Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkelit?a=viewArticle&article_id=2222

Väitteet siitä, että täyskyykky aiheuttaisi polvivaurioita, ei ole osoitettu todeksi. Samoin ohjeet siitä, että polvinivel ei saisi ylittää varvaslinjaa, ei perustu biomekaniikan lakeihin. Kyykyn aiheuttamat polvivauriot johtuvat pääosin virheellisestä suoritustavasta ja liian suuresta kuormituksesta.

Itse ainakin aloin pääsemään helpommin syvemmälle kun en niin hirveesti välittänyt siitä että meneekö ne polvet eteenpäin vai ei. Ja tällä hetkellä ei ole minkäännäköistä rasitusta polviniveleen kohdistunut verrattuna niihin kyykkyihin missä koitin pitää sääriluun mahdollisimman suorana.

En sitten tiedä mitä mieltä nää gurut täällä ovat..

http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkelit?a=viewArticle&article_id=2222

Väitteet siitä, että täyskyykky aiheuttaisi polvivaurioita, ei ole osoitettu todeksi. Samoin ohjeet siitä, että polvinivel ei saisi ylittää varvaslinjaa, ei perustu biomekaniikan lakeihin. Kyykyn aiheuttamat polvivauriot johtuvat pääosin virheellisestä suoritustavasta ja liian suuresta kuormituksesta.

Itse ainakin aloin pääsemään helpommin syvemmälle kun en niin hirveesti välittänyt siitä että meneekö ne polvet eteenpäin vai ei. Ja tällä hetkellä ei ole minkäännäköistä rasitusta polviniveleen kohdistunut verrattuna niihin kyykkyihin missä koitin pitää sääriluun mahdollisimman suorana.

En sitten tiedä mitä mieltä nää gurut täällä ovat..
http://www.youtube.com/watch?v=mwsAgLgtdZc&feature=related

En pääse etes tuohon syvyyteen mikä tossa videossa on ilman että alaselkä dippaa jonku verran niin en kyllä lähtis korjaan tota tekniikkaa pelkästään noita polvia eteen päin työntämällä ja itsellä tuntuu polvissa ainaski painetta jos ne päästää eteen karkaamaan tiedä sitten johtuuko siitä että oon aina sääret suorassa kyykänny että ne ei oo tottunu siihen.
Auttasko fysioterapeutilla käynti?Vai pitääkö se meikää ihan :david: jos meen kyseleen että mistä toi kireys vois johtua kyykyssä

Joo no aivan varmasti sattuu polviin jos et edes noin alas pääse. Teet kyykkyjä ilman painoja ja sillä tavalla yrität päästä syvemmälle, itsellä ainakin toimiva tapa parantaa liikkuvuuttaa.

Joo no aivan varmasti sattuu polviin jos et edes noin alas pääse. Teet kyykkyjä ilman painoja ja sillä tavalla yrität päästä syvemmälle, itsellä ainakin toimiva tapa parantaa liikkuvuuttaa.
meinaakko että ilman tankoa vaan kyykkyä pumpailis?ootko ihan pohjaan asti tehny nuita vai miten?

Edit. onko tommosella tankolla kyykkämisessä muuten paljo eroa verrattanu normi versioon?
http://www.youtube.com/watch?v=qNau0xD3ApU&feature=related

meinaakko että ilman tankoa vaan kyykkyä pumpailis?ootko ihan pohjaan asti tehny nuita vai miten?
Tarkotuksena ei tietenkään ole treenaaminen vaan lähinnä sen oikean asennon hakeminen eli vaikka ilman tankoa menet kyykkyyn niin että yrität pitää sen asennon siellä ala-asennossa hetken ja siitä sitten ylös. Ja sitten kun alkaa paikat venymään ja se liike sinne pohjaan asti tuntumaan luonnolliselta niin otat vaikka puukepin ja teet saman homman. Periaatteessa joudut opettelemaan kyykkään aivan alusta asti. Tämän jälkeen sitten siirryt takaisin painoihin. Tärkeintä on kumminkin se että kyykkääminen tuntuu luonnolliselta, jos kipuja tulee jo ilman painoja niin sitten kannattaa apua hakea joltain fysiolta tai vastaavalta.

Qua: -Luulisin että auttaa. Tietenkään kenenkään tietotaitoa ei voi ennalta arvata, mutta kysymällähän se selviää jo vaikka aikaa varatessa.

"Auttasko fysioterapeutilla käynti?Vai pitääkö se meikää ihan jos meen kyseleen että mistä toi kireys vois johtua kyykyssä"

Ja yleisesti kyykkyjen syvyyksiin... Enpä ole vielä tavannut sellaista henkilöä, joka ei oikeasti pysty kyykkimään syvälle, mikäli asento ja tekniikka sorvataan kyseiselle henkilölle sopivaksi. Erikseen tieten suuret rakenteelliset ongelmat. Ja olen kuiten opastanut tuohon touhuun aikasta monta henkilöä ja ryhmiä, sisältäen kaiken karvaisia treenaajia junioorista seniooriin ja aikalailla suurin osa yleisemmistä tuki -ja liikuntaelin ongelmistakin on matkalle nuille mahtunut.

Esimerkkinä eräskin terveyskeskuksen työntekijöistä koostuva TYKY-ryhmä, 12kpl 30-60+v. neitokasia ja yksinäinen ukkeli. No, tutustuminen saliharjoitteluun aloitettiin toki opettelemalla kyykky. Heti ensimmäiseksi miltei kaikki (jos ei kaikki) kuorossa huuteloivat, kuinka on sitä ja tätä polvissa/lonkissa/selässä, ei pysty, ei saa, ei osaa, ei riitä se ja se ja se jne.

No, pysyin jämynä enkä tullut vastaan vaan esitin asian niin, että kaikki kokeilee, ja jos sitten se ei oikeasti onnistu, niin ei sitten tehdä sitä seuraavien kuukausien aikana mitä oli suunnitelmissa heitä ohjata. Jostain kumman syystä kaikki, siis ihan kaikki, pystyivät ja osasivat kyykkiä kivuitta/ongelmitta jo parissa viikossa, suurin osa samoin tein. Tokihan se vaati sen, että tekniikat ja tyylit katsottiin jokaiselle sopivaksi,eikä ohjeistettu nmitään keittokirjaohjeita takavasemmalta vainen.

Voi olla että samaisen esimerkin olen ennekin kertonut, mutta onpahan mun makuun vain sen verta hyvä esimerkki kertomaan siitä, että kyllä suurin osa kyykkäämään pystyy (ja syvälklekin!) itseään telomatta, mikäli siihen halua on ja oikea henkilö sen opastamassa.

Ja yleisesti kyykkyjen syvyyksiin... Enpä ole vielä tavannut sellaista henkilöä, joka ei oikeasti pysty kyykkimään syvälle, mikäli asento ja tekniikka sorvataan kyseiselle henkilölle sopivaksi. Erikseen tieten suuret rakenteelliset ongelmat. Ja olen kuiten opastanut tuohon touhuun aikasta monta henkilöä ja ryhmiä, sisältäen kaiken karvaisia treenaajia junioorista seniooriin ja aikalailla suurin osa yleisemmistä tuki -ja liikuntaelin ongelmistakin on matkalle nuille mahtunut.

Kyykky on kyllä hyvä liike, mutta syväkyykky eli todellakin pohjiin asti ei mielestäni ole mikään pakollinen juttu. Ja todella harvoin noita näkeekin. Itsekin tuota aikani hinkkasin, tuloksena toinen polvi kipeytyi ja rupesi keräämään nestettä. Lääkäriin näyttämään, jossa hyvinkin asiantunteva ja itsekin salihommia harrastava lääkäri totesi että tavallisen harrastajan ei ole mitään syytä tehdä syväkyykkyjä. Selvitti asian yksityiskohtaisesti miksi ei, samalla kun jalkaani väänteli. Luonnollisesti lopetin syväkyykyt ja samalla loppui polvenkin oireilut. Niin ja polvi myös kuvattiin, rakenteellista vikaa ei ole. Edes sarjapainotkaan eivät olleet mitenkään suuret, parhaillaankin alle 100kg.
Näistä syistä suosittelisin ihan sitä reidet lattian tasoon kyykkyä, kun saisi kaikki kyykkäämään edes tuolle syvyydelle niiden pyllistysten sijasta niin hyvä olisi.

Mies847;3041363 begin_of_the_skype_highlighting**************3041363******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Kyykky on kyllä hyvä liike, mutta syväkyykky eli todellakin pohjiin asti ei mielestäni ole mikään pakollinen juttu. Ja todella harvoin noita näkeekin. Itsekin tuota aikani hinkkasin, tuloksena toinen polvi kipeytyi ja rupesi keräämään nestettä. Lääkäriin näyttämään, jossa hyvinkin asiantunteva ja itsekin salihommia harrastava lääkäri totesi että tavallisen harrastajan ei ole mitään syytä tehdä syväkyykkyjä. Selvitti asian yksityiskohtaisesti miksi ei, samalla kun jalkaani väänteli. Luonnollisesti lopetin syväkyykyt ja samalla loppui polvenkin oireilut. Niin ja polvi myös kuvattiin, rakenteellista vikaa ei ole. Edes sarjapainotkaan eivät olleet mitenkään suuret, parhaillaankin alle 100kg.
Näistä syistä suosittelisin ihan sitä reidet lattian tasoon kyykkyä, kun saisi kaikki kyykkäämään edes tuolle syvyydelle niiden pyllistysten sijasta niin hyvä olisi.

Haluatko kertoa hieman lisää? Tuo on nimittäin aika kaukana totuudesta joten olisi mielenkiinoista tietää miten lääkäri perusteli asian.

Liian monen lääkärin ja muun ammattilaisen käsitteet kyykystä ja polvikulmista perustuvat vuonna 1969 julkaistuun kirjaan "Knee in sports", ja se ei todellakaan ole kauhean hyvä tietolähde tämän asian kohdalla.

Kyykky on anatomisesti liike siinä missä askelkyykky tai hauiskääntökin. Silloin kun nivelillä on esteetön liikerata koko liikelaajuudelta mihin ne on tarkoitettu niin "syvä"kyykystä ei ole mitään haittaa.

Heittomerkit siksi että ns. syväkyykky on kyykky, muut ovat vajaita kyykkyjä.

Jos pohjista kyykkääminen olisi niin haitallista niin miksi painonnostajilla on niin vähän loukkaantumisia polvivammojen takia? Usein molemmat kilpailunostot vielä pompautetaan pohjista jolloin momentit polven ympäristössä ovat vieläkin suuremmat.

Syy miksi monille se on epämukavan tuntuista ja usein jopa haitallista on virheet kineettisissä ketjuissa, eli siitä miten lihakset aktivoituvat suhteessa toisiinsa liikken aikana. Menisi liian toistamiseksi kirjottaa mitään pitkää selitystä, kirjotin jollekin sivulle muistaakseni tätä ketjua kattavamman selostuksen.

Tässä on tavallisella henkilöllä vaan sellainen ongelma, ettei riitä tieto eikä taito korjaamaan omaa kyykkytekniikkaa niin, että pääsee syvälle turvallisesti. Itse kyykkäisin mielelläni vaikka ihan pohjista jos osaisin/pystyisin ilman että lantio dippaa. Mihinkään valmentajaan ei kyllä ole varaa, enkä keksi muuta oikeaa ratkaisua tähän ongelmaan. Myös liikkuvuuden parantaminen urheiluhierojalla on todennäköisesti liian kallista, kun en ole kilpaileva urheilija, eli tämä on vain harrastus johon ei viitsisi kaikkia rahojaan tuhlata.

Tällä hetkellä siis kyykkään vain juuri ja juuri voimanostosyvyteen, ja väitän että syvemmälle en pääse, vaikka asia ei ehkä niin olisikaan. Ainoa keino jolla yritän parantaa syvyyttä on liikkuvuusharjoittelu, mutta eipä oo kovin häävi tietotaito siltäkään osin.

Haluatko kertoa hieman lisää? Tuo on nimittäin aika kaukana totuudesta joten olisi mielenkiinoista tietää miten lääkäri perusteli asian.

Liian monen lääkärin ja muun ammattilaisen käsitteet kyykystä ja polvikulmista perustuvat vuonna 1969 julkaistuun kirjaan "Knee in sports", ja se ei todellakaan ole kauhean hyvä tietolähde tämän asian kohdalla.

Kyykky on anatomisesti liike siinä missä askelkyykky tai hauiskääntökin. Silloin kun nivelillä on esteetön liikerata koko liikelaajuudelta mihin ne on tarkoitettu niin "syvä"kyykystä ei ole mitään haittaa.

Heittomerkit siksi että ns. syväkyykky on kyykky, muut ovat vajaita kyykkyjä.

Jos pohjista kyykkääminen olisi niin haitallista niin miksi painonnostajilla on niin vähän loukkaantumisia polvivammojen takia? Usein molemmat kilpailunostot vielä pompautetaan pohjista jolloin momentit polven ympäristössä ovat vieläkin suuremmat.

Syy miksi monille se on epämukavan tuntuista ja usein jopa haitallista on virheet kineettisissä ketjuissa, eli siitä miten lihakset aktivoituvat suhteessa toisiinsa liikken aikana. Menisi liian toistamiseksi kirjottaa mitään pitkää selitystä, kirjotin jollekin sivulle muistaakseni tätä ketjua kattavamman selostuksen.

Ei pysynyt mun pää mukana kun yksityiskohtaisesti käytiin läpi koko polven toiminta eri asennoissa jokainen vaikuttava osa nimeten, niin en edes yritä toistaa. Mä en voi sanoa että tuokaan lääkäri olisi 100% oikeassa asiansa suhteen, kuitenkin mulla loppui polvivaivat siihen. Jos otetaan keskimääräinen saliharrastaja, niin en ymmärrä miksi ryhtyä näkemään vaivaa että saa syväkyykyn toimimaan, jos vähemmällä vaivalla selvitään siirtymällä reidet lattian tasoon kyykkyyn? Jos sellaiselle tarjotaan vaihtoehtoa missä joutuu näkemään pidemmän aikaa vaivaa ennen kuin liike onnistuu, luultavasti kyykky vaihtuu pian prässiin/liitytään siihen "en mä voi treenata jalkoja kun mun polvet on huonot" -kerhoon.

Selvyyden vuoksi vielä, itseäni kyllä kiinnostaisi ihan uteliaisuudesta tietää enemmänkin noista virheistä kineettisissä ketjuissa, mistähän tuohon sitten nyt pääsisi paremmin perehtymään?

Mies847: -Samoja oisin udellut kuin fuhrerikin, mutta perkule ehti ensin. Eli siis hieman niitä perusteita, millä kyseinen lääkäri yksityiskohtaisesti oikein perusteli, miksi syvälle ei saisi kyykätä. Mutta siihen ei ilmeisesti ollut enää muistissa nuo perustelut, joten se siitä.

Eihän syväkyykky tosiaankaan mikään pakollinen ole, pakkohan ei ole kuin kuolla. Jotkut tosin väittää paskomista, veroja ym. myös pakollisiksi, mutta ei lähdetä nyt niihin.

Alla olevaan kuiten jotain kommenttia... En oikein ymmärrä tuota asennetta, että "miksi nähdä vaivaa opetella jotain, jois vähemmälläkin selviää". Tottahan tuo toki on, mutta eikö samalla periaattella kannata sitten jättää kyykimättä kokonaan, niin selvitään taas vähemmällä vaivalla. Jätetään vedot polviin, punnerrellaan pystyyn tuosta otsan päältä eikä kuiteskaan ihan ylös ja leukojakaan vedellessä ei kannata laskea käsiä suoriksi taikka vetää ylös asti, pääsishän noin vähemmällä ja helpommalla, eikö jee? Eikä tarvis valitella olkapäiden/selän tottumattomuutta uuteen harjoitukseenkaan.

"Jos otetaan keskimääräinen saliharrastaja, niin en ymmärrä miksi ryhtyä näkemään vaivaa että saa syväkyykyn toimimaan, jos vähemmällä vaivalla selvitään siirtymällä reidet lattian tasoon kyykkyyn? Jos sellaiselle tarjotaan vaihtoehtoa missä joutuu näkemään pidemmän aikaa vaivaa ennen kuin liike onnistuu, luultavasti kyykky vaihtuu pian prässiin/liitytään siihen "en mä voi treenata jalkoja kun mun polvet on huonot" -kerhoon."

Sallittakoon kuiten oma henk. koht. mielipiteeni tuohon. Jos joku liike salilla kannattaa opetella kunnolla, se on kyykky. Ja jos sen opettelee kunnolla, silloin se tehdään täydellä liikeradalla. Se täysi liikerata kun on kaikinpuolin niin luonnollinen liike, ettei mikään muu saliharjoitus sitä ole (no ehkä leuat). Lapsikin oppii menemään kyykkyyn, ennen kuin oppii edes käveleen. Katsioppas huvikseen jättääkö junioori sen kyyky "reisi lattian tasoon", vaiko istuuko sinne kinttujen väliin persaus miltei kantapäihin kiinni? Ja juu, mitään pakkoahan tuohon syvälle kyykkimiseen ei ole, mutta se että se olisi jotenkin vajaita kyykkyjä vaarallisempaa, on mun makuun paskapuhetta. Esim. juuri polviniveleen kohdistuvat rasitukset on kyllä kovempia nuissa voimannostosyvyyksissä kuin se olisi ihan syvällä. Ainoastaan polvilumpion takaosan rustopinnoille rasitus kovenee syvemmälle mennessä, mutta yleensä vajaissa se isompi kuorma kyllä saa sen samaisen rasituksen pienemmillä kulmilla sinnekkin yhtä suurena. Tokihan syvälle kyykkiminen vaatii liikkuvuutta, vartalon hallintaa ym. enempi kuin vajaat pyllistelyt, mutta kehittävätkin sitten heti monipuolisemmin.

Erilaiset anatomian, fysiologian, kinesiologian ym. teokset kyllä aukaiseen nuiden nivelten/lihasten/kineettisten ketjujen toimintaa oikeinkin hyvin, yksittäistä lähdettä missä juuri kyykyn virheisiin voisi paremmin tutustua, mulla ei ikävä kyllä ole heittää. Mutta kyllä etsivä nuistakin haluamansa löytää, jos vain etsiä jaksaa ja kiinnostusta löytyy.

"Selvyyden vuoksi vielä, itseäni kyllä kiinnostaisi ihan uteliaisuudesta tietää enemmänkin noista virheistä kineettisissä ketjuissa, mistähän tuohon sitten nyt pääsisi paremmin perehtymään?"

Mun lähtökohta kun treenien ohjaukselle ja opastukselle on aina se, että tekeminen on turvallista ja se kehittää mahdollisimman paljon ja monipuolisesti. Aina paras mahdollinen voimantuotto ei tule tuota kautta, mutta mikäpä urheilu sitä nyt terveellistä loppupeleissä onkaan? Kuntoilu ja monipuolinen liikkuminen on terveysliikuntaa, ei tulostavoitteellinen urheilu. Siksi mun ohjeet on aina lähtökohtaisesti tuohon "luontaiseen liikkumiseen" ohjaavaa, urheilijoille ohjeet sitten erikseen ja naamatusten. ja tästä näkökulmasta mä en vain näe miten syväkyykky olisi jollain muotoa haitallista taikka jopa vaarallista.

Ja kuten ennenkin, erimieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla.

Tarkotuksena ei tietenkään ole treenaaminen vaan lähinnä sen oikean asennon hakeminen eli vaikka ilman tankoa menet kyykkyyn niin että yrität pitää sen asennon siellä ala-asennossa hetken ja siitä sitten ylös. Ja sitten kun alkaa paikat venymään ja se liike sinne pohjaan asti tuntumaan luonnolliselta niin otat vaikka puukepin ja teet saman homman. Periaatteessa joudut opettelemaan kyykkään aivan alusta asti. Tämän jälkeen sitten siirryt takaisin painoihin. Tärkeintä on kumminkin se että kyykkääminen tuntuu luonnolliselta, jos kipuja tulee jo ilman painoja niin sitten kannattaa apua hakea joltain fysiolta tai vastaavalta.
Siis ei ole vielä mitään kipuja tullut tähän mennessä ja sillä poltteella tarkotin että jos väkisin koitan pitää/vääntää selkää suoraksi niin keskiselässä alkaa tuntua samanlaista poltetta/pumppia jos tekis vaikka alataljaa tai kulmasoutua ja alaselkä vaan pyöristyy samallalailla.Omistan muutenkin vähä semmosen notko selän niin ei varmaan pitemmän päälle ole hyväksi jos selkäranka taipuilee joka suuntaan kyykkäillessä kun pitemmän aikaa ajattelin tätä harrastusta kuitenkin jatkaa.

Mitään olympia tason syväkyykkyä en ole siis todellakaan oo hakemassa kuhan nyt pääsis vähä syvemmälle että etureisi kävis polven alapuolella niin riittäs mulle ihan hyvin.Voiko muuten kireät nivuset/lonkankoukistajat aiheuttaa tota alaselän dippaamista?Oon nytte harjotellu tota kyykkyä semmosen laatikon päälle keppiniskassa jossa ois se syvyys mitä haen ja vähä aikaa siinä istumalla ala asennossa tuntuu melko jäätävää venytystä tuolla nivusissa/pallien kohdalla miksi sitä nyt sitten sanotaankaan :D

edit.oon kyllä aina ollu tosi kankea tyyliin jalat suorana ja kädet maahan niin tuntuu että märy pääsee ja taju lähtee kun tekee niin kipeää :D

Bike Company Ruusulankadulla Töölössä myy puolalaisia nostokenkiä kympillä. Jäljellä koot 44, 45 ja 46 sekä naiste kokoja 36-39.

Mun lähtökohta kun treenien ohjaukselle ja opastukselle on aina se, että tekeminen on turvallista ja se kehittää mahdollisimman paljon ja monipuolisesti. Aina paras mahdollinen voimantuotto ei tule tuota kautta, mutta mikäpä urheilu sitä nyt terveellistä loppupeleissä onkaan? Kuntoilu ja monipuolinen liikkuminen on terveysliikuntaa, ei tulostavoitteellinen urheilu. Siksi mun ohjeet on aina lähtökohtaisesti tuohon "luontaiseen liikkumiseen" ohjaavaa, urheilijoille ohjeet sitten erikseen ja naamatusten. ja tästä näkökulmasta mä en vain näe miten syväkyykky olisi jollain muotoa haitallista taikka jopa vaarallista.

Mä olen luonnollisista liikkeistä täysin samaa mieltä, pelkät maksimipainot ei ole aikoihin kiiluneet silmissä enkä myöskään ikinä ole ollut salilla koneiden ystävä. Ilman painoja pystyn luonnollisesti tekemään sen syväkyykyn, vaikkapa yhdellä jalallakin. (Piti ihan kokeilla, vasen polvi tuntuu yhden jalan siinäkin ottavan itseensä, oikealla taas ei mitään ongelmaa). Painoihin taas siirryttäessä eikä tarvitse olla kuin tanko selässä niin polvi alkaa keräillä jälkikäteen nestettä ja kipuilemaan. Tuon jälkeen polvi keräilee nestettä ihan peruskävelystäkin. Joten miten tuollaista edes on mahdollista kotikonstein joskus parantaa kun pelkät kineettiset liikeketjut on täyttä hepreaa?
Lisätään vielä että joku 15v sitten olen tuon polven asfaltilla kaatunut, niin että heti polven alle oli tuloksena joku 6 tai 7 tikkiä. Mutta kun polvi on röntgenissä kuvattu, niin eikö mahdolliset rakenteelliset viat olisi pitänyt näkyä jo siellä?

Niin ja vielä siitä lääkäristä, en tosiaan ala edes yrittää polven toimintaa eteenpäin selostaa kun suunnilleen ainoa mieleen jäänyt osa oli kierukka, missä kuulemma usein noita ongelmia on, jotka polvea turvottavat. Päteväksi kuitenkin lääkärin huomasi heti, ainakin mitä aiemmat kokemukset ovat päätyneet lähinnä suoraan buranareseptin tyrkyttämiseen ja ovesta pihalle. Tämä lääkäri kuitenkin käänteli ja väänteli sitä polvea eri asentoihin sen 5-10 minuuttia samalla juurikin sitä toimintaa selostaen ja että miksei syväkyykkyjä. Samainen lääkäri oli myös polvisiteiden kannalla kun aiheesta kysyin, tuohon en nyt antanut periksi kuin sen verran että polvenlämmittimet olen ottanut käyttöön. Tarkoitus siis olisi pitää kroppa ja tukilihakset luontaisesti vahvoina, eikä niin että jossain perustreeneissäkin on kassissa mukana vetoremmit, vyö, rannesiteet, polvisiteet jne ja kun ne kerran unohtuu, niin painot saakin puolittaa. Jotkut ennätysyritykset sitten erikseen, tavoite pitäytyä niissäkin ilman lisävarusteita.

Mistä johtuu, että oikea takareisi jotenkin oudosti kiristää ala asennossa tuossa lähellä polvitaivetta? Mitään kipua ei ole, vaan sellainen outo tunne siellä ja se haittaa itse kyykkäämistä, kun sitä joutuu tietyllä tavalla varomaan, mutta joka kerta sitä outoa kiristystä ei kuitenkaan tule ala asennossa.. vaikea selittää.. lämmittelen kuitenkin hyvin ja välipäivinä vielä teen kevyesti aerobista ja venyttelen jalat huolellisesti.

E: Ja tämä ongelma tuli aivan puskista, ennen mitään ongelmia ei ole ollut.

Millos mave ei oo enää raw? Vyö sallittu?
Sama kysymys kyykylle.

all raw niin ei mitään.
Vedossa vyö sallittu ja kyykyssä lämppärit/tuet ja vyö sallittu tuntuu nykyään olevan raw perusteet.

Ameriikoissa sanotaan raw kyykyksi siteilläkin otettuja kyykkyjä mitkä ovat varmasti kaukana raakakyykystä kun siteistä saa varmasti kaikki hyötyä!

Mun mielestä RAW on vain rannesiteet, vyö ja polvilämppärit? Mut jostai muistan lukeneeni että ''suoraa tukea antavat varusteet kielletty'' tai jotai vastaavaa? Mun mielestä Raw on pelkät kengät ja housut jalassa tehty suoritus. :rolleyes: Rannesiteitäkää tartte ku paitapenkissä...

Back
Ylös Bottom