Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Vittu Salomaa noita reisiä, ei voi käsittää.

Hauskaa kun ekana referenssinä on sitten Murtomäen 310 raakakyykky :hyper:

RRKalle sanoi:
Normaali 9-luokkalainenkin saa prässissä syvältä 200*10. ellei ole erityisluokalla :D
Kyllä varmasti vielä silloin kun RRKalle oli sen ikänen. Nykyään noh, nuoriso ei oikein liiku ja ne syö aivan päin metsää. Ei siinä mitään jos söisivät edes kunnon ruokaa mitä koulussakin saa, mutta yllättävän moni syö vaan pelkästään karkkia sun muuta shittiä. Yläasteella en voinu edes katsoa sitä määrää mitä jengi veti yhdessä välitunnissa karkkia. Noh tästä voidaan päätellä, että jotain on tehdä suomen nuorisolle. :D

BTW (että ei menisi kokonaan offiksi) nii IMO prässiä ei oikein voi kohdistaa tai mitenkään vaihella. Kyykkyssä jos otetaan variaatiota niin on takakyykkyä ja etukyykkyä sun mui, jopa Hack-kyykkyä pystyy tangolla tekemään, joten Squat till you drop. :D
Mulla tuo prosentti on huono, mulla menee etukyykyssäkin kovemmin kuin taka. :jahas:

Kyykky ei ole ollut omaan mieleen juuri missään vaiheessa, vaikka sitä kenties pitäisi treenata. Syynä on varmasti yhtenä se, että se on täyspaska pitää niskassa se tanko, jossa ottaa luut ja niskanikamat ekana vastaan. Toisekseen, prässi 100x turvallisemman oloinen ja "rennompi" liike tehdä ja erona näissä suuresti varmaan on se, ettei keskivartaloon saa prässistä voimaa, kuten sanottu.

Avancian prässissä menee 10x300kg koska vaan (jalat alalaidassa),kyykyssä menee juuri 2x130kg.
johan mä v***u otan tuon 2x130kg yhden jalan prässissäkin :)
syviähän nuo nyt varmaan ei ole kumpikaan,mutta riittävän syviä mulle.
nää on näitä juttuja...

Kyykky ei ole ollut omaan mieleen juuri missään vaiheessa, vaikka sitä kenties pitäisi treenata. Syynä on varmasti yhtenä se, että se on täyspaska pitää niskassa se tanko, jossa ottaa luut ja niskanikamat ekana vastaan. Toisekseen, prässi 100x turvallisemman oloinen ja "rennompi" liike tehdä ja erona näissä suuresti varmaan on se, ettei keskivartaloon saa prässistä voimaa, kuten sanottu.
Jaa voihan sitä tankoa siinä edessäkin pitää eli etukyyky on visiinkin sun lajis. Pitänee sanoa jotenkin miten Käyhty sanoi FTA:ssa, mies jotain sanoi, että mitä vittumaisempi liike on sitä parempi ja tehokaampi liike on. Ja jossain suhteessa mies puhuu totta.

Toisekseen, prässi 100x turvallisemman oloinen ja "rennompi" liike tehdä ja erona näissä suuresti varmaan on se, ettei keskivartaloon saa prässistä voimaa, kuten sanottu.

Kyllähän se näin. Paino sanalla "oloinen."

Vittumaisin liike vapaana ja tangolla tehty kyykky mitä itsekin tiedän. Prässissä saa suuria rautoja hyvällä fiiliksellä oikeisiin paikkoihin ja tekniikkaa ei paljon tarvitse murehtia (jos ei prässin "erikoistekniikoita" oteta mukaan), niin kyykyssä vaikka voimaa on jaloissa kuin pienessä pitäjässä niin koko homma ei onnistu vaan jos tekniikka kusee ja keskivartalo romahtaa.

Prässissä voi tehdä loppuun asti jalkoja niin, että liike on turvattu (turvaraudat), mutta kyykyssä jos paino tippuu niskaan ja turvalleen lentää, niin se on menoa se. Happi loppuu, jalat tuntuu lähtevän alta, päätä huippaa, heikottaa, vituttaa. Siitä on kyykkääjän arki tehty.

Ja mitä NGV tossa Käyhdyn sanoista sanoi, niin kyllä pitää paikkansa. Se mikä tuntuu liikkeenä pahalta, niin se tuo tulostakin yleensä. Hampaat irvessä, oksennuksen partaalla, "sattuu" niin helvetisti ja vääntää esim. jalkoihin hapotusta, niin kyllä tietää taas tehneensä. Tietää, että se helpottaisi kun lopettaisi, mutta vielä vääntää, että tuntuu pahemmalta yhä enemmän.;)

Penskalle turvallisuudesta

Tuo jalkaprässi tuntuu noin aluksi kovin turvalliselta värkiltä, mutta kyllä silläkin pahaa saa aikaan. Viime talvena reväytin nivuset ym. alavatsan lihakset oikein viimeisen päälle kunnolla. Tuntui suunnilleen siltä, että suolet olisivat tulleet pellolle. Kyykyssä on revähtänyt etureisi, mutta paljon helpompi tilanne oli. Sitäpaitsi "pelkkä prässi" on ämmien liike. Ämmillä en tarkoita tässä tapauksessa tarkoita kauniimpaa sukupuolta.

Ei suju kyykyt mullakaan: etukyykyssä "hurjat" 8x80kg ja prässissä joku 10x300kg ainaki helposti syvälle. En mene sanomaan voisko notkoselkä vaikuttaa itellä tohon kyykkimiseen kun maven laskussa on havaittavissa vähän ongelmaa mikäli painot laskee tosi hitaasti maahan ilman vyötä ja samoin vaikeata on takakyykky. Keskivartalonlihaksia kuitenkin on pyritty vahvistamaan.

Sillä kyykyllä ja jalkaprässillä ole mitään asiaa keskenään. Prässissä voit vetää vaikka kuinka, vaikka tekniikka olisikaan kohdallaan mutta kyykyssä se on olennaisinta ja keskivartalo myös.

Ja sitten asiaan: voisikos joku valaista minua, että missä sen tangon paikka pitää olla? Tähän asti olen tehnyt sen siten, että tanko on niskan päällä ja koittanut kyllä sen olevan vähän alempana, mutta sitä kohtaa ei vaan löydy.
Mutta ei ole vielä sattunut yhtään tuo niskassa oleminen, vaikka siellä se yli 150kg romua on.

Sillä kyykyllä ja jalkaprässillä ole mitään asiaa keskenään. Prässissä voit vetää vaikka kuinka, vaikka tekniikka olisikaan kohdallaan mutta kyykyssä se on olennaisinta ja keskivartalo myös.

Ja sitten asiaan: voisikos joku valaista minua, että missä sen tangon paikka pitää olla? Tähän asti olen tehnyt sen siten, että tanko on niskan päällä ja koittanut kyllä sen olevan vähän alempana, mutta sitä kohtaa ei vaan löydy.
Mutta ei ole vielä sattunut yhtään tuo niskassa oleminen, vaikka siellä se yli 150kg romua on.

Mulla ainakin muodostuu tonne ylempien epäkkäiden taakse eli selkään takaolkapäistä sellanen sopiva kuppi kun laittaa kädet tangossa oikeeseen kohtaan ja siellä se tanko pysyy kuin liimattu.

Sillä kyykyllä ja jalkaprässillä ole mitään asiaa keskenään.

Siinä suhteessa on, että molemmilla yhdessä tai erikseen voidaan oikein ja järkevästi tehtynä saada jalkoihin lisää lihaa tai voimaa tai mitä ikinä haluaakin jalkaliikkeistään saada irti. Tämä "ämmien liikekin" ottaa kyllä jalkoihin erittäin hyvin, jos sitä oikein tekee.

Kyykkäyksestä vielä

Tuosta kyykyasennosta ja heikosta selästä ja keskivartalosta vielä kommentit. Suurin syy kieltäytyä kyykkäämästä on valittaa heikkoja keskivartalon lihaksia- ei jalkoja. Kyllähän se selällä rimpuilu painojen alla tarkoittaa kertoo nimenomaan puutteellisesta jalkavoimista. Nosto kaatuu väkisinkin selän päälle kun jaloista loppuu kaura. Jos ihmisen fysiologiaa oikein alkaa miettiä, niin kyykyn työskentelyasento on huomattavasti kuormittavampi reisille kuin prässi. Jalkaprässissä saa paljon paremmin tukea alaselän ja perseen lihaksilta kuin kyykyssä. Prässissähän tuo asento on jo valmiiksi istuva. Muuttakaapa tuo prässin asento kyykkyvastaavaksi; melkoinen persekyykky.

Ite aina vähän väliä vaihtelen liikkeitä jalkapäivänä ... Nyt tällä hetkellä vedän eka jalkaprässiä 345 kiloa + kelkka 3 * 6 ja sen jälkeen vipuvarsikyykkykoneella etukyykkyä 150 kilolla 3 * 6 . Muutama viikko sit tein ihan tavallista kyykkyä 130 kilolla ihan hyvään syvyyteen 3 * 8 ja sitä ennen olin kyykänny kunnolla varmaan puol vuotta sitten jolloin tein samaa sarjaa 90 kilolla :D

Mä tykkään vaihdella vuorotreenein 2-jakoisessa kyykkyä ja prässiä. Nyt on alkanut vaan häiritsemään prässissä etten uskalla laskea kelkkaa ja polvia tarpeeksi lähelle rintaa. Mun vasen polvi naksuu aina kun polvet ylittää tietyn kulman. Ihan selvästi näkee miten siinä joku jänne muljuaa samalla kun polvet lähestyy rintaa...:jahas: Onko ainut neuvo jättää prässi tekemättä tai nitkuttaa suht pienellä liikeradalla? Onko tosta naksumisesta ja jänteen liikkumisesta jotain haittaa kun se ei varsinaisesti satu?

Oon vissiin niin luinen niskasta et se tankokin painaa jo niskaan niin että siellä tuntuu, tai sitten mulla on vähän väärä tekniikka. Olisko jotain kuvia mistä näkisi hyvin kyykyn?

Back
Ylös Bottom