Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Niin, syvältä on nyt kysymyksesikin.. Kun nyt vähän paremmin pohdit asiaa huomaat, että jopa tässä kerrot kuinka paremmalla "lämmittelyllä" pienemmillä korotuksilla saat puhtia reeniin enemmän. Tämän huomaa kaikissa raskaissa liikkeissä ja etenkin sellaisissa joihin et ole vielä tottunut. Eli lisää reeniä ja isompia rautoja:thumbs:
Edit- ihan tuli nyt mieleen tosta, että "puolikyykyllä" saat sen paineen lihaksiin jonka jälkeen pystyt ottamaan syvältä myös paremmin..

Tanko on ekassa toistossa liian ylhäällä niskan päällä ja ekan kyykyn aikana ranteet antaa vähän periksi painoille ja tanko on paremmassa paikassa?

Eka kyyky on se vaikein itselläkin ja sen jälkeen menee loput sarjasta "rutiinilla".

Lampunjalka sanoi:
Niin, syvältä on nyt kysymyksesikin.. Kun nyt vähän paremmin pohdit asiaa huomaat, että jopa tässä kerrot kuinka paremmalla "lämmittelyllä" pienemmillä korotuksilla saat puhtia reeniin enemmän. Tämän huomaa kaikissa raskaissa liikkeissä ja etenkin sellaisissa joihin et ole vielä tottunut. Eli lisää reeniä ja isompia rautoja:thumbs:
Edit- ihan tuli nyt mieleen tosta, että "puolikyykyllä" saat sen paineen lihaksiin jonka jälkeen pystyt ottamaan syvältä myös paremmin..
Tuossa oli jo vähän parempi selitys, mutta vaikuttaako se todella noin paljo?

Ja noista lämmittelyistä, oon tehny penkkiä "jo" vuoden, ja oon huomannu, että lämmittelyissä ei saa tehdä paljoo ja pitää käyttää todella pieniä painoja, muuten tulokset sitten sarjassa alkaa heti huonota. Voiko siis tosiaan olla, että jalat tarvihtee lämmittelyissä sitten enempi ja suurempia painoja?

VelttoV sanoi:
Tanko on ekassa toistossa liian ylhäällä niskan päällä ja ekan kyykyn aikana ranteet antaa vähän periksi painoille ja tanko on paremmassa paikassa?

Eka kyyky on se vaikein itselläkin ja sen jälkeen menee loput sarjasta "rutiinilla".
Tämäkin tangon paikka ei tuntus, että se ihan nii paljoo vaikuttas..
Onko sulla tuo ero ekan kyykyn ja loppusarjan välillä yhtä suuri kun mulla?

rhp sanoi:
Ja noista lämmittelyistä, oon tehny penkkiä "jo" vuoden, ja oon huomannu, että lämmittelyissä ei saa tehdä paljoo ja pitää käyttää todella pieniä painoja, muuten tulokset sitten sarjassa alkaa heti huonota.

Itse olen huomannut, että paremmat lämmöt ja tuntumat saa tekemällä ensin suhteellisen pienillä painoilla (60%) pari sarjaa, sen jälkeen jokunen toisto 80% ja sitten vielä kakkonen 90-95% painoilla. Lihat eivät ehdi väsyä, kun tosiaan tekee vain pari toistoa isoilla painoilla. Tämän jälkeen tuntuu todella hyvältä tehdä pidemmät (8-10 toistoa, pidempiä en teekään) sarjat.

rhp sanoi:
Voiko siis tosiaan olla, että jalat tarvihtee lämmittelyissä sitten enempi ja suurempia painoja?

Itse olen ainakin huomannut, että isot liikkeet (penkki, kyykky, mave) vaatii lämmittelyä juuri ylläkuvaamallani tavalla. Pikkuliikkeet, eristävät jne. menevät taas pienemillä lämmöillä, mutta niissä en käytäkään isoja rautoja.

weicco_ sanoi:
Itse olen huomannut, että paremmat lämmöt ja tuntumat saa tekemällä ensin suhteellisen pienillä painoilla (60%) pari sarjaa, sen jälkeen jokunen toisto 80% ja sitten vielä kakkonen 90-95% painoilla. Lihat eivät ehdi väsyä, kun tosiaan tekee vain pari toistoa isoilla painoilla. Tämän jälkeen tuntuu todella hyvältä tehdä pidemmät (8-10 toistoa, pidempiä en teekään) sarjat.
Ei kyllä toimi mulla.
Lämmittelyt pecdeckiä joku 12 toistoo kevyellä, kiertäjäkalvosimet 2*10 kevyellä, kapee penkki 50kg*12, normaali oteleveys 70kg*8, 90kg*3, 100kg*1, 120kg*1(max)
Tuo toimii! Voiskohan kyykyssä käyttää vastaavanlaisia lämmittelyjä(tietenki eri liikkeillä)?

rhp sanoi:
Ei kyllä toimi mulla.
Lämmittelyt pecdeckiä joku 12 toistoo kevyellä, kiertäjäkalvosimet 2*10 kevyellä, kapee penkki 50kg*12, normaali oteleveys 70kg*8, 90kg*3, 100kg*1, 120kg*1(max)
Tuo toimii! Voiskohan kyykyssä käyttää vastaavanlaisia lämmittelyjä(tietenki eri liikkeillä)?

toiko on sun mielestä kevyt lämmittely kun mennään maxiin asti?

kaNi- sanoi:
toiko on sun mielestä kevyt lämmittely kun mennään maxiin asti?
Todella keveitähän nuo painot on. Mikäs sitten on sun käsitys kepeestä lämmittelystä maxiin mentäessä, jos tuo ei ole kevyttä?

Niin siis jos tarkoitus on tehdä pidempiä sarjoja lämmittelen tuohon malliin. Jos taas tarkoitus on hermotella teen 3-4 sarjaa kevyillä painoilla. Jos taas yritetään sitä maksimia teen 2 sarjaa kevyillä painoilla ja sitten ehkä 2 toistoa 90% ja 1 toisto 95% (laskettuna edellisestä maksimista), sitten maksimi. En toki noudata orjallisesti tätä kaavaa, vaan hieman tunnustellen ja hyvin on toiminut. Toiminut siis lämmittelyn osalta, mikään muu ei tunnu toimivankaan :)

rhp sanoi:
Tuossa oli jo vähän parempi selitys, mutta vaikuttaako se todella noin paljo?

Ja noista lämmittelyistä, oon tehny penkkiä "jo" vuoden, ja oon huomannu, että lämmittelyissä ei saa tehdä paljoo ja pitää käyttää todella pieniä painoja, muuten tulokset sitten sarjassa alkaa heti huonota. Voiko siis tosiaan olla, että jalat tarvihtee lämmittelyissä sitten enempi ja suurempia painoja?
Jooh, kyllähän se vähän niin on. Se on kovin vaikea neuvoa ketään miten pitäis korotukset tehdä.. Se on varmasti todella monien ongelma saada ne lämmöt siten, että on puhtia niihin koviin sarjoihin mahdollisimman paljon ja sitä ei opi kyllä kuin ajan kanssa.
Mutta sellanen vinkki että, ottasit ensin yhden pitkän sarjan sitä kyykkyä jollain sopivan keveellä painolla.. 40-60kg sitten korottelet vaikka ensimmän korotuksen vähän enemmän ja sen jälkeen 10-5kg siihen maksimisarjaan jolla sitten teet vaikka sen 6t. ja ottasit noissa korotuksissa vaikka vain aina yhden toiston, tai kaksi. Siitä alat sitten muokkaamaan itselle sopivammaksi.
Aina kannattaa hankkia joku järkevä runko jota alkaa sitten pikkuhiljaa itselle sopivammaksi muokkaamaan. Pätee ruokailusta treenijakoon ja penkkiohjelmaan :)

Kaksi sarjaa kevyillä ja sitten suoraan kakkonen 90%:lla. WTF. En minä nyt lähtisi tuollasta nousua kenellekään neuvomaan. rhp:n malli imo paljon parempi, tosin siinäkin voisi ottaa tuon 8*70 jälkeen vaikka 2*80, 1*90, 1*100, 1*110, 1*120.

Tuollanen 20 kilon korotus tuntuu käsille otettaessa jo melkoisesti ja vie uskoa yrityksestä.

Ja tärkeää olisi että se lämpö on päällä ja kunnolla hiki ennen kuin lähdetään tekemään yhtään 60-70% isompia rautoja. Tuo lopun lähestyminen ei ole enää mitään lämmittelyä vaan tuntuman hakemista.

IMO

rhp sanoi:
Todella keveitähän nuo painot on. Mikäs sitten on sun käsitys kepeestä lämmittelystä maxiin mentäessä, jos tuo ei ole kevyttä?

yksikään lämmittely jossa otetaan maximi ei ole kevyt

Sepsis sanoi:
Tuollanen 20 kilon korotus tuntuu käsille otettaessa jo melkoisesti ja vie uskoa yrityksestä.
Ei tunnu käsillä painavalta maksimit koskaan, se vaan nousee tai ei nouse.

Turha miettiä turhanpäiväisiä asioita. Teet lämmittelyt huolella, jonka jälkeen teet sarjat esim. 3*8 tai 3*3 just niillä painoilla millä se puhtaasti menee.
Unohda nämä jutut...jos teen puoliväliin kyykkyä jonka jälkeen tulee sata samanlaista. Opettele tuntemaan voimasi ja sarjapainosi, keskity olennaiseen.

rhp sanoi:
Ei tunnu käsillä painavalta maksimit koskaan, se vaan nousee tai ei nouse.

Siis se tunne kun sen tangon nappaa niskaan on kohtuu erilainen 85% kun 100%:lla. Näin siis ainakin itsellä.

S.A sanoi:
Turha miettiä turhanpäiväisiä asioita. Teet lämmittelyt huolella, jonka jälkeen teet sarjat esim. 3*8 tai 3*3 just niillä painoilla millä se puhtaasti menee.
Unohda nämä jutut...jos teen puoliväliin kyykkyä jonka jälkeen tulee sata samanlaista. Opettele tuntemaan voimasi ja sarjapainosi, keskity olennaiseen.
Siis jos se puoliväliin tehty kyykky auttaa niin mun mielestä on itsestään selvää, että se sitten tehään, niihän se voima kehittyy.

rhp sanoi:
Siis jos se puoliväliin tehty kyykky auttaa niin mun mielestä on itsestään selvää, että se sitten tehään, niihän se voima kehittyy.
Juurikin näin.. sitä ehtii sitten kikkailemaan sen siisteyden ym kanssa kun voimaa on tarpeeksi, eli ei ihan hetkeen! =) :thumbs:

itse aiheesta jalkaprässi vs kyykky, moneen kertaan todettu että kyykky todella paljon monipuolisempi ym.. itse haen prässistä kuitenkin ne "isot kilot" etureisille.
kyykky taas enemmän kokonaisvaltaisena liikkeenä mallilla "ass 2 grass".

sitten painovertailua: kovi kyykky sarja taitaa olla 115kgx6 ja prässistä 310+kelkka x 8. kyllä minustakin se että prässissä on painot samanlaiset kun kyykyssä kuulostaa aika pahalta liiottelulta!

Mä otan sarjaa kyykyssä 80kglla (Kutosia, kaseja) Ja prässissä menee 300kg (Kelkka mukana) kymppejä. Jalat on levyn yläreunoissa koska yritän saada takareisille ja pebaan potkua rässillä. Varmaan menis enemmänkin prässissä jos ottais etureidet paremmin mukaan emt.

Back
Ylös Bottom