Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Todella hyvä liike, mutta itse teen myös etukyykkyjä, takakyykkyjä ja smmith-kyykkyjä ja osittaisia....vaihtelen aina reeneittäin...joskus teen vain reideno´jennukset ja prässin. Kivahan tossa Hackissa on tehdä isoilla raudilla...paketti pysyy kasassa tosi hyvin...

Hyvä liike, mutta monesti käy polvien päälle. Henk. koht. liikkeen saanut polviystävällisemmäksi, kun nostanut hackin laudan niin pystyyn kuin sen saa ja varpaat laudan yläreunaan, jalkaterien asento V-malliseksi, eli kantapäät lähes yhteen. Ja tietty kun tekee vaikka viimeisenä liikkeenä, niin ei tarvi/pysty lastaan malmia enää niin paljoa koneeseen, joten sekin jo säästää polivia.

Hackkyykky on etureisille erinomainen reeniliike, niin tangolla kuin laitteellakin. Laitteen käyttökelpoisuuden toki ratkaisee ko härpäkkeen laatu. Esim. Oulun Urheilutalolla on mielestäni aika hyvä hacklaite, kuten myös Treen Wolfilla. Sitten taas Helsingissä Tapanilan Erällä oli täysin surkea hacklaite, ihan liian pieni jalkalevy ja huono kulma. Taannoin oli Oulun Teknopalatsillakin hyvä hacklaite, mutta roudasivat sen kuulemma pois.

Olen koettanut olla übervarovainen polvien suhteen, enkä siksi tee liikettä yleensä edes 90 asteen kulmaan. Lisään joko kiloja tai teen pitempää sarjaa, mutta kovin syvään en suostu laitteella hackkyykkyä tekemään. Toistaiseksi polvet pelaavat hienosti, eikä ole ollut kipujakaan. :) (toisin kuin olkapäiden kanssa :( )

Luulin aiemmin, etten saisi punttireenillä etureisiä kunnolla kipeiksi, mutta luulo ei ollut tiedon väärti taaskaan. Hackkyykyllä etureisiin saa kovat DOMSit kuka tahansa, siitä olen nyt varma. (se on sitten eri asia, paljonko DOMSeista, pumpista jne. on hyötyä)

Tangolla liikettä toki voi tehdä missä vain, vaatii hieman totuttelua, mutta toimii. Mm. Ano Turtiainen kuulemma tekee tankohackia joskus. Tangolla tehty hackkyykky on tosiaan myös ainoa reeniliike, missä käytän aina vetoremmejä. Ei vaan siinä asennossa ne kilomäärät pysy mun näpeissä millään, vaikka esim. sumomavessa tai leuanvedossa ei otteen pitävyyden suhteen ole mitään ongelmia.

osaiskos joku selvittää mitä kaikkea pitää ottaa huomioon tuossa tangolla tehtävässä hack-kyykyssä??...asennon leveys ja jalkaterien asento ja kaikki muu mikä tulisi ottaa huomioon. :)

iivili sanoi:
Huumor, tsekkaa tämä:
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBHackSquat.html

Asennossa ei ole mitään sen kummempaa, jalat olen kohtalaisen kapealla pitänyt ja kädet sen verran leveällä, että ulottuvat sopivasti reisien sivuitse tankoon kiinni. Koska jalat ovat suht kapealla, jalkaterät ovat ainakin mulla olleet aina suoraan eteenpäin, eli samaan suuntaan kuin polvetkin.
ok. mites paljon muuten ko. liike ottaa selkään???

Epäkkäisiin hack tangolla ottaa yhtä paljon, kuin maastanosto, eli paljon! Viime vuonna tein monesti vuorotellen samalla tangolla SJMV/hack komboa, samoilla kiloilla ja hesus sentäs, että epäkkäät olivat kipeänä sen jälkeen (toki myös reidet, oli kyse kehoilureenistä ja toistomäärät sen mukaan korkeammalla, siellä 6-12 paikkeilla), eivät pelkästään epäkkäiden yläosat tuosta hartioiden päältä, vaan myös hieman alempaa. Muuten selän rasitus tankohackilla on mielestäni hieman pienempi, kuin takakyykyssä.

Haen takaa sitä, kannattaako treenata vyön kanssa, mikäli ei ole aikomus kisata?

Kaksi näkökantaa tähän on tietenkin.

1.Ilman vyötä selkärankaa tukevat lihakset vahvistuvat

2.Vyön kanssa ei tekniikka ole niin tarkka, ja saa liikutella suurempia romuja pienemmällä loukkaantumisriskillä

Tähän olisi kiva saada perusteltuja mielipiteitä

Ilman vyötä jos vaan mahdollista! Alussa voi joutua tiputtamaan kiloja tangosta pois, mutta keskivartalon vahvistuessa huomaat kuinka turha se vyö loppujen lopuksi on.

Ilman vyötä liikerataan on pakko kiinnittää huomiota ja tehdä siistimpiä nostoja => loukkaantumisriskikin pienenee.

joo ja jos totutat itsesi salilla vyöhön saatat loukata itsesi helpommin, esim jos kotona nostat jotain laatikkoa ilman vyötä eikä kroppasi ole tottunut sellaiseen. näin on käynyt monelle isollekin miehelle -kuulemma.
vyön kanssa nostaessa kun mahaa pullistetaan vyötä vasten ja se on melko erilainen tekniikka kuin ilman vyötä.
kyllähän sen vyön kanssa kiva on treenata, tulee tukeva olo.

Perusvoimakaudella tekisin enimmäkseen ilman vyötä sarjojen ollessa pitkiä ja painojen pysyessä kurissa. Tässä ei ole muuta suurempaa ajatusta takana, kuin että tällä tavoin lihaskorsetti joutuu töihin ja vahvistuu. Raskaampiin painoihin ja sarjoihin sitten vyö mukaan.
Oli vyö sitten käytössä tai ei, niin tekniikkaan tulee aina keskittyä samalla tarkkuudella. Jos vyö antaa sellaisen tunteen, että sen kanssa tehdessä tekniikkaan ei tarvi kiinnittää yhtä paljoa huomiota, niin parempi on jättää koko härveli pois. Vyö paikkaa, tasoittaa ja jopa estää osan pienistä virheistä. Tuota hyötyä ei kannata ulosmitata tekemällä liikkeitä tavanomaista huonommin keskittymällä.

Mulla on alaselän kanssa ongelma ja kuitenkin haluan alkaa mavea treenaamaan. Luin tuossa juuri täältä monta ketjua aiheesta, ja päädyin seuraavaan: lämmittelyvaiheessa ilman vyötä, heti kun painoja tulee enemmän niin vyö mukaan. Ja aloittaa pienistä painoista. Ei hyvita tuota alaselkää pullauttaa sököksi sen enempää kuin mitä se on, mutta toisaalta uskon että maltillisesti treenattuna tämä liike vahvistaa sitäkin paikkaa, ja siksi ilman vyötä harjoitellaan myös.

Tulee taas mielipidekysymys, mutta minkälaisiin painoihin ottaisitte jo vyön mukaan esmes kyykyssä?

Maksimaalisiin sarjoihin, toistoilla 1-3. Painothan vaihtelee kykyjen mukaan. Joku tekee lämmittelysarjoja 200 kilolla, eikä siihen mitään vyötä tarvita.

Vyö tulee mukaan kun lähestytään maksimia, olkoon se sitten ykkösmaksimi tai sarjamaksimi. Vyötä tulee käytettyä ykkösissä aina, mutta aivan varmasti se on mukana myös esimerkiksi 8x5x85% sarjoissa.

itselläkin on ollut tuon alaselän kanssa ongelmia, niin en ole uskaltanut maveen ja kyykkyyn lastata sitä romua.

Ilman vyötä olen tehnyt mavessa sarjoja noin 50 kg:n painolla ja kyykkyä 50-60kg painoilla.

Vyön kanssa tuli kokeiltua, niin mavessa nousee 110 ja kyykyssä sen 90... :itku:

Hagakure sanoi:
itselläkin on ollut tuon alaselän kanssa ongelmia, niin ...

Kun jo nyt on alaselän kanssa ongelmia, niin kannattaisi varmaan miettiä olisiko liikeradoissa/tekniikassa parantamisen varaa.

Mitä ongelmaa alaselässä on? Kannattaa aina kertoa mahdollisista ongelmista kysymyksiä esittäessään, sillä esimerkiksi omat vastaukseni oli kirjoitettu terveselkäisiä silmällä pitäen.
Tuo mitä sanoin tekniikasta ja siihen kunnolla keskittymisestä kannattaa ottaa tosissaan, vielä suuremmalla syyllä jos selän kanssa on jotain ongelmaa. Kannattaa pyytää joku osaava mukaan katsomaan sitä kyykkäämistä ja maastavetoa, itse ei aina näe omia virheitään vaikka tietotaitoakin olisi.

Back
Ylös Bottom