Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Sen olen huomannut, että reidet ja perse ovat kivasti kipeenä reenin jälkeen, kun ei kyykkää niin alas kuin mahdollista. Pari kertaa selässäkin on hieman vihlaissut, kun on pitänyt esittää "hyvää" kyykkytekniikkaa.

Miksi rikkoa paikat liian syvällä kyykyllä?

Itse olen treenannut joka toinen päivä hst-treenillä ja tehnyt yhden kovan kyykkysarjan/treeni. Vuoden aikana on reisiin tullut mittaa n.10cm lisää. Harmi vaan, kun oikea jalka on 1-1,5cm pidempi, kuin vasen. Kiva, kun oikee reisi on yli 70cm ja vasen monta senttiä alle. :D

Reilu vuosi sitten luulin, että en koskaan pysty kyykkyä tekemään, kun on ollut semmonen polven ihmeellinen "naksunta" kyykistyessä. Nyt on kaikki ongelmat hävinneet ja olo on paras mahdollinen.

Mutta asiasta kolmanteen: Näkee kyllä mitä ihmeellisimpiä kyykkytekniikoita salilla. Voiko kyykkytuloksia ilmotella, jos ne on semmosia 15cm niiauksia?

Sen olen huomannut, että reidet ja perse ovat kivasti kipeenä reenin jälkeen, kun ei kyykkää niin alas kuin mahdollista. Pari kertaa selässäkin on hieman vihlaissut, kun on pitänyt esittää "hyvää" kyykkytekniikkaa.

Itse olen treenannut joka toinen päivä hst-treenillä ja tehnyt yhden kovan kyykkysarjan/treeni. Vuoden aikana on reisiin tullut mittaa n.10cm lisää. Harmi vaan, kun oikea jalka on 1-1,5cm pidempi, kuin vasen. Kiva, kun oikee reisi on yli 70cm ja vasen monta senttiä alle. :D

Reilu vuosi sitten luulin, että en koskaan pysty kyykkyä tekemään, kun on ollut semmonen polven ihmeellinen "naksunta" kyykistyessä. Nyt on kaikki ongelmat hävinneet ja olo on paras mahdollinen.

Mutta asiasta kolmanteen: Näkee kyllä mitä ihmeellisimpiä kyykkytekniikoita salilla. Voiko kyykkytuloksia ilmotella, jos ne on semmosia 15cm niiauksia?

Mielestäni ei voi ilmoittaa. Pientä pyllistystä ei lasketa :D Voiman-osto kyykyssä ja syväkyykyssä ei kyllä mielestäni juuri muuta eroa ole, kuin että voiman-osto kyykky tehdään useimmiten mielettömän leveällä haara-asennolla, kun taas normikyykkyyn riittää huomattavasti kapeampi. Kyllä se kyykky on tarpeeksi syvä voiman-osto kriteereillä katsottuna IMO, kun haara-asento ei ole niin leveä kuin voiman-ostajilla.

Mielestäni ei voi ilmoittaa. Pientä pyllistystä ei lasketa :D Voiman-osto kyykyssä ja syväkyykyssä ei kyllä mielestäni juuri muuta eroa ole, kuin että voiman-osto kyykky tehdään useimmiten mielettömän leveällä haara-asennolla, kun taas normikyykkyyn riittää huomattavasti kapeampi. Kyllä se kyykky on tarpeeksi syvä voiman-osto kriteereillä katsottuna IMO, kun haara-asento ei ole niin leveä kuin voiman-ostajilla.

Ööö? Se kyykky on yhtä syvä vaikka se olisi kyykätty leveällä asennolla. Leveä asento ei ole mikään avain ylisuuriin rautoihin jos joku nyt niin luulee. Päinvaistoin leveä kyykky on paljon hankalempi kuin kapea jonka voit myös itse todeta.

Naurettavaa valittaa, että jos asento on liian leveä niin kyykky ei olisi enää syvä.

www.kolumbus.fi/jaska.salomaa/kyykkysm.jpg

Siinä hieman esimerkkiä leveästä kyykystä. Harva edes pystyy IPF-kisoissa kyykkäämään noin leveältä. Saman kuvan voit mennä katsomaan tuolta minun kuvathreadista missä samalla näet miten se leveä kyykky kehittää myös niitä reiskoja.

EDIT. Ette te kummiskaan tajua.

Ei toi jalat helvetin leveellä nyt enää kyykyltä(siis siltä mitä kyykkyyn menolla yleiskielessä tarkoitetaan) näytä vaan lähinnä pöntöttä paskantamiselta

Ööö? Se kyykky on yhtä syvä vaikka se olisi kyykätty leveällä asennolla.

En tajunnut itse täysin tuota hoydenin viestiä.
Mutta kyllähän tuo leveämpi asento pitää sääret pystysuoremmassa ja täten polven korkeammalla. Tämän seurauksena reisiluu saadaan vaakatasoon perseen ollessa kauempana lattiasta. (onnistuisi tämä toki kapealtakin mutta se olisi jo lähempänä jullea)

Samoin leveän lähtöasennossa tanko on hieman matalampana eli asennon leventäminen lyhentää liikerataa kummastakin päästä.

En toki väitä että se olisi yhtään sen helpompaa. Ja omilla kokemuksillani etukyykystä, ei se olekaan.

edit: eikä tämä nyt ole edes mikään kinasteltava asia, lähes jokaisen luulisi ymmärtävän geometriaa muutaman suoran ja kulman verran.

Äh, onko kyykyssä siis tarkoituksena luoda mahdollisimman huonot nivelkulmat ja tehdä siitä liikkeestä myös mahdollisimman raskas ja epätaloudellinen voiman tuoton kannalta?

Äh, onko kyykyssä siis tarkoituksena luoda mahdollisimman huonot nivelkulmat ja tehdä siitä liikkeestä myös mahdollisimman raskas ja epätaloudellinen voiman tuoton kannalta?

Tottakai. Penkissäkin tanko kannattaa laskea kapealla otteella kurkulle ja vedossa pitää jalat suorassa ja polvet lukossa. :D

Riippuu tavoitteista. Eihän lihakselle ole väliä miten se vastus tuotetaan kunhan tuotetaan. Ja jotkut tällä voorumilla podaa :D

Jos taas ideana on kilpailla suorituksessa niin tällöin tehdään täysin luonnollisesti päinvastoin ja pyritään optimoimaan sääntöjen puitteissa kaikki. Tuosta sun kyykkykuvasta käy hyvin ilmi kuinka leveä asento poistaa tarpeen kallistaa ylävartaloa (jullen tapaan). Mahdollisimman tehokkaasti reisiluu vaadittuun asentoon ja siitä ylös :thumbs:

Tottakai. Penkissäkin tanko kannattaa laskea kapealla otteella kurkulle ja vedossa pitää jalat suorassa ja polvet lukossa. :D

Mietis keskitettyä hauiskääntöä, keksisin kyllä muutaman tehokkaammankin tavan nostaa 20kg kuormaa 40cm...
Nojoo, pointti varmaan selkis. Voimanostajat hakevat mahdollisimman käytännöllistä, bodaajat mahdollisimman epäkäytännöllistä :lol2:

Mutta eikö voima ole naturaalin kaveri jos aikoo lihasmassaa rakentaa?

Ei toi jalat helvetin leveellä nyt enää kyykyltä(siis siltä mitä kyykkyyn menolla yleiskielessä tarkoitetaan) näytä vaan lähinnä pöntöttä paskantamiselta

Niin jos lihas vielä näkisi kuinka raskaan näköisiä eri liikkeet ovat niin se räjähtäisi kasvuun! :eek:

Mikä on liian syvä kyykky? Minä en ainakaan ole nähnyt kenenkään tekevän koskaan liian syvää kyykkyä. Heitetään vasta-argumentiksi vaikka, että miksi olla tekemättä kyykkyä täydellä liikeradalla?

Korjataan vielä, että olen tehnyt kyykkyjen eri variaatioita ihan helvetin paljon (parhaimmillaan 5krt viikossa eri variaatioita) ja kyykkään vieläkin aika paljon.

En suosittele aloittelijoille niin leveätä asentoa kuin itselläni on kisakyykyissä. Se on todella henkilökohtainen ja loppuun asti hiottu tekniikka.

Silti asento joka on niin leveä missä pystyy kyykkäämään sääret kohtuu suorana on hyvä myös aloittelijoille. Tähän riittää varmasti hieman hartioita leveämpi asento.

Eri kyykkyvariaatioiden ja myös kapean ja leveän asennon käyttäminen on hyväksi ja suositeltavaa :thumbs:

Samat väännöt aina vaan, ehhehee onhan tää kivaa ei hiinä mihää.

Vajaakyykylle en nää mitään muuta käyttöö paitsi lajinomaiseen reenaukseen palveleen jotain muuta lajia (vaikka hyppylajia). Paska liike ja turha (ja "vajaa") - parempiakin epäkäs- ja selkäliikkeitä on. Tästä ei voi olla eri mieltä tai on tyhmä :D .

Muutenhan kyykkytyyli kannattaa valita tarkoituksen ja reenikokonaisuuden mukaan. Välillä voi ottaa etukyykkyä aivan pohjasta, hyvä liike eikä mitään terveysriskiä kunhan valitsee painon oikein ja kiinnittää huomiota tekniikkaan.

Leveää kakkauskyykkyä a.k.a voimakyykkyä ei kannata imo tehdä samaan kiertoon maastavedon kanssa, tämä koskee ainenkin itseäni. Voimakyykky ottaa myös takareiskoihin ja perseeseen ja selkään ihan eri tavalla kuin esim. syvä etukyykky joka kannattaa huomioida muuhun reenikokonaisuuteen (näin itsellä).

Tottakai kannattaa vedossa pitää jalat suorassa ja polvet lukossa. :D

Tätä mieltä minäkin olen. Vedon ei pidä olla huono variaatio kapeesta kyykystä, vaan levee kyykky on variaatio sumomavesta.

(okei, ei mulla ihan suorassa ja lukossa mutta ei kaukaa viistä)

Huh huh. Onpa keskustelut... Eiköhän se optimi kyykkäysasento ole melko pitkälle henk. koht. ominaisuuksista kiinni. Eli siihen vaikuttavat rakenteelliset asiat, lihasten ja nivelten liikkuvuus ja tavoitteet sekä tietysti mahdolliset sairaudet ja tuki- ja liikuntaelinten ongelmat.

Turvallisuusnäkökulmasta pitäisi ainoastaan pitää huoli että lonkkanivel, polvilumpio ja toinen varvas pysyisivät linjassa koko suorituksen ajan, polvien ei tulisi mennä varvaslinjaa edemmäs ja alaselän pyöristymistä tulisi välttää. Nämä asiat kun osuvat kohdalleen, on kyykkiminen turvallista, riippumatta jalkojen asennosta tai kyykyn syvyydestä. Myös syvien tukilihasten liikkeeseen mukaan aktivointi on suotavaa.

Podaillessa syväkyykky on melko persteetonta tehdä, jos sillä on tarkoitus kehittää vain etureisiä. Samoin on leveän kyykky asennon kanssa. Tosin voihan kyykyllä kehittää takareisiä ja persautakin ihan tarkoituksella, joten ei se syväkyykky ja leveä asento ole siis podaus mielessäkään "turha".

Voimaa haettaessahan on tarkoituksenakin saada mahdollisimman paljon lihaksia liikkeen tuottamiseen mukaan sekä pyrkiä tuottamaan se voima itselleen parhaimmalla tavalla. Joillain on eniten voimaa lantion ja takareisien alueella, jolloin leveä asento on varsin perusteltu. Toisilla taas etureidet ja selkä ovat vahvin osa-alue, jolloin leveä kyykky ei ole paras vaihtoehto.

Kaksi viimeisintä kappaletta on vain omaa pähkäilyäni, joten niistä saa vapaasti olla eri mieltä. Ja hyvä ollakkin, pysyypähän hyvä väittely yllä...

Riippuu tavoitteista. Eihän lihakselle ole väliä miten se vastus tuotetaan kunhan tuotetaan. Ja jotkut tällä voorumilla podaa :D

Jos taas ideana on kilpailla suorituksessa niin tällöin tehdään täysin luonnollisesti päinvastoin ja pyritään optimoimaan sääntöjen puitteissa kaikki. Tuosta sun kyykkykuvasta käy hyvin ilmi kuinka leveä asento poistaa tarpeen kallistaa ylävartaloa (jullen tapaan). Mahdollisimman tehokkaasti reisiluu vaadittuun asentoon ja siitä ylös :thumbs:

Mietis keskitettyä hauiskääntöä, keksisin kyllä muutaman tehokkaammankin tavan nostaa 20kg kuormaa 40cm...
Nojoo, pointti varmaan selkis. Voimanostajat hakevat mahdollisimman käytännöllistä, bodaajat mahdollisimman epäkäytännöllistä :lol2:

Onko täällä kaikki jotain ihme kuminiveliä, jotka valkkaa jalka-asennon tai otteen leveyden sen mukaan, mikä tuntuis ottavan tiettyyn lihaan enemmän?
Itselläni on aina se tasan yks käsiasento penassa, vinopenassa, kyykyssä, ja prässissä, joka on paras ja luontevin, ja siksi teen sillä, muut vääntävät aina jotain niveliä huonoon kulmaan.

Ihan sama vaikka mun kyykkyasennon leveys saisi aikaan sen, että kyykky ottaa vaan vasemnaan kivekseen, se nyt on se ainoo asento, jolla kyykky skulaa niin, että anatomisesti ylisuora alaselkä pysyy kuosissa, ja polvilumpiot ei paukahtele seinille.

Ja syväkyykkyä teen siksi kun kerran voin, tuntuu pelleltä jättää vajaaksi.
Sama homma kuin näillä juisseilla, jotka ottavat vinopenaa kässäreillä, ja tekevät rajua 15 sentin liikerataa.

ja added plus: vastus medialiksiin alkoi tulla lihaa vasta siinä vaiheessa, kun opettelin kyykkäämään riittävän syvälle.

on kyllä todella harvinainen liike tuo atg kyykky, en ole IKINÄ nähnyt kenenkään sitä tekevän (minä teen, tietysti)

voimanostosyvyistä kyykkyä olen nähnyt tehtävän ehkä 5 kertaa elämässäni . ja salilla olen rampannut kuitenkin jo yli puolitoista vuotta.

näin meilläpäin:jahas:

Ite kyykkään aina niin syvään kuin menee.. Eipä tartte sitten arvuutella, että menikö nyt tarpeeksi syvään vaiko eikö :D
Sitäpaitsi, kovien sarjojen tekeminen "puolikyykyllä" vähän arveluttaa.. jos vahingossa istuukin toiston liian syvään, milläs sieltä sitten tullaan ylös?

Turvallisuusnäkökulmasta pitäisi ainoastaan pitää huoli että lonkkanivel, polvilumpio ja toinen varvas pysyisivät linjassa koko suorituksen ajan, polvien ei tulisi mennä varvaslinjaa edemmäs ja alaselän pyöristymistä tulisi välttää. Nämä asiat kun osuvat kohdalleen, on kyykkiminen turvallista, riippumatta jalkojen asennosta tai kyykyn syvyydestä. Myös syvien tukilihasten liikkeeseen mukaan aktivointi on suotavaa.
Tuo polvien meneminen varvaslinjan ylitse ei välttämättä ole mitenkään vaarallista. Jos katsotaan vaikka painonnostajien syväkyykkyjä, niin polvet voivat mennä todella rajustikin varvaslinjan eteen, eikä painonnostajat kai mitenkään erityisesti kärsi polviongelmista. Tuo polvien eteen meneminenhän mahdollistaa taas selän pystymmän asennon. Jos polvet viedään taaemmaksi, niin painopisteen siirtyminen joudutaan kompensoiman taivuttamalla selkää eteenpäin.

Minulla ainakin sellainen painonnostotyyppinen kyykky tuntuu luonnollisimmalta. Hartioiden levyinen haara-asento ja jalkaterät osoittaa jonkin verran ulospäin. Siitä laskeudutaan jalkojen väliin niin syvälle kuin pääsee ja painetaan polvia sivulle. Tuo on juuri se tyyli miten pikkulapsi menee kyykkyyn ja tuntuu aikuisellakin varsin luonnolliselta asennolta kun sen oppii.

Itse teen 4 vkon kierrolla jalkapäivänä vuorotellen prässiä, hackia, etu- ja takakyykkyä. Lisäksi tähän vaihdellen 2-3 apuliikettä. Etukyykyn teen aina täydellä liikeradalla, mutta takakyykyssä olen nyt pari kertaa kokeillut ns. vajaata liikerataa. Koska romut ovat tuossa huomattavasti suuremmat kuin syvässä kyykyssä, teen liikkeen rackissa varmistuksilla. Lisäksi laitan taakseni penkin, johon voin istahtaa ja heittää romut niskasta, jos ei enää nousekaan. Penkki myös pitää liikeradan tarpeeksi lyhyenä, kun "pomppasen" ylös lahkeiden hipoessa penkin reunaa. En todellakaan aio vaihtaa vajaaseen, mutta se antaa erilaisen ärsykkeen etureiskoille ja vaihtelu tekee hyvää kehitykselle. Kuten myös päänupille :)

MC Aropupu: -Ei se välttämättä erityisen vaarallista kaikille olekkaan, mutta mitä enemmän polvet menevät varvaslinjaa edemmäs, sen suurempi paine kohdistuu polvilumpion takaosan nivelelle. Painonnostajien polviongelmien yleisyydestä en tiedä, mutta uskoisin että melko monella on "uransa" jälkeen ongelmia polviensa kanssa sen jälkeen kun voimakkaan lihasvoiman tuoma tuki alkaa heikkenemään. Tosin on hyvin todennäköistä että ne mahdolliset polviongelmat eivät välttämättä heillä johdu tuosta varvaslinjan ylityksestä, vaan siitä että käydään rautojen kanssa siellä pohjassa "kimmokkeella", eli otetan ne kaikki elastisten komponentien tuoma voima sieltä mukaan.

Itse asiassa tuolla tyylillä kun sanoit itse kyykkääväsi, ei polvet kovin paljoa sitä varvaslinjaa ylitäkään. Tuo jalkaterien lievä ulos osoittaminen juuri mahdollistaa tuon jalkojen väliin kyykkäämisen. Jos jalkaterät osoittavat suoraan eteenpäin, on hankala saada polvet pysymään linjassa. Toki joillakin sekin on mahdolista, riippuen paljon lantion alueen rakenteesta.

Ps. tuo on hyvä vertaus tuo miten pikkulapsi menee kyykkyyn kun sitä pyydetään, suht samanlainen kyykyn pitäisi jalkojen osalta olla vielä vanhemmallakin iällä. Eiköhän se ole silloin se luontaisin tyyli kyykätä, pikkulapset tuskin miettivät kyykistyessää optimeja nivelkulmia ja sitä mikä lihas rasittuu eniten ym. Toki reilut rautakasat niskassa voivat vaatia tyylin lievää muokkaamista, ihan jo tasapainonkin kannalta. Ja tietenkin suuri vaikuttava tekijä on se, että harvalla on liikkuvuus aikuisiällä samaa luokkaa kuin pikkulapsena on ollut.

Back
Ylös Bottom