Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kyykyt

Heitänpä minäkin sekaan omat kommentit

Kyykky:
Ote mulla ehkä silleen, että levytangossa olevat karhentamatta jättämät rinkulat ovat pikkurillien kohdalla, suunnilleen penkki oteleveys. Tankoa pidän juuri niissä "koloissa", joista puhuttiin. Toi lauta kantapäiden alla (en käytä) auttaa sellaisia, jolla on jäykät akillesjänteet. Näin on toivoa jäykkänilkkasillakin siihen terveelliseen kyykkytyyliin.

Sitä osatoistokyykkyä tehdään ainakin näiden syiden takia:
-tämän jälkeen normaalit kyykkypainot tuntuvat hemmetin kevyiltä, kokeilkaapas! Henkinen yliote painoista :)
-hermotus: ne heiveröiset lihassäikeet menevät ihan shokkiin
-tukilihasten harjoittelu, moni ei varmaan jaksa edes hengittää kunnolla reiluilla kyykkypainoilla
-viimeinen 5 senttiä kyykyssä rasittaa sitä polven sisäreunan puoleista mötikkää reidessä.

Etukyykky:
Olen kerran kokeillut. Tein sillä itsensä kuristusotteella. Kun laitoin tangon noihin olkakuppeihin, jäi tanko vähän painamaan kurkkuani ja kyykätessä henki rahisi, muuten ihan jees.

Siteet:
-tiukkaan ja väärin vedetty polviside voi painaa lumpion väärään asentoon kyykätessä ja voi tehdä hallaa, kysykää siis neuvoja osaavilta
-siteet lämmittävät jänteitä ja niveliä mukavasti, eli hyvästä
-vaihtoehtona (käytän itse) esim tubi-grip/ TG-grip lämmittimet, saa apteekista metritavarana, semmosta "sideharsoputkea"
-neopreenikumituet: ei itsellä kokemusta, kertokaa muut

Mun on aivan mahdotonta tehdä powerkyykkyä (tanko alhaalla selässä, jalat leveällä ja kova etunoja) ellen halua että perseen päälle ilmestyy 1000 raskausarpea about viikon sisällä. Ainoa tapa jolla saan kyykyn ottamaan edes vähän reisiin on tekemällä ojennukset ja koukistukset ensin, minkä jälkeen sitten kevennetyillä painoilla tanko niin ylhäällä niskassa kuin mahdollista jalat kapealla kyykkyä tai etukyykkyä.

Ei se etukyykky nyt NIIN mahdoton liike ole, jos sitä vähän harjoittelee niin sehän alkaa sujumaan oikein hyvin. Smithissa etukyykky on paljon luontevampi kuin takakyykky.

Mistä mahtanee johtua että kun tekee kyykkyä ja ylösnousu vaiheessa polvet kääntyy ns.sisäänpäin?
Etureidet heikot vai mikä:confused:

Originally posted by Tommy
Mistä mahtanee johtua että kun tekee kyykkyä ja ylösnousu vaiheessa polvet kääntyy ns.sisäänpäin?
Etureidet heikot vai mikä:confused:

Oonkohan ihan metsässä mutta muistelisin/päättelisin että silloin on sisäreidet eli lähinnä lähentäjät heikot.

Siitä vaan sahaamaan kotirouvalaitteisiin ;)

Itse asiassa paremmin asia hoituu tekemällä balettikyykkyjä eli jalat helvetin leveällä ja jalkaterät voimakkaasti ulospäin. Ei paljon painoa. Tuntuu sisäreisiin aivan törkeästi.

Ihan vaan ohimennen: Jos lähentäjät (semmoinen viisi senttiä pitkä lihas nivusissa) olisi heikot, niin ei kai se kyykyssä polvia sisäänpäin vetäisi? Tekniikkavirhe tai sitten fysiikassasi jokin mättää

Originally posted by nasse
Ihan vaan ohimennen: Jos lähentäjät (semmoinen viisi senttiä pitkä lihas nivusissa) olisi heikot, niin ei kai se kyykyssä polvia sisäänpäin vetäisi? Tekniikkavirhe tai sitten fysiikassasi jokin mättää

No ehkei sitten lähentäjät mutta reiden sisäpuoli, mitä fucking lihaksia siinä nyt sitten on.
Näin mulle joku fysioterapeuttikin sanoi aikoinaan.

Mulla on ollut samaa "ongelmaa" ja eräs neuvoi just samaa eli reisien lähentäjiä pitäis vahvistaa. Itsellä auttaa kun keskittyy pitämään ne jalat oikein ja ehkä hieman leveämpi asento jalkaterät hiukka enemmän sivuille päin.

Kyllä tohon auttaa juurikin leveämpi "jalkaote". Ei sitä kannata sika leveäksi levittää, vaan kokeilee leventää pikkuhiljaa ja sitten kun tuntuu asento hyvältä, niin se on siinä! Kannattaa vaan muistaa kääntää niitä jalkateriä ulospäin samalla kun asento levenee. .. kyl se siitä sitten ..

ylösnostovaiheessa pitäisi nimenomaan työntää polvia ulospäin, niin saa lisää voimaa nostoon ja polvet säästyy, kun ne pysyy jalkaterien suuntaisina.

tuolla olis juttua mm. voimanostokyykystä(voimafoorumi):
www.finnishpower.net

ylösnostovaiheessa pitäisi nimenomaan työntää polvia ulospäin, niin saa lisää voimaa nostoon ja polvet säästyy, kun ne pysyy jalkaterien suuntaisina.

tuolla olis juttua mm. voimanostokyykystä(voimafoorumi):
www.finnishpower.net

Kumpi on rankempi/rasittavampi/traumaattisempi tms. liike ajatellen lihaksistoa/kroppaa/hermostoa noin niinkuin kokonaisvaltaisesti?

Kumman jälkeen tunnet enemmän tehneesi todella jotain, kumman jälkeen kestää kauemmin palautua? Jos teet esim. viiden toiston sarjan (syvä)kyykkyä äärimmäiseen loppuun / epäonnistumiseen saakka vs. teet viiden toiston sarjan maastavetoa äärimmäiseen loppuun / epäonnistumiseen saakka?

Voiko asiasta esittää mielipiteitä vai onko se maastaveto se ns. rankin liike?

Mielestäni voi esittää mielipiteitä:kippis1:

Kyllä itsellä kamalemmalle tuntuu vedon jälkeen,mutta kyykystä olen ENEMMÄN puhki.

Äähh... Kyykky on mulle henkisesti rasittavampi ainakin nyt. Uudelleen loukkaantumisen pelko jäytää, ja kyykyssä tekniikka on herkempi falskaamaan (oma mielipide). Kyykkääminen vaatii ihan toisen luokan keskittymisen ainakin minulta.

Veto taas on fyysisesti ehdottomasti kokonaisvaltaisin liike, saa hyvän kokovartalojumin aikaan. Mutta päälle se on leppoisampi, kun tietää, että jos se irtoaa maasta niin tulee myös ylös asti, ja alashan tulee aina :D

Re: Re: Kumpi on kovempi liike: kyykky vai maastaveto?

Originally posted by Olbe
Mielestäni voi esittää mielipiteitä:kippis1:

Kyllä itsellä kamalemmalle tuntuu vedon jälkeen,mutta kyykystä olen ENEMMÄN puhki.

Tässä piillee totuuden siemen?:

Maastavedon jälkeen tuntuu KAMALAMMALTA, mutta kyykyn jälkeen on enemmän PUHKI!

:)

Kyykky. Paitsi jos tekee sen niinkuin suurin osa eli jättää sarjat ja itse liikkeen vajaaksi.

Kyllä mä kipeämpänä ja pitempään olen ollut mvedon jälkeen, mutta siinä onkin ollut huomattavasti suuremmat raudat kuin kyykyssä.
Nyt en tosin ole pitkään aikaan mv:a tehnyt kun alaselkä kiukuttelee ja kapealla vedettäessä se ottaa mulla just ikävästi siinä lähdössä :(

Mutta I'll be back. Mv on upea liike ja halut on kovat palata sen pariin.

Kovia liikkeitä molemmat!! Kunnon jumin saa molemmissa,varsinkin kun meikäläisen kyykyt alkaa lopussa oleen enemmän "hyvää huomenta" kuin kyykky!

Olen PMlatsin kanssa samaa mieltä kyykyn olevan "henkisesti" rankempi. Maastavetoenkkaa voi kokeilla yksinäänkin.Kyykyssä en taas yksinään lähtis rekkoja kokeilemaan.

Eikös joku täällä sanonutkin -" Maastaveto on helppoa,muistat vaan pitää tangosta kiinni ja nousta seisomaan!"

Maastaveto tegee gutaa...aaah..
Kyykky on todellakin henkisesti raskaampaa esim. teen kyykkyä vaikka 130kg vitosta ,mutta vaikka jaksaisin pari vielä lisää niin pää sanoo et eiköhän olis aika lopetella..siksipä en oikein tykkää enää tehdä 6 pidempää sarjaa..

Back
Ylös Bottom