Kahvi Addikti!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Manala
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
39
Kuinkamoni muu Pakkotoistolla on huomannu samaa?

Tuli vain tänänaamuna mieleen kun tajusin hakeneeni pelkät boxerit jalassa kahvipaketin kaupasta, sen loputtua.

Itse kulutan vähimmillään sen 10 kuppia kahvia päivää kohden, ja parhaimmillaan määrä menee yli tuplat.
Ei todellakaan mitään luksusta tee tuolle saliharrastukselle, joten yrityksenä olisikin vähentää käyttöä.
Viimekertainen kokemukseni olikin aikalailla kuuseen ammuttu.

Yritin jättää kahvia pois kerta heitolla ja eihän siitä tullut kuin sanomista. Heräämisestä ei tullut mitään, vaan nukahdin puolituntia sängystänousun jälkeen ja aamuaerobiset jäi silletielle. Koko päivän oli ihmeellinen olo ja tuskanhiki valui kokoajan. Sitten loppuiltaa kohden olo kävi jo niin sietämättömäksi että oli sitä kahvia keitettävä ja sittenhän taas kun innostuttiin niin kahvihuuruissa valvottiin koko yö :curs:

Mitään kunnon keinoa päästä eroon kahvista ilman näitä haitallisia unirytmin sekoamisia yms vieroitusoireita, ja kertokaa mielellään omista "kahvi kokemuksistanne/tavoistanne".

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kannattaa vaan hiljalleen vähentää sitä kahvin juontia, kymmenestä kupista yhdeksään jne.. Päänsärky tulee olemaan helvetillinen, jos vain kerrasta lyö kahvihanat kiinni. Kannattaa kokeilla myös siirtyä pienempään (kahvi)kuppikokoon, jos on tapana juoda kahden desin kokoisesta tuopista. Teehen siirtyminen ei hirveästi auta, teessähän on kofeiinia noin puolet mitä kahvissa, ja tee maistuu ainakin allekirjoittaneesta ihan hirveältä litkulta.
Kahvinjuonnin voi lopettaa myös kertaheitolla; nimittäin heittämällä keittimen naapurin ikkunasta sisään, mutta pidemmällä aikavälillä tämä yleensä johtaa vain kahvinpurujen syömiseen, ja työpaikan suodatinpussien nuolemiseen. :rolleyes:

Itse vieroitin kahviaddiktioni parissa kuukaudessa, vaikka kofeeiniaddiktio katosi, niin silti oli aina hirveä hinku juoda jotain nettiä selatessa. Ensin vain vähentelin kahvin määrää kahteen kuppiin päivässä, ja sitten siirryinkin kofeiinittomaan kahviin. Kuukauden pari join kofeiinitonta kahvia, usein myös join vain pari isoa kuppia vettä kahvin sijaan, ja sitten se kahvin keitteleminen jäikin kerran viikkoon. Nykyään tulee juotua hyvin harvoin, jos jossain tarjotaan niin ehkä sitten voin kupillisen juoda.

Mulla oli kahvista hirveet sivarit, jokaista kuppia kohden sai juoda kaksi kupillista vettä, tai alkoi pienet lihaskrampit, helvetillisen ärsyttävää. Kahvi on hirveetä myrkkyä, mutta nyt olen pelastunut, halleluja! :rock:

Saattaa kuulostaa uskomattomalta, mutta mulla tulee pää kipeäksi, jos en saa kahvia joka päivä. En tajua mistä tuo voi johtua sillä en edes juo kahvia ylettömiä määriä. Juon päivässä maksimissaan kaksi kupillista kahvia ja nekin vielä lantraan reilulla osalla maitoa, niin miten voi olla, että pää helähtää illan suussa kipeäksi, jos kahvit on jääneet juomatta?

Toisena kahvittomana päivänä tai sen jälkeen kipua ei enää esiinny.

Juon kahvia, koska pidän maitokahvin mausta. Olen muuten melkoisen herkkä kofeiinille, koska uneni häiriintyy, jos otan kahvin klo 20 jälkeen illalla. Ja se kupillinenkin tosiaan riittää siihen.

edit:

3-4 kuppia kahvia saa vatsan siihen kuntoon, että peräpäästä alkaa tunkea öljylauttaa. Kiva sitten putsailla tahriintuneita vesilintuja. :(

:D

Ja minä kun olen luullut juovani paljon kahvia, kun joskus saattaa mennä 4-5 kuppia päivässä...Eikö 10 kuppia saa hyppimään seinille? Ja miten vatsasi kestää?

Luultavasti paras lopetuskeino on sama kuin tupakkaan, eli kerrasta poikki. Sitten kärsit pari viikkoa hirmuisia vieroitusoireita, käytät itsehillintää ja ajat lähimmäisesi raivon partaalle, mutta sitten se on ohi. Mitä sitä pitkittelemään, vähentelemään tai teehen vaihtamaan. Jos nimittäin haluat todella lopettaa kokonaan.

Töissä menee 6-8 kuppia päivässä, viikonloppuina ei yhtään. En kyllä ole mitään vieroitusoireita huomannut saatika riippuvuutta. 4 viikon kesälomakin meni korkeintaan 1 kuppia silloin tällöin jossai huoltsikan baarissa tyylillä. Enemmänkin tullut vaan tapa töissä tuosta.

Vaan hommatkaas expressokeitin kotiin... Menee kuviot ihan sekaisin :)

Tavallinen kahvi ei maistu millekään. Kotiin pääsee niin pitää turistella monta kuppia että palautuu entiselleen :D

Vaan jos pitää kahvista niin kyllä on helvetin hyvä laite. Sitten siinä on sellanen hyörystysputki jolla voi laitella Capputsinoa varten.

Ykköskampe :rock:

N.O.Kummonen sanoi:
Saattaa kuulostaa uskomattomalta, mutta mulla tulee pää kipeäksi, jos en saa kahvia joka päivä. En tajua mistä tuo voi johtua sillä en edes juo kahvia ylettömiä määriä. Juon päivässä maksimissaan kaksi kupillista kahvia ja nekin vielä lantraan reilulla osalla maitoa, niin miten voi olla, että pää helähtää illan suussa kipeäksi, jos kahvit on jääneet juomatta?

Ei kuullosta. Mä juon kahvia vaan aamuisin, kaksi tai kolme isoa kupillista, jos noi jää väliin niin päänsärkyä on luvassa.

jossain 7päivää lehdessä yks kaveri oli laihdutanut kahvilla aika paljon fläsää pois. Veti jotain 50kuppia päivässä sumppia. Propsit siitä :rock:

N.O.Kummonen sanoi:
Saattaa kuulostaa uskomattomalta, mutta mulla tulee pää kipeäksi, jos en saa kahvia joka päivä. En tajua mistä tuo voi johtua sillä en edes juo kahvia ylettömiä määriä.
Kahvi auttaa päänsärkyyn. Kaverilla kun oli jalka poikki, niin sai sairaalassa päänsärkyyn 2 pussia*500 mg kofeiinia suoraan suoneen, ei kuulemma nukuttanut, mutta ei särkenyt pääkään.

Itse join ennen aamulla 1,5*iso mukillinen=4 dl, iso kuppi töissä aamulla ja ruoan jälkeen iso kuppi ja vielä iltapäivällä iso kuppi. Nyt olen saanut vaihdettua toisen aamukahvin teehen ja jättänyt iltapäiväkahvin pois. Aamulla herätessä ja pääruoan jälkeen on saatava kahvia, ettei uni tule. Virkeämpi olo ja parempi fiilis, kun ei juo liikaa. Muistaakseni voi aiheuttaa masennustakin, jos kovasti kahvia kittaa.

Ei kuulosta enää kovin terveellistä 50 kuppia päivässä.. Eihän sitä kenenkään maha luulis edes kestävän?

Elämäni aikana olen ehkä viitisen kertaa juonut kahvia, ja jokaisella kerralla se on maistunut ihan paskalta. Tee samoin. Hyvin on pärjätty ilmankin.

Kerrasta poikki -menetelmää suosin itse, mutta kyllä se asteittainen vähentäminen olisi varmaan miellyttävämpi keino.

Kahvilla saan itsekin päänsäryn pois. Duunissa joskus aamuvuorossa juon kahvia ja joskus sitten vapaalle jäätyä niin ekana päivänä koskee päähän mutta kun otan kupillisen kahvia niin eipä enää koske. Sen verran vähän tulee juotua kahvia että kupillinen kahvia potkii paremmin piristävänä kuin 2*100mg kofu tabuja.

Ei kuullosta. Mä juon kahvia vaan aamuisin, kaksi tai kolme isoa kupillista, jos noi jää väliin niin päänsärkyä on luvassa.

Kahvi auttaa päänsärkyyn. Kaverilla kun oli jalka poikki, niin sai sairaalassa päänsärkyyn 2 pussia*500 mg kofeiinia suoraan suoneen, ei kuulemma nukuttanut, mutta ei särkenyt pääkään.

Onko mulla sitten krooninen päänsärky, josta en tiedä mitään? Kasvain ehkä!? :itku:

N.O.Kummonen sanoi:

Toisena kahvittomana päivänä tai sen jälkeen kipua ei enää esiinny.

Olet vain tavallista herkempi kofeiinille. Tuo aikataulu pääkipuilussasi selittyy sillä että pääkipua alkaa tunkea päälle siinä vaiheessa kun kofeiini on lopullisesti poistumassa elimistöstä - yleensä edellisen päivän kofeiineja on veressä vielä seuraavan päivän aamuna ja päivittäisen annoksensa nauttivilla kofeiinia on elimistössä 24/7. Eli tavallisia vieroitusoireita siis, aivan kuten muillakin nisteillä kemikaalista riippumatta.

Itse vierottauduin kolasta, kahvista ja kofunapeista kesälomalla, kun oli ihan OK toikkaroida tokkurassa muutama päivä eikä ollut mihinkään kiire. Sanoisin että vajaassa viikossa sitä olo ja vireystaso tuosta kyllä normalisoituu.

N.O.Kummonen sanoi:
Onko mulla sitten krooninen päänsärky, josta en tiedä mitään? Kasvain ehkä!? :itku:
Toi päänsärkyhän on ihan normaali kofeiinin jälkivaikutus. Vaikka et joisikaan kuin kaksi kuppia päivässä, niin kannattaa ottaa myös huomioon se, että kauanko olet juonut kahvia. Vaikutus on varmaakin sama jos pari vuotta kaksi kuppia päivässä kahvia juova henkilö, ja kahtena päivänä viisi kuppia päivässä juonut henkilö yllätten lopettavat kahvin juonnin.
Toki kofeiinia käytetään myös särkylääkkeiden seassa, mutta tavallista migreeniä ja kofeiinin jälkipäänsärkyä ei kuitenkaan kannata sekoittaa.

Olen lopettanut kahvin juonnin kerrasta poikki -menetelmällä 3 kertaa tähän mennessä eli kahvinkeitin ja kahvipaketit roskiin. Tuloksena helvetin paha päänsärky joka kerta. Linja on kuitenkin pitänyt parhaimmillaan pari vuotta kunnes taas aina aloitan kahvinjuonnin uudestaan. Kofeiinikoukku pamahtaa päälle yhdessä päivässä. Jos ei halua migreeniluokan päänsärkyä niin sitten on vedettävä kahvia se 4-5 mukia päivässä. On se kumma juoma, kerta kaikkiaan.

Aika kauan ollut jo suunnitelmissa että "pitäisi" lopettaa tai ainakin vähentää roimasti. Mulla menee näin: aamulla pari isoa mukia, siitä eteenpäin 2-3 tunnin välein sitten koko loppupäivä. Kerralla juon usein 2 isoa mukillista, joka aamu ainakin menee tuo määrä. Ja jos on lähdössä jonnekin on usein keitettävä kahvia ensin koska "muuten ei pärjää". Ja jos sitten jostain syystä menee muutama tunti ilman kahvia niin seurauksena pääkipu ja haukottelua ja koko mies on ihan seis. Että :kippis1: vaan.

Ja jos sitten jostain syystä menee muutama tunti ilman kahvia niin seurauksena pääkipu ja haukottelua ja koko mies on ihan seis.

Sama täällä ja luulen että kyseessä täytyy olla joku fyysinen riippuvuus. Meiltä ihmisiltä kai löytyy aivoista reseptorit suunnilleen kaikille nautintoaineisiin lukeutuville kemikaaleille ja kahvista luopuminen näyttää olevan yhtä vaikeaa kuin tupakoinnin lopettaminen!

:arvi:

Minäkin ilmoittaudun Anonyymit Kahvittelijat -ryhmään. Mulla tosin kittaaminen on aika epämääräistä. Joskus menee monta isoa tuoppia päivässä ja toisinaan vain yksi. Mä en kyllä huomaa mitään radikaalia vaikutusta, voin juoda vaikka ennen nukkumaan menoa. Ennen treeniä pitää aina kuppi saada.
Voikohan tuo kahvinjuonti muuten näkyä runsaana hikoiluna? Mulla kun tuota hikeä puskee aivan käsittämättömät määrät.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom