Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Jaahas. Nostetaanpa, ja todetaan että kun nyt lueskelin eri paikoista 20-toiston kyykkyohjelmaa, niin olen aika varma että se on nyt se juttu mikä seuraavaksi lähtee kokeiluun. Lisäliikkeinä (kun käsi paranee) on rengasleuanvedot ja rengasdipit. Pyrin tekeen nekin sinne 20 toistoon. Samalla tulee hyvää harjoitusta ensvuoden toistoleukakisoihin ;)

Jaahas. Nostetaanpa, ja todetaan että kun nyt lueskelin eri paikoista 20-toiston kyykkyohjelmaa, niin olen aika varma että se on nyt se juttu mikä seuraavaksi lähtee kokeiluun. Lisäliikkeinä (kun käsi paranee) on rengasleuanvedot ja rengasdipit. Pyrin tekeen nekin sinne 20 toistoon. Samalla tulee hyvää harjoitusta ensvuoden toistoleukakisoihin ;)

Huomenna olis tarkoitus tehdä 20 toiston sarjoja etukyykkyä. Tuntuu todennäköisesti aika mukavalta :D

Huomenna olis tarkoitus tehdä 20 toiston sarjoja etukyykkyä. Tuntuu todennäköisesti aika mukavalta :D

Toimis varmaan muuten mutta itsellä pettää etuolat aina ekana kun etukyykkyä tehdään. Tietty tuossa ei niin kamalia painoja voi käyttää että ehkä ne pitää.

Toimis varmaan muuten mutta itsellä pettää etuolat aina ekana kun etukyykkyä tehdään. Tietty tuossa ei niin kamalia painoja voi käyttää että ehkä ne pitää.

Oliko Rippletits vai Polikvaak joka sano että "rhomboids tire out faster isometrically than quadriceps concentrically" joten suunnikaslihas väsyy pitämään ryhtiä kasassa ennenkuin jalat väsyvät = ryhti painuu läjään, vetää formin vituilleen ja ei sitten jalkojenkaan pumppailusta tule mitään.

Munsta ihan sairaan pätevä ratkaisu ainakin pikkusen fiksaamaan tätä ongelmaa on käyttää (hyi saatana) ranneremmejä. Bear with me though, niitä käytetään vaan pitämään tangosta paremmin kiinni. Remmit kiinni tankoon ja ote remmeistä eikä tangosta = ei tarvi taittaa käsiä niin vaikeaan asentoon ja voi keskittyä pitämään postuuran kunnossa. Toimii kuin tauti, ja Poliquin ainakin suosittelee tekemään frontteja ainoastaan remeleillä.

Mitäpä mieltä porukka on: Kumpi ohjelma ois lihasten kasvatuksen kannalta järkevämpi, EDT (1-2 liikettä, 20min aikaa, painot 60-70% 5RM ja niin monta sarjaa 20min aikana alle 1min tauoilla kuin menee) vai 20-kyykyn ohjelma?

Kokeilin 20 toiston kyykkyjä tänään. Aamupuurot tekivät comebackin suun kautta, ja olo oli sen verran heikko treenin jälkeen, että ei voi kun nostaa hattua, jos joku oikeasti jaksaa alkaa näitä säännöllisesti treenaamaan.

Oon takakyykyssä vääntänyt nyt 4x20:ia. Pienistä painosta lähdetty liikkeelle ja joka viikko 5kg lisää rautaa tankoon. Katsotaan miten ylös tossa pääsee :) 5vk nyt menty tuolla. Yllättäen viides treeni oli helpoin noista toistojen osalta ja ei tullut lihat enää paljoakaan kipeäksi seuraavana päivänä. Ehkä kroppa alkaa tottumaan pitempiin sarjoihin. Teen 2x20 kapealla ja 2x20 leveällä asennolla. Kapeat menee perse maasta(eli oikeasti syvänä) ja noi leveät niin alhaalta kuin mitä venyvyys antaa myöten. Viikon toisessa jalkatreenissä teen maven ja etukyykyn lyhyemmillä sarjoilla. Takakyykkäilypäivä on pitkää sarjaa huumoriarvon vuoksi ja asennekasvatuksena.

Tuota noin. Kyykyssä ja mavessa on selkeitä liikkuvuusongelmia. Kyykkyyn mennessä ilman tankoa kiristää paikoittain ja kyykkyä pelkällä tangolla tehdessä tuntuu pahalle tuonne lonkankoukistana/nivusen kohdalle, mikä nyt onkaan.

Mutta tänään kokeilin huvikseni laittaa kyykyssä kantapäiden alle parin sentin paksuisen laudan ja kyykkääminen tuntui hyvälle enkä varmaa ole koskaa mennyt niin suorassa kyykkyyn painot niskassa. Missäs tän perusteella on eniten venyteltävää? Ja minkä takia tuo lauta auttoi niin paljon?

Kommentoin youtube-videoon jossa eräs henkilö teki kyykkyennätystä , no kommentoin , että hieno nosto , mutta kannattaisi korjata tekniikka.(Rintakehä meni polvien keskelle , selkä oli ihan vertikaaliasennossa , tämä muistutti hyvää-huomenta liikettä :D ) No hän sanoi , että personaltrainer on häntä neuvonut kyykkäämään näin...Olenko minä väärässä vai hän? Tossahan menee paikat rikki jos tolleen kyykkää?(ainakin isoilla romuilla)
Ihan hyvältä kyykky tuossa videossa mun silmään näyttää (ja muijan perse vieläkin paremmalta). Enemmän voimanostotyylinen kyykky, kyykkää selkeästi taakse. Sen verran tiukka nosto että lähellä pohjaa pientä "hakemista" mutta selkä pysyy kyllä suorana. Kyykkytyylejä on vaan monenlaisia, tuo tyyli vaatii ehkä selältä enemmän voimaa mutta säästää toisaalta polvia.

Ihan hyvältä kyykky tuossa videossa mun silmään näyttää (ja muijan perse vieläkin paremmalta). Enemmän voimanostotyylinen kyykky, kyykkää selkeästi taakse. Sen verran tiukka nosto että lähellä pohjaa pientä "hakemista" mutta selkä pysyy kyllä suorana. Kyykkytyylejä on vaan monenlaisia, tuo tyyli vaatii ehkä selältä enemmän voimaa mutta säästää toisaalta polvia.

Jos tuo on hyvä kyykky niin pyydän, älä neuvo ketään kyykkäämään.

Vituralleen se taakse kyykkääminen tuossa menee, perse lähtee ehkä millin taakse ja siitä suoraan alas, ja painopiste on todella edessä ja perseellään ala-asennossa. Huono kyykky.

Jos tuo on hyvä kyykky niin pyydän, älä neuvo ketään kyykkäämään.
Ja oliko sulla jotakin ihan perusteltua sanottavaa tähän asiaan, vai tykkäätkö vaan jauhaa paskaa?

Kyllähän tuo kyykky on niin perseestä kun vaan olla ja voi, siinä lähdetään heti kippaamaan selkää eteenpäin ja itsellä tuli ensiksi mieleen että lähdetäänkö tässä tekemään jullea.

Ja oliko sulla jotakin ihan perusteltua sanottavaa tähän asiaan, vai tykkäätkö vaan jauhaa paskaa?

Kyllä. Tykkään jauhaa paskaa koska en kyykkäämisestä ymmärrä mitään.

E: OK, ettei olisi ihan pelkkää paskanjauhantaa niin muutama seikka;

-lumbaarifleksio
-painopiste
-alaslasku
-lantion työntö
-selän kulma

Tossa pari pointtia mitkä tuosta yhdellä katselulla jäi mieleen.

E2: Katsoin vielä toisenkin kerran, ja jo pelkkä alkuasento on päin persettä.

Tsekkasin ton naisen kyykkyvideon ja ekana silmään pistää et perse lähtee kovaa vauhtia taaksepäin irroituksessa.. sen pitäis lähteä ylöspäin. Kyllä samanlaista näkee monilla isojen rautojen kanssa.. selkä myös kippaa ihan liikaa eteenpäin.

squat-balance-line.jpg

Täytyy tunnustaa et itse en oo ainakaan saanu tankoa pysymään tuolla alhaalla, joten high bar squateilla mennään. Etukyykky oikeastaan tuntuu itsestä parhaalta mut tangon pitely on siinäkin tuskan takana. Lisäks huomasin et mun kannattaa avata vähän jalkoja ulospäin et maha mahtuu niiden väliin ku kyykkään niin syvälle :D

Mitä mieltä jengi on leveällä asennolla tehdystä mavesta? Tähän asti olen tehnyt aina ns. normaalia mavea kapealla asennolla ja kädet jalkojen ulkopuolella, mutta kiinnostaisi kokeilla tällaista tekniikkaa vaihteeksi http://www.youtube.com/watch?v=SdiqjU0LGVE

Eilisen testiajon perusteella tuntuisi ainakin ottavan selkään ihan yhtä hyvin kuin normimavekin, mutta on paljon turvallisemman tuntuinen koska selkä pysyy suorana lähes automaattisesti eikä pyöristy vahingossakaan. Muutenkin luontevan tuntuinen liike. Harmittaa vaan kun sarjapainoja pitää keventää ihan törkeesti. Aluks lastasin tankoon samat painot joilla oon tähän asti nostellut viitosia, mutta tällä uudella tekniikalla en saanut ensimmäistäkään nostoa irti lattiasta :D

Viime aikoina, suunnilleen satasen ylittäessä, on selässä/hartioissa ruvennut "naksumaan" lihakset kyykyssä. Teen low bar kyykkyä, mielestäni ihan hyvällä tekniikallakin ja tarpeeksi syvälle. En osaa kunnolla selittää tätä ilmiötä, mutta se on vähän sama vaikutus kuin hieronnassa tulee joskus kun lihakset muljahtaa eri asentoon. Ei se varsinaisesti satu mutta ei kyllä ihan hyvältäkään tunnu, toisaalta ei se kyykkysuoritukseenkaan vaikuta.

Saako joku selvää tästä sekavasta tekstistä ja osaisi auttaa? :)

Back
Ylös Bottom