nousee85 sanoi:
Mulla tuppaa kyykky isommilla painoilla kaatumaan eteenpäin, kun lähden tuomaan kyykkyä alhaalta ylös niin meinaa aina perse nousta ennen tankoa. Johtuskohan toi liian heikoista vatsalihaksista? Mulla on kyllä suhteellisen pitkät jalatkin että vaikuttaakohan se miten tohon tekniikkaan?
Itsellä oli vähän sama vika ja on vieläkin, tajusin kuitenkin toissaviikolla jotain elämää suurempaa ja olen nyt aivan tohkeissani.

Kyykkymaksimi nousi saman tien 5 kiloa, luulen että nousee vielä enemmänkin kun pääsen tajuamisesta osaamiseen. Ongelmani on ollut että tasapainon pitämiseksi joudun kumartumaan suhteellisen paljon eteenpäin alas mentäessä, muutoin meinaan kaatua taaksepäin. Tällöin perse todellakin meinaa nousta ensin ja asento kaatumaan eteenpäin kun ponnistan ylös.
"Hieman" itseäni isompi työkaveri näytti toissaviikolla erään version boksikyykystä. Siinä käytetään kevyitä painoja, jos teet normaalisti kyykkysarjasi satasella, niin tässä riittää aluksi tanko ja myöhemminkin 40-60 kiloa. Liike tehdään siirrettävän penkin kanssa, jalat molemminpuolin penkkiä puolileveässä asennossa. Kyykätessä perse työnnetään mahdollisimman taakse, niin taakse että itselläni tasapaino pettää lopussa ja viimeiset 5 senttiä kaadun istumaan (painoa ei todellakaan voi olla paljoa tangossa). Jalat tulee pitää koko ajan samassa kohtaa lattiaa. Penkillä istutaan koko painolla ja tästä ponnistetaan ylös asennosta jossa normaalisti siirtäisi jalkoja lähemmäs itseään. Oleellista on että lantiota on pakko käyttää voimakkaasti, sen lisäksi että sitä tarvitaan ponnistamiseen, se työnnetään korostetun voimakkaasti (räjähtävästi, ei siis yli) eteen ylös päästessä.
Tuo kyseinen boksikyykky tuntuu minusta vieläkin oudolta, mutta se auttoi tajuamaan kyykyn tekniikkaa. Normaalisti kyykätessä lantiota tulee käyttää voimakkaasti ja tällä hetkellä keskityn lähes yhtä paljon lantion työntämiseen eteenpäin kuin tangon työntämiseen ylöspäin. Pääsen paremmin painon alle tanko nousee kuin itsestään. Jaloista minulta löytyy voimaa, tähän asti en ole saanut sitä vain kunnolla käyttöön.
Tämä kuulostaa kokeneemmista kyykkääjistä varmaan itsestäänselvyydeltä, mutta aloittelijana haluan kuulla niitä silti. Itse itseäni opettaen ollaan eteenpäin tultu, itsestäänselvyydet kunniaan pakkiksella.