Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Syvemmälle ja leveämmällä asennolla on varmaankin juuri se millä sitä kyykkyä saa siirrettyä pakaralihaksille.
Tähän väliin varoituksen sana:
Itse aloin n.1.5 v sitten hakemaan syvempää asentoa juuri tuohon (mielestäni) liialliseen etureisipainotteisuuteen kyllästyneenä. Ensin meni suht hyvin. Homma toimi niin kyykyssä kuin prässissäkin. Parin viikon jälkeen uskalsin lisätä jo hiukan rautaakin.
Tulos: vasemman pakaralihaksiston alueella jotain revähti ja homma loppui siihen. Ilmeisesti olisi pitänyt venytellä/lämmitellä paremmin kuin aiemmin.
Asentoni ei ollut mikään ultrasyvä, olipahan vain muutaman tuuman aiempaa enemmän.
Hölmö kun olin, niin en ottanut tuota heti tosissaan. Ajattelin vaurion paranevan kun otan kuukauden varovaisemmin. Eihän se oikeastaan ollut edes kipeä enää muutaman päivän päästä, kunhan otti reisitreenissä varovasti.
No, homma iski takaisin muutaman kuukauden päästä kun ei meinannut enää päästä autosta ylös parin tunnin ajon jälkeen. Pakara/alaselkä oli kuin tulessa.
Tässä vaiheessa menin lääkäriin ja sain pain-killereiden lisäksi lähetteen fysioterapeutille. No, fysioterapeutti teki työtä käskettyä viiden hoitokerran edestä ja löysi jonkin verran viottunutta/jumissa olevaa lihaskudosta, joka painoi hermoja. Sitä sitten neuloin relaksoitiin. Jumppaliikkeitäkin tuli vino pino. Tein niitä sen minkä kerkesin ja vähän aikaa vasen jalka oli melkein eho. Sanon melkein, koska ei se kokonaan parantunut. Nyt olen taas runsaan vuoden jälkeen enemmän ja vähemmän siinä tilanteessa, että tuntia enempää ei pysty paikallaan istumaan. Jotain pitäis varmaan taas tehdä.
Älä laske takapuolta alkuasennosta suoraan alas, niin että polvet työntyy pitkälle eteen ja kaikki rasitus on etureisillä.
Kyykyn syvyydestä ei ainakaan pitäs olla kiinni, meen aina niin syvälle kunnes polvet naksahtee tyyliin "enough!" Peban saan kyllä aina sen tuntuman yhden jalan kyykyillä ja loitonnuksilla...ihan tulessa treenin jälkeen! Mutta MIKSI en saa sinne sitä pyöreyttä mitä etureisissä on jo melkee liianki kanssa??:itku:Meille sanottiin fysiologian tunnilla, että se olis etureisi, mutta minun ukko kyllä on aina luullut/tiennyt että se on pakara, mutta tiedä sitten näistä...Iso pakaralihas on kuitenkin (muistaakseni?) ihmiskropan suurin ja vahvin lihas, joten se ei välttämättä ihan helposti kipeydy, vaikka olisikin treenissä tehokkaasti osumaa ottanut.

Kyllä iso pakaralihas on kehon suurin yksittäinen lihas. Etureidessä on useita pienempiä lihaksia, eli se on lihasryhmä.Meille sanottiin fysiologian tunnilla, että se olis etureisi, mutta minun ukko kyllä on aina luullut/tiennyt että se on pakara, mutta tiedä sitten näistä...
On tuo kyllä niin väärin. :wall: Itsellä vain perse kasvoi kyykätessä ja oli pakko opetella etukyykky, että sai edes jotain tapahtumaan etureisissä.Mutta MIKSI en saa sinne sitä pyöreyttä mitä etureisissä on jo melkee liianki kanssa??:itku:
Mutta MIKSI en saa sinne sitä pyöreyttä mitä etureisissä on jo melkee liianki kanssa??:itku:
Kyllä iso pakaralihas on kehon suurin yksittäinen lihas. Etureidessä on useita pienempiä lihaksia, eli se on lihasryhmä.
En tiä sainko sitä paljon puhuttua tuntumaa perseeseen aikasempaa enemmän, mutta luultavasti sain kuitenkin nyt pakarat enemmän töihin.. Sellasta tappavaa tunnetta en sinne kyl saanut niinku yhden jalan kyykyssä, mut pitää kai sitä normikyykkyäkin välillä harrastaa..back to basics
Kiitokset siis vinkeistä!