Kahvi Addikti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
protsku sanoi:
Sama täällä ja luulen että kyseessä täytyy olla joku fyysinen riippuvuus. Meiltä ihmisiltä kai löytyy aivoista reseptorit suunnilleen kaikille nautintoaineisiin lukeutuville kemikaaleille ja kahvista luopuminen näyttää olevan yhtä vaikeaa kuin tupakoinnin lopettaminen!

:arvi:
Ihmisen aivot on varsin kummallinen kapistus. Ihminen jää helposti koukkuun tupakkaan, alkoholiin, huumeisiin, kahviin ym. Suurin osa näistä aineista on terveydelle haitallisia, eikä niiden käyttö hyödytä ihmistä mitenkään. Silti niitä on sitten pakko käyttää koukkuun jäätyään.

Huomattavasti parempia aineita, joihin kannattaisi jäädä kunnolla koukkuun olisi vaikka kuinka paljon: maitorahka, raejuusto, kauraleseet... Miksei ihminen voisi jäädä koukkuun näihin? Onko evoluutio mennyt jossain vaiheessa väärään suntaan?
:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jansku sanoi:
Mä en kyllä huomaa mitään radikaalia vaikutusta, voin juoda vaikka ennen nukkumaan menoa. Ennen treeniä pitää aina kuppi saada.
Voikohan tuo kahvinjuonti muuten näkyä runsaana hikoiluna? Mulla kun tuota hikeä puskee aivan käsittämättömät määrät.

Mulle tuollainen normaali mukillinen kahvia vaikka juuri ennen nukkumaan menemistä ei vaikuta mitenkään uneen, lähes joka iltana kuitenkin juon vielä vähän ennen nukkumaan menoa koneen tai töllön ääressä. Ja ennen treeniä ehdottomasti. :D

Tuo hikoilujuttu kiinnostais kyllä kovasti, siinä olis ainakin yks hyvä syy lisää lopettaa jos se jotenkin vaikuttaisi.

Mä syytän ainakin paljosta kahvinjuomisesta työtä....kotona ei tule keitettyä juuri koskaan kahvia, mutta kun töihin pääsee niin seitsemän kuppia päivässä menee helposti!

Jansku sanoi:
Voikohan tuo kahvinjuonti muuten näkyä runsaana hikoiluna? Mulla kun tuota hikeä puskee aivan käsittämättömät määrät.

Sama homma ja varsinkin jos olen väsynyt kun otan kupillisen kahvia niin hirmu hiki pukkaa päälle.

Ennen meni väh. 5 mukia/päivä, ei ollut ongelmia nukahtamisen kanssa eikä mitään. Nykyään vaan ei maha kestä kuppiakaan kahvia, heti saa vessassa rampata jos vähänkin juo aamulla :rolleyes:

Mutta ei kai se kahvi muutenkaan mitään hyvää tee eli hyvä taitaa olla ilmankin olla noin terveyden kannalta (?).

Ei tule keiteltyä himassa kahvia ollenkaan. Ainoastaan kavereiden kanssa tulee käytyä kahvilla muutaman kerran viikossa.

ironchef sanoi:
Siirry pikkuhiljaa teehen. Niin mä tein ja helpotti elämää...

ja teestä Kaakaoon...

Kahvia menee sellaset 5kuppia/Day ei hyva :urjo:

Pitäisi vähentää 2kuppiin

ringside sanoi:
Joka aamu 2 dl espressoa. Espressossa on kait ihan VITUSTI kofeiinia...hyvin herää!

Joo, luin juuri etta siina on vahemman kofeiinia kuin tavallisessa kahvissa, koska vesi menee lapi niin nopeaan. Samoin paahtaessa kofeiinin maara vahenee, eli mita tummempaa, sen vahemman kofeiinia. Aika janna homma, aina oletin asian olevan juuri toisin pain.

denniszeims sanoi:
Joo, luin juuri etta siina on vahemman kofeiinia kuin tavallisessa kahvissa, koska vesi menee lapi niin nopeaan. Samoin paahtaessa kofeiinin maara vahenee, eli mita tummempaa, sen vahemman kofeiinia. Aika janna homma, aina oletin asian olevan juuri toisin pain.

No niin kyllä minäkin. Jos sulla on tohon joku linkki, niin pistä. Vaikuttaa todella kiinnostavalta!

7 -vuotiaasta saakka olen juonut kahvia, ja kun ikää on tullut lisää niin sitä enemmän kahvia vedän. Ja luonnollisesti mustana. :rock: Suunnilleen pari vuotta sitten kun koulukaverit miettivät, miten selvitä neljä putkeen pidettävää tuntia ilman tupakkaa, minä hikoilin ja tärisin ja hoin mielessäni laittavani kahvinkeittimen heti päälle kun pääsen kotiin... :D

Nyt on ollut vatsan takia vähän pakko rajoittaa kahvin juontia, mutta aamulla menee se kolme kuppia ja toinen mokoma töiden / koulun jälkeen. Jos on joku paikka kipeä niin sitten tietenkin enemmän. (vaikutus tosin taitaa olla lähinnä psykologinen)

En kyllä pystyis kuvitella juovani 10 kuppia kahvia päivässä :eek: Aamukahvit juon joka aamu (2-3 mukia). Päivällä juon kahvia suunnilleen joka toinen päivä 2 mukia. Jos on koulua niin silloin menee 1-2 mukillista kahvia koulun kahvilassa.

Tuo reilu 10 normikuppia on mulla kanssa semmonen normaali päivä annos. aamukahvi on jo jonkinlainen rituaali.. sitä ei saa häiritä. Siinä herää hyvin. myös vatsa rupee toimimaan normaalia paremmin. Koko kahvi jo aineena on niin addiktoiva että joskus pelkkä haju laukaisee paskarefleksin.. onkohan tuo ihan normaalia..?

Jos mä juon kahvia niin:

A) Pakki sekasin ja närästää
B) Hikoilen muutenkin paikallan istuessani kainalot märkänä, kahvikupin jälkeen hikeä pukkaa jo otsalle asti.
C) Sydämentykytyksiä ja levoton olo

Ei ole mua varten se litku, välillä oikein harmittaa kun olis kiva himassa keittää kuppi kahvia sen tavan ja pienen tekemisen vuoksi ja istahtaa vaikka koneen ääreen, mutta ei siinä sit auta kun ei kahvinjuojaks oo luotu. :)

keijo s sanoi:
jossain 7päivää lehdessä yks kaveri oli laihdutanut kahvilla aika paljon fläsää pois. Veti jotain 50kuppia päivässä sumppia. Propsit siitä :rock:

No ei oo kyllä mitään järkeä. Kyseinen äijähän ei syönyt mitään viiteen viikkoon, joi vain kahvia 50 kuppia päivässä ja laihtui 50 kiloa. Tosta voi tulla vakavia jälkiseuraumuksia, kun keho ei viiteen viikkoon saa yhtään proteiinia. Olisi tämä kaveri voinut kysyä vaikka neuvoa dietilleen, eikä mennä oman pään mukaan.

reinhardt sanoi:
..Luultavasti paras lopetuskeino on sama kuin tupakkaan, eli kerrasta poikki. Sitten kärsit pari viikkoa hirmuisia vieroitusoireita, käytät itsehillintää ja ajat lähimmäisesi raivon partaalle, mutta sitten se on ohi...

Pari viikkoa? Itse juon runsaasti vahvaa (Parisien, espressot [Illy, Segafredo...] yms (ja väärin keitettynä, eli tavallisella suodatinkoneella kofeiiniannostuksen maksimoimiseksi)) kahvia ja kyllä ne vieroitusoireet aina kahteen, maksimissaan kolmeen päivään jäävät kun itseni vieroittaa päätän. Jos on kova pyöräilytreeni päällä, riittävät yhden päivän pääkivut ja se on siinä.

Nyt ei vaan vähään aikaan ole ollut mitään syytä vieroitukseen. Ikävin ongelma itsellä tuossa vieroituksessa on herkistyminen sydämen lisälyönneille, niitä saattaa tulla runsaastikin, muita oireita ei juuri ole sen perus-päänsäryn lisäksi. Eikä ikinä ole kolmea päivää kauempaa kestäneet mitkään oireet. Psyykkisistä oireista en sitten tiedä mitään kun saatan olla niille immuuni.

Ja mitä tulee vatsan ärtymiseen kahvin juonnin seurauksena, niin tavallisen vaaleat "suomipaahdot" ärsyttävät runsaasti, tummemmat paahdot eivät niin juurikaan tee.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom