Käytkö teatterissa/baletissa/oopperassa?

Varasin juuri itselleni lipun Tampere- talolla pidettävään Komin tasavallan ooppera- ja balettiteatterin esitykseen ja ajattelin kysyä, minkä verran muut pakkislaiset käyvät kulttuuririennoissa.

Itse tykkään oopperasta ja baletista, teatterista en niinkään välitä. (en saa teatterissa ikinä puheesta kunnolla selvää, lisäksi ainakin ne oopperat ja baletit, joita olen nähnyt, ovat olleet lähinnä fantasiamaailmaan sijoittuvaa satua -mikäpä sen mukavampaa kuin kuunnella kaunista musiikkia ja eläytyä tarinaan täysin sydämin -teatterissa on usein pakko ajatella. Tosin musikaalit ja operetit on myös kivoja.)

Käyn ehkä kerran vuodessa oopperassa/baletissa, tätä on jatkunut lähemmäs kymmenen vuotta. Useamminkin kävisin, jos joku lähtisi seuraksi -loppujen lopuksi joku 40-50 e oopperasta ei niin kallis ole jos miettii, mitä baari-ilta yleensä kustantaa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Koskaan en ole oopperassa enkä baletissa käynyt. Tietysti sekin jo vähän rajottaa, että ei täällä Jyväskylässä moisia pääse seuraamaan(Selityksiä selityksiä), mutta tuskin kävisin vaikka asuisinkin siellä Isolla Kirkolla.
Teatterissa kyllä tulee käytyä aina välillä, mutta useammin kyl pitäis käydä ne on aina hienoja kokemuksia.

Teatteri on noista kyllä se eniten hip, siellä pyrin aina silloin tällöin käymään. Mutta baletti ei jää kauaksi, ooppera taas ei ole niin mieleen, mutta esimerkiksi savonlinnan opperajuhlilla oli ihan hyvää meinikiä..
Jossakin riennossa tulee kyllä käytyä pari kertaa vuodessa, ongelma vaan on kyllä tuo lippujen hinta.

Käyn kyllä, molemmissa, ja useita kertoja vuodessa (ehkä korkeintaan 6?). Sen lisäksi sitten vielä konserteissa jne jne., osittain opiskelujen takiakin "joudun" käymään, mutta oopperassa ja baletissa käydään yleensä kombinaatiolla isä+systeri+minä, eli pappa betalar.. Avokkia kun ei saisi kirveelläkään oopperaan. Balettiin aion sen kyllä vielä joskus raahata!

Mulla on jotenkin omituinen suhtautuminen, mieli tekis käydä esim. oopperassa /teatterissa mut ei vaan tuu lähdettyä, sen vähän mitä noiden kanssa on kosketuksissa ollu niin pystyn diggailemaan, vaikken muuten mikään kyldyyrin suurkuluttaja ookkaan. Kai niiden markkinointikin sujahtaa multa ohi, ja se siis osaltaan vaikuttaa siihen kun ei edes tiedä mikä siellä "menee". Mutta omaa saamattomuuttahan tuo.

Jyrkkä ei oopperalle ja baletille. Joitain kertoja olen käynyt teatterissa ja positiivinen kuva on siitä hommasta jäänyt. :) Nytkin olen yrittänyt etsiä jotain mielenkiintoista, mitä vois käydä katsomassa.

reinhardt sanoi:
Useamminkin kävisin, jos joku lähtisi seuraksi -loppujen lopuksi joku 40-50 e oopperasta ei niin kallis ole jos miettii, mitä baari-ilta yleensä kustantaa.

Mulla ei kyllä koskaan ole noin paljoa baariin mennyt! Mä vedän kunnon pohjat kotona ja muutama paukku baarissa saa riittää. Ja ne muutamatkin on yleensä miesten tarjoamia. ;)

En käy. Teatteri on ylinäyttelemistä, enkä nää siinä mitään pointtia. Baletti on aristokraattien tylsä harrastus ja ooppera samaan kastiin.

Eleonoora sanoi:
Mulla ei kyllä koskaan ole noin paljoa baariin mennyt! Mä vedän kunnon pohjat kotona ja muutama paukku baarissa saa riittää. Ja ne muutamatkin on yleensä miesten tarjoamia. ;)

Ilmeisesti et sitten ryyppää yhtä paljon kuin minä aikoinani...ei ne pohjatkaan ilmaisia ole, kapakkiin täytyy maksaa sisälle, miesten tarjoamia juomia en halua, ettei tule vääriä käsityksiä (paitsi tietty jos tarjoaja on esim. oma mies tai muuten hyvä tuttu), ja sitten vielä taksi kotimatkalle.

edit: :offtopic:

Periaatteessa olen erittäin kiinnostunut noista kaikista, varsinkin oopperasta, mutta käytännössä tulee käytyä todella harvoin. :( Sitä tulen harmittelemaan ikäni, etten koskaan ehtinyt nähdä Martti Talvelaa Sarastrona, siinä meni kyllä loistava basso manan majoille aivan liian aikaisin.

Tällä hetkellä tosin aika hiljaista pitelee oopperan ja baletin kanssa senkin takia, ettei täällä susirajan tuolla puolen mitään sellaisia ikinä edes ole...

Tanssin balettia 10 vuotta ja rapiat, joten balettia käyn tosi mielelläni katsomassa edelleen. Tosin en ole viime vuosina mitenkään ahkerasti käynyt.
Lapsesta asti taas seurasin äitini harjoituksia/esityksiä jnejne ja hän laulaa oopperaa edelleen..sain ehkä jonkun yliannostuksen sitä lajia :lol2: .. enkä koskaan ole voinut oikein sietää oopperan ennaltaarvattavaa juonenkulkua ja ylitsepursuavaa draamaa joka käänteessä. Kaikenlisäksi se draamantaju on hallussa privaatissakin oopperalaulajilla aikas kiitettävästi. Teatteri on jees ja sinnekin äitini raahaa minua säännöllisin väliajoin (joka on hyvä juttu kyllä).

Teatteri kyllä kiinnostaa ja monesti suunnittelen meneväni. Jostain syystä se kuitenkin aina jää:( Oopperaan ja balettiin en koskisi edes pitkällä tikulla

Teatterissa tulee käytyä sillon tällöin. Ooppera ja baletti ei oikeen sytytä, mut en kyllä pistäs vastaan jos joku mut veis katsomaan.

Mä voin kyllä lämpimästi suositella Helsingin kaupunginteatterin Kiviä taskussa esitystä. Aivan posketonta meininkiä.

Sekoisin luultavasti lopullisesti kesken shown ja rupeaisin riehumaan ja huutamaan kun mikäkin mielipuoli, tai sitten nukahtaisin. Luv that face--> :kuola:

subotai sanoi:
Kyllä käydään aina välillä teatterissa, just ostin liput Ryhmiksen Paniikkiin. Varmaan Ok, ainakin näyttelijät on ihan huippuja (varsinkin Tommi Korpela).

http://www.ryhmateatteri.fi/esitykset.html#paniikki

Tuonne olen muuten itsekin menossa. :) Toivotaan, että näytelmä on hyvä -ainakin noista näyttelijöistä on jäänyt sellainen kuva, että naurattaa jo valmiiksi.

Olen käynyt teatterissa useita kertoja vuodessa ihan pikkupojasta asti aluksi vanhempien mukana ja sittemmin kavereiden ja tyttöystävien seurassa. Näytelmät ovat vaihdelleet KOM-teatterin hauskoista näytöksistä pienempien paikallisteattereiden näytöksiin sekä kotimaassa että ulkomailla. Kaiken kaikkiaan mukava ja piristävä tapa viettää aikaa.

Baletista en niinkään välitä enkä ole koskaan (vielä) käynyt, mutta voisihan sekin olla kokemus. :D Oopperassakin ajattelin poiketa ensi kesänä. Taide kiinnostaa muutenkin kaikissa muodoissaan.

Ai niin. 100% hetero olen ja muutenkin miehekäs. :lol2:

Ooppera, hyi saatana! :D No ei kai, nuorempana tuli käytyä aika paljonkin teatterissa ja oopperassa kun äiti on vannoutuneita kulttuuri-ihmisiä ja yritti ilmeisesti sivistää hieman poikaansa viemällä noihin joten sitäkautta tullut tuokin puoli aika tutuksi. Italian reissulla tuli muunmuassa nähtyä maailmankuulu Veronan ooppera joka oli isolla ulkoilma-näyttämöllä ihan kokemisen arvoinen juttu. Ihan kaikkea kulttuuritarjontaa en siltikään purematta niellyt vaan jos alkoi jollain ulkomaanreissulla pursuta teatterit ja oopperat korvista ulos niin lähdettiin isäukon kanssa kaljalle tai futismatsiin, ja perheen naisväki sai mennä teatteriin. :D Nyt ei ole kyllä tullut käytyä moneen vuoteen oopperassa yms. mutta ehkä sitä taas vanhempana innostuu.

Möller sanoi:
Ooppera, hyi saatana! :D No ei kai, nuorempana tuli käytyä aika paljonkin teatterissa ja oopperassa kun äiti on vannoutuneita kulttuuri-ihmisiä ja yritti ilmeisesti sivistää hieman poikaansa viemällä noihin joten sitäkautta tullut tuokin puoli aika tutuksi. .
Sama juttu mullakin, että vanhemmat kovasti lapsesta asti tutustuttivat kulttuurielämyksiin ja äidille oli varmaan pettymys ettei musta tullutkaan heleä-ääninen laulaja :D . Kaikesta on jäänyt kyllä valtavasti hyviä muistoja. Erityisesti lapsena oli mieleen ne teatterin puvustamon sadat kengät ja asut, joita sai hypistellä ja väliin koittaa päälleenkin. Se oli tyttölapsen unelmapaikka.

Teatteri, baletti ja ooppera tulivat tutuiksi pienestä asti, koska ne olivat vanhempieni harrastuksia. Oopperasta pidän eniten, olen ollut lukuisia kertoja mm. New Yorkin Metropolitanin katsomossa.

Suosittelen kaikille pakkislaisille kehoharrastuksen vastapainoksi myös henkisiä harrastuksia, jos ei muuta niin ainakin lukemista. Itse luen noin kirjan viikossa. Lisäksi suosittelen tekemään jotain vapaaehtoistyötä tai vastaavaa (sori, vähän aiheen vierestä), jotain sellaista, jossa oma napa tai oma hyöty ei ole etusijalla. Itse valmennan pieniä futisjunnuja, siitä saa todella hyvät fiilikset.

Häpeäkseni (?) myönnän, etten ole koskaan käynyt oopperassa tai baletissa. Teatterissa kyllä senkin edestä. Teatterissa on mielestäni mukava käydä, pyrin käymään ainakin kerran vuodessa, joka sekin on kyllä liian vähän. Vaikka tämä ei varsinaisesti alkuperäiseen aiheeseen liitykään, niin tykkään itse käydä erilaisissa näyttelyissä, niin valokuva- kuin taidekin. Oopperasta tulikin mieleeni, että ensi kesänä olisi mukava käydä Savonlinnan oopperajuhlilla, kun Tarja Turunen on esiintymässä siellä. Haluaisivatkohan vanhemmat sponsoroida mulle lipun sinne, tai täytyy laittaa toive joulupukille. ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom