Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

no jos esim kyykky painot alkaa olla sitä luokkaa että jalat jaksaisi mutta nivelet ei kestä niin silloin prässi ekaksi että sen jälkeen kyykkyssä joutuu pakosti käyttämään pienempiä painoja joita niveletkin kestää

Prässissä joutuu käyttämään isompaa kuormaa mitä kyykyssä -> polvinivelille enemmän kuormaa. Lisäksi suurin osa prässeistä ottaa muutenkin aika kovasti polvinivelille, ainakin itelläni.

Esiväsyttelyä oon prässillä tehnyt ennen kyykkäystä, sekä jalkapainotteisen ohjelman toisen jalkatreenin(kevyen). Mutta ei se millään tapaa hakkaa kyykkäystä, ellei ole kysymyksessä joku eriskummallinen vamma(päässä?) mikä estää kyykkäämisen, mutta prässiä pystyy silti tekemään.

Ja PS: Yleensä ne vittumaisimmat liikkeet kehittävät/tuovat tulosta parhaiten.

Forkkutreenissä. Prässissä voi kato puristaa niistä kahvoista paremmin kuin kyykyssä, koska ne on paremmissa paikoissa tuossa sivulla. Jos tarkotuksena on kasvattaa reisiä, niin kyllä turvallisemmin ja tehokkaammin tulee kyykyssä, koska sitä painoa kohdistuu vähemmän sinne polvinivelelle.

Prässissä joutuu käyttämään isompaa kuormaa mitä kyykyssä -> polvinivelille enemmän kuormaa. Lisäksi suurin osa prässeistä ottaa muutenkin aika kovasti polvinivelille, ainakin itelläni.

Esiväsyttelyä oon prässillä tehnyt ennen kyykkäystä, sekä jalkapainotteisen ohjelman toisen jalkatreenin(kevyen). Mutta ei se millään tapaa hakkaa kyykkäystä, ellei ole kysymyksessä joku eriskummallinen vamma(päässä?) mikä estää kyykkäämisen, mutta prässiä pystyy silti tekemään.

Ja PS: Yleensä ne vittumaisimmat liikkeet kehittävät/tuovat tulosta parhaiten.

ai no niin tietysti prässissa voi käyttää suurempaa kuormaa... hyvä minä en ajatellut tuota yhtään prässin kannalta

Itellä ei selkä kyykkyä tahdo kestää niin joudun tekeen jalkaprässiä
en oo oikeen prässissä saanu sellasta tuntua kun kyykyssä sai etu reisiin, väärässä kohtaa jalat? pidan jalkoja aika ylhäällä siinä
ottaako hack kyykky selkään?
itellä on semmonen mielikuva että etu kyykky ei ottais niin kovaa selkään, korjakkaa jos oon väärässä, kannattaisko sitä sit ryveta tekemään?

Löytyykö tältä palstalta tyyppejä, joilla on polvi menny jossain vaiheessa sijoiltaan? Onko tämä haitannu jatkossa kyykkäämistä tai maastavetoa? Iteltä meni viikko sit ja toki pitää nyt antaa toipua, mutta haittaako jatkossa? Varmaa polvituet ois aika hyvät.

Onko mavea ja kyykkyä järkevää tehdä peräkkäisinä päivinä? Meneekö alaselkä turhan lujille?
Itse en tekis heti peräkkäisinä päivinä jos tekee molemmat kovaa mutta jos toisen ottaa vähä kevyemmin niin vois onnistuakki mutta melkolailla samoja lihaksiahan nuissa kummasakki liikkeessä käytetään.

itellä on semmonen mielikuva että etu kyykky ei ottais niin kovaa selkään, korjakkaa jos oon väärässä, kannattaisko sitä sit ryveta tekemään?

Selkään ei niinkään, mutta onnistuakseen vaatii aika kovat vatsalihakset, ainakin ilman vyötä tehtynä. Samalla lailla etukyykyssä voi mennä selkä kasaan, mutta pääasiassa kyllä selkä on pystymmässä

Tiedän, että on tosi yksilöllistä ja riippuu harjoittelusta, mutta kysyn kuitenkin.

Paljonko on kyykky maksimi ollut itse kullakin kun olette vetäneet 200 maasta?

Itellä mave tällä hetkellä 5x155, eli jossain 180 paikkeilla pitäs olla maksimi. Kyykky (vaakataso) jotain 10x100 (max ehkä 140?!). Kiinnostaa, että onko itellä noi ihan epäsuhdassa (en ole tehnyt kyykkyä pitkään aikaan, nyt muutaman kerran). Himottas se 200 veto ja kiinnostas vähän missä suhteessa noi on porukalla ollut, kun tuskin se 200 veto onnistuu, ellei kyykkykin ole jollain tietyllä tasolla.

PS: ei tartte tehdä tästä mitään 100 vastauksen listaa, mutta jos muutaman vastauksen sais... :)

Tiedän, että on tosi yksilöllistä ja riippuu harjoittelusta, mutta kysyn kuitenkin.

Itellä mave tällä hetkellä 5x155, eli jossain 180 paikkeilla pitäs olla maksimi. Kyykky (vaakataso) jotain 10x100 (max ehkä 140?!). Kiinnostaa, että onko itellä noi ihan epäsuhdassa (en ole tehnyt kyykkyä pitkään aikaan, nyt muutaman kerran). Himottas se 200 veto ja kiinnostas vähän missä suhteessa noi on porukalla ollut, kun tuskin se 200 veto onnistuu, ellei kyykkykin ole jollain tietyllä tasolla.

PS: ei tartte tehdä tästä mitään 100 vastauksen listaa, mutta jos muutaman vastauksen sais... :)
Jos nyt en väärin muista niin taisin jo lähemmäs 200kg vetää 130 kyykyllä, 200kg tais tulla 140 kyykyllä ja 210kg tuli 180kg kyykyllä. et ei sillä välttämättä oo mitään kovin seksuaalista merkitystä. Riippuu millä tyylillä vedät, osaatko käyttää jalkoja apuna jne. Kyykystä esim kapeessa vedossa on irrotuksessa kyllä pirusti hyötyä jos reisissä on jerkkua.

edit. Tosiaan itsellä noi kaikki vedot tehty kapealla. Tuossa viimesessä tuloksessa taisin tosin panostaa vaan kyykkyyn ottaen vetoja kerran 2viikon välein yhden sarjan...

Vähän alle 150kg.:)

itse kyykkäsin vain 5*120 ja 10*105, eli maksimi sielä 140 paikkeilla. vertailun vuoksi myös vedon sarjapainot 5*170 ja 3*180.

Eli mulle ei oo tullu ny iha selväks, että kuuluuko kyykyssä polvet mennä varpaitten yli? Toivottavasti tajusitte mitä tarkotin =)

Kapea maastaveto remmeillä 210 kg, samaan aikaan etukyykky 140 kg, takakyykky 140 kg(en ollut kokeillut takakyykkyä 13 vuoteen ennen tätä) joten tekniikka vähän hukassa..

3 kuukauden päästä edellisestä: kapea maastaveto remmeillä 230 kg, takakyykky 200 kg, etukyykkyä ei osannut nostaa enää yhtään tuossa vaiheessa.

Nuorena laihana urheilijapoikana oli etu- ja takakyykky 110 kg ja kapea maastaveto 150 kg kissanselällä.

Vähän vanhempana urheilijanuorukaisena (edelleen laihana) etukyykky 145 kg, takakyykky 165 kg ja maastaveto(sumo) 195 kg.

Loppuyhteenveto: kapea maastaveto hihnoilla tai ilman on ollut 1,15 - 1,5 kertaa takakyykyn verran täysi-ikäiseksi tulon jälkeen. lapsena mavesta pystyi vetämään jopa 3 kertaa sen, mitä kyykystä nousi.

en oo oikeen prässissä saanu sellasta tuntua kun kyykyssä sai etu reisiin, väärässä kohtaa jalat? pidan jalkoja aika ylhäällä siinä

Prässin kun teet oikealla tekniikalla, saat siitä hyvinkin etureisipainotteisen.
Jos haluat tehdä sitä takareisipainotteisesti, sekin onnistuu.. samoin sisäreisi jne..
Paljon monimuotoisemmaksi sen saat modattua jalkojen asemoinnilla, kuin perus kyykyn.

Hack kyykky on mun mielestä paras liike kyykyn jälkeen. Ite teen hackissa koska ei tosiaan noi kädet taivu tarpeeks taakse ja kun laittaa tangon sinne mihin se kuuluu niin tuntuu et rintalihakset repee. Hackin ei kyl pitäs selkään ottaa. Polvien päälle jotkut sanoo sen käyvän mutta sen tietää koittamalla.

Prässin kun teet oikealla tekniikalla, saat siitä hyvinkin etureisipainotteisen.
Jos haluat tehdä sitä takareisipainotteisesti, sekin onnistuu.. samoin sisäreisi jne..
Paljon monimuotoisemmaksi sen saat modattua jalkojen asemoinnilla, kuin perus kyykyn.

Itselläni ei normi takakyykky paljoa etureisissä tunnu, mutta prässi ottaa juuri sinne, ja etenkin tohon ulkosyrjään, eli "sweeppiin".

Ja viellä se että itsellläni ottaa prässi pahemmin alaselkään kuin kyykky. Ja niitä isoja kiekkoja kun joutuu täällä latomaan vähän huonossa asennossa edestakaisin niin on alaselän treenit siinä.

Kyykkäminen on niin vitun vaikeeta että mielummin sitä prässäilee. Mä olen vaan sunnuntaiharjoittelija joten en jaksa ottaa stressiä kyykkäämisestä.

Back
Ylös Bottom