sitä penikkaa aiheuttikin. Toisilla voi olla toisin. se on kyllä niin pirullinen vaiva, että kerran kärsittyään sitä pelkää aina. Esim. lenkkeily jäänyt täysin pois kokonaan jo vuosia sitten. Karseetahan se tosin tämmöselle "pötikälle" olis joka tapauksessa. Kuntopyörällä sen edestä.

Mulla on alkanu penikat lähteen ku olen alkanu venytteleen oikein raakasti. Ja pohjetreenitkin menee ilman kipuja 2xviikko. Kyykkyä ei kyllä pysty ottaan kuin kerran viikossa, nytkin on jalat ihan prkl kipeet.

Kyllä näin on mullakin, että kunnon kyykyn jälkeen saa portaita kulkiessa irvistellä muutaman päivän. Joskus tuntuu, että just ja just ehtii palautua seuraavaan treeniin. Toisaalta muutaman kerran oon joutunut tekeen kyykyn 5:n päivän kierrolla ja ihan hyvin kulki vaikka jalat ei täysin palautuneilta tuntuneetkaan.

N.O.Kummonen sanoi:
Jos nyt haetaan hyviä syitä treenata pohkeita muiden jalkalihasten ohella niin ponnistusvoima tulee ekana mieleen. Tosin tästäkin ollaan montaa mieltä kuinka paljon kannattaa panostaa juuri pohkeiden treenaamiseen. Tod.näk. ei kannata rakentaa ponnistusvoiman parantamisprojektia pelkän pohjetreenin varaan. Mielummin sen kyykyn varaan.
Samanlaiseen käsitykseen olen itsekin tullut aika pitkälti. Pitää olla monipuolisesti voimaa jaloissa jos haluaa maksimaalisen ponnistusvoiman (hermotukset on sitten erikseen). On niitäkin koulukuntia jotka perustavat ponnistusvoiman pohje- painotteisesti, mutta mitä itse olen nähnyt ja kokenut, sanoisin että monipuolisuus vie voiton (aika loogistakin).
Todella kevyillä kavereilla tämä ei päde samalla tavalla, koska heillä pelkkä hyvä hermotus riittää lennättämään kaverin ilmojen teille (tätä on nähty).

Katotaan jos Hulkki :evil: tulisi kommentoimaan jossain vaiheessa. Se on täysin "mato" näissä asioissa. ;)

JJJ sanoi:
Joo, mut miten ne isot pojat pystyy kyykkää tanko niskassa yli 200kg:n romuilla. Eli mulla tuottaa suunnatonta tuskaa, jos yrittää niskakyykkyä. Vai tottuuko siihen kipuun sitten jossain vaiheessa?

Ois kiva välillä kokeilla treenata enemmän reisipainotteisesti ja kun etukyykkystäkään ei tuu mitään...liian vaikeeta.

Mun on pakko tunnustaa että vielä ainakaan en ilmeisesti löydä sitä oikeaa kohtaa selässä tangolle. En kylläkään tunne mitään varsinaista kipua vaikka olisi 200kg käytössä, mutta kyllä siinä koko niskan seutu on niin jännittyneessä tilassa että melkein alkaa pyörryttää ennenkuin on tangon takaisin telineisiin ehtinyt asettaa. Onkohan mun kyykkytyyli jossa tanko lepää epäkkäillä nyt sitten sitä niskakyykkyä? Peilistä katsoessa tangon ja olkapäiden väliin jää n. sentin verran tyhjää tilaa.
Tyyli tuntuu kyllä sinänsä hyvältä ja luonnolliselta kun niin on aina kyykännyt. Varsinaisia kipuja ei koskaan ole ollut. Tuntuu että jos lasken tankoa alemmaksi selkään niin ei löydy mitään minkä varaan tangon saisi tukevasti asettumaan. Siis pitäisikö sen tangon olla epäkäslihasten aiheuttaman kohouman takana vai päällä? Etukyykyssä kädet edessä ristissä oli kanssa aikoinaan oma harjoittelunsa ja nyt kun sen kupin on löytänyt niin kyykkääminen äärettömän helppoa ja turvallisen tuntuista. Siinä missä ilman siteitä etukyykyssä saan 1*180kg saan kyykyssä 1*200kg, eli ero ei oo kuin 20 kiloa. Kuitenkin oon joissain kilpailevien voimanostajien treeniohjelmissa havainnut huomattavasti suurempia eroja etukyykyn ja tavallisen kyykyn välillä. Siksi oonkin aatellu että kyykkytekniikkani tarvitsee varmaan huoltoa.
No toisaalta kyllä aikoinaan Lahdessa eräs isoreisinen kehonrakentaja sanoi että siinä missä hän ottaa etukyykyssä 1*260kg, niin niskan takaa tulee 1*280kg. Eli siinä mielessä rautojen suhde kuulostaa ihan normaalilta. Tosin luulen että kyseessä oli smith-laitteessa tehty kyykky. Itse haluaisin vielä joku päivä oppia liikuttamaan isoja romuja vapailla painoillakin.
Niin varsinainen kysymys oli että jääkö se tanko silloin kun se on "selässä" epäkkäiden kohouman päälle vai taakse??? (Sorry hirveesti, jos se oli tässä pitkässä ketjussa jo kertaalleen kerrottu. En malttanut kaikkea lukea).

Jostain threadista toisaalta asiasta myös joitakin viikkoja sitten lukeneena päätin kokeilla tangon laskua epäkkäiden päältä alemmas, ja tuntui että hyvä paikka löytyi heti, ja parin kerran jälkeen niskakyykky tuntui epäluonnolliselta. Eli lapaluut yhteen, jolloin takaolkapäät pullistuvat :nolo: ja niiden päälle on tanko hyvä laskea. Pitää vaan koko suorituksen ajan vääntää olkapäitä taakse niin tanko pysyy kivasti paikallaan. Ekalla kerralla tanko teki aavistuksen kipeää lapaluissa, mutta ei enää sen kerran jälkeen.

Proteos sanoi:
Katotaan jos Hulkki :evil: tulisi kommentoimaan jossain vaiheessa. Se on täysin "mato" näissä asioissa. ;)
Hmm?

Olen tästä aiemminkin kirjoitellut, mutta ponnistusvoimaan tutkineiden tahojen mukaan pohkeiden merkitys on luultua pienempi. Esimerkiksi suora lainaus Tri Ellington Dardenin kirjasta High-Intensity Strength Training (sivu 69):

The gluteus maximus muscles of the buttocks are the most important for running and jumping. From 65 to 80 percent of the power comes from them. Yes, the quadriceps and hamstrings contribute to running and jumping, but not to the extent as do the gluteal muscles. And the calves add only approximately 5 percent. The calves act primarily as a shock absorber.

Lisää samansuuntaista infoa voi saada mm. osoitteesta http://www.jumpforsts.com/stfj.html tilattavista opuksista ja videoista. Tuolla korostetaan nimenomaan maastavedon merkitystä ponnistusvoiman kehittämisessä. Eikä sinänsä ihmekään, harva liike ottaa niin hyvin perseeseen kuin mave. Lisäksi mave on liikkeenä melko lähellä kahden jalan ponnistusta, joten on vain loogista että mavessa käytetään kutakuinkin samoja lihaksia kuin hyppäämisessä.

Hulkki sanoi:
Ei ollu mitään vittuilua... Käytin yleistä sanontaa mikä tarkoittaa jonkun osaavan tietyn asian hyvin. :)

Tarinoit silloin muinoin jossain threadissa pitkät pätkät kyseisestä asiasta. En ite viitsinyt jauhaa "second hand"-tietoa jottei mene tarinat väärin. Niin juu... ja olihan sulla ihan lahjakkaita tuloksiakin menetelmilläsi.

Hulkki sanoi:
Hmm?

Olen tästä aiemminkin kirjoitellut, mutta ponnistusvoimaan tutkineiden tahojen mukaan pohkeiden merkitys on luultua pienempi. Esimerkiksi suora lainaus Tri Ellington Dardenin kirjasta High-Intensity Strength Training (sivu 69):

Pakara 65-80% myös juoksusta!??!? aika ylläri jos pitää paikkansa. Olisiko antaa muuta materiaalia lainauksien tai linkkien muodossa aiheesta (sulla kuitenkin löytyy teratavuja infoa aiheesta) :D

Pertti 123 sanoi:
Pakara 65-80% myös juoksusta!??!? aika ylläri jos pitää paikkansa. Olisiko antaa muuta materiaalia lainauksien tai linkkien muodossa aiheesta (sulla kuitenkin löytyy teratavuja infoa aiheesta) :D
Ei ole linkkejä, vaan ihan paperimuodossa oleva kirja jota sitten quottasin.

Juoksussa ainakin mututuntumalta luulisin reisien olevan hiukan suuremmassa osassa kuin hyppäämisessä, mutta suurimman osan voimasta myös juoksuun uskon tulevan pakaroista.

Toisaalta en halua spekuloida asiaa johon en ole sen kummemmin perehtynyt. Paremmin asian varmasti tuntevat eri lajien urheilijoita valmentavat strength coachit, kuten nyt esimerkiksi joku Charles Poliquin.

Mitnick sanoi:
Älä vikise. On varmaan tosi siistin näköstä ku pohje on 35cm ja reisi 70cm. Treenaa ne pohkees, ehkä vielä alat joku päivä tykkäämään siitä pohjetreenistä.

Niin on tosi siistin näköstä :hyper: Joka päivä joudun sellaisia kattelee (en peilistä tosin, kuten joku tietty heti päätteli)... Kannattaa niitä edes vähän reenailla ni tytötki tykkää enempi... ;)

Hulkki sanoi:
Ei ole linkkejä, vaan ihan paperimuodossa oleva kirja jota sitten quottasin.

Juoksussa ainakin mututuntumalta luulisin reisien olevan hiukan suuremmassa osassa kuin hyppäämisessä, mutta suurimman osan voimasta myös juoksuun uskon tulevan pakaroista.

Toisaalta en halua spekuloida asiaa johon en ole sen kummemmin perehtynyt. Paremmin asian varmasti tuntevat eri lajien urheilijoita valmentavat strength coachit, kuten nyt esimerkiksi joku Charles Poliquin.

Joo itse reenailen pikajuoksua ja pohkeen työtä pidetään myöskin tärkeänä, ei ehkä niinkään vahva pohje, vaan kimmoisa sellainen. Tosiaan voi kuvitella että pikajuoksussa toi takareisi syö prosentteja tolta pakaralta. Mutte eipä mullakaan muuta kuin mutua ole.

"Mun mielestä maailman huonoin syy treenata mitään lihasta. Vielä kun tietää, kuinka kovasti ne naiset ihailevat juuri kaikista lihaksista pohkeita. Aina saa raflassa olla käärimässä lahkeita varsinkin kun on naisten haku...
"

Tai kesäisin kiva kulkea uimarannoilla (yleensäkkään missään) verkkarit jalassa..

Back
Ylös Bottom