Jos kysymys kuuluu tarkasti: voiko takakyykyn korvata?, niin vastaus on: tottakai voi ja fiksuja vaihtoehtoja on kymmeniä.
Jos taas kysymys kuuluu tarkasti: onko pakko tehdä jotain liikettä, jossa jalat tekevät nuin suunnilleen saman liikkeen, kuin takakyykyssä?, niin vastaus on: on. Eristävillä laiteliikkeillä et saa samaa aikaiseksi, kuin vapailla painoilla. Pumppia ja tuntumaa saat, muttet vastaavaa monipuolista kehitystä lihaksiin.
Esim. maastanostossahan jalat (tai no, koko kroppa) tekevät melkein saman liikkeen, kuin takakyykyssä, tanko vain on eri paikassa. Muita erilaisia kyykkyliikkeitä ovat esim.: etukyykky, 1-jalan kyykky, hackkyykky, jefferson kyykky, zercher kyykky ja pari ziljoonaa muuta. Tässä näkyis esim. Siffin Supertraining kirjassa olevan
Examples of Powerlifting Exercises otsikon alaotsikon
Squat Variations alla lueteltuna 38 erilaista kyykkyliikettä. Oletko kokeillut kaikkia niitä ja silti varma, että kyykkääminen ei onnistu? Oletko 100% varma, että osaat kyykätä ja että olet opetellut ko liikettä fiksusti? Entä oletko kokeillut riittävän monesti vaikkapa etukyykkyä ja/tai hackia tangolla tietääksesi, etteivät nekään toimi?
Olen itse viimeaikoina ajoittain tehnyt cambertangolla normitakakyykkyä ja onpas jänskä liike. Alkuun oli totuttelemista, mutta siitä se lähti sitten sujumaan. Sama homma boxikyykyn kanssa. Sitäkin olen nyt pitkästä aikaa tehnyt säännöllisemmin.
Pyranha, olkapäiden, niskan vai minkä takia et voi pitää tankoa harteilla?
Mulla nyt ovat reenit kulkeneet mahtavasti viime aikoina muutenkin, mutta erityisesti kyykky, joten