Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juurikin tämä, samanlaisiin törmännyt itsekin neuvoa kysyessä. Vaikka mavessa sama jalkojen etäisyys tangosta saadaan sovitettua kaikille, niin ei se liike näytä sivusta samalta ihmisillä, joista toinen on 150cm ja toinen 200cm. Tai sitten neuvotaan kyykkyä ja oma kisatulos on +200kg, mutta silti ala-asennossa on silminnähtävä butwink ja henkilö voivottelee kipeää alaselkäänsäEntiiä, mut jos kaikki vaan mavettais(niinku monet kyl tekeeki ;D) ilman mitään liikkeen analysointia, ni eihän siit tulis hevonvittua, ku korkeintaa vahingos.
Oon mä nähny näitä, ketkä käyny vaikka 10-30 vuotta salilla ja tehny koko sen ajan liikettä X iha päi vittua, koska ei oo ikinä mietitty asiaa pidemmälle. Ykski veteraani vääntäny ikuisesti riveä(köhköh myötäote hauiskääntöä) ikinä tota oppimatta. Ja mavessakaa ei kuulemma oo mitää eroa, tekeekö suorin jaloin, pyöreel seläl vai ei. ''Kuha nousee ylös''. Neuvooki ihan epämääräsesti & kyseenalasesti välillä porukkaa. Ite en tollasilta kyl neuvoja huoli, vaikka tulokset olis mitä tahansa. Pitää osata perustella selkeesti, tai ei tiiä itekkään mitä tekee. ''Koska mäki teen'' on maailman paskin ''neuvo''.
Lievästi offtopic, mut vaan lievästi.

No, mitäs pakkisraati sanoo nyt? Menikö opit yhtään perille?
View: https://www.youtube.com/watch?v=rzNSmxotXa8&feature=youtu.be
Mites tämä, onko varma välilevyvamma..? :D Tangossa 170kg, alla kolme samanlaista sarjaa. Tämä oli vasta viides kerta kun teen sumotyylillä, kaikki vinkit ja kritiikki siis tervetullutta. Itse mietin, että pitäisikö painoa viedä irroitusvaiheessa enemmän kantapäille?

Joo tätä mulla esiintyy varsinkin pitkissä sarjoissa joissa alussa tulee "kevyitä" nopeita toistoja. pitää opetella rauhoittamaan myös yläasentoon. hyvä pointti!En ota muuhun kantaa, mut eiks tossa ainaki joissain toistoissa jää suoristus snadisti vajaaks? Tai näyttää ainaki, et jalat jäis koukkuun vähän, etkä kirjaimellisesti seiso täysin pystyssä. Mut voi olla et housut vaan peittää. Entiiä onko mielenkiintonen huomio vai ei, mut ite ainaki vedän jalat tikkusuoriks ja puristan perseellä yläasennos, koska pidän loogisena.
Onko yleistäkin että toinen jalka on paljon dominoivampi kyykätessä? Kävin PT:n kanssa kyykkyä läpi tunnin, kuulema koko paino menee oikealle jalalle. Takakyykyn lisäksi tulee korjaavaksi liikkeeksi ainakin askelkyykyt ja etukyykky keskittyen vasempaan puoleen isolla volyymillä. Treenitaustaa ei ole kuin puoli vuotta mutta koitan saada hyvää pohjaa mihin rakentaa.
Jos on muita yhden jalan liikkeitä joita mahduttaa 1 jakoiseen niin otetaan vinkit vastaan.
Liikkuvuutta ei ole mitenkään lääketieteellisesti tutkittu, tuossa vaan alussa katsottiin PT:n kanssa ensin kehonpainolla ja sitten lisäpainoilla. Sanoi että pitää keskittyä huomattavasti työskentelemään myös vasemmalla jalalla ja laittaa painoa sen ulkosyrjälle jolloin liike tasapainottuu.Onko liikkuvuus tutkittu, entä onko loukkaantumisia menneisyydessä? Jos yhden jalan liikkeissä ei ole mahdotonta eroa, niin en kyllä lähtis välttämättä ensimmäisenä lisäämään volyymia toispuoleisesti. Ehkä tärkeempi on se kontrollipuoli kuin varsinaisen perusvoiman lisääminen toiselle puolelle. Aika tiukka laatutarkkailu tossa pitää joka tapauksessa olla kyykyissä, jos vaan pystyt sen tietoisesti keskellä pitämään. Siinäpä se suurin apu ehkä, oikeanlaista liikettä paljon.
Itse olen huomannut, että mun oikea pakara on ala-asennossa vähän alempana kuin vasen ja fyssari löysi heti liikkuvuuseron lantiokorin eri puolilla, vasen selkeesti jäykempi. Tuon lisäksi vasen polvi on huonompi kuin oikea (leikattu vajaa vuosi sitten), joten vaarana kyllä on että pikkusen puoltaa.
^ Kengät nyt ainakin pois vedossa ja kyykyissä tukevampaa tilalle (Adidas Powerlift varmaan aika OK). Jos nostomatka on muutenkin jo pitkä, niin ei sitä kannata kengillä pidentää. Katso, kuinka paljon kenkä elää kyykyissä, lisäksi tuo alustakin on joustava. Muuten kaikki suht OK mun silmään.
Mikäs tässä mun maastavedossa on vialla, kun toistojen aikana tanko osuu todella paljon pohjeluuhun sekä polviin. Pelottaa että kohta mulle osuu joku nivelrikko!
Muuten tekniikka on kyllä omasta mielestä ihan hyvä, selkä on suorana ja perse on reilusti takana ja alhaalla.
Aika paljon itse asian kanssa painineena en voi muuta kuin suositella Alan Thrallin videota aiheesta:
View: https://www.youtube.com/watch?v=wYREQkVtvEc
Lähtö: Älä rullaa, vaan opettele vetämään tanko paikaltaan. Voi tuntua aluksi vaikealta, mutta helpottaa huomattavasti oikean tekniikan opettelua ja toistettavuutta.
Maasta irroitus: Perse käy alhaalla, ampuu saman tien ylös, tanko kippaa etuviistoon ja lopulta vedät tangon ylös selkä mutkalla. Tähän on videolla aika hyvät ohjeet, että miten kannattaa toimia.
Lasku: Vippaat tangon polvien kohdalla eteenpäin. Perse laskeutuu vasta sitten, kun tanko on jo maassa.
Tämä pisti minullakin silmään. Kannattaa katsoa video hidastettuna, kuva kerrallaan, niin näkee selvästi kuinka kroppa liikkuu reilusti ennen kuin tanko liikahtaakaan ja asento on aivan hajalla kun nosto tosiasiallisesti lähtee irti maasta.
Joko rupeaa näyttämään paremmalta? Omaan silmään ainakin tekniikka on paljon parempi. Etenkin 2. ja 3. Toisto. Armottoman pakkisraadin tuomiota odotellessa :D@Raid
no-body tuossa kiteyttikin jo ongelman aika hyvin. Sulla ei siis varsinaisesti ole lähtöasentoa ollenkaan. Perse ampuu ylös ennen kuin paino liikahtaa maasta milliäkään ja näyttäisi että tanko kulkee turhan kaukana kropasta välillä. Paino myös seilaa pienessä kaaressa suoran viivan sijaan. Sen lisäksi että tekniikkasi altistaa vammoille on se myöskin turhan raskas ja tehoton. Rullaus itsessään ei ole pahasta, itsekin käytän sitä mutta suosittelisin kuitenkin nyt opettelemaan pois siitä siksi aikaa että vetosi näyttävät paremmilta. Pari yleisvinkkiä joita voi kokeilla, jokaisella on tietysti vähän erilaiset välitykset mutta näillä alkuun:
- Asetu seisomaan niin että tanko on tasan puolessa välissä jalkaasi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sääri on noin 3cm irti tangosta
- Jalkojen leveys on ehkä kaikista vaihtelevin osa henkilöiden välillä mutta lähtökohtana voisi olla sellainen leveys mitä käyttäisit jos hyppäisit tasajalkaa mahdollisimman korkealle
- Itse tykkään että jalat osoittavat hieman ulospäin ja että noston aikana "kierrän" polvia ulos, toiset vetää jalat suoraan eteenpäin osoittaen
- Tangosta ote juuri jalkojen ulkopuolelta
- Aloita nosto painamalla sääret kiinni tankoon, älä siirrä tankoa. Lantiosi laskeutuu sopivalle tasolle kuin itsestään tässä kohtaa
- Moni suosittelee tässä vaiheessa nostamaan rinta ylös ja jännittämään latseja, näin tulee otettua tangosta löysät pois. Itse vihaan tätä ja tykkään vetää yläselkä rentona ja kaarella mutta se on todella vaikea selittää näin tekstimuodossa
- Kun paketti on tiukka, mitä sen tässä vaiheessa pitäisi olla, lähtee nosto kuin itsestään, ajattele painavasi maata alas jaloillasi. Kun tanko ohittaa polven keskity työntämään lantiota eteen, missä tasan tämä tulee tehdä riippuu välityksistä
Netistä löytää miljoona instagram/youtube gurua ja kaikilla on eri neuvot koska pitää olla vähän poikkeuksellinen että saa myytyä lisäravinteita ja itseruskettavia. Pakkikseltakin löytyy varmaan heti läjä 120kilon vetäjiä haukkumaan noi neuvot ja ehkä muutama 300kg vetäjäkin näkee tämän täysin erilailla mutta näillä mä oon pärjänny.
Joko rupeaa näyttämään paremmalta?