Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Terve,

eli tarkoitus olisi treenata kyykyn heikkoa kohtaa, joka on jossain vaakatason (jalat 90 astetta) paikkeilla. Vaihtoehdoiksi olen miettinyt box-kyykkyä tai smith-kyykkyä niin, että sivulla metallisalvat sopivassa kohtaa. Ajatuksena olisi pohjassa pieni tauko, jolloin liike-energian suoma etu poistuisi.

Olen kuullut, että box-kyykky olisi vaarallinen selän välilevyille, jos istahtaa väärässä asennossa. Nyt haluaisin mielipiteitä näistä kahdesta liikkeestä (tehokkuus/vaarallisuus).

Kyllä mä lähtisin kyykkyä vahvistamaan kyykkäämällä paljon ihan ilman boxeja ja smith-vermelettä. Ja "heikoista kohdista" pääsee parhaiten eroon kyykkäämällä täydellä liikeradalla mitä liikkuvuus sallii kaikki kyykkynsä. Silloin ei ole heikkoa kohtaa kyykyssä vaan liian vähän voimaa :) Tai tieten voi liikettä tehdä vain haluamallaan liike radalla ja tehdä pysäytyksiä. Tottuu lihakset ainakin työskentelemään niillä heikoilla nivelkulmilla.

ja keskivartalossahan ei oo koskaan liiaksi voimaa, joten monipuolista vahvistusta sinne, niin ei petä syvällekkään kyykätessä.

Ja juu, kyllä box-kyykky voi olla vaarallinen selälle jos päästää keskivartalosta paineet istahtaessa tai tipauttaa persauksensa boxille turhan nopeaa. Väärä asentohan on aina rangalle pahasta painot niskassa, oli boxia tai ei. Smith-vermeleen jättäisin rauhaan kyykkyjen osalta.

Tämmösiä mielipiteitä.

Terve,

eli tarkoitus olisi treenata kyykyn heikkoa kohtaa, joka on jossain vaakatason (jalat 90 astetta) paikkeilla. Vaihtoehdoiksi olen miettinyt box-kyykkyä tai smith-kyykkyä niin, että sivulla metallisalvat sopivassa kohtaa. Ajatuksena olisi pohjassa pieni tauko, jolloin liike-energian suoma etu poistuisi.

Olen kuullut, että box-kyykky olisi vaarallinen selän välilevyille, jos istahtaa väärässä asennossa. Nyt haluaisin mielipiteitä näistä kahdesta liikkeestä (tehokkuus/vaarallisuus).

Mikä sulla on kyykyn maksimi (1RM)??
Ja siis ihan oikee kisasyvyinen KYYKKY (ei mikää polvikulma 90 astetta pyllistys).

Ehdottomasti box-kyykky, jos vain saat jonkun näyttämään kuinka se tehdään oikein. Box-kyykkyä voi varioida boxin korkeuden kanssa, jotta löydät sopivan kohdan missä sinulla on eniten vaikeuksia. Aloitat vaikka korkealta boxilta ja lasket boxin korkeutta seuraavissa treeneissä. Mutta kuten sanottu, se vaatii sen, että teet boxia oikealla tekniikalla. Tekniikka on kuitenkin se tärkein selän terveenä pysymisen kannalta.

Ja niin kuin jo ehdotettiinkin, normaali pysäytyskyykky toimii myös. Pysäytät kyykyn ala-asentoon ja lasket mielessäsi kolmeen, sitten vaan raudat ylös ja uutta putkeen.

Mikä sulla on kyykyn maksimi (1RM)??
Ja siis ihan oikee kisasyvyinen KYYKKY (ei mikää polvikulma 90 astetta pyllistys).

Kehno...en ole uskaltanu kokeilla, mutta viimeks meni 5X100kg, ATG. Aikamoiseks kampeamiseksi meni toikin (hyvää huomenta kyykyn kanssa).

Box-kyykky on mulle törkeen raskas, viimeisissä toistoissa alkaa kontrolli katoamaan (istuminen alkaa muistuttamaan rojahdusta boxin päälle). Toistot menee hitaasti, eikä räjähtävyydestä ole tietoakaan. Toisaalta mun sarjapainot on parhaimmillaan jotain 80kg eli tiedä, saako tolla hirveesti pahaa aikaa selässä huonolla tekniikallakaan. Pitäisikö vähentää painoa ja ottaa enemmän tekniikkaharjoituksena?

Tota pysäytystä alhaalla vois myös kokeilla. Onko tarkoituksena ladata niin paljon painoa kuin menee vai ottaa räjähtävämmin kevyemmillä painoilla?

Onko muuten bulgarialaisella kyykyllä mitään vaikutusta tavalliseen kykkytulokseen?

Viimeksi muokattu:
IMO olet sillä tasolla että ei hirveästi kannata vielä miettiä erikoistekniikoita tai muutenkaan kikkailla, vaan kyykätä kyykätä ja vielä kerran kyykätä. Täydellä liikeradalla.

Normi kyykkyjä niin pienillä painoilla et tekniikka menee varmasti oikein. Sit vaan rauhassa lisää rautaa tankoon aina 2,5kg vaikka viikossa ja taas aina kun tuntuu että menee edelliset sarjat. Tekniikka säilyttäen.

Kehno...en ole uskaltanu kokeilla, mutta viimeks meni 5X100kg, ATG. Aikamoiseks kampeamiseksi meni toikin (hyvää huomenta kyykyn kanssa).

Box-kyykky on mulle törkeen raskas, viimeisissä toistoissa alkaa kontrolli katoamaan (istuminen alkaa muistuttamaan rojahdusta boxin päälle). Toistot menee hitaasti, eikä räjähtävyydestä ole tietoakaan. Toisaalta mun sarjapainot on parhaimmillaan jotain 80kg eli tiedä, saako tolla hirveesti pahaa aikaa selässä huonolla tekniikallakaan. Pitäisikö vähentää painoa ja ottaa enemmän tekniikkaharjoituksena?

Tota pysäytystä alhaalla vois myös kokeilla. Onko tarkoituksena ladata niin paljon painoa kuin menee vai ottaa räjähtävämmin kevyemmillä painoilla?
Kannattaisiko sinun kuitenkin ensin katsoa tuota kyykkytekniikkaa ja vahvistaa keskivartaloa kun se ei ilmeisesti hyvää huomenta tyylisessä kyykyssä pysy kasassa? Kannattaa myös tarkistaa tangon paikka ja testata eri kohtaa koska se ainakin itselläni kaatoi kyykyn eteenpäin. Käytätkö vyötä kyykyssä?

Mitenkäs on treeniohjelman laita? mitä apuliikkeitä teet kyykylle?
Ite kyl jatkasin tavalliseen tyyliin kyykkäilyä mutta keventäisin treenipainoja vaikka 30kiloa ja sitäkautta alkaisin kipuamaan ylöspäin lisäämällä joka treenissä esim 2.5-5kg

Kannattaisiko sinun kuitenkin ensin katsoa tuota kyykkytekniikkaa ja vahvistaa keskivartaloa kun se ei ilmeisesti hyvää huomenta tyylisessä kyykyssä pysy kasassa? Kannattaa myös tarkistaa tangon paikka ja testata eri kohtaa koska se ainakin itselläni kaatoi kyykyn eteenpäin. Käytätkö vyötä kyykyssä?

Mitenkäs on treeniohjelman laita? mitä apuliikkeitä teet kyykylle?
Ite kyl jatkasin tavalliseen tyyliin kyykkäilyä mutta keventäisin treenipainoja vaikka 30kiloa ja sitäkautta alkaisin kipuamaan ylöspäin lisäämällä joka treenissä esim 2.5-5kg

Tarkoitin, että raskas kyykkyni näyttää kyykyn ja hyvää huomenta-liikeen yhdistelmää. En usko, että keskivartalo on heikko lenkki, vaan ne jalat...Liike lähtee alhaalta jaloilla, mutta menee selällä kampeamiseksi ylös kun jaloista voima loppuu.

Tangon paikka on käsitykseni mukaan oikeaoppisesti takaolkapäiden "kuopassa", tosta alemmas en ainakaan uskalla laskea.

Treenijakona kaksjakoinen ylä/alakroppa. Alakroppatreenejä kaks erilaista, joita vaihtelen joka toinen kerta:

1) kykky 5xmax ja 20 ja 15 toiston sarjat päälle. Lisäksi SJMV, GHR, selänojennusta ja pohkeet.
2) MAVE 5xmax, Box-kyykky, GHR, selänojennusta ja pohkeet.

Ehkä voisi olla hyvä idea taas kerran nöyrtyä ja pudottaa painoa tangosta ja panostaa tekniikkaan...

Kyykkäätkö muuten vyöllä vai ilman? Mulla on usein ongelmia keskittymisen kanssa, ja kun tällöin tulee huolimaton kyykky (paineiden pitäminen menee vituiksi), niin suoritus on justiin jullettamista. Sitten kun tekee heti perään samalla painolla "korjaussarjan" keskittyen paineisiin, niin se tulee ihan siististi.

Kyykkäätkö muuten vyöllä vai ilman? Mulla on usein ongelmia keskittymisen kanssa, ja kun tällöin tulee huolimaton kyykky (paineiden pitäminen menee vituiksi), niin suoritus on justiin jullettamista. Sitten kun tekee heti perään samalla painolla "korjaussarjan" keskittyen paineisiin, niin se tulee ihan siististi.

Ilman vyötä. Osa ongelmasta on mulla varmaan päässä eli kun on raskaat raudat niin ei luota että jalat kantaa ja menee jullettamiseksi. Paino tahtoo siirtyä myös tällöin kantapäiltä päkiöihin päin.

Noista paineista, että eikös alhaalla ole paineet vatsassa ja siitä ylöstullessa puhalletaan ulos?

Ei niitä paineita mihinkään puhallella, kyllä ne pitää olla kunnossa koko sarjan ajan keskikropassa. Hengitys juurikin noin, eli ylös tullessa ulos. Voimakkaalla (vastustetulla) uloshengityksellä voidaan oikein tehtynä lisätään keskivartalon tukea noston aikana.

edit. paineista vielä...
Hengitys ja paineidenpito hyvin pitkälti samoin kuin ottaisi nyrkin iskuja vastaan keskikroppaan. Eli ensin syvät lihat "hereille" ja sitten pinnalliset mukaan, eikä hengitys saa häiritä kumpienkaan toimintaa vaan vahvistaa sitä.

Ei niitä paineita mihinkään puhallella, kyllä ne pitää olla kunnossa koko sarjan ajan keskikropassa. Hengitys juurikin noin, eli ylös tullessa ulos. Voimakkaalla (vastustetulla) uloshengityksellä voidaan oikein tehtynä lisätään keskivartalon tukea noston aikana.

edit. paineista vielä...
Hengitys ja paineidenpito hyvin pitkälti samoin kuin ottaisi nyrkin iskuja vastaan keskikroppaan. Eli ensin syvät lihat "hereille" ja sitten pinnalliset mukaan, eikä hengitys saa häiritä kumpienkaan toimintaa vaan vahvistaa sitä.

Olen ymmärtänyt, että kyykyssä ja mavessa otetaan pallea täyteen ilmaa niin että syntyy sisäistä painetta keskikroppaan, joka sitten suojaa selkärankaa ja pitää pakettia koossa. Lisäämällä tämä valmiiksi jännitettyyn keskikroppaan saadaan toivottu vaikutus? Ymmärsinkö oikein?

joo.
Koita tehdä kyykyt niin, että hitaasti kontrollin kanssa alas, pysähdyt pohjalla ja räjähtävästi ylös. Työnnä lantiota eteenpäin, niin nouset suoraan ylös etkä nouse perse ekana tyyliin julle.

Mongolian chop: -Kyllä ne keskikropan paineet pitäis ottaa ihan liikkeesseä kuin liikkeessä, eikä vain kyykyssä ja mavessa.

Mä luulin että tuo mun poksingiselitys ois helposti ymmärrettävästi selvitetty paineidenpito, mutta kokeilempa uusiksi:
Aloitetaan lantion pohjan lihojen aktivoinnilla, eli pidetään molepaa hätää yhtäaikaa. Siihen lisätään alavatsan napakaksi vetäminen, eli kevyesti napa kohti rankaa*. Nyt pitäisi tuntua selvä poikittaisen vatsalihaksen ja alaselän syvien lihojen aktivoituminen. Tuohoin pakettiin pallealla sitten ns. vastajännitys. Hengityksen ei pitäisi vaikuttaa millään tavoin tuon paketin säilyttämiseen tai hengitys tapahtuu väärin ja tuon paketin jännitys pitää säilyä siis koko sarjan ajan. Pinnalliset ja vahvat keskivartalonlihat sitten tekevät työtä nuiden lisäksi, ei nuiden sijasta sijasta. ja sillä vastustetulla uloshengityksellä (karjaisu, ähinä ym.) lisätään keskivartalon voimantuottoa hetkellisesti juurikin noston aikana.

*Ja kun tästä on ennenkin palstalla kinasteltu, niin selvennykseksi saivartelijoita kohtaan. Ei, kyseessä ei ole mikään stomach acuum tyylinen vatsan sisään veto, vaan vatsan napakaksi vetäminen. Jos pallea työntyy ulos, niin syvien lihojen aktivoituminen heikkenee tai häviää kokonaan. Ja esimerkiksi taas iskun vastaan ottaminen, niin kummin tuntuu kroppa kestävän paremmin koukun kylkeen, vatsa napakkana pakettina vai pallea ulostyönnettynä? Mielestäni napakkana pakettina. Jotkut ovat sitä mieltä, että vyön kanssa paineidenottaminen tapahtuisi erilailla, mutta kyllä mä oon sitä mieltä, että paineet samoin ja vyö vain lisätueksi jos tarvis, ei "ainoaksi" tueksi. Itse en vyötä suosittele kuin liian isojen housujen ylhäällä pitämiseen.

Josko nyt tuli selvemmin? Helpompi ois neuvoa, kun vois sormin vähän tökkiä ja testailla heräileekö oikeat lihat mukaan vaiko eikö.

Kyykky ongelmaan olen edelleen sitä mieltä, että paaaaljon kyykkyjä maltillisin painoin koko liikeradallaan, niin kroppa oikeasti tottuu liikeeseen ja se itselleen sopivin tekniikka hahmottuu sieltä ja jää muistiin. Eli useamman kerran viikossa kyykkyjä vaihtelevin vastuksin, välistä etukyykkyä mukaan, niin tulee keskikroppaan pitoja ja kyykky ei enää niin helposti kaadu eteen.

Ja jos jotain sarjapituuksia ym. miettii, niin mielummin paljon lyhyitä sarjoja kuin pari pitempää. Pysyy se tekniikka paremmin kasassa lyhyillä sarjoilla. Toki lämmittelyihin ja loppupumppailuun myös pitempia, mutta alkuunsa pitäisin työsarjat siellä 3-6 toiston välillä. Se 3x4 -- 6x6 ohjelma sopisi oikeen hyvin, maksimi sitten sen teknisen maksimin mukaan, ei sen mikä tulee juuri ja juuri kampeamalla ylös.

Mutta nämähän siis vain mun mielipiteitä. Erimieltä saa ja mahdollisesti kannattaakin olla. Itse pureskeltu on aina valmiiksi jauhettua tehokkaampi keino oppia.

IMO olet sillä tasolla että ei hirveästi kannata vielä miettiä erikoistekniikoita tai muutenkaan kikkailla, vaan kyykätä kyykätä ja vielä kerran kyykätä. Täydellä liikeradalla.

Samaa mieltä... ja juuri tästä syystä kysyinkin.

Unohda boxit ja smithit... kyykkyä ja kyykkyä vaan... hyvällä tekniikalla, vapaalla tangolla, täydellä liikeradalla ja painoilla, jotka pysyy hallinnassa. Lisäksi kannattaa syödä hyvin ja levätä tarpeeks :)

MT

Box-kyykky on mulle törkeen raskas, viimeisissä toistoissa alkaa kontrolli katoamaan (istuminen alkaa muistuttamaan rojahdusta boxin päälle). Toistot menee hitaasti, eikä räjähtävyydestä ole tietoakaan. Toisaalta mun sarjapainot on parhaimmillaan jotain 80kg eli tiedä, saako tolla hirveesti pahaa aikaa selässä huonolla tekniikallakaan.
Itselläni oli intin jälkeen hieman samantyylisiä ongelmia kuin sinulla ja kyllä voin kertoa että siinä oli vikana juuri liikaa painoa. Nyt kun keskivartalo alkaa olla taas rautaa ja onhan nuo voimatasotkin tietty kivasti nousseet niin nostot ei juurikaan kaadu eteen. Sehän nyt ei tarkoita millään tavalla sitä että keskikroppasi olisi kunnossa jos saat sen julle tyylillä ylös vaan kertoo juuri sitä että vatsa pettää nostossa eli PAKKA EI VAAN YKSINKERTAISESTI PYSY KASASSA. Kuten jo alempana mainitsen niin elä vie niitä sarjoja loppuunasti koska silloin viimestään se tekniikka pettää törkeästi ja sitäkautta tulee loukkaantumisia ja hermosto huutaa armoa. Sama hommahan tietty myös toistuu siinä jos pistää liikaa egopainoja. BTW AGT kyykyssä kannattaa ehkä sijoittaa tanko hivenen ylemmäs koska sekin voi aiheuttaa hieman noston kaatumista. Olisiko sinulla mahdollisuutta pistää jonkunsortin videopätkää tuosta kyykystä nettiin niin näkisi paremmin miltä se näyttää kun kuva nyt vaa yksinkertaisesti kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Tarkoitin, että raskas kyykkyni näyttää kyykyn ja hyvää huomenta-liikeen yhdistelmää. En usko, että keskivartalo on heikko lenkki, vaan ne jalat...Liike lähtee alhaalta jaloilla, mutta menee selällä kampeamiseksi ylös kun jaloista voima loppuu.

Tangon paikka on käsitykseni mukaan oikeaoppisesti takaolkapäiden "kuopassa", tosta alemmas en ainakaan uskalla laskea.

Treenijakona kaksjakoinen ylä/alakroppa. Alakroppatreenejä kaks erilaista, joita vaihtelen joka toinen kerta:

1) kykky 5xmax ja 20 ja 15 toiston sarjat päälle. Lisäksi SJMV, GHR, selänojennusta ja pohkeet.
2) MAVE 5xmax, Box-kyykky, GHR, selänojennusta ja pohkeet.

Ehkä voisi olla hyvä idea taas kerran nöyrtyä ja pudottaa painoa tangosta ja panostaa tekniikkaan...
Tuo maximin tekeminen(jokatreenissä) 2jakoisessa ei btw ole kovin järkevää jos nyt et halua joka 3viikko pitää kevyitä viikkoja? Suosittelen jonkunsortin peruskauden pitämistä(samalla tekniikkaa treenaten) ja sitten alkaa taas hermottamaan sitä lihasta kohti isompia rautoja. Itse en tekisi SJMV ja GHR samassa treenissä koska takareidet ottaa jo tarpeeksi hittiä toisessa liikkeistä.

Ensinnäkin kiitos risumiehelle paineiden oton perusteellisesta ohjeistuksesta. Asiasta tuntuu olevan kovin monta eri versiota. Kokeilin viimeksi kyykkäessä keskittyä nimeonmaan tuon keskropan jännityksen pitoon. Visualisoin jonkun vetämässä tiukkoja vartalolyöntejä kyykkysarjojen aikana. :D Kyykyssä kun joutuu niin kokonaisvaltaisesti ponnistelemaan, niin paha sanoa, oliko paineet koko ajan siellä missä pitikin...

Painoa heitin pois 15kg ja tekniikka mahdollisimman puhtaasti. Eikä muuten tuntunut yhtään liian kevyeltä. Huomasin, että kyykyn keskivaiheessa on heikko kohta. Keskivaiheesta ylös taas saan sen verran potkua, että kantapäät tahtoo nousta ilmaan.

Videokuvaa? :nolo: Ehkä sitten joskus... täytyy varmaan kysyä salilta joltain kokeneemmalta karjulta.

Back
Ylös Bottom