Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Sulla on selkeesti tänään kyykkypäivä?!? :D

Itse aiheestahan en mitään tiedä, mutta mun ukko ei pysty tekemään kyykkyä, joten se tekee prässin ja ojennuksia.

kyllä sillä prässilläkin saa oikein hyvin massaa reisiin :) ei se kyykky IMO mikään välttämättömyys ole

Itse en pysty kyykkytankoa niskantakana pitämään joten olen treenannut etureidet toistaiseksi juurikin prässillä ja reidenojennuksilla. Enkä kyllä näe olevani missään altavastaajan asemassa tämän vuoksi.
Itseasiassa uskon että prässillä on mahdollista tehdä reisille jopa kovempia harjoitteita kuin kyykyllä koska viimeisten tiukkojen toistojen aikana ei tarvitse keskittyä tasapainoon jne. vaan voi puristaa tatti otsassa.

Tulostakin on mielestäni tullut ihan mukavasti tämän 6kk aikana jona olen jalkoja treenannut.
Toissapäivänä kokeilin piruuttani saisinko etukyykättyä sata kiloa. Tekniikka ei varmasti ollut häävi, mutta syvyys riittävä koska istuin pohjaan reiluksi sekunniksi ja siitä ylös :)
Reisien puolesta oli ihan kevyttä mutta keskivartalon pitoon sai keskittyä. Kaippa sinne rimppakinttuihin jotain on tarttunut näinkin lyhyenä aikana :lol2:

Muakin v***ttaa tehdä kyykkyjä aina kun niitä on, mutta silti uskon kyykyn olevan hieman enemmän keskivartaloa treenaava kuin prässi ja reiden ojennus.. ja itse ainakin pyrin tekemään sen vaikka kuinka :urjo:
Mutta silti pidän ohjelmassa prässiä:thumbs:

Jos kysymys kuuluu tarkasti: voiko takakyykyn korvata?, niin vastaus on: tottakai voi ja fiksuja vaihtoehtoja on kymmeniä.

Jos taas kysymys kuuluu tarkasti: onko pakko tehdä jotain liikettä, jossa jalat tekevät nuin suunnilleen saman liikkeen, kuin takakyykyssä?, niin vastaus on: on. Eristävillä laiteliikkeillä et saa samaa aikaiseksi, kuin vapailla painoilla. Pumppia ja tuntumaa saat, muttet vastaavaa monipuolista kehitystä lihaksiin.

Esim. maastanostossahan jalat (tai no, koko kroppa) tekevät melkein saman liikkeen, kuin takakyykyssä, tanko vain on eri paikassa. Muita erilaisia kyykkyliikkeitä ovat esim.: etukyykky, 1-jalan kyykky, hackkyykky, jefferson kyykky, zercher kyykky ja pari ziljoonaa muuta. Tässä näkyis esim. Siffin Supertraining kirjassa olevan Examples of Powerlifting Exercises otsikon alaotsikon Squat Variations alla lueteltuna 38 erilaista kyykkyliikettä. Oletko kokeillut kaikkia niitä ja silti varma, että kyykkääminen ei onnistu? Oletko 100% varma, että osaat kyykätä ja että olet opetellut ko liikettä fiksusti? Entä oletko kokeillut riittävän monesti vaikkapa etukyykkyä ja/tai hackia tangolla tietääksesi, etteivät nekään toimi?

Olen itse viimeaikoina ajoittain tehnyt cambertangolla normitakakyykkyä ja onpas jänskä liike. Alkuun oli totuttelemista, mutta siitä se lähti sitten sujumaan. Sama homma boxikyykyn kanssa. Sitäkin olen nyt pitkästä aikaa tehnyt säännöllisemmin.

Pyranha, olkapäiden, niskan vai minkä takia et voi pitää tankoa harteilla?

Mulla nyt ovat reenit kulkeneet mahtavasti viime aikoina muutenkin, mutta erityisesti kyykky, joten :)

Pyranha, olkapäiden, niskan vai minkä takia et voi pitää tankoa harteilla?

Leikattu olkapää ei pysty ottamaan edes muutaman kilon rasitusta ko asennossa, tyhjäkin tanko tekee kipeää.

Etukyykkyä tosiaan tuli koitettua, ihan mukavaa oli mutta ranteet juilivat aika lailla. En keksinyt kivutonta tapaa edes rannesiteillä. Ristiote taasen painoi mustelmat olkapäihin :curs:

Kokeilepa Pyranha hackia tangolla (ja laitteella, jos sulla on laadukas hacklaite saatavilla, vaihtelevat pirusti). Siinäkin on totuttelemisensa, mutta pätevä liike on, kun tottuu. Hyvä etureisireeni voisi olla vaikka ensin joitain 3-6 toiston sarjoja hackia tangolla, sitten pitempiä sarjoja laitteella (vaikkapa 8-15 toiston).

Mulle hacklaitteessa yksi perusvaatimus on todella iso levy jaloille. Haluan saada siinä suht eteen jalat, siksi. Esim. Tapanilan Erällä oli taannoin ja nykyvakisalilla on hacklaitteessa surkeen pieni levy jaloille, joten eipä nappaa sit tehdä koko liikettä. Sitten taas esim. Oulussa Urheilutalon salilla oli hyvä hacklaite, pitkä levy jaloille ja jämerän oloinen.

Jos vaan mahdollista, niin suosittelen kokeilemaan myös safety squat baria. Sillä erikoistangolla on todella hyvä kyykätä, laiskanmiehen etukyykyksi voisi kutsua liikettä. :D

Kokeilepa Pyranha hackia tangolla (ja laitteella, jos sulla on laadukas hacklaite saatavilla, vaihtelevat pirusti). Siinäkin on totuttelemisensa, mutta pätevä liike on, kun tottuu. Hyvä etureisireeni voisi olla vaikka ensin joitain 3-6 toiston sarjoja hackia tangolla, sitten pitempiä sarjoja laitteella (vaikkapa 8-15 toiston).

Hack laitetta taikka safety squat baria ei vakisalilta löydy, mutta voitko laittaa vaikka linkkiä kuinka tuo hack tangolla tehdään. Alkoi heti kiinnostamaan :)

Ei se kyykkääminen IMO varmaan monenkaan mielestä mitään suurinta herkkua ole, mutta tulee tehtyä ja lisäksi sitten prässiä ja etukyykkyä (siis tava- takakyykyn kaverina)

Kuinkas Pyranha sulle toi etukyykky sopisi?

Luulin jo, että olen tyylin ainut, jolle ei kyykkäys maistu. :jahas: Jotenkin se vaan on niin vastenmielinen koko liike, vaikka toisaalta on ihkua saada jaloille polte ja haastaa samalla keskikroppansa tuen mukaan touhuun.

...mutta silti sitä kyykkyä tulee yhä vaan tehtyä. :rolleyes:

Kyllähän tuo sopisi mainiosti jos vain löydän ranteille kivuttoman otteen. Taikka sitten olkalihat tottuvat ristiotteeseen.. :)

Alussa olat olivat kosketusarat ja ne tottuivat 4-5 vkossa etukyykkäilyyn, et kyllä se siitä. Mutta saapa nähdä kuinka käy taas, kun laittaa tankoon rautaa lisää.

Leikattu olkapää ei pysty ottamaan edes muutaman kilon rasitusta ko asennossa, tyhjäkin tanko tekee kipeää.

Etukyykkyä tosiaan tuli koitettua, ihan mukavaa oli mutta ranteet juilivat aika lailla. En keksinyt kivutonta tapaa edes rannesiteillä. Ristiote taasen painoi mustelmat olkapäihin :curs:

Ristiote tuntuu alussa todella vittumaiselta, mutta voin sanoa omasta kokemuksesta, että kun ne "kuopat" ovat olkapäistä löytyneet, niin ei enää paina ikävästi. Asento tarvitsee olla myös tarpeeksi pysty, ettei tanko vieri olkapäiden yli eteen. Muuten sama juttu kuin takakyykyssäkin, eli tanko tuntuu vastenmieliseltä aluksi, mutta siihen tottuu suht nopeasti.

Minusta kaikkein vastenmielisin liike on takakyykky. Se on helvetin raskas, epämukava, ahdistava, (minulle) isoilla romuilla pelottaa jos ei ole varmistajaa, enkä silti ikimaailmassa vaihtaisi sitä pois. Mielessä on käynyt kyllä, mutta se täytyy vain takoa omaan päähän, että mitä vittumaisempi liike, sitä tehokkaampi se todennäköisesti on. Kyykyssä tämä ainakin pätee.

Ainoa konsti vastenmielisten liikkeiden kanssa on, että tekee niitä vain niin hirveästi, että tottuu ja pääsee tankokauhusta eroon. Kannattaa myös nostaa telineestä maksimin ylittäviä romuja, niin normaaliraudat eivät enää tunnu missään. Se on jo puoli voittoa, kun telineestä nostaa raudat ja tuumii itsekseen että "eihän tämä paina yhtään mitään."

Tankohackissa polvet tahtovat mennä yli varpaiden, joten tarkkana. Etukyykyssä kannattaa kokeilla kyynärpäiden nostamista liioitellun ylös, jollon rystyset ottavat aika automaattisesti olkapäihin. Tuli mieleen myös apinaote (varovasti, ettei tule polville).

Kyllähän tuo sopisi mainiosti jos vain löydän ranteille kivuttoman otteen. Taikka sitten olkalihat tottuvat ristiotteeseen.. :)

Painonnosto-ote toimii varmasti. Se vaatii vain alkuun totuttelua ja ranteiden venyttelyä. Jo muutaman kerran jälkeen ote on huomattavasti luonnollisemman ja helpomman tuntuinen kuin ensimmäisellä kerralla. IMO lähes 100% salitreenaajista pystyy kyllä tekemään etukyykkyä painonnosto-otteella, jos vain viitsii sietää epämiellyttävää tunnetta muutaman ensimmäisen treenin ajan ja tekee oikeasti töitä onnistuakseen. Vastenmielisen tuntuinen liike on vain helppo jättää pois ohjelmasta, kun se ei ekalla kerralla tunnukaan hyvältä.

Ristiotteella vaan menemään, aluksi voi pitää vaikka pyyhettä olkien päällä, ja tukea käsillä (sormilla) kunnolla tankoa, ja tosiaan oikean kohdan löytyminen tangolle on tässä melkoisen tärkeää, kyllähän se siinä silloinkin hieman painaa, muttei aiheuta kipua.

Kyselisin mielipiteitä/kokemuksia siitä, voiko tien onneen ja autuuteen eli massiivisiin reisiin löytää ilman kyykkyä vai onko kyseessä niin kertakaikkisen hieno kuningasliike ettei sitä voi korvata millään? Olen miettinyt, ajaisivatko esim. prässi ja reidenojennukset saman asian kuin kyykkytreeni?

Niin ja kyse oli siis bodytreenistä jos sillä nyt on jotain merkitystä.

Ei todellakan ole omasta mielestäni (taka)kyykky mikään välttämättömyys kasvatettaessa etureisiä, eikä myöskään etukyykky(vaikka se etureisiliikkenä onkin huomattavasti takakyykkyä parempi).

Itse sain huomattava kehitystä etureisiin, kun jätin kyykkäilyt kokonaan pois(jos koneella tehtyä hackia ei lasketa kyyyksi) ja aloin perustaa etureisitreenin prässiin, hack-koneeseen ja reidenojennuksiin. Näiden lisäksi joskus käytössä myös etukyykky.

Aika usein nykyään myös aloitan etureisitreenin jalkojen ojennuksilla.

Aika monesti lukee kehuttavan kyykkyä ja maastavetoa liikkeiksi, joita ilman ei kerta kaikkiaan voi saada kovaa selkaa ja reisiä. Hyviä liikkeitä ne varmasti valtaosalle ovatkin mutta itse en kumpaakaan tee eikä kehitys ole siitä huonontunut vaan päinvastoin.

Minkälasia nuo painon nosto otteet etukyykyssä ovat ( vai käsitinkö väärin?): itse tehnyt vaan ristiotteella ja laittanut collegen pehmikkeeksi, sillä tekee niin häijyä olkapäissä että keskittyminen herpaantuu jaloista

Täytyy myös alkaa kokeilla noita eri kyykkyjä, mitä iivili postitti

Back
Ylös Bottom