Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Jossain välissä väittänyt olevani asiantuntija? En edes rivien välistä ole sellaista maininnut. Saatat ollakkin asiantuntija treenaamisessa, mutta lukutaitoa voisit yrittää vähän kehittää. Onko puolitoista vuotta salia aloittelija? Ehkä on, ehkä ei. Eikä mitään kirjoitettuja sääntöjä ole miten ihmisten tulisi harjoitella. Tuppaa nämä suositukset vaihtelemaan riippuen kenen suusta niitä kuulee, sillä mututuntumalta suurin osa näistä "asiantuntijoiden" neuvoista tuleekin. Ei se treenaaminen mitään ydinfysiikkaa ole.
Puolitoista vuotta salia on aloittelija, ellei ole ollut osaavassa valmennuksessa. Tarkoitus ei ollut pönkittää oma egoa tai vähätellä tai vittuilla, vain todeta ainostaan, että kannattaa "mennä kirjan" mukaan, kunnes tietoa ja kokemusta on karttunut. Jos sinulla todellakin on tuon puolentoista vuoden kokemuksella karttunut jo kovia tuloksia kehonrakennuksessa tai voimanostossa, niin hyvä juttu, ja silloin osaat varmasti jo soveltaa itsekin.

Tuo kommenttisi ei kuitenkaan siihen viitannut. Kyseinen harjoitusohjelma on takuulla optimoitu juuri kuuden viikon ohjelmaksi ja sinä puolestasi aioit typistää sen viiteen viikkoon. Kyllä sellaisiakin voimaohjelmia löytyy, jossa pääsee harjoittelemaan enemmän kuin kolme kertaa viikossa. Kannattaa ottaa käyttöön suoraan sellainen, eikä muunnella heti toimivaksi havaittua konseptia.

Hmmm. Mietiskelin tässä, että jos treenaan yksijakoisella 2-3 krt viikossa, olisiko hyvä tehdä vain kerran viikossa mavea, smjv:tä tai kyykkyä? Olen vuorotellut noita nyt niin, että jokaisella treenikerralla teen jonkun noista. Onko se liikaa ja voinko ns. polttaa sillä itseni loppuun?

Miten muuten saisi kehitettyä maven lähtöä kuin korokkeelta tehtynä ja perus vetämisellä? Muutenkin tuntuu, että mave menee tosi paljon selälle. Alku tulee monesti hitaasti, mutta sitten, kun on saanut painot 10-15cm ilmaan, ovat ne melkein jo sylissä.
Olen tehnyt treeniä 2jakoisella(2on 1off) ja kiertoon tulee tehtyä kerran taka- ja etukyykky sekä mave. Kyykyt lähes ass to grass tyylillä 4-5x10. Sarjojen toistot laskee lokakuun alusta kutosiin, tein vaihtelun vuoksi elokuun puolivälin jälkeen kymppejä.

Miten muuten saisi kehitettyä maven lähtöä kuin korokkeelta tehtynä ja perus vetämisellä? Muutenkin tuntuu, että mave menee tosi paljon selälle. Alku tulee monesti hitaasti, mutta sitten, kun on saanut painot 10-15cm ilmaan, ovat ne melkein jo sylissä.
Olen tehnyt treeniä 2jakoisella(2on 1off) ja kiertoon tulee tehtyä kerran taka- ja etukyykky sekä mave. Kyykyt lähes ass to grass tyylillä 4-5x10. Sarjojen toistot laskee lokakuun alusta kutosiin, tein vaihtelun vuoksi elokuun puolivälin jälkeen kymppejä.

Kaksi potentiaalista syytä, tekniikka tai takareidet. Tai molemmat.
Takareidet on vedon lähtöasennosta johtuen oleellisessa asemassa.

Kaksi potentiaalista syytä, tekniikka tai takareidet. Tai molemmat.
Takareidet on vedon lähtöasennosta johtuen oleellisessa asemassa.

Juu epäilen itse kumpaakin.
Oon tehnyt mavessa työsarjojen jälkeen 3-5x4+ korokkeelta hieman pienemmillä painoilla ja yrittänyt hakea räjähtävyyttä. Olen myös välillä kokeillut leveämmällä otteella korokkeelta, jotta saisin isompaa liike rataa ja parempaa tuntumaan takareisiin ja perseeseen.

Mistä johtuu alaselän väsyminen takakyykyssä? Eli siis alaselkä ei kipuile vaan väsyy ja yleensä viimeisen tai toiseksi viimeisen sarjan jälkeen alaselkä on aika hellänä..

Mitä voi 15-v poika tehdä MAVE:n tilalle (1-3 liikettä) kun ei kehtaa tuota itse tehdä kasvuvaiheessa nyt. :worship:

Voit tehdä ihan hyvin jos tekniikka on kunnossa ja jos et vedä suoraan maximia aina tankoon.

Sille ei löydy yhtä korvaavaa liikettä (mikä ottaisi just ja just samoihin paikkoihin) mutta:
SJMV
hyvää huomenta
eri kyykyt

T.Rintala;2988665 begin_of_the_skype_highlighting**************2988665******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Mistä johtuu alaselän väsyminen takakyykyssä? Eli siis alaselkä ei kipuile vaan väsyy ja yleensä viimeisen tai toiseksi viimeisen sarjan jälkeen alaselkä on aika hellänä..

Alaselkä voi olla yksinkertaisesti liian heikko.
Epäilen kyllä 50/50 että tekniikasta tai liikkuvuudesta löytyy syy.

Alaselkä voi olla yksinkertaisesti liian heikko.
Epäilen kyllä 50/50 että tekniikasta tai liikkuvuudesta löytyy syy.

Miten alaselkää sitten voi vahvistaa? Entä mikä tekniikassa voisi olla pielessä? Liikkuvuudesta en osaa sanoa, mutta välipäivinä ainakin venyttelen takareisiä hyvin.

Miten alaselkää sitten voi vahvistaa? Entä mikä tekniikassa voisi olla pielessä? Liikkuvuudesta en osaa sanoa, mutta välipäivinä ainakin venyttelen takareisiä hyvin.

Lopetappa takareisien venyttely ja venyttele etureidet/lonkankoukistajat/pohkeet/latsit/rinta
Takareisiä monet venyttelee liikaa ja turhaan.

Alaselkään tepsii monet liikkeet reverse hyperistä pukeiltavetoon.

Onko tuo reverse hyper joku selänojennusliike, oon ymmärtäny että toi tehään siten että maataan jossain ja nostellaan jalkoja ylöspäin?

Voimanpuute :)
Jos alaselän heikkous kyykyssä ongelmana niin yksi liike on ylitse muiden sitä kehittämään: JULLE (= hyvää huomenta -liike)
Ei muuta kun tanko niskaan ja kumartelemaan/pyllistelemään.

Ja vaikka yleensä puhutaan vain alaselän heikkoudesta, niin kyseessä on useimmiten "keskivartalon" heikkous. Kaikki vatsalihakset / kyljet on itse asiassa jopa tärkeämmät kuin selänojentajat, että saa pidettyä paketin kasassa (julle kehittää niitäkin). Muita lajinomaisia liikkeitä keskivartalon kokonaisvaltaiseen vahvistamiseen ovat etukyykky ilman vyötä sekä zercher-kyykky (myös ilman vyötä).

Sitäpä mietinkin, että mahtaako alaselässä hirveästi mitään lihaksia ollakaan. Lähinnä taitavat pakarat ja takareidet olla ne, jotka selkää pitävät suorana vedossa. Ja ylläripylläri, nehän jullessa tuleekin kipeiksi. Ja vatsalihasten tulee tietty olla kunnossa jotta tasapaino säilyy nostossa.

Jullelle vaihtoehto voi olla vaikka veto pukeilta suorin jaloin. Eli tanko nostetaan sen verran korkealle, että selän kulma on about sama mitä normivedossa. Ja siitä sitten kymppejä vetelemään. Joku staattinen pito voisi olla myös hyvä harjoitus. Selällähän ei hirveästi nosteta, vaan ainoastaan pyritään pitämään se suorana -> staattista työtä!

Back
Ylös Bottom