Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Re: Re: kyykkytekniikka

Originally posted by Sam225
On sinänsä oleellinen, muttei missään tapauksessa välttämätön jos massaa haet.

Jos haluat sitä tehdä, tee sillä liikeradalla mikä luonnollisesti menee ja keskity venyttämään säännöllisesti pohkeita, takareisiä ja lonkan koukistajia jne.

Smithissa pystyy tekemään ongelmakyykkääjäkin, kun vain hakee hyvän ja luonnolliselta tuntuvan asennon.

Etukyykky luonnistuu myös usein helpommin selän osalta kuin taka -sellainen.

Etukyykky sopii myös mun selälle paremmin ja käy etureiskoille paremmin... notko selkä kun on niin alaselkä on jumissa aika nopeesti, kun tekee takakyykkyä. Tähän vielä sellanen fakta ettei olkapää ees nykyään kestä takakyykkyä, kipu on niin perkeleen kova:(, no prob etukyykyssä, Hack kyykky tangolla täytyy kokeilla kanssa :kippis1:.

Etukyykky saa puoltoäänen täältäkin. Jos tanko tuntuu purevan solisluut tohjoksi niin Sting Ray auttaa.

Aivan törkeen hyvä liike, jalkatreenissä hack kyykkyä ekana liikkeena ja perään etukyykkyä, niin ai perkele oli jumissa etureidet. Tosin painot oli pienet kun tein eka takareidet, kun ne on niin perkeleen pienet:(, etukäteis väsytys tuntuu toimivan hyvin... reiden koukistus ja perään suorin jaloin maastavetoa, pieniä painoja käytin sj. mv. kun liiat isot painot vie rasituksen alaselälle :curs:, light weights works for me :kippis1:

En ole liikettä kokeillu mutta ei kuulosta kovin vakavasti otettavalta liikkeeltä.

Originally posted by Jonksu
En ole liikettä kokeillu mutta ei kuulosta kovin vakavasti otettavalta liikkeeltä.

En tiedä mutta etureidet saa kyytiä niin perkeleesti... koti salilla kun ei ole kunnon hack kyykky laitetta, 45 asteen prässi ja varmaan itse tehdyt ojennus/koukistus laite, nämä koukistus ja ojennus on samalla laitteessa:eek:, painot on ite sorvattuja:), sivuttais väljään on varmaan laitteessa sentti tai pari:itku:, 45 asteen prässi käy taasen takareisiin ja perseeseen. Joten etukyykky, hack kyykky tangolla, takakyykky on ainoat vaihtoehdot ja kyllä niillä jalat kasvaa :). Siis siellä on kyllä Hack kyykky mutta kelkka painaa jo 70 kg ja se on kuulemma entinen jalkaprässi, kerran koitin sain 5 toistoa sillä :rolleyes:, eikä sillä kukaan tee muuta kuin pohkeita. Pohkeille oikea laite tosin :D

Hyvä liike varsinkin semmosille joilla ei ole jaloille laitteita, eli niille jotka nostelee kellarissa tai autotallissa.
Jos on hack käytössä, turha liike.
Mä itse nostan usein tämmösessä paikassa jossa ei ole juurikaan muuta kuin paljon rautaa, eli mä teen näitä.
Toisaalta jalka ja selkä päivänä menen välillä muualle, missä on tarvittavat vehkeet.

Jos osaat kunnolla ite hitsata ja pientä ylimääräistä aikaa löytyy, niin ite kannattaa tehdä. Saat paljon halvemmalla.
Käyt vaikka jostain salilta vähän ottamassa mittoja ym.
Muistaa sit vaan tehdä tarpeeksi paksusta tavarasta, koska sellaset pilipali rackit on todella paskoja.

Wrangelta löytyy tällainen: //kauppa.wrange.fi/cgi-bin/wrange.storefront/3f35e5dc0ba8805b272fc0a8071506b4/Product/View/3620

Just tuossa sanoin, että ei kannata harkita pilipali vehkeitä ja juuri tuo wrangen on sellainen..

Selkäinaholta saa kohtuullisen hyvän ja maksoi 695€. Voisi ehkä sekin olla vielä hieman vankempi. Jos tekee pinnoilta työntöjä, niin helposti tulee turhaa pomppimista..

Originally posted by lepex
No se on todella hyvä liike, on! "En tiedä kuinka olen tullut toimeen ennen ilman tätä liikettä!"

Kokeile tehdä etukyykkyä erilevyisillä asennoilla. Laita siis jalkoja ehkä enemmän yhteen, kuin aikaisemmin. SIten saan ite Järkyttävän (tm) pumpin nimenomaan etureisiin.
Jos pitää jalkoja kovasti erillään, ei liike mene mielestäni niin paljon reisille vaan silloin astuu enempi myös pakarat mukaan.

Olen nyt kokeillut muutaman jalkatreenin ajan etukyykkyä, koska jalkakyykyssä toinen polvi tekee pientä kiertoa tai sisäänpäin kääntymistä jo, kun paino on sellainen, että saan 8-10 toistoa. Jalkakyykky ei sinänsä tunnu raskaalta, mutta jokin lihastasapainossa mättää. En osaa identifioida, mikä lihas on jäänyt heikoksi, mutta etukyykyssä kiertoa ei tapahdu (ehkä siksi, että painot ovat pienempiä), kun paino on sellainen, että saa juuri 10 toistoa.

Etukyykyssä puolestaan on se ongelma, että olkapäihin sattuu. Itse asiassa etuolkapään lihakset olivat viime treenin jälkeen kuin nuorisokouluttajan pusun jäljiltä. Meneekö tämä ohi vai indikaatio siitä, että tanko on väärässä paikassa.

Mulla polvista kuuluu tietyssä asennossa kova "naks"-ääni oli rautaa sitten paljon tai vähän. Ääni kuuluu syvälle kyykätessä vähän ennen kuin perse on ihan ala-asennossa.
Asennon leveys on n. hartioiden leveys ja perse jää ala-asennossa n10cm päähän lattiasta.
Sillon ei hirveesti naksu jos kyykkään tosi kapealla asennolla 5cm korot jalkojen alla.
Etukyykyssä ja prässissä tätä ongelmaa ei ole.

Onko jollain ollu samoja onglemia?

Mul on varmaan :david: :n polvet :itku:

Originally posted by eddy
Mulla polvista kuuluu tietyssä asennossa kova "naks"-ääni oli rautaa sitten paljon tai vähän.

...

Onko jollain ollu samoja onglemia?

Mul on varmaan :david: :n polvet :itku:

:offtopic:

En osaa neuvoa naksu-ongelmasi kanssa, mutta itselläni kävi tuossa jokunen viikko sitten paikallisella "fitness"-salilla aika jännästi polvien kanssa.

Tein aivan normaalia kyykkysarjaa. Ensin vedin muutamat lämmittelysarjat ja tein sitten sarjan noin 80% maksimipainoilla. Sen jälkeen lisäsin painot noin 90%:iin ja aloitin sarjan. Ensimmäisessä alasmenossa kuului polvista ja nilkoista samaan aikaan aivan tajuton rutina ja rusahtelu. Näin edessäni olevasta seinän kokoisesta peilistä, miten koko salin sen hetkinen treenaajakunta (kourallinen vaihtelevan ikäisiä naisia ja joku itseäni pari vuotta nuorempi pojan kloppi) kääntyi katsomaan minua ihmeissään. Rupesi naurattamaan niin pirusti ettei siitä sarjasta tullut kyllä mitään. Väänsin tangon takaisin telineeseen ja yritin jotenkin selvitä repeämättä täyteen nauruun. En tiedä mikä siinä nyt niin hauskaa oli, mutta tuntui kyllä itseäni naurattavan. :D
Mitään ei kuitenkaan hajonnut, onnistuivat vaan nuo perus jänteiden ja rustojen "rutinat ja natinat" kerääntymään jotenkin samaan hetkeen.

Originally posted by AKV
Mutta pidetään toki kaikki kiinni omista ennakkoluuloistamme, etenkin siitä että Smith -kyykkyä tehdään just sen takia että se mahdollistaa egopainot ... :rolleyes:

Meitsi saa selkeesti vähemmän smith-kyykyssä, kuin normaalissa. :confused:

Originally posted by eddy
Mulla polvista kuuluu tietyssä asennossa kova "naks"-ääni oli rautaa sitten paljon tai vähän. Ääni kuuluu syvälle kyykätessä vähän ennen kuin perse on ihan ala-asennossa.
Asennon leveys on n. hartioiden leveys ja perse jää ala-asennossa n10cm päähän lattiasta.

Mulla sama ongelma... Joinakin päivinä se polvi naksuu jopa kävellessä, joka askeleella. Mutta yleensä vain, kun polvi menee tietyn kulman yli.

Mulla tohon auttaa vain se, että teen kyykyn hackissa tai smithissä. Käy periaatteessa joku laitekin, mutta jalkaterien pitää olla huomattavasti edempänä, kuin normaalissa kyykyssä ikinä olisi mahdollista. Pitää vaan hakea se oma kulma, missä polvi naksahtaa, ja pysyä siitä riittävän kaukana. Tollee tehtynä mulle on isommatkin painot ok.

Minullakin tuota naksahtelu ilmenee kyykyssä jos menee normaalia tahtia alas, mutta jos taas laskeutuu erittäin hitaasti niin mikään ei naksu.

Etukyykky ei myöskään täällä onnistu. :curs:

Eli teen semmoista perusohjelmien perusohjelmaa, jossa tehdään joka kerta samat liikkeet. Nämä kolme(pp,jk,mv) kannattaa varmaa tehdä ekana, mutta missä järjestyksessä? Kyykyn jälkeen jos teen penkin ni jalat kyllä alkaa tärisemään ihan kunnolla. Oisko hyvä tehdä ekana penkki sitten maastaveto ja viimesenä kyykky? Vai?

Back
Ylös Bottom