Kaikenmaailman ruokavaliot; Perustietoa eri dieeteistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vilu
  • Aloitettu Aloitettu
En oikeen tienny mihin tän postais, ettei menis langan aiheen ohi. Kai tää tänne sopii.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201805302200979006_we.shtml

"Paljon proteiinia ruokavaliostaan saavilla on suurempi riski sairastua sydämen vajaatoimintaan kuin muilla, osoittaa juuri julkaistu Itä-Suomen yliopiston tutkimus."

Juttuun linkattu AHA:n artikkeli ei aukee, joten paha sanoo itse tutkimuksesta mitään. Ajatuksia uutisoinnista?

Oudolta kyllä kuulostaa. Vajaatoiminta kun usein johtuu esim korkesta verenpaineesta, sepelvaltimotaudista, infarktista, myokardiitista tai läppävioista. En ainakaan itse ole törmännyt mihinkään tutkimuksiin, jossa korkea proteiininsaanti rinnastettaisiin johonkin näistä. Toki myös alkoholilla ja keuhkosairauksillakin voi saada ko sairauden aikaiseksi, mutta en näihinkään kyllä saa liitettyä mitenkään korkeaa proteiininsaantia.

"Tutkittavat jaoteltiin neljään ryhmään proteiinin saannin perusteella. Ylimpään käyttöryhmään kuuluneet miehet saivat ravinnostaan proteiinia keskimäärin 112 grammaa päivässä, ja heillä vajaatoiminnan kehittymisen riski oli 33 prosenttia suurempi verrattuna alimpaan ryhmään. Kokonaisuudessaan eläinproteiinin yhteys suurempaan sydämen vajaatoiminnan riskiin oli selvempi kuin kasviproteiinin."

Tuo lause myös tuosta "tutkimuksesta" voisi ehkä herättää näiden asiantuntijoiden kelloja, että onko kyseessä sittenkään proteiinin saanti vai joku muu? Kenties se rasva, jota on eläinperäisissä tuotteissa enemmän, kun kasvipohjaisissa ja joka altistaa ateroskleroosille ja sitä kautta sepelvaltimotaudille ja sitä kautta sydämen vajaataoiminnalle. En ymmärrä miten toi proteiinin "liikasaanti" on saatu tohon vedettyä.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Oudolta kyllä kuulostaa. Vajaatoiminta kun usein johtuu esim korkesta verenpaineesta, sepelvaltimotaudista, infarktista, myokardiitista tai läppävioista. En ainakaan itse ole törmännyt mihinkään tutkimuksiin, jossa korkea proteiininsaanti rinnastettaisiin johonkin näistä. Toki myös alkoholilla ja keuhkosairauksillakin voi saada ko sairauden aikaiseksi, mutta en näihinkään kyllä saa liitettyä mitenkään korkeaa proteiininsaantia.

"Tutkittavat jaoteltiin neljään ryhmään proteiinin saannin perusteella. Ylimpään käyttöryhmään kuuluneet miehet saivat ravinnostaan proteiinia keskimäärin 112 grammaa päivässä, ja heillä vajaatoiminnan kehittymisen riski oli 33 prosenttia suurempi verrattuna alimpaan ryhmään. Kokonaisuudessaan eläinproteiinin yhteys suurempaan sydämen vajaatoiminnan riskiin oli selvempi kuin kasviproteiinin."

Tuo lause myös tuosta "tutkimuksesta" voisi ehkä herättää näiden asiantuntijoiden kelloja, että onko kyseessä sittenkään proteiinin saanti vai joku muu? Kenties se rasva, jota on eläinperäisissä tuotteissa enemmän, kun kasvipohjaisissa ja joka altistaa ateroskleroosille ja sitä kautta sepelvaltimotaudille ja sitä kautta sydämen vajaataoiminnalle. En ymmärrä miten toi proteiinin "liikasaanti" on saatu tohon vedettyä.
Eiköhän tuossa muutkin elämäntavat vaikuta. Enemmän lihaa,juustoja,makkaraa jne syövä todennäköisesti myös käyttää enemmän alkoholia ja tupakoi. Tahtoo sitten ne paljon kasviksia syövät olla muutenkin terveellisemmin eläviä.

Eiköhän tuossa muutkin elämäntavat vaikuta. Enemmän lihaa,juustoja,makkaraa jne syövä todennäköisesti myös käyttää enemmän alkoholia ja tupakoi. Tahtoo sitten ne paljon kasviksia syövät olla muutenkin terveellisemmin eläviä.

Tietenkin. Tuossa nyt oli vaan yritetty demonisoida yhtä makroravinnetta, niin koitin pitäytyä konseptissa ja tuoda esille toisen näkökulman tuohon.

Ihan tulee Mauro Di Pasqualen Anabolic Diet mieleen tästä.
...mutta tarviihan jokaisella kunnianhimoisella coachilla omansa olla. Plagioitu tai ei :)

Täytyy tutustua aiheeseen paremmin, kunhan ehtii.
Jotenkin äkkiseltään mietittynä tuntuu suuren yleisön kannalta täysin tarpeettomalta ruokavaliomallilta, jos se edellyttää 7% rasvaprosentin ennen kuin voi edes aloittaa. Uskallan väittää, että edes salilla ahkerasti käyvästä kansanosasta about 90% ei ole ikinä ollut 7% tai alle rasvoissa.

Itse noudatan Anabolic Dietia. Eli 5 päivän tyhjennys ja 2 päivän tankkaus. Kaloreita ei tarvitse laskea eikä nälässä tarvitse olla. Vointi on oikein hyvä. Proteiinia tulee syötyä enemmän kuin normaalisti.

Uskomatonta on mitä noi ameriiggalaiset Buff Dudes ja muut bodarit on kokeilleet että niinkuin 12-8 syödään ja seuraava 16 tuntia ei syödä mitään. Mike Rashid taitaa myös väittää että kerran päivässä vain syö. Luulisi että insuliinipiikkiä pukkaa niin maan bergeleesti.

En ota kantaa siihen mitä ne suositukset ovat sisällöltään, mutta eikö tuo ole hieman "väärin johdettu" ajatus.
Eikö ennemminkin pitäisi tarkastella noudatetaanko niitä suosituksia ja mitä ihmiset oikeasti syövät. Suositus on kuitenkin vaan suositus ja ei välttämättä heijastele todellisuutta millään tapaa.
Niin. Ei kai tuossa muuta pointtia ole kuin se, että nämä suositukset eivät tehokkaasti ohjaa ihmisten käyttäytymistä.

Olen samaa mieltä, että tärkeämpi tieto on se, noudatetaanko näitä suosituksia vai ei.

View: https://twitter.com/kevinnbass/status/1292899577146667008

Erityisesti tämä grafiikka oli mielenkiintoinen (en ole fact-checkannut mistään).

View: https://twitter.com/vegansie/status/1292880400470212615

En ota kantaa siihen mitä ne suositukset ovat sisällöltään, mutta eikö tuo ole hieman "väärin johdettu" ajatus.
Eikö ennemminkin pitäisi tarkastella noudatetaanko niitä suosituksia ja mitä ihmiset oikeasti syövät. Suositus on kuitenkin vaan suositus ja ei välttämättä heijastele todellisuutta millään tapaa.
No sitähän herra Bass juuri sanoi, että suosituksia on turha syytellä. Toisin sanoen syy lihavuuteen on se, mitä ihmiset syövät, ei että suosituksissa olisi vikaa.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
No sitähän herra Bass juuri sanoi, että suosituksia on turha syytellä. Toisin sanoen syy lihavuuteen on se, mitä ihmiset syövät, ei että suosituksissa olisi vikaa.
Jotenkin hiton outo koko ajatus, että suosituksissa olisi lihavuuden syy. Itselle ei olisi tullut edes mieleen. Jonkunhan on pitänyt niin ilmeisesti väittää, koska Bass yrittää todistaa ettei näin suinkaan ole. Mutta kuka?

Jotenkin hiton outo koko ajatus, että suosituksissa olisi lihavuuden syy. Itselle ei olisi tullut edes mieleen. Jonkunhan on pitänyt niin ilmeisesti väittää, koska Bass yrittää todistaa ettei näin suinkaan ole. Mutta kuka?
About kaikki, jotka ei niistä perusta. Keto, carnivore, vege?, Ym

Sitten tulkitsin väärin hänen sanomiset. Olen samaa mieltä asiasta.
Mun mielestä toi on myös se iso vika ravitsemuskeskusteluissa, kun on leiriydytty ja kiistellään asioista joista sillä 99% muusta väestöstä ei ole mitään hajua. Ja tästä syystä se suuri yleisö edelleenkin ottaa ravitsemusoppinsa iltalehdestä virallisten suositusten tai Heilkilän sijaan.

Et ilmeisesti paljon seuraa keskustelua ravitsemuksesta, jos olet onnistunut tämän väitteen välttämään.

Onko esimerkiksi nimet Gary Taubes, Nina Teicholz ja Jason Fung tuttuja?

Ravintosuositukset. Kuinka moni edes tietää mitä ne suositukset on? Itse en tiedä eikä ohjaa millään tavalla syömisiäni. Ja luulen että erittäin harvan ihmisen syömisiä mitkään suositukset ohjailee pätkän vertaa.

Et ilmeisesti paljon seuraa keskustelua ravitsemuksesta, jos olet onnistunut tämän väitteen välttämään.

Onko esimerkiksi nimet Gary Taubes, Nina Teicholz ja Jason Fung tuttuja?
Joo ei kyllä yksikään sano yhtään mitään, mutta pyrinkin välttämään hupiukkojen höpinöitä.

Dona sanoi:
Nyky ravintosuositukset vasta tuhoisia on ollut, jos katsotaan seurauksia.
Ravintosuositukset. Kuinka moni edes tietää mitä ne suositukset on? Itse en tiedä eikä ohjaa millään tavalla syömisiäni. Ja luulen että erittäin harvan ihmisen syömisiä mitkään suositukset ohjailee pätkän vertaa.
Joo ei kyllä yksikään sano yhtään mitään, mutta pyrinkin välttämään hupiukkojen höpinöitä.
Friendly fire. :X3:

Pakkiksellahan saadaan pian oma versio Saladino vs. Bakeristä.

Mun mielestä ongelma on se, kun pelotellaa ravinnolla millä on helppo pysyä hoikkana ilman kaloreiden laskemista ja suositellaan reippaasti hiilareita nykyajan ihmisille, jotka ei liiku. Kovaa treenavalle hiilarit tai juuri minkään ravinteen ylensyöminen ei ole ongelma.

Friendly fire. :X3:

Pakkiksellahan saadaan pian oma versio Saladino vs. Bakeristä.
Ei ainakaan mun osalta. Mun kirjoissa jokainen joka on ottanut jonkinlaiseksi elämäntehtäväkseen jonkin ruokavalion hehkuttamisen tai sen kritisoimisen julkisesti, on hupiukko. Mä voin kokeilla itse raakaruokaa, paastoa, pätkäpaastoa, ketoa, carnivorea jne mutta minkään puolustajaksi tai vihaajaksi en ala. Ja vaikka joku näistä paljastuisi tutkimuksissa jonkinlaiseksi ihmeruokavalioksi, niin en siirry sen noudattajaksi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom