Kahvi

modified sanoi:
Wikipedia:

Pitkäaikaisella kofeiinin käytöllä on lukuisia haittavaikutuksia. Fyysisiin haittoihin luetaan verenpaineen nousu ja hypertensio, vatsavaivat, monenlaiset ruoansulatusvaivat ja rytmihäiriöt. Psyykkisiä haittoja ovat muun muassa masennus, ahdistus, paniikkioireet ja paniikkihäiriö.

Kofeiini on aiheuttanut rottakokeissa sikiövaurioita annoksina, jotka ihmisellä vastaisivat 70 päivittäistä kahvikupillista.

Riippuvuus
Kofeiiniriippuvuus syntyy säännöllisessä käytössä, jolloin myös sietokyky kasvaa. Säännöllinen kahvin käyttö ja kofeiiniriippuvuus ovat modernissa yhteiskunnassa erittäin yleisiä. Kofeiinin vieroitusoireita ovat muun muassa väsymys, keskittymiskyvyn puute ja päänsärky. Riippuvuutta aiheuttava päiväannos on noin 350 mg (3—4 kuppia kahvia).
[/I]

:anssi: Taitaa olla joku helvetin vanha tutkimus, kun just oli lehdessä uudesta tutkimuksesta jossa on selvinnyt että runsas kahvin käyttö mm. vähentää 75% riskiä sairastua diabetekseen ja muihin tauteihin! Ja oli muita lukuisia HYÖTYVAIKUTUKSIA eli keep on drinking. :thumbs:

Älä ole :david: juo kahvia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kahvilla on tutkitusti sekä hyötyjä, että haittoja. Hyödyt korostuvat hillityllä kahvinjuonnilla (tyyliin 2-4dl/vrk), kun taas haitat suuremmalla kulutuksella, tyyliin puoli litraa tai enemmän per päivä, toisethan kiskovat jopa pari litraa päivässä. Ei kannata mömmö olla mustavalkoinen, melkein kaikessa on hyviä ja huonoja puolia.

"Black is the colour i feel..."

En ole mustavalkoinen, mulle nimittäin on kyllä sama vaikka kahvista oiskin haittaa, en juo sitä että sen takia että olisi terveellistä, enkä vähennä jonkun haittavaikutuksen takia. :cry:

astro sanoi:
Ihmettelin tässä juuri tuota kertymistä ja tein "laskurin". Osaako joku kertoa kuinka kofeiinin määrä veressä korreloi vaikutusten kanssa? Esim. energiankulutuksen kasvu näyttäisi kestävän vain pari tuntia (Jessen).

Eikö kukaan tiedä tuota korrelointia? Löysitkö astro itse mitään siihen liittyvää tai onko sinulla edes jotain pikkutietoa siitä?

Doggoned sanoi:
Eikö kukaan tiedä tuota korrelointia? Löysitkö astro itse mitään siihen liittyvää tai onko sinulla edes jotain pikkutietoa siitä?

Ei ole edes pientä tietoa :) Kai sitä etsivät löytäisi. Sen olen ehkä huomannut että jos nukkumaan mennessä on vielä ~100mg veressä niin uni ei tule vaikka edellisestä napista on mennyt jo 8h. Pitääköhän ottaa kunnon annokset aamulla ja olla loppu päivä ilman?

En mie ainakaa osaa mennä nukkumaan ilman iltakahvia, saati herätä. Sitä paitsi kyllä kahvi nyt kuitenkin kuuluu dieetille ihan senkin takia, että on yks harvoista sallituista nautintoaineista.

Kahvi ja hyvä sikari pelastaa jopa askeettisen dieetti-illalisen.:kuola:

Heräsi yksi kysymys kahvista ja en kehtaa uutta trediä aukaisemaan, kun heti kehotettaisi hakua käyttämään.

Eli eilen yöllä, kun menin nukkumaan niin sydän paukutti ihan liian tiheään. Rinnassa oli sellainen ihme tunne, ei mitään suoranaista kipua kuitenkaan. Oli vähän paska olo, vähän aika tuntui, että laatta lentää, mutta sekin meni ohi. Sitten muistelin, että olin päivän aikaan ja vielä myöhään illallakin juonut aika reilusti kahvia. Jostain olin lukenut/kuullut, että liiallisella kahvittelulla voi olla tuollaisia vaikutuksia. Mitäpä luulette, johtuiko tuo kahvista vai jostain muusta.

PS: Tuo on tapahtunut ennenkin, mutta viime yönä harvinaisen pahana

What sanoi:
Heräsi yksi kysymys kahvista ja en kehtaa uutta trediä aukaisemaan, kun heti kehotettaisi hakua käyttämään.

Eli eilen yöllä, kun menin nukkumaan niin sydän paukutti ihan liian tiheään. Rinnassa oli sellainen ihme tunne, ei mitään suoranaista kipua kuitenkaan. Oli vähän paska olo, vähän aika tuntui, että laatta lentää, mutta sekin meni ohi. Sitten muistelin, että olin päivän aikaan ja vielä myöhään illallakin juonut aika reilusti kahvia. Jostain olin lukenut/kuullut, että liiallisella kahvittelulla voi olla tuollaisia vaikutuksia. Mitäpä luulette, johtuiko tuo kahvista vai jostain muusta.

PS: Tuo on tapahtunut ennenkin, mutta viime yönä harvinaisen pahana

Voipi olla kahvista tai sitten sen kanssa yhdessä otetun aineen vaikutusta. Oletkohan yliherkkä kahville? Jotkuthan alkavat kiipeillä seinille ja sydän hakkaa kahvikupin jälkeen.

What, on voinut olla kyse närästyksestä tai ns. refluxilmiöstä. Kyllä kahvi paljon ja tyhjään mahaan juotuna ärsyttää mahaa, joten molempia kannattaa välttää.

En ole yliherkkä kahville, siitä olen varma. Minulle alettiin juottaa kahvia polvenkorkuisesta lähtien ja koskaan en ole siitä luopunut. Aikoinaan oli tapana vetää puoli litraa kahvia naamariin aamulla ja sen voimalla lähteä kouluun. Noh, nykyään on vähän ehkä viisastunut, mutta pitää tuota kahvin liikakäyttö koittaa vähän karsia.

Tuossa laskeskelin, että ihan normipäivänä saattaa mennä 2 litraa kahvia :eek:
Mukiin menee n. 2dl. Yleensä juon 2-2,5 mukia aina kerrallaan ja n. 4x päivässä! Joinakin päivinä vielä enemmän!

Kohta joku tulee tutkimustuloksen kanssa kertomaan, että minun pitäisi olla jo haudassa. En ihmettelisi yhtään.

IS:

Kahvi tuhoaa luustoa

Kahvin paljonpuhutut haittavaikutukset ovat saaneet joukkoonsa taas yhden lisää. Jo neljä kahvikupillista päivässä voi heikentää luustoa niin, että murtumisvaara lisääntyy huomattavasti. Ruotsissa tehdyn kansainvälisen osteoporoositutkimuksen tulokset koskevat erityisesti naisia. Lähes toistakymmentä vuotta kestäneen tutkimuksen mukaan kahvi lisää naisilla luuston haurastumista.

Tutkimukseen osallistui noin 32000 naista ja heitä on tutkittu vuodesta 1988 lähtien. 40-76-vuotiaat naiset pitivät päiväkirjaa syömisistään ja vastasivat kyselyyn. Kymmenen vuoden jälkeen naisilla todettiin melkein 3300 luunmurtumaa.

Neljä kuppia tai enemmän kahvia päivässä juoneilla todettiin murtumia 20 prosenttia muita enemmän.

Suomessakin kahvin ja osteoporoosin yhteys on ollut tiedossa, mutta kahvin vaarallisesta määrästä ei ole tarkkoja tietoja.

- Meidän lääkärit ovat käyttäneet niin sanottua litratolkulla mittaria. Eli jos kahvin juonti menee kohtuuttomuuksiin, sillä saattaa olla luustoa heikentäviä vaikutuksia, kertoo Suomen Osteoporoosiliiton vt. toiminnanjohtaja Virpi Koskue.

Kahvi vaikuttaa kalsiumin imeytymiseen elimistössä.

- Kahvillahan on sellainen vaikutus, että se poistaa kalsiumia virtsan mukana elimistöstä., Koskue selittää.

On nää kyllä hauskoja nää tutkimukset kun niitä tasasin väliajoin tipahtelee täysin päinvastaisin lopputuloksin. Iso bisnes.

Jännä asia miten kahvi toimii kalsium diureettina ja ilmeisesti siis edesauttaa osteoporoosia. Juuri joku aika sitten törmasin jossain sellaiseen informaatioon että tee (vai ainoastaan vihreä) säännöllisesti käytettynä itseasiassa lisäisi luun tiheyttä.

Epäilen että kaikki kahviin ja teehen yms. liittyvät "tutkimustulokset" jotka vuodetaan suuren yleisön tietoisuuteen, vuodetaan ainoastaan disinformaatiotarkoituksessa. Pääasia että pysyy otsikoissa ja hämmentyneet ihmiset juo niitä kaikesta huolimatta ja mieluiten paljon. :paranoia:

E:
JohnnyB sanoi:
"Paljonko kahvissa on kofeiinia?
Kupillisessa suodatinkahvia (1,25 dl)............90 - 110 mg
Kupillisessa pannukahvia (1,25 dl)...............70 - 90 mg
Kupillisessa espressoa (0,3 dl)....................80 - 90 mg
Kupillisessa cappuccinoa (0,3 dl espressoa)..80 - 90 mg
Lasillisessa lattea (0,3 dl espressoa)...........80 - 90 mg
Kupillisessa pikakahvia (1,25 dl)..................30 - 90 mg"

Nää taulukot on siitä hirveen epätyydyttäviä että se riippuu kovin paljon kahvin keittäjästä millaisen kupillisen naamarinsa eteen saa. Puhumattakaan siitä onko tarkkaa tietoa kupin vetoisuudesta. Toki nää nyt toimii jonkinasteisina nyrkkisääntöinä mutta neuroottisen pedantille mitta-itu-hipille olis paljon hyödyllisempiä sellaset taulukot missä kofeiinipitoisuus ilmoitettaisi esim. kahvilaadun mukaan per 100 grammaa tuotetta. No, elämä on kovaa...

enpä jätä juomatta kahvia vieläkään kun noita hippi tutkimksia tulee koko ajan lissää, tyyliin proteiini tuhoaa maksan jne. "joka juokseen kuolemaa karkuun kuolee vain väsyneenä" kukaan ei selviä elämästä hengissä.

Tuota ruåtsalaistutkimusta en ole vielä käsiini saanut, mikäli se jollakulla on niin postatkaa ihmeessä kehiin.. :)

Kofeiinin vaikutuksia kalsiumaineenvaihduntaan on tutkittu varsin ristiriitaisin tuloksin. Suurinta osaa näistä ristiriitaisista tuloksista tosin selittävät huonot koejärjestelyt muiden vaikuttavien tekijöiden vakioinnin suhteen, kuten mm. tupakointi, ylipaino, alkoholinkäyttö, menopausaaliset hormonaaliset muutokset, fyysinen aktiivisuus ja kalsiuminsaanti.
Vaikka kofeiini on mm. lisännyt kalsiumin eritystä virtsaan, kofeiinin pitkäaikaisvaikutukset kalsiumaineenvaihduntaan ja luuntiheyteen vaikuttavat huomattavasti monimutkaisimmilta. Selkeä, keskinäinen riippuvuussuhde on lähinnä löydetty mm. kahvinjuonnin ja vähäisen maitotuotteiden käytön(kalsiumin saannin suhteen). On siis esitetty näkemyksiä siitä, että erityisen runsas kahvinjuonti olisi epäedullinen tekijä lähinnä siksi, että se syrjäyttää maitotuotteiden käyttöä ja ohjaa juomakulttuuria kohti ei-ravitsevia valintoja. Poikkeuksellisen runsas kahvinjuonti profiloi lähinnä tyypillisiin urbaaneihin elämäntapoihin. Myös genotyypillä on selitetty tätä epäsuotuisaa vaikutusta.(kts. tuo AJCN-data). Paljon on silti dataa(huolellisia tutkimusasetelmia tosin melko vähän) myös kofeiinin haittavaikutuksia tukien, joten jätetään nyt vielä portit auki tulevaisuutta varten. :) On nimittäin esitetty myös väite siitä, että vaikka kofeiinin vaikutus kalsiumtasapainoon ei olisi tilastollisesti pätevä, voisivat pienetkin muutokset pitkällä aikavälillä olla haitallisia.

Kaiken kaikkiaan näyttäisi kuitenkin siltä, että kahvin ja kofeiinin epäsuotuisa vaikutus luuntiheyteen olisi lähinnä epäsuora, ruokavalinnoissa tästä aspektista katsoen suotuisimpia vaihtoehtoja syrjäyttävä, tai sitten vuorovaikutussuhde kofeiinin ja riittämättömän kalsiuminsaannin suhteen. Toisin sanoen, tutkimukset, joissa on puhtaasti tutkittu vain kofeiinin vaikutusta, ei selkeää yhteyttä näyttäisi olevan.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abs...INDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

Jälleen kerran, kohtuullinen kahvinjuonti ei jälleenkään näyttäisi olevan ongelma.
http://www.jacn.org/cgi/content/abs...INDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

Aiheesta löytyy siis hyvin monenkirjavia tutkimuksia ja yllä olevat seikat osaltaan selittävät tätä variaatioita: kun syy-yhteys on varsin multivariantti, riippuvat nuo saadut tulokset luonnollisesti siitä, mitä tekijöitä kussakin tutkimuksessa tarkastellaan ja mitä muuttujia vakioidaan.

” Several studies have examined the influence of caffeine intake on bone mineral density (BMD), taking into account a variety of confounding factors. Most of these studies found no association between caffeine intake and BMD (12–18). A significant inverse relation between caffeine consumption and BMD, however, was reported by some researchers, mostly in studies of elderly women. Daniell (37) first observed a greater prevalence of high caffeine intake in white women aged 60–69 y with low bone mass than in those with normal bone mass. The association disappeared, however, after adjustment for smoking and obesity. A negative correlation between current caffeine intake and forearm BMD was reported by Yano et al (38) in an elderly Hawaiian Japanese population. Cooper et al (19) found that high caffeine intake may predispose elderly women, whose calcium balance is impaired, to cortical bone loss from the proximal femur. Bauer et al (2) studied the factors associated with appendicular bone mass in older women. They reported that lifetime caffeine intake was associated with low bone mass at the radius. Barrett-Connor et al (4) observed in the Rancho Bernardo Study that in postmenopausal white women, lifetime caffeinated coffee intake had an inverse association with BMD at the hip and spine after adjustment for a variety of confounding factors. An intake of 2 cups of coffee daily was associated with lower bone density in older women who did not drink milk daily.

http://www.ajcn.org/cgi/content/ful...INDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

Eli, jos olet mies ja juot vieläpä kohtuudella kahvia ja suosit maitotuotteita, et näyttäisi olevan riskiryhmää. :D

Aamukahvi on pakollinen.. "duunissa" tulee juotua 4 tuntia putkeen kahvia ja tietenkin puhuttua paskaa siinä välissä, eli juon kahvia näköjään työkseni..himassa sitten lisää, ainoa mitä kahvista voin sanoa on että: hyvää on, mutta pistää väsyttämään niin perkuleesti ja yleensä vielä tulee helvetin huono olo pisteenä jiin päälle..:urjo: Kaipa ne luut sitten murtuu täälläkin jos on murtuakseen, tiedä noista tutkimuksista.

Voiko kahville tulla "immuuniksi" ?

Jokapaikassa toitotetaan, että kahvi kuivattaa ja pitäisi aina muistaa juoda vähintään saman verran vettä kuin kahviakin. Jos itse tekisin näin, niin saisin juosta päivät-yöt alvariinsa kusella.

Jotenkin tuntuu, että kahvi ei kuseta/kuivata mua tippaakaan, eipä se juuri piristäkään. Juon sitä vain maun takia aika paljonkin =)

Mites kahvi (kofeiini ylipäänsä) kreatiinin käytön yhteydessä? Kun tuossa meikäläisen kreatiini purkissa lukee jotain että vältä kofeiinia kreatiinin käytön aikana.

miten suodatinkahvissa on enemmän kofeiinia kuin pannukahvissa?
Oma henkilökohtainen rottakokeeni ei ainakaan puolla tätä uusinta tutkimusta: olen juonut yli puolet elämästäni kahvia ja jos luita on joskus murtunut en ole sitä itse huomannut.

kahvia koneeseen ja salille

olen kahvin suur kuluttaja ja töissäkin on asiakkaat alannu sanoo että ei ole nähnyt mua ilman kuppia ja voin sanoo tosi pitkän kokemuksen perusteella ei vaikuta uniin muuta kun pakko keittää ennen nukkumista puoli pannua kahvia että saa nukuttua. lääkärissä olen asian aika ajoin ottanu puheeksi ja kokeissä käynyt eikä mitään sivu vaikutuksia löytynyt. itse huomannu että olla aamulla juomatta kahvia niin tietää että ilta päivä sänky potilaana kova pään särky. vähentämimen ollut joskus mielessä ja hakenut kofeiini tabuja, mutta sitte vasta kyyti pojaksi tarvii kahvia ;)

Mites kahvi (kofeiini ylipäänsä) kreatiinin käytön yhteydessä? Kun tuossa meikäläisen kreatiini purkissa lukee jotain että vältä kofeiinia kreatiinin käytön aikana.

Minun tietääksenihän tämä kreatiini pakottaa kehon nesteet lihaksiin jolloinka kaikkialla muualla tulee (yllätys yllätys) kuivempaa.
Yllätyksenä taasen, pelkkä kreatiini jo kuivattaa joillekkin jo liikaa vaikka joisivatkin runsaasti (yli 5 litraa nestettä päivässä). Mutta kunhan muistaa juoda ainakin sen 4-5 litraa päivässä ja lisäksi vielä jokaista kahvikupillista vastaan yhden kupillisen vettä niin eikait siinä mitenkään käy.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom