Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kuvailemasi tapa toimii hyvin ainakin minulla. Tai voit tehdä molempia liikkeitä samalla viikolla. Silloin toinen niistä sata lasissa, toinen taas selkeästi pienemmillä painoilla, tekniikkaa hioen jne.

Nukuttua tulee n.8h yössä ja ruokailu PITÄISI olla kunnossa. Palautumisen kesto voi tietenkin johtua siitä että treeni vuosia oli 6 takana kunnes tuli täydellinen burn-out. Pidinkin sitten yli vuoden tauon ja nyt olen aloittanut n.2kk sitten uudestaan... On vähän vielä hakusessa kaikki, eikä peiliin uskalla katsoa edes pimeällä :D

Miten on noiden jalkaprässin ka kyykyn suhde?
Ite teen jalkatreenissä ensin syväkyykyn (ass to the grass, aika leveesti jalat :kippis1: )
sen jälkeen jalkaprässi(90 asteen kulmaan vähintään), pohkeet istuen ja seisten ja SJMV ja viel lopuks pakaroille kuritusta siinä laitteessa jossa ollaan maaten ja koukistetaan jalat.

Syväkyykyssä teen semmoset kunnon lämmittely ja sit menee semmonen 3x10 puhtaasti 40 kg + tanko = 60 -65 kg tästä joku 5 minsan tauko ja jalkaprässiin. Ensin 2x10 150 kg ja sen jälkeen 3x10 200 kg.
Että onko toi ihan normaali vaihtelu noiden liikkeiden välillä?

Tota on vähän vaikea vertailla, koska prässejä on niin paljon erilaisia. Esim. kelkan paino ja kelkan kulma vaikuttavat aika suuresti.
Samoista lihoista nuo liikkeet kuitenkin ottavat joten ei siitä sen suurempia huolia tarvitse ottaa. Tai jos prässi on paljon suurempi niin se voi johtua heikoista keskivartalon lihaksista.

Laffer sanoi:
Miksi noin pitkä tauko vai vedätkö kyykyn niin kovaa että menee palautumiseen se 5min?

Tuli ehkä liioteltua toi 5 minuuttia. Varmaan lähemmäs 2 minuuttia ylensä. Ei sitä ihan heti uskalla prässiin hypätä, ku onhan ne jalat hiukan vetälät sen kyykyn jälkee. Sarjat teen n. 30 sekunnin tauoilla

Laffer sanoi:
huh 30 sekuntia, itselläni on vielä taju pois tuossa 30 sekunnin kohdalla, varsinkin prässissä. :D

Sama vika täälläkin :D. Mulla kestää jalkapäivä joskus luvattoman kauan kun kyykyssä, prässissä ja SJMAVEssa tuntuu tarvitsevan isot palautusajat ja muutenkin jalkapäivä vaan nyt on paaljon raskaampi kuin esim. kädet.

Mulla ei niinkään treenin aikana väsy jalat, mut treenin jälkeen just torstaina huomasin(jalkapäivä) ku kaupan kassalla jonotin, ni jalka vispas ihan villinä siinä ja joku muksu kattos silmät mollollaan :rolleyes:
Jalkojen palautuminen kestää silleen, että torstaina kun tekee, niin jaloista häipyy vikat sunnuntai aamuun mennessä. Ennen sitä ei oo mitään asiaa rasittamaan jalkoja.

Yhteenveto = Ne on eri liikkeet ja prässejä on paljon erilaisia. Ei voi verrata.
Nyrkkisääntönä ehkä että kyllä prässistä enemmän pitää saada kuin jalkakyykyllä! :D

Yhdyn edellisiin, eli turhaa on mitää tarkempia vertailuita tehdä, kun laitteet on niin erilaisia.

Kyllä itse vedän jalatkin minuutin palautuksilla, joskus liikkeiden välillä pidän jopa 2-3 minuutin paussin. Samalla tavalla menee jalat kun muukin kroppa, siihen vaan tottuu. Ja aina välillä 30 sek palautuksia, vitun rankkaa se on, mutta treeni on nopeesti ohi. :D

Itse teen kyykyn aina tajupois treenillä ja yritän lisätä painoa joka toinen tai kolmas viikko... Prässi ja ojennukset ovat sitten vähän kevyempää vaan kyykyn päälle. Pohkeet rutistan myös niin loppuun ku vaa suinkin pystyn. Hyvin on toiminut ja kyykkykin sinne 200 noussu. En siis brassaa =D

Elmukelmu sanoi:
Kritiikkiä, kommentteja, neuvoja, ehdotuksia ja kevyttä vittuilua otetaan vastaan :D
kokeilemisen arvoinen treeni on myös ottaa kyykky ja veto samassa treenissä.
tämä vaatii kyllä että on treenivuosia takana ja niitähän sulla on.

pori1980 sanoi:
kokeilemisen arvoinen treeni on myös ottaa kyykky ja veto samassa treenissä.
tämä vaatii kyllä että on treenivuosia takana ja niitähän sulla on.

Täältäkin tulee ääni tuolle.. eli tavallaan korvaan ensimmäiset pari kyykkysarjaa mavella. Joskus tosin jätän maven kokonaan pois.

Ongelma on että kyykyssä tulosnousu on jämähtänyt aika totaalisesti paikoilleen, ja olis hyvät neuvot tarpeen että sais taas rautaa lisää tankoon

treeniä takana vähän vajaat 4 vuotta ja nykyään jalat oon tehny seuraavasti ja tässä järjestyksessä

etureisiojennus 2*10, 1*8, 1*6
kyykky 3*6 ( + lämmittely 2srj)
SJMV 3*6
pohjeprässi 2*10

Onko noissa syytä muutella mitään tai kannattasko lisäksi vielä tehdä jotain muuta?

Etukäteisväsyttäminen on hyvä juttu, teen sitä paljon itsekin erityisesti jaloille. Mutta jos kyykkyyn haluat panostaa ja siinä saada lisää romua nousemaan, niin tee se ekana liikkeenä.

kyykkää kolmesti viikossa ja keskity siihen seuraavan 2-3 kk:n ajan.
peruskauden ohjelma:
1a 6*4*75
1b 3*4*65, 3*3*70
1c 4*5*80

2a 4*6*70
2b 8*2*75
2c 6*5*80

3a 6*4*75
3b 3*4*65, 3*3*70
3c 8*5*80

4a 4*6*70
4b 8*2*75
4c 3*6*60

5a 6*4*80
5b 3*4*65, 3*3*70
5c 4*5*85

6a 4*6*75
6b 8*2*80
6c 6*5*85

7a 6*4*80
7b 3*4*65, 3*3*70
7c 8*5*85

8a 4*6*75
8b 8*2*80
8c 3*6*60

tän jälkeen piikkaus n. kuukaudessa esim.
1a ma: 2*2*85, 2*1*90, 2*1*95, 2*80
1b pe: 2*60, 70, 60, 70, 60, 70, 60

2a 2*80, 2*90, 1*95, 2*1*100, 2*90, 2*80
2b 3*3*65, 3*2*70

3a 2*80, 1*90, 3-4*1*100... (hieman varaa jää), 2*90, 2*80
3b 6*2*65

4a 2*3*80, 3*2*85, 2*3*80
4b 2*3*65, 2*2*70, 2*1*75

5a keskiviikko: 4*1*60
5b lauantai: TESTI

paljon hommia, mutta taatusti treeniärsykkeen muutos. tolla on tullut 10-25% lisää nostajasta riippuen.

lasketaanko nuo sarjapainot maksimista vai oliko tuo viim.luku prosenttia max? niinkuin sanoit, paljon on hommia mutta jos kerran toimii niin why not! tuon reiden ojennuksen mulle neuvoi ennen kyykkyä tekemään yks lisäravinne kaupan myyjä jolla oli aika pitkä reeni tausta. perusteli et kyykyssä ei tarvi käyttää siteitä polvissa. tiedä sitte mutta ei ainakaan vielä ole tarvinnu

Back
Ylös Bottom