Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Siis joo se oli puolikyykkyä ja maksimia kokeiltiin testeissä, ehnän minä tavalisesti tommosila painoilla mitään tee... vaan se mietityttää että voiko mennä henki kyykkäillessä jos tangon alle jää?

Ei ole mitään järkeä mittailla puolikyykyn maksimeja. Kuka tahansa voi laittaa 200 kiloa tankoon, pieraista ja väittää, että se oli kyykky. Jos paino on sellainen, että sillä ei pääse alas asti, niin se on liian paljon myös selälle.

Eli teen tällä hetkellä tälläistä ohjelmaa:

1.päivä

Penkkipunnerrus 8x3
Ojentajat 5x8-12
Vipu eteen 3x8-12
Vipu sivuille 3x8-12
Yläselkä 3x8-12
Vipu taakse 3x8-12
Hauis 3x8-12

2.päivä

Penkin apuliike 5x1
Rinta 2x5-20
Ojentajat 2x5-20
Olkapäät 2x5-20
Epäkkäät 2x5-20
Yläselkä 2x5-20

ja sitten itse asia...

Eli haluaisin lisätä tuohon ohjelmaan myös kyykkyä ja maastavetoa, onko järkevintä vain yksinkertaisesti ottaa jonkun valmiin kaksijakoisen ohjelman jalkapäivä ja laittaa ne tuon ohjelman mukaan? 4 kertaa viikossa salilla kävisin, eli 2 päivää viikossa olisi pelkkää alavartalotreeniä.

Noeikai siinä sen kummempaa kuin kyykky ensimmäiselle alakroppa päivälle ja mave toiselle. Riippuen kyseisten liikkeiden sarja -ja toistomääristä niin lisäät muita liikkeitä mukaan, esim. pohkeet kyykkypäivälle tai molemmille ja apuliikkeitä mielen mukaan. Jos teet mavessa kovia 5x5 sarjoja niin ei siihen hirveästi muita liikkeitä tarvit, esim. pari sarjaa hackia tai vastaavaa. Sijoittaisin myös vatsat toiselle päivälle niitä ei tuossa varsinaisessa ohjelmassasi näkynyt.

Mä jo ehdin katsoa, että minkä helevatan mielenhäiriön johtaja nyt oli saanut, kun tuollaisia hullutteluja tuonne kirjailee ja utelee... Mutta onneksi alkuperäinen ehtikin jo huuteloimaan väliin ja sitten vasta hokasin nuo ylimääräset pisteet aloittajan nimessä.

Mä jo ehdin katsoa, että minkä helevatan mielenhäiriön johtaja nyt oli saanut, kun tuollaisia hullutteluja tuonne kirjailee ja utelee... Mutta onneksi alkuperäinen ehtikin jo huuteloimaan väliin ja sitten vasta hokasin nuo ylimääräset pisteet aloittajan nimessä.

Mä kattelin vähän samaa eilen myös, että mitäs perkelettä :D Liittymisajankohta ja postien määrä kertoi kuitenkin totuuden.

Carni;2986386 begin_of_the_skype_highlighting**************2986386******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************2986386******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Käytetään tilaisuutta hyväksi ja pyydetään leaderi esittämään jokin omasta mielestään toimiva voima-ohjelma kokonaisuudessaan väitteidensä taakse.

Onneksi ymmärrän sarkasmia.

Aloitetaan näin, kerro sinä ensin onko tuo em.ohjelma mielestäsi hyvä maksimivoimaa ajatellen?
Varsinkin kun toistomäärät on ilmoitettu 5-20

Toiseksi, ensin pitäisi tietää pikkasen enemmän kyseisestä treenaajasta kuin pelkkä penkkiohjelma.

Tuo on selvästi jokin Westside Barbellin systeemiä mukaileva muscle&fiction-lehdestä otettu ohjelma.
8x3 40-60% 1RM on melko yleisesti käytetty nopeusvoimatreeni varsinkin penkkiin. Se on toimiva, sitä en kiistä.
Eri asia onko se tarpeellinen jokaiselle joka penkkiä haluaa nostaa.

5x1 esim. lankkupenkkiä, lattiapenkkiä etc on myös tehokas relative strength-systeemi kun halutaan nostaa isoja kuormia.

Mutta, penkkiä ajatellen selän voimat ovat aika tärkeät, tuossa ohjelmassa on 22 sarjaa (tod.näk) joissa glenohumerus (olkavarsi) on sisäkierrossa, ja n.8 jossa ulkokierrossa.
Se provosoi jo lihasepätasapainoa.

Tredin aloittaja ei kerro että missä on hänen penkkipunnerruksen heikko kohta. Sekin tekee jo hieman hankalaksi neuvoa yhtään mitään spesifistä.
Ja huomautuksena, Westside Barbell ja Louie Simmons ovat maailman huippujavoimanostossa. Siksi heidän treenisysteeminsä sopivatkin kokeneille nostajille erittäin paljon paremmin
kuin vähemmän kokeneille.

Jotenkin nyt innostuin kirjottelemaan ruokaa odotellessa niin laitan tähän ohjelmarungon jota itse olen aikaisemmin käyttänyt.

Ma:
penkki
Ojentajille 1-3 liikettä, sarjat ja toistot riippuvat nostajasta
rinnalle punnerrusliike
ulkokiertäjät
+mahdollisesti joku soutuliike
Ti:
Kyykky
takareisille joku liike
selänojennus kuminauhoilla
vatsa
kahvakuulilla erilaisia liikkeitä
To:
nopeuspenkki
pystypunnerrus
vipunostot
ulkokiertäjät

Pe:
veto
jalkaliike
2-3 soutua
hauikset
vatsa
kuminauhat
kahvakuulat

Huom. Nykyään käyttäisin erinäköistä ohjelmaa, tämäntyyppisellä ohjelmalla kuitenkin olen 300 vetänyt.

E:
Fuhrer voisi sitten myös kertoa että millä perusteella kyseinen ohjelma ei toimi.

Kokeile toki tuota jos sillä voimaa tulee. Ei sekään mahdotonta ole. Itse vain tekisin aika erinäköisen ohjelman jos asiakas tulisi ja sanoisi että haluaa penkata enemmän.

Eli teen tällä hetkellä tälläistä ohjelmaa:

1.päivä

Penkkipunnerrus 8x3
Ojentajat 5x8-12
Vipu eteen 3x8-12
Vipu sivuille 3x8-12
Yläselkä 3x8-12
Vipu taakse 3x8-12
Hauis 3x8-12

2.päivä

Penkin apuliike 5x1
Rinta 2x5-20
Ojentajat 2x5-20
Olkapäät 2x5-20
Epäkkäät 2x5-20
Yläselkä 2x5-20

ja sitten itse asia...

Eli haluaisin lisätä tuohon ohjelmaan myös kyykkyä ja maastavetoa, onko järkevintä vain yksinkertaisesti ottaa jonkun valmiin kaksijakoisen ohjelman jalkapäivä ja laittaa ne tuon ohjelman mukaan? 4 kertaa viikossa salilla kävisin, eli 2 päivää viikossa olisi pelkkää alavartalotreeniä.

Oletko Massaa Voimaa kirjasta ottanut tämän?Penkki ohjelma nimellä oli siinä.

Onneksi ymmärrän sarkasmia.

Aloitetaan näin, kerro sinä ensin onko tuo em.ohjelma mielestäsi hyvä maksimivoimaa ajatellen?
Varsinkin kun toistomäärät on ilmoitettu 5-20

Toiseksi, ensin pitäisi tietää pikkasen enemmän kyseisestä treenaajasta kuin pelkkä penkkiohjelma.

Tuo on selvästi jokin Westside Barbellin systeemiä mukaileva muscle&fiction-lehdestä otettu ohjelma.
8x3 40-60% 1RM on melko yleisesti käytetty nopeusvoimatreeni varsinkin penkkiin. Se on toimiva, sitä en kiistä.
Eri asia onko se tarpeellinen jokaiselle joka penkkiä haluaa nostaa.

5x1 esim. lankkupenkkiä, lattiapenkkiä etc on myös tehokas relative strength-systeemi kun halutaan nostaa isoja kuormia.

Mutta, penkkiä ajatellen selän voimat ovat aika tärkeät, tuossa ohjelmassa on 22 sarjaa (tod.näk) joissa glenohumerus (olkavarsi) on sisäkierrossa, ja n.8 jossa ulkokierrossa.
Se provosoi jo lihasepätasapainoa.

Tredin aloittaja ei kerro että missä on hänen penkkipunnerruksen heikko kohta. Sekin tekee jo hieman hankalaksi neuvoa yhtään mitään spesifistä.
Ja huomautuksena, Westside Barbell ja Louie Simmons ovat maailman huippujavoimanostossa. Siksi heidän treenisysteeminsä sopivatkin kokeneille nostajille erittäin paljon paremmin
kuin vähemmän kokeneille.

Jotenkin nyt innostuin kirjottelemaan ruokaa odotellessa niin laitan tähän ohjelmarungon jota itse olen aikaisemmin käyttänyt.

Ma:
penkki
Ojentajille 1-3 liikettä, sarjat ja toistot riippuvat nostajasta
rinnalle punnerrusliike
ulkokiertäjät
+mahdollisesti joku soutuliike
Ti:
Kyykky
takareisille joku liike
selänojennus kuminauhoilla
vatsa
kahvakuulilla erilaisia liikkeitä
To:
nopeuspenkki
pystypunnerrus
vipunostot
ulkokiertäjät

Pe:
veto
jalkaliike
2-3 soutua
hauikset
vatsa
kuminauhat
kahvakuulat

Huom. Nykyään käyttäisin erinäköistä ohjelmaa, tämäntyyppisellä ohjelmalla kuitenkin olen 300 vetänyt.

E:

Kokeile toki tuota jos sillä voimaa tulee. Ei sekään mahdotonta ole. Itse vain tekisin aika erinäköisen ohjelman jos asiakas tulisi ja sanoisi että haluaa penkata enemmän.

Hauskinta tässä oli, että en edes tarkoittanut sarkastisesti vaan halusin kartuttaa tietämystäni eri voima-ohjelmista. Elikkäs kun oli paikka saada lisää tietoutta silloin se paikka käytetään. Itsellä ei juurikaan hajua voimatreenistä, vaan muitten ohjelmilla treenailen jos voimaa haetaan. Tässä tuli taas yksi ohjelmarunko jota voipi kokeilla kun kehitys tyssää bodailupuolella, kiitos tästä. Pakko mainita toisessakin ketjussa mainitsemani huvittava kehitys. 14 treeniä arskan G6:sella nostanut penkin 105kg x 10 -> 115kg x 10. Kukapa olisi tiennyt, että se toimisi VOIMAN hankintaan noin uskomattoman hyvin. En siis todellakkaan nyt liputa G6:n puolesta voimanhankinnassa, vaan esimerkillä haluan korostaa miten vaihtelu on avainsana jatkuvaan kehitykseen. pitkää tehtyjen vitosten jälkeen kympit potkivat järkyttävän hyvin. näin itsellä.

Treenin iloa itse kullekin

:offtopic:

Fuhrer & Führer
Tänhän pitäis olla jo kiellettyä. No onneks tietotaito, liittyminen ja postienmäärä kertoo kaiken! :) Täällä voi olla vaan yks johtaja.

Joo no itsekkään en nyt ihan tuon ohjelman nimiin olisi mennytkään vannomaan, tästä eräs kaverini vain mainitsi. Ja saattaa olla revitty jostain kirjasta. Aloitin tänään venäläisen kyykky/penkkiohjelman, kun sitä on kerran kehuttu suhteellisen toimivaksi. Joka toinen päivä käyn ja aina myös kyykkyä, ylätaljaa, pystypunnerruksia, hauskääntöä ja vatsoja. Vähän myös koitan tehdä eristävää rintaa sekä lisäksi dippiä ja vipunostoja penkin apuliikkeenä. Hauis, vatsat, ylätalja/leuat ja kyykyt teen 3x10 periaatteella. Mietin vain, että voiko tuon venäläisen ohjelman suorittaa tällä joka toinen päivä-tyylillä, kun ohjeistus oli kyllä että kolme kertaa viikossa.

Ja huomasin typon otsikossa hetki sitten. Itseäkin huvitti.

Joo no itsekkään en nyt ihan tuon ohjelman nimiin olisi mennytkään vannomaan, tästä eräs kaverini vain mainitsi. Ja saattaa olla revitty jostain kirjasta. Aloitin tänään venäläisen kyykky/penkkiohjelman, kun sitä on kerran kehuttu suhteellisen toimivaksi. Joka toinen päivä käyn ja aina myös kyykkyä, ylätaljaa, pystypunnerruksia, hauskääntöä ja vatsoja. Vähän myös koitan tehdä eristävää rintaa sekä lisäksi dippiä ja vipunostoja penkin apuliikkeenä. Hauis, vatsat, ylätalja/leuat ja kyykyt teen 3x10 periaatteella. Mietin vain, että voiko tuon venäläisen ohjelman suorittaa tällä joka toinen päivä-tyylillä, kun ohjeistus oli kyllä että kolme kertaa viikossa.

Ja huomasin typon otsikossa hetki sitten. Itseäkin huvitti.
Aivan varmasti voi tehdä vaikka joka päivä, ja vaikka mitä liikkeitä lisänä. Ainoa vaan, että se ei kyllä silloin varmasti myöskään toimi.

Aloittelijana ei kannata lähteä säveltämään mitään omaa, koska se ei todennäköisesti toimi tai toimii todella huonosti. Kannattaa ihan suosiolla mennä vaan sen ohjelman mukaan, koska selkeästi et vielä oikein treenaamisesta tiedä. Kaikki ajallaan, kokemuksen myötä voit sitten lähteä soveltamaan. Ei kannata tehdä sitä perustavanlaatuista aloittelijan virhettä, että luulet olevasi jo asiantuntija, sillä sitä et kuitenkaan ole.

Jossain välissä väittänyt olevani asiantuntija? En edes rivien välistä ole sellaista maininnut. Saatat ollakkin asiantuntija treenaamisessa, mutta lukutaitoa voisit yrittää vähän kehittää. Onko puolitoista vuotta salia aloittelija? Ehkä on, ehkä ei. Eikä mitään kirjoitettuja sääntöjä ole miten ihmisten tulisi harjoitella. Tuppaa nämä suositukset vaihtelemaan riippuen kenen suusta niitä kuulee, sillä mututuntumalta suurin osa näistä "asiantuntijoiden" neuvoista tuleekin. Ei se treenaaminen mitään ydinfysiikkaa ole.

Heti aletaan vittuilemaan ja keksimään omia juttuja "luulet olevasi jo asiantuntija". Ja Viatorin vastauksestakaan ei ollut kyllä hevonvittuakaan apua, täyttä ympäripyöreää turhaa roskaa. Postasit tuonkin viestin varmaan vain pönkittääksesi egoasi ja kasvattamaan viestiesi määrää. Suurin osa näistäkin viisaista on lukenut nämä viisaudet joltain kehofoorumeilta ja ollaan olevinaan niin päteviä. Ja sitten täällä fallokset tanassa esittelevät omaa mahtavaa ylivertaista viisauttaan. Lähdempä tästä persereiästä hyvän sään aikana pois.

Paljonko sä olet tuolla penkannut? :D Ja minkä näköistä ohjelmaa käyttäisit nykyään jos penkkiä tahtoo kehittää? Ymmärrän toki jos et vastaa tähän mikäli noita teet yleensä ihan rahasta, mutta kuhan uteliaisuudestani kyselen jos vaikka kokeilis jotain tollasta jossain kohti. Oletetaan, että nostaja on nopea(muuallakin kuin sängyssä) ja kuolonkohta on n. puolessavälissä.

Back
Ylös Bottom