Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Re: vai nousuun!!

Originally posted by pori1980
jos saat vedon ja kyykyn kulkemaan ilman WSB-tyyliä niin kerro sitten mullekkin heti

Jostain syystä edellinen postaus ei olekaan mukana. No, laitoin vaan, että eihän venäläisetkään treenaa wsb:llä. ;)

Vaikka itse treenaan wsb:llä ja se toimii mulla kuten monella muullakin, niin ei se silti ainut ohjelma ole ja kyllä muillakin ohjelmilla saa kovia tuloksia aikaiseksi.

Originally posted by Away

Oon vielä 17 ja selkä ilmeisesti vielä kasvuvaiheessa, joten siinä on syy, minkä takia haluan venytellä jalkatreenin jälkeen selkää heti! Kun kuulema ainakin jalkatreenin ja treenin, jossa tehdään pystypunnertusta, niin niiden jälkeen kannattais vähän venytellä tota selkää, kun kasvuvaiheessa vielä ollaan..

Mikäli tekniikka on kunnossa , ei vaikuta pituuskasvuun.

Okei.. :)

Voisko joku vielä sanoa jotain tuosta selässä tuntuvasta kivusta, josta kerroin edellisessä viestissäni? :confused:
Kuntosaliohjaaja sano, et mulla on selkä vain jumissa (oon tosi kankee joka paikasta :( ) ja käski venytellä, mutta...
Kyllä varmasti jollain on vastaavanlaista ajoittaista kipua tuntunut alaselässä, niin olis ihan kiva, jos joku viittis vähän kertoa omasta vastaavasta tilanteestaan, ja kertoa kauan kipu kesti ja mitä sen eteen teki? ;)
Hmm.. selkä ei oikeastaan haitannut tän päiväistä hauis, selkä päivää, muuten kuin, että hyvää huomenta liike ja vatsat jäi tekemättä. :mad2:

Okei.. :)

Voisko joku vielä sanoa jotain tuosta selässä tuntuvasta kivusta, josta kerroin edellisessä viestissäni? :confused:
Kuntosaliohjaaja sano, et mulla on selkä vain jumissa (oon tosi kankee joka paikasta :( ) ja käski venytellä, mutta...

No veikkaanpa ohjaajan olevan aikalailla oikeassa. Meikäläisen huomion kiinnitti se seikka, että jalkapäivänä oli noinkin monta liikettä.

Prässistä muuten sen verran: jos perse irtoaa sieltä selkänojalta->alaselkään kohdistuu prässinoston paine, niin äkkiä voi olla selkä paskana ja pitkään. Joku naisvoimanostaja kuulema sai pysyvän selkävamman juuri sen takia.

Alaselän nikamat kun eivät kovin suurta poikittaista painetta kestä: esim. ammattikuskit säätävät penkkinsä tosi tarkkaan.

away

Itselläni meni alaselkä jumiin kun aloittelin nuorempana kyykkäämään. Lantion selkäpuolella olevat SI-nivelet menevät helposti jumiin. minulla tämä jumittuminen johtu lähinnä siitä että toinen jalkani on pidempi. Kipu tuli välillä yllättäin, ja se oli lähinnä semmosta pistävää.

Minun piti mennä hoitamaan asia fysioterapeutille, joka avas ne semmoisella ihme nitkutteluliikkeellä =)

Hmm.. Jalkaprässissä tais olla painoa laitettu 65 kg eli ei paljoa.
Oon laskenu ehkä vähän liian alas, mutta mielestäni oon tehnyt aika oikein. :confused:

Lentsikka: Oliko kipu sellasta, et se kohdistui vaan siihen alaselän keskiosaan ja saattoi tuntua vain silloin, kun esim. kumarruit äkkiä? :(

Nyt kyllä venyttelin aika paljon selkää ja tuntuu paremmalta, eikä niitä "kipu kohtauksia" helpolla tule. Täytyy nyt kattoo mitä selkä tuumaa viikon päästä ja sit harkita, jos kävis lääkäriltä kysymässä.

Kertokaa vaan lisää kokemuksianne/mielipiteitänne, koska varmaan lähes kaikki teistä on joskus selässä tuntenut vastaavanlaista kipua, luulisin. ;)

Kertokaa vaan lisää kokemuksianne/mielipiteitänne, koska varmaan lähes kaikki teistä on joskus selässä tuntenut vastaavanlaista kipua, luulisin. ;)

No okei... tuossa joskus lokakuulla "erehdyin" kyykkäämään smith-kyykkyä. Ja niinpä se meikäläisestä oli niin luonnoton kyykkäys, että alaselkä meni jumiin eikä kärsinyt kunnolla kengännauhoja sitoa.

Muuten kyllä kannattaa vaan hioa tekniikkaa ja vahvistella tukilihaksistoa sen verran hyvin, että se selkä ei enää kipeenny. Selkäpenkki taitaa olla parhaita liikkeitä siihen tarkoitukseen, mutta itse en sitä tekisi kyykkypäivänä, vaan maastanostopäivänä. Kokonaisvaltaisesti alaselkää ym. tukilihaksia vahvistelen myös eteenvedolla (maasta rinnalle). Ei ole viime aikoina selkä kipuillut, enää, edes maastanostopäivän jälkeen.

By the way, jos haluaa ehjänä pysyä, niin suosittelen treenaamaan puhtaan tekniikan ja jämäkän tukilihaksiston ennen kuin edes kannattaa harkita mitään WSB-juttuja...

Ite tein kans Smithissä tota jalkakyykkyä ja oli kyllä alkuun aika toivotonta hakee oikeeta tekniikkaa. :cool:
Hmm.. mulla on kolmijakonen ohjelma ja mave ei ole, ja luulen sen olevan järkevä niin ja niin varmaan ohjelman tehnyt kuntosalinohjaajakin ajatteli. :rolleyes:
Suorille selkälihaksille mulla on selänojennus jalkapäivänä 2*15-20 ja selkä/hauis päivänä hyvää huomenta liike 3*10-20 (tjsp)..
riittääkö noi hyvin vahvistamaan tuota alaselkää näin alussa?

Siis mulla on jalkapäivänä kolme liikettä: jalkakyykky, jalkaprässi, reiden ojennus, reiden koukistus ja pohkeet, sekö liikaa? :confused:
Saatan ens kerran vielä vähän aristella tota selkää ja nuo kaks ensimmäistä jätän tekemättä.. :(

Trompp: Mites kestikö kivut kauan? Menikö aivan ittestään ohi?
Mobilat muuten helpoittaa.. :evil:

ekaa kertaa vetoa

Ei liity kyllä tähän keskusteluun mutta kun noita eri keskusteluja on jo liikaakin. Kysyisin kutenkin maastavedosta sen verran että paljoko ootte ite kiskassu ekakerralla? Tänään kokeilen ensimmäisen kerran elämäsäni mavea ja kiskasin 125kg. :(

Re: ekaa kertaa vetoa

Originally posted by ilem
Kysyisin kutenkin maastavedosta sen verran että paljoko ootte ite kiskassu ekakerralla? Tänään kokeilen ensimmäisen kerran elämäsäni mavea ja kiskasin 125kg. :(

Tuotatuota, ei tuolla kannata ylpeillä, sen takia, että yleensäkään ei ekalla kerralla ole mitään järkeä kokeilla maksimeja missään liikkeessä. Ottaa iisisti ainakin jonkun kymmenkunta reenikertaa. Varsinkin tod. isossa liikkeessä, jossa voi liikuttaa isoja kilomääriä (maastanosto varmaan paras esimerkki moisesta) on järkevää ensin hioa suoritustekniikkaa ja kysyä kokeneempia reenaajia vähän kattoon, että meneekö oikein, ennenkuin rupee mitään maksimeja kokeileen. Silloinkin kandee kokeilla siten, että esim. semmosella painolla, millä on jonkun aikaa tehny tav. reeneissä vitosta rutistaa niin monta kuin ikinä menee. No ehkä toi ei oo niin vaarallista, jos oot jo aiemmin kyykänny paljon ja sitä kautta vahvistanut jalkojas ja selkääs.

Ite hankasin varovaisesti maastanostoo aika pitkään jollain 60-90 kilolla. Ei mitään muistikuvaa millaisia kiloja käytin ekalla kerralla, ehkä jotain 50-60kg tms.

Mä sain tulokset nousuun ku aloin panostamaan tekniikkaan. Mave parani melkoisesti kun vaihdoin sumo-tyyliin. Kyykyssä huomasin sen merkkaavan paljon et missä kohtaa tanko on. Ennen se oli aivan liian ylhäällä nyt kun löysin oikean kohdan alempaa ni se autto pirusti. Vatsalihaksia aloin treenaamaan kunnolla eikä mitään 5*20 toistoja. Pirusti painoa ja lyhyemmät sarjat autto. Myös se oli aika hyvä kun aloin tekeen jullea joka toinen kerta maven tilalla. Ja nekin joka toinen kerta jalat kapeella tai leveellä. Täs oli mun neuvot...jotka paransi maven+kyykyn yhteistulosta 80kg 3kk:ssa. Eli ei muutaku tsemppiä treeniin :cool:

Ei liity kyllä tähän keskusteluun mutta kun noita eri keskusteluja on jo liikaakin. Kysyisin kutenkin maastavedosta sen verran että paljoko ootte ite kiskassu ekakerralla? Tänään kokeilen ensimmäisen kerran elämäsäni mavea ja kiskasin 125kg. :(

Moni on voinut reenata vaikka 10 vuotta vetämättä, kyllä silloin varmaan 200+ tulee helposti ekallakin kerralla, vaikka ei se varmaan terveellistä ole. Itsellä tais olla jotain 150-160 ekan kerran veto, pari kuukauden kyykyn jälkeen.

Tosiaan riippuu treenitaustasta. Jos on kyykkäilty, tehty takareisiä, alaselkää jne.. niin kyllä sieltä helposti voi vetää tuon tapparan mainitseman +200kg.

Miten sitä sumovetoa oikein tehdään?

Vedät välistä. Eli kädet menee jalkojen sisäpuolella. Jalkaterät on lähes levyissä (riippuu tosin kuinka pitkä on) kiinni ja polvet sojottaa sivulle päin.
Ei ota niin paljon selkään kuin "normaali" veto. Selkä on mahdollisimman suorassa ja veto tapahtuu pääosin jaloilla.

teen maastavedon suorin jaloin.viimeks otin 2x3 162,5kg.en tiedä paljonko menee normaalilla maastaveto tyylillä.ite olen noudattanut ohjelmaa jossa tehdään vuorotellen 2x3 tai 2x6,maastavedossa etenkin se on toiminut hyvin.kyykyssä jouduin äskettäin muuttamaan mutta siinäkin se toimi aika pitkään.harjotuspainot pitää tietenkin olla "sopivat".molempia settejä tehdään 6 harjotus kertaa ja sitten ohjelma aloitetaan alusta mutta 5 kg korkeemmilla painoilla,kuin millä edellinen ohjelma aloitettiin.joka harjoituskerran jälkeen lisätään treenipainoihin 2.5kg.elikkä molempien settien viimeisessä eli 6 kuudennessa treenissä harjotuspainojen pitäisi olla 5 kg raskaammat kuin edellisessä treenissä,koska aloituspainot ovat 5 kg raskaammat kuin edellisessä ohjelmassa.kyykkyä ja mavea voi treenata tällä ohjelmalla vaikka "vain" puolentoista viikon välein,jos tuntuu että tarttee enemmän palautumista,mutta ei yhtään pitempää taukoa.

Osaisitteko antaa uusia näkökulmia ikuisuuskysymykseeni: treenaan kehonrakennustyyppistä treeniä.
Treeniohjelmani on seuraava:
Päivä1: rinta/hauis/forkut, Päivä2: selkä/takaolkapäät/epäkkäät, Päivä3: olkapäät/ojentajat, Päivä4:jalat. Joka toinen päivä treeniä, joka toinen lepoa.

Jalkatreenissä teen kyykyn, mutta olisi tosi kova hinku tehdä myös maastavetoa. Mutta ei millään sovi samaan kiertoon, eli tonne keskiviikkoon. Vuoroviikoin olisi varmasti yksi vaihtoehto. Kokeilin tätä joskus muutaman kuukauden ja tuntui etten sitten saanut enää kumpaankaan liikkeeseen sellaista tuntumaa kuin haluaisin, sarjapainot tippuivat. En sitten tiedä olisivatko lopulta nousseet takaisin samalle tasolle kuin ennenkin, jos olisin malttanut tehdä tuota pidempään.

Mutta onko liikaa tehdä selkätreenissä kevyt polvienpäältä veto ja sitten jalkatreenissä vielä kyykky?

Mä teen kyykyn jalkatreenissä ja maastavedon selkätreenissä, kummissakin ekoina liikkeinä. En viitsi laittaa maastavetoa jalkatreeniin koska teen kyykyn jälkeen vielä suorin jaloin maastavetoa. Mulla ainakin toimii ihan hyvin, kehitys ei jumita ja ehdin palautua.

Ite teen samalla jaolla mutta eri järjestyksessä eli:

Ma: Rinta, Hauis
Ti: Jalat, Vatsa
Ke:Lepo
To:Olkapäät, ojentajat
Pe tai La: Selkä

Seuraavana maanantaina taas alusta. Tiukkaa tekee mullakin palautua. jos tekee kummatkin kovaa!! On vähän vittumainen ottaa kova veto jos jalat on vielä kipeet.
Kannattaa kokeilla tätä jakoa...

Ite reenaan jalat tiistaina ja selän perjantaina.Jos tiistaina kyykkää,perjantaina pystyy hyvin vetämään.Ja vedosta ehtii selkä palautua seuraavaan jalkareeniin mennessä.

Back
Ylös Bottom