Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

^ tuohon liittyen.

Syvälle tehdyssä kyykyssä oikealla tekniikalla polvet eivät juurikaan mene eteen. Väärällä tekniikalla taas syvälle tehdyissä kyykyissä polvet menevät eteen, mistä seuraa juurikin noita kulumia. Tästä on syntynyt sitten myytti syväkyykyn polvea rasittavasta vaikutuksesta.

fergie vaan ymmärsi väärin tuon jussin jutun.

Näinhän se menee. Itse olen niin onnekkaassa (?) asemassa että nilkkani ovat jäykät kuin rautakanget, joten en saisi polviani juuri varpaiden yli vaikka yrittäisinkin!

Näinhän se menee. Itse olen niin onnekkaassa (?) asemassa että nilkkani ovat jäykät kuin rautakanget, joten en saisi polviani juuri varpaiden yli vaikka yrittäisinkin!

Sama juttu, mutta en katso sen olevan hyvä asia, joten olen alkanut venyttelemään pohkeita.

Joo, se ei välttämättä oo hyvä asia. Nilkat kääntyy pronaatioon jos pohkeet ja erityisesti säären ulkosivu on kireä ja kyykkyä tehdään pohjaan asti. Ja siitä tulee myöhemmin ongelmia. Kunnon kyykkykengät tietysti estävät pronaation (puupohja) mutta tavalliset sisäpelikengät eivät tosiaan auta asiaa (ilmatyyny antaa myöden ja kantapää vääntyy pronaatioon).

Ellei kunnon kenkiä halua ostaa niin nilkan kulmaa voi säätää mieleisemmäksi laittamalla laudat kantapäiden alle kyykätessä. Tällöin pohkeet ja säären sivu ei kiristä niin kovasti jolloin pronaatiota ei synny.

EDIT: jos ehdin niin lisään tähän vielä kuvan sivusäären venytyksestä:
venytys.jpg

Joo, se ei välttämättä oo hyvä asia. Nilkat kääntyy pronaatioon jos pohkeet ja erityisesti säären ulkosivu on kireä ja kyykkyä tehdään pohjaan asti. Ja siitä tulee myöhemmin ongelmia. Kunnon kyykkykengät tietysti estävät pronaation (puupohja) mutta tavalliset sisäpelikengät eivät tosiaan auta asiaa (ilmatyyny antaa myöden ja kantapää vääntyy pronaatioon).

Ellei kunnon kenkiä halua ostaa niin nilkan kulmaa voi säätää mieleisemmäksi laittamalla laudat kantapäiden alle kyykätessä. Tällöin pohkeet ja säären sivu ei kiristä niin kovasti jolloin pronaatiota ei synny.

EDIT: jos ehdin niin lisään tähän vielä kuvan sivusäären venytyksestä

Tjaa-a. Mielenkiintoinen pointti,vaikka en ainakaan vielä ole moista havainnut. Pitääpä tarkkailla asiaa. Lankkua olen joskus kokeillut, mutta ei ole heiniäni. Kyykkykengäthän olisivat erinomainen hankinta kaikin puolin. Nyt käytössä hyväksi koetut tasapohjatennarit (sneakersit) eli ainakaan kantapää ei petä pahasti.

^ tuohon liittyen.

Syvälle tehdyssä kyykyssä oikealla tekniikalla polvet eivät juurikaan mene eteen. Väärällä tekniikalla taas syvälle tehdyissä kyykyissä polvet menevät eteen, mistä seuraa juurikin noita kulumia. Tästä on syntynyt sitten myytti syväkyykyn polvea rasittavasta vaikutuksesta.

fergie vaan ymmärsi väärin tuon jussin jutun.

Näinhäs se asia on. Mun pitäs välillä lukea viestit aina kahteen kertaan ;) Kun käyn niin nopeella tai siis hitaalla :D

Kun kaikista postauksista yhdistellään sopivasti, niin voidaan todeta että jatketaan kyykyn tekemistä noin hartian levyisellä jalkojen asennolla, mutta kiinnitetään huoiota siihen että polvet eivät menisi jalkaterien yli.

Kiitoksia vaan kaikille kommenteista.

ite oon kelaillu kuvata 1 treeni kerran ja sit tsiigailla et miltä ne liikkeet näyttää ja laittaa vaikka tänne ni kokeneemmatki sais kommentoituu niitten liikkeitten suoritusrataa.... kamera löytyy, mut ainut ongelma etten tunne ketää täält mis asun ni pitäs vissii laittaa ain kamera johonki päälle osottaa siihe mut huono ku sit ei saa käänneltyy ja kuvattuu sivusta ym samaa liikettä... ja voi olla et ihmiset kattois jos yksin asettelisin siin kameraa sit alkaisin treenaa....:D

Otsikko kertoo kaiken, yleensä tuo alkaa kotosalla n. 2 tuntia reenistä.

Mahdollisesti se staattinen jännitys ottaa veronsa. Jos et niin jo tee, niin lisää kyykkypäivään kyykyn jälkeen jotain pientä selän pumppausta (selkäpenkki, hyvää huomenta tms). Itselläni ainakin tuppavat staattinen rasitus aiheuttamaan pieniä kipuja, mutta siihen auttaa yleensä kevyl liike.

Tietenkään vinojenvatsojen osuus ei ole koskaan poissuljettu.

Eipä tuo polttelu oudolta kuulosta, mulla tuntuu kyykky aina jalois JA alaselässä. Sattuu olemaan paskat alaselän lihakset ja ei haittaa kyllä yhtään että tulee treeniä sinnekin. Tulee hyvin ryhdikäs olo kyykkäilyjen/maven jälkeen :hyper: .

Terve! Oon 19 vuotinen, 172pitkä ja 76kg painoa.. oon treenannu reilut 3vuotta aika aktiivisesti mitä nyt välillä on ollu muutaman kuukauden pausseja.. tuo aika on menny oikeastaan kaikkien lihasten kehitykseen ja nyt viimeaikoina olen lisäilly treeniä tuonne kyykyn ja maven puolelle enemmän koska kyykky on vaivaset 90kg :curs: , mave 125kg enemmänkin varmaan, ja penkki on 105kg..ja nuo kaks ensimmäistä ei ainakaa omasta mielestä kovin hyviä.. penkissä mulla on Sakari Selkäinahon opasteilla tehty ohjelma joka on toiminu aika hyvin ja ajattelin sen nyt laittaa tuohon kyykkyyn ja maveenkin.. mulla on ollu vähän selkävaivoja nuorempana ja ku tänään tein mavea niin sen jälkeen tuntu kipua alaselässä, ei kovin kovaa mutta se tuntu heijastavan myös tuonne jalkaankin.. kuinka herkästi esim. välilevyn pullistuma voi tulla? jos jollain on kokemuksia? ja miten paljon sen pitäis tuntua alaselässä? ja kyykky treenin jälkeen on ollu polvissa lievää kipua, mitä mieltä ootte kannattasko ottaa nyt ihan iisisti ja tehdä vielä kevyillä painoilla kumpaakin? miten jatkan tästä eteenpäin? tuo kyykky ja mave pitäs saada ainaki parempaan suuntaan... Kiitos! :rock: poistakoon modet tän jos tästä on puhuttu aiemminkin..

No sen voin ainakin heti sanoa, että noiden polvien kanssa kannattaa olla varovainen. Ne ku saa treenattua kerran paskaksi, niin saattaa jäädä se kyykkäily sitte kokonaan :(
En nyt järkeviä vinkkejä osaa antaa, mut toivottavasti saat pidettyä ittes kunnossa, ettei mene treenimotivaatio :thumbs:

Ensiksikin kannattaa hoitaa ne tekniikat mahdollisimman hyvään kuosiin jonkun asiantuntevan opastajan avulla. Tämän jälkeen treenailla luonnollisesti ensin maltillisemmin, kunnes homma on "selkärangassa".

Jos et harrasta voimanostoa vaan keho- treeniä, niin voisit koittaa tehdä liikkeitä suppeammalla liikeradalla, jos se auttaisi kipuiluihin. Jos ei auta, eikä kropalle sovi, niin turha lähteä väkisin kroppaa rikkomaan, vaan korvata mave ja kyykky muilla raskailla vastaavilla liikkeillä.

Eli kun menen kyykkyyn, niin alaselkä hiukan pyöristyy ja perse kääntyy alaspäin. Eikä auta vaikka kuinka yrittäisi pitää selän suorana.

Tämä saattaa liittyä siihen, että normaalisti selkärankani on sivultakatsottuna mutkalla, sehän on siis normaalistikin mutkalla, mutta mulla se on liikaa.

Kysymys kuuluu.. Onko tämän hoitamiseen mitään kotikonsteja,
ja mistä ongelma mahdollisesti voisi johtua? Kireät takareidet, kireät lonkankoukistajat?

Olen jättänyt kokonaan istumaannousut pois ja vaihtanut takakyykyn etukyykkyyn.

Voisin lyödä vetoa, että johtuu liikkuvuuden puutteesta.

Pohkeet, takareidet, pakarata ja alaselkä auki + lisää liikkuvuutta.

Jos liikkuvuus on huono, niin ei tule muutamassa päivässä, vaan vaattii säännöllistä, määrätietoista ja kehittävää venyttelyä.

Luulen et kyse on nilkkojen jäykkyydestä. Itellä sama homma ja nilkkojen liikkuvuus sekä venyvyys on aivan onneton. Takakyykyssä pidän kantapäiden alla 2,5kg lätkiä niin pystyy kyykkiin ilman alaselän pyöristymistä syvemmälle.

Luulisin, että syynä on liikkuvuuden puute, juurikin kireät (ylä-)takareidet. Takareisien venyttely jalat koukussa voisi auttaa. JTO suositteli jossain threadissä istumaan hajareisin penkillä ja painamaan napaa penkkiä kohti.

Itse kärsin vähän samasta vaivasta ja vuosien syväkyykyt alaselkä pikkusen pyöristyen ovatkin varmaan aiheuttaneet jotain pysyvää vikaa selkään, koska nykyään sattuu niin pirun helposti selkä suorassakin kyykkäillessä painojen mennessä yli sadankahdenkympin. Tyhmä olin, kun en välittänyt pikkukivuista aikanaan ja hoitanut liikkuvuutta kohdilleen. Kunnon raskaat takakyykyt on pois laskuista mullakin. Olen silloin tällöin yrittänyt ottaa takakyykkyä vajaana, semmosena penkille tehtynä pyrkien näin välttämään alaselkäkivun. Selkä ei oikein tunnu tykkäävän tästäkään.

Tekniikasta sen enempää kommentoimatta, niin kyllä kaikilla menee jos tehdään syväkyykkyä oikeen syvään, niin perse "alaspäin" ja selkä hieman kaarelle. Se on ihan normaalia eikä johdu mistään kankeudesta tai muusta. Taas melkein sinne ala-asentoon asti sen selän pitäisi pysyä sopivalla kaarella.

Luulen et kyse on nilkkojen jäykkyydestä. Itellä sama homma ja nilkkojen liikkuvuus sekä venyvyys on aivan onneton. Takakyykyssä pidän kantapäiden alla 2,5kg lätkiä niin pystyy kyykkiin ilman alaselän pyöristymistä syvemmälle.

Näin mäkin luulin ja tein samoin kuin sinä (eli lauta kantapäiden alla).

Sitten kun ihan muista syistä kehitin liikkuvuuttani (erityisesti takareisien osalta), alkoi kyykkääminen onnistua ilman lautaa. Pohkeiden liikkuvuus tuskin lisääntyi tuona aikana juurikaan, mutta niin vain alkoi kyykky onnistua ilman lautaa ja muutenkin alkoi tuntua helpommalta.

Toki kaikki on yksilöitä, eikä kaikilla auta samat kikat, mutta venyttelyä kannattaa ehdottomasti kokeilla.

EDIT: niin puhun itse vaakatason kyykystä tai vähän syvemmästä, mutta en mistää pohjaan kyykkäyksestä (siitä ei ole kokemusta)

Back
Ylös Bottom