Carni;2986386 begin_of_the_skype_highlighting**************2986386******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************2986386******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
Käytetään tilaisuutta hyväksi ja pyydetään leaderi esittämään jokin omasta mielestään toimiva voima-ohjelma kokonaisuudessaan väitteidensä taakse.
Onneksi ymmärrän sarkasmia.
Aloitetaan näin, kerro sinä ensin onko tuo em.ohjelma mielestäsi hyvä maksimivoimaa ajatellen?
Varsinkin kun toistomäärät on ilmoitettu 5-20
Toiseksi, ensin pitäisi tietää pikkasen enemmän kyseisestä treenaajasta kuin pelkkä penkkiohjelma.
Tuo on selvästi jokin Westside Barbellin systeemiä mukaileva muscle&fiction-lehdestä otettu ohjelma.
8x3 40-60% 1RM on melko yleisesti käytetty nopeusvoimatreeni varsinkin penkkiin. Se on toimiva, sitä en kiistä.
Eri asia onko se tarpeellinen jokaiselle joka penkkiä haluaa nostaa.
5x1 esim. lankkupenkkiä, lattiapenkkiä etc on myös tehokas relative strength-systeemi kun halutaan nostaa isoja kuormia.
Mutta, penkkiä ajatellen selän voimat ovat aika tärkeät, tuossa ohjelmassa on 22 sarjaa (tod.näk) joissa glenohumerus (olkavarsi) on sisäkierrossa, ja n.8 jossa ulkokierrossa.
Se provosoi jo lihasepätasapainoa.
Tredin aloittaja ei kerro että missä on hänen penkkipunnerruksen heikko kohta. Sekin tekee jo hieman hankalaksi neuvoa yhtään mitään spesifistä.
Ja huomautuksena, Westside Barbell ja Louie Simmons ovat maailman huippujavoimanostossa. Siksi heidän treenisysteeminsä sopivatkin kokeneille nostajille erittäin paljon paremmin
kuin vähemmän kokeneille.
Jotenkin nyt innostuin kirjottelemaan ruokaa odotellessa niin laitan tähän ohjelmarungon jota itse olen aikaisemmin käyttänyt.
Ma:
penkki
Ojentajille 1-3 liikettä, sarjat ja toistot riippuvat nostajasta
rinnalle punnerrusliike
ulkokiertäjät
+mahdollisesti joku soutuliike
Ti:
Kyykky
takareisille joku liike
selänojennus kuminauhoilla
vatsa
kahvakuulilla erilaisia liikkeitä
To:
nopeuspenkki
pystypunnerrus
vipunostot
ulkokiertäjät
Pe:
veto
jalkaliike
2-3 soutua
hauikset
vatsa
kuminauhat
kahvakuulat
Huom. Nykyään käyttäisin erinäköistä ohjelmaa, tämäntyyppisellä ohjelmalla kuitenkin olen 300 vetänyt.
E:
Fuhrer voisi sitten myös kertoa että millä perusteella kyseinen ohjelma ei toimi.
Kokeile toki tuota jos sillä voimaa tulee. Ei sekään mahdotonta ole. Itse vain tekisin aika erinäköisen ohjelman jos asiakas tulisi ja sanoisi että haluaa penkata enemmän.