Kahteen (2) tietokoneeseen internet-yhteys?!

Terve kaikille!!!
Nyt ois pieni kysymys viisaille tietokone ihmisille :)

Minulla on kaksi (2) tietokonetta kotona, yksi "pöytäkone" ja toinen kannettava. Pöytäkoneessa on sisäinen ADSL-modeemi ja kannettavassa ei ole internet yhteys.

Olen nyt "virittänyt" niin että, olen molempien tietokoneitten ethernet (verkkokortti) pistokkeesta olen laittanut "verkko-piuhan" (musta paksumpi piuha missä on punaiset päät, joku tämmönen kotiverkkokaapeli) tietokoneitten väliin. toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan

Eli, internet yhteys toimii hyvin molemmissa koneissa, mutta tämä tarkoittaa sitä että pöytätietokoneen pitää olla käynnissä muuten kannettavassa ei toimi internet...

Nyt ois kysymys seuraava, onko tämä ratkaisu ihan päin "peetä" ja mitkä ois toiset ja paremmat vaihtoehdot??? Oisko se kenties ulkoinen ADLS modeemi mihin sais pari konetta kiinni vai onko se mitenkään mahdollista että kannettavaan saisi langattoman yhteyden siitä toisesta koneesta? (jossain kaupan ilmoituksessa näin että ois saannu 59 ekellä langattoman yhteyden missä ois olla kaksi verkkokorttia mukana)

KIITOS PALJON KAIKILLE JOTKA YMMÄRSIVÄT JA AUTTOIVAT!!!!! :nolo:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En nyt ihan tajuu mitä tarkoitat, mutta mulla lähtee tosta laajakaista mötikästä piuhat molempiin koneisiin. Ja molemmat netit toimii vaikka toinen ei ois päällä.

hanter sanoi:
En nyt ihan tajuu mitä tarkoitat, mutta mulla lähtee tosta laajakaista mötikästä piuhat molempiin koneisiin. Ja molemmat netit toimii vaikka toinen ei ois päällä.

:D Arvelin kyllä et ei kukaan oikeen ymmärrä mitä tarkoitan!!

Jep, toi ADSL mötikkä (siis ulkoinen) ois varmaa paras vaihtoehto koska siihen vois sit laittaa molemmat koneet kiinni.
Ongelmana on vaan se että mulla on sisäinen ADSL modeemi mihin ei saa vaa kun yhden yhteyden

Hanter, minkä niminen kaapeli se on millä sun koneet on netissä? Verkkokaapeli ? Puhelinkaapeli?

Mun mielestä tuohon olisi järkevintä laittaa ulkoinen ADSL, jossa olis langaton tukiasema samoissa kuorissa. Vaikka http://www.telewell.fi/tuotteet/tw_ea510_versio2r.htm
Pöytäkone kiinni normaalilla verkkokaapelilla (kai sulla on koneessa verkkokortti?) ja läppäri käyttää sitten näpsäkästi langatonta yhteyttä. Ja sen sisäisen ADSL:n voit laittaa vaikka verkopainoksi tai myydä, jos löydät ostajan.

Ei kai toi käytössä oleva ratkaisu ole sen kummemmin "päin peetä", jos ei se häiritse että pöytäkoneen on aina oltava päällä. Itse hankkisin mainitsemasi wlan-tukiaseman, niin ei tarvitsisi pitää läppäriä piuhan päässä. Voi sitten kätevästi surffailla vaikka kakalla istuessa :)

EDIT: Replay oli sähäkämpi.

Replay sanoi:
Mun mielestä tuohon olisi järkevintä laittaa ulkoinen ADSL, jossa olis langaton tukiasema samoissa kuorissa. Vaikka http://www.telewell.fi/tuotteet/tw_ea510_versio2r.htm
Pöytäkone kiinni normaalilla verkkokaapelilla (kai sulla on koneessa verkkokortti?) ja läppäri käyttää sitten näpsäkästi langatonta yhteyttä. Ja sen sisäisen ADSL:n voit laittaa vaikka verkopainoksi tai myydä, jos löydät ostajan.

Täähän vaikutti olevan aika hyvä vaihtoehto..... Joo, kyllä pöytäkoneessa on verkkokortti!!

Ainoa huono puoli nyt tähän "viritykseen" mikä mul nyt on, on se että pöytäkoneen pitää aina olla käynnissä ku läppärillä haluaa verkkoon.... (pöytäkoneessa on hirvee surina ku se on päällä)

Tuli muten toinen kysymys mieleen :)
Voiko joku helposti kertoa miten saa molemmat koneet kätevästi KOTIVERKOKSI, eli niin että pystyn vaikka tarkistamaan mitä löytyy kannettavan kovalevyltä ku olen pöytäkoneen ääressä...?? Niin että pystyy siirtämään tiedostoja molempien tietokoneitten välillä!? KIITOS!!

kallionkunkku [B sanoi:
Voiko joku helposti kertoa miten saa molemmat koneet kätevästi KOTIVERKOKSI, eli niin että pystyn vaikka tarkistamaan mitä löytyy kannettavan kovalevyltä ku olen pöytäkoneen ääressä...?? Niin että pystyy siirtämään tiedostoja molempien tietokoneitten välillä!? KIITOS!![/B]

tähän ei välttämättä löydy yksinkertaista vastausta. mutta ainakin windows 2000 onnistuin tässä hyvinkin yksinkertaisesti: tsiigasin molempien koneiden IP:t ja annoin palomuureille access näille IP:ille. Tällöin sain koneet toimimaan yhdessä (piti toki laittaa kansiot jakoon etc mutta se oli yksinkertaista)
oletan että sulla on ristiinkytketty kaapeli koneiden välissä?

vond sanoi:
tähän ei välttämättä löydy yksinkertaista vastausta. mutta ainakin windows 2000 onnistuin tässä hyvinkin yksinkertaisesti: tsiigasin molempien koneiden IP:t ja annoin palomuureille access näille IP:ille. Tällöin sain koneet toimimaan yhdessä (piti toki laittaa kansiot jakoon etc mutta se oli yksinkertaista)

Ite käyttelen semmosta ohjelmaa kuin VNC. Tosi näppärä justa verkossa tapahtuvaan koneiden säätämiseen/tutkimiseen :rock:

Helpoin tapa varmasti tuohon hommaan on hankkia Adsl modeemi jossa on hubi samassa itellä on Telewellin EA 501 johon saa liitettyä 4 konetta. kätevää ! :)

Joze86 sanoi:
Helpoin tapa varmasti tuohon hommaan on hankkia Adsl modeemi jossa on hubi samassa

Aivan, kustannukset ulkosesta boksista ~30e (huutonet) ja VNC/levymäpit tiedostojakoon/kontrollointiin koneiden välillä.

vond sanoi:

Joo, joskus aikoinaan ostin sellaisen!! (just tätä mitä kuvailin et on musta vähän paksumpi piuha missä on punaiset "päät"...voihan niitä tietenki olla monenlaiset ja väriset)

Kiitos paljon kaikille!!! Nyt vaa ostamaan vähän uusia jutskija nii saa molemmat koneet toimimaan netissä sillee kätevästi.... Tuhannet kiitokset!! :worship:

ulkoinen adsl modeemi wireless access pointilla olisi oma ratkaisuni. Sellaisen tässä pari kk sitten kotopuoleen virittelin ja kyllä on mukava surffata läppärillä ihan missä päin taloa vaan.. Eli wlan-tukiasemaa vaan hankkimaan.. :)

Sanoin hieman huonosti ja väärin äskeisen. Käytössä ei siis ole wireless access point adsl-modeemilla vaan kaksi erillistä laitetta, ulkoinen adsl modeemi + wireless router, joiden yhteenlaskettu hinta tulisi varmaan satasen kieppeille. Itse käytin jotain soneran adsl paketin mukana tullutta modeemia. Wireless routerina käytössä Linksysin wrt54g.

Pelkkä access point + adsl modeemi -yhdistelmä vaatisi yhden koneen pitämään internetyhteyttä auki koska pelkkä access point ei osaa tallettaa login-tietoja modeemia varten.

Wireless router + adsl modeemi -yhdistelmä taas toimii siten, että wireless router "muistaa" loggaustiedot mitä adsl-modeemi tarvitsee, jolloin läppärin ei tarvitse olla päällä koko ajan, vaan routteri huolehtii siitä että pääset nettiin hetin ku käynnistät koneen ja langaton yhteys tukiaseman ja koneen välille muodostuu. Tässäkin tarvitsee siis 2 laitetta, wireless routerin ja adsl-modeemin.

Sitten on saatavilla vielä wireless adsl-modeemi/reititin yhdistelmiä, minkä pitäisi toimia yksinään siten, että tietokoneen ei tarvitse olla päällä koko ajan.
Eräs tällainen on D-Link DSL-G604T minkä hinta näyttää olevan alle 100 euroa. Tällöin laitteita ei ainakaan pitäisi tarvita kuin 1. Tällaista en ole koskaan laittanut, joten omakohtaista kokemusta ei ole.

Vaihtoehtoja on monia, eivätkä langattomat yhteyskapistukset enää maksa kovin paljon.

:curs: täällä tapelaan kans jaetun laajakaistan kanssa,eli pöytäkoneessa oli sisäinen adsl modeemi,ja taloon tuli myös läppäri rinnalle.
No marssin giganttiin rinta pystyssä että sellänen vempain (1 laite)millä servaa molemmat.No löi käteen jonkun a-linkin koneen mikä jakaa wlaanille sit ton kaistan.
Eikä sitten vittu pelannu millään ,hukkaa ip osotteet y.m ei tunnista koneita sisäisessä verkossa jota ei edes pystynyt luomaan.
No vaihtoon meni vempain tilalle ulkoinen adsl modeemi ja modeemi oli ton a-linkin taas.
Ja erillinen wlan lähetin,heti rupes pelittään kaikki,nyt sitten 2pv jälkeen ei pääse pöytäkoneella millään nettiin :curs:
No läppäri servaa.
Luultavasti vika on mun koneen jossain xp:n päivityksissä mene ja tiedä.
hermot riekaleina ja omalta atk tueltakin loppuu kohta usko.
Ja kokoajan menee vaan monimutkasemmaks tää touhu :(
Yritä siinä nyt sitten pysyä kärryillä :itku:
Vinkkejä saa pistää jos onkelma on tuttu.

Suositut

Back
Ylös Bottom