Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kyykyssä voi ottaa turvallisemmin loppuun saakka, vedossa jos rupeaa repimään kaikin voimin katkeaa selkä.

Mutta samalla intensiteetillä tehdyt sarjat kyykky vs maastaveto ======> maastaveto on pahempi.

Maastaveto

Maastavetoa ei kannata ihan heti aloittaa, kun aloittaa salilla käynnin. Ainakaan isoilla painoilla. Selkä menee paskaksi aika nopeaan. :(

Eiköhän ole aika yksilöllistä riippuen omista heikkouksista. Eri ruumiinrakenne tekee myös eri noston helpommaksi. Itse nostan selkeästi enemmän maasta, muttei se tarkoita, että se olisi helpompi kuin kyykky kun vedetään maksimeja. Vedettyäni maksimiykkösen maasta olen kyllä selkeästi enemmän puhki kuin maksimikyykyn jälkeen.

Jos kyykkyni olisi parempi, voisi tilanne olla täysin päinvastainen, tai sitten ei... ;)

Mistähän saisi sen entisen treeni-innon takaisin. Silloin maastaveto treeni vedetiin todellakin loppuun. Sarjat aina niin loppuun asti, että ei voinut kuin kaatua paikalleen maahan ja huohottaa tuskissaan. Nykyään motivaatio on kohdallaan, mutta vastaaviin suorituksiin en ole enää pystynyt. No, kehitystä kuitenkin tulee, sehän on pääasia.

Kumpi on kovempi hedelmä appelsiini vai omena ?:)

Kyykky ainakin teknisempi.

Kyykky pääkopalle ja maastaNOSTO keholle.

Kyykyssä ei oikein voi jättää hommaa kesken kun painot eivät itsestään suostu siirtymään pois mutta eihän sillä voi saada kuin reidet kipeeksi ja vähän alaselkää jos oikein vetää linkkuveistä.

Maastanostossa taasen saa reisistä niskaan asti paskaksi ja siitä vielä alas käsiä.

Kyykyn jälkeen tekee kuolemaa. Hapenottokykyä syytän lähinnä. Kyykkytreenin jälkeisinä päivinä, ei viel heti seuraavana mut sitä seuraavana alkaa olla SAATANAN kipeet lihakset reisissä ja kävely hankalaa.

Maastavedosta oon taas saanu alaselän lihakset todella pitkäksi aikaa kipeiksi.

Kyykkytreenissä on tullu laatta, maastavedossa on käyny vaan lähellä.

Kyllä sanoisin silti että maastaveto tekee pahempaa jälkeä koko kehossa, koska rasittaa useampia lihasryhmiä.

Hitto on vaikeeta jäsentää ajatuksia, näköjään.

Kyykky

Kyl se kyykky on pahempi...
Itellä on etureidet ihan muusina jalkatreenist...

Minkä sille voi jos laattaa kyykyn jälkeen? En tiä onko kyse niinkään siitä että osaisin treenata kovaa kuin huonosta hapenottokyvystä tms.

Siin käy vaan silleen et pääs alkaa kihelmöimään ja sit tulee niin huono olo ettei mitään järkee. Sit vessaan ja puhumaan muinaisnorjaa posliiniluuriin.

Kyykky on mun mielestä sellanen liike et vaikka 10s toisto ois IHAN tuskaa ni viel menee 4. Ihan eri tavalla ku jossai hauiskäännössä jossa vaan ruuti loppuu yhtäkkiä.

Originally posted by Fat22
Minkä sille voi jos laattaa kyykyn jälkeen? En tiä onko kyse niinkään siitä että osaisin treenata kovaa kuin huonosta hapenottokyvystä tms.

Mulla taas pahoinvointia tulee yleensä maastavedon jälkeen. Silmissä alkaa sumeta ja edellinen ateria käy kurkussa mutkan kerran jos pari. Sitten pitääkin jo suunnistaa pukukoppiin puhaltelemaan. Kaiken tämän jälkeen olo on rättiväsynyt ja lopputreeni meneekin haukotellessa. Joku verensokerijuttu kai tuo on.

Originally posted by gmarx
Mulla taas pahoinvointia tulee yleensä maastavedon jälkeen. Silmissä alkaa sumeta ja edellinen ateria käy kurkussa mutkan kerran jos pari. Sitten pitääkin jo suunnistaa pukukoppiin puhaltelemaan. Kaiken tämän jälkeen olo on rättiväsynyt ja lopputreeni meneekin haukotellessa. Joku verensokerijuttu kai tuo on.

Älä syö niin lähellä treeniä. Joku kolme tuntia väliä.

Vitun vittu ku vituttaa.. meinaa mennä alaselkä kipeeksi ku kyykkää. Ei sillä, mun selkä menee silloin tällöin kipeeksi vaikka ei kyykkäiskään, mutta parantuu itsestään/buranalla. Oon yrittäny tehdä kyykkyä varovaisesti, kevyellä painolla, teknisesti hyvin?, jne. mutta vanhan selkä meinaa vittuilla. Jonkin verran on auttanu ku on venytelly koukistajia ja pakaroita (siis omia). Joku tällä palstalla totes että "ei kannata kyykätä jos selkä temppuilee", mutta sitkeänä sissinä aion vielä pyristellä. Mie ajattelen asian silleen että kyllä se siitä, jalat ja vartalonlihakset kehittyy, tekniikka parantuu, jne..että pikkuhiljaa selkäkin pysyis "paketissa", ja vois paukutella isommillakin raudoilla.
Oisko konkareilla tai vaikka joulutontuilla kommentteja asian tiimoilta? Voisin tietenki treenata jalkoja jotenkin muutenkin, mutta tahtoo kyykätä..

PS. AUTTAISKO TERNIMAITO?? :urjo:

Mulla on aika lailla samanlainen tilanne kuin sulla.
Alaselkä vihailee ja olinkin tekemättä kyykkyä useamman vuoden. Prässi ei kuitenkaan ihan samanveroinen ole, ja pelkästään sen lastaaminen on niin pitkällistä/raskasta että ikä ja terveys siinä menee. Aloitin taas kyykkäämään vajaa vuosi sitten, varovasti, ilman vyötä. Ensin smithissa, sittemmin vapaalla tangolla.
Nyt olen ihan ok painoissa taas, mutta tarkkana saa olla selän kanssa. Mulla auttaa kun pidän pohkeet ja koukistajat jne vetreinä (tai ainakin venytän vähän ennen kyykkyä) ja pidän tangon korkealla niskassa, ja pään korostetusti pystyssä, jolloin selkä menee sopivalle notkolle ja pysyy hyvinkin vertikaalisena.

Paljon auttaa myös todella rauhallinen alaslaskuvaihe. Siinä mulla siihen selkään on tuntunut joskus hyvinkin ikävältä. Ja mielellään pysäytys ennen nostoa.

Nykyisin käytän raskaimmissa sarjoissa taas vyötä, koska se yksinkertaisesti tuntuu paremmalta, mutta 130-140kg asti teen ilman sitä jotta tukilihaksetkin vahvistuisi.
En myöskään tee mitään alle 6 toiston sarjoja ja yleensä enemmän kuin 8 toistoa.

Laskettavia sarjoja teen vain 2. Pidempi ensin, yleensä ilman vyötä, toinen sitten raskaampi vyön kanssa.

Mulla sama homma. Selkä ei kestä kyykkäämistä vapaalla tangolla. Selkäni on hieman "notko-selkä" ya know.. En ole kyykännyt pariin vuoteen.. Kokeilin pitkästä aikaa Smithissä kyykkyä ja se ei ottanut alaselkään pahasti, joten suosittelen kokeilemaan. Hyvin on Hack-kyykyllä ja prässillä pärjännyt. Jos selkäsi ei kyykkyä kestä niin älä missään nimessä tee sitä, voi mennä vain pahenpaan kuntoon ja sehän ei ole hyvä. Sitten kärsii muutkin treenit...

Back
Ylös Bottom