Käytkö töissä yli 45 - 50 tuntia viikossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu

Mixu

Ei vain tajua
Itselläni varsinkin noita yli 45 tunnin ja yli 50 tunninkin työviikkoja alkaa näin IT-alalla tulemaan.... Vietän töissä päivät, usein iltaakin ja liian usein viikonloppuja. Työtä on vain niin saatanasti. Firma ei halua palkata lisää henkilökuntaa, uuden työpaikan haku taas olisi minulle hyvin hankalaa tällä hetkellä, enkä halua vaihtaa työpaikkaa, haluaisin vain vähän vähemmän duunia. Kännykkäni soi mihin vuorokaudenaikaan tahansa, kun ongelmia ilmenee.

Muutama vuosi sitten tehty EU-mittaus kertoo, että 20 % kokonaistyöajasta oli 45 tuntia tai enemmän. Suomalaisista IT-alalla työskentelevistä noin 30 % tekee 50 tuntia tai enemmän töitä viikkoa kohti.

Työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan 23 % työntekijöistä tekee 50 tuntia tai enemmän viikossa, kun kaikki työ on laskettu mukaan. Yöllä työskentelee vähintään kerran kuussa 21 % työssä käyvistä miehistä ja 11 % naisista. (Työ- ja terveystutkimus 2001).

Lähde: Mikä on terveellinen työaika?

Kun harvoin saa viikonlopun vapaata, niin sitä nukkuu sitten iltapäivään asti.

Tämä ei pitkällä tähtäimellä ole lainkaan hyväksi omalle tai kansanterveydelle. Ja tahti ei hidastu, varsinkaan IT-alalla. Etäkäyttö, VPN ja muut mahdollisuudet siirtää työnteon vain kotiin asti, mihinkään ei pääse pakoon.

Tilastokeskuksen mukaan sekä miehillä että naisilla unihäiriöt ovat lisääntyneet. Aika monilla on univelkaa, sillä ns. 24 tunnin tietoyhteiskunta on muuttanut työaikoja. Työajat ovat selvästi muuttuneet epäsäännöllisiksi, levittäytyneet iltoihin ja viikonloppuihin, myös perinteinen yötyö on lisääntynyt.

Työnantaja antaa välineitä, joita voimme käyttää työssä, kotona ja työmatkoilla. Monet tekevät ylitöitä ihan omista tarpeistaan vapaaehtoisesti, sillä omatunto kolkuttaa. Ihmiset itse ilmoittivat Kansanterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan univajeen syyksi työperäiset stressitekijät.

Lähde: Mikä on terveellinen työaika?

Kysymyksiä:
Kuinka moni teistä joutuu (tai jos haluaa käyttää termiä pääsee) tekemään yli 45 tunnin työviikkoja ja miten se vaikuttaa teihin? Ja millä alalla työskentelet? Oletko em. työmäärän takia kokenut stressiä tai kroonista väsymystä? Vai oletko keksinyt tavan, millä hoidat itsesi kuntoon ennen kuin työ kaatuu päälle?
Ja ehkä olennaisin kysymys: Miten itse uskoisit, että tilannettasi voisi helpottaa? Teetkö turhaa työtä, mitä voisi jättää tekemättäkin (tai kehittää helpommaksi tehdä), tai joudutko tekemään työtä, mikä ei sinulle oikeastaan kuulu?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mixu sanoi:
Itselläni varsinkin noita yli 45 tunnin ja yli 50 tunninkin työviikkoja alkaa näin IT-alalla tulemaan.... Vietän töissä päivät, usein iltaakin ja liian usein viikonloppuja. Työtä on vain niin saatanasti. Firma ei halua palkata lisää henkilökuntaa, uuden työpaikan haku taas olisi minulle hyvin hankalaa tällä hetkellä, enkä halua vaihtaa työpaikkaa, haluaisin vain vähän vähemmän duunia. Kännykkäni soi mihin vuorokaudenaikaan tahansa, kun ongelmia ilmenee.

Tuttua tarinaa ajoilta jolloin aloittelin alalla. Avuksi ei ole muu kuin että opit kieltäytymään ylimääräisestä hommasta, varsinkin jos yritetään tyypilliseen IT-tapaan unohtaa kaikki ylityö-, viikonloppu- ja pyhälisät ja annetaan korkeintaan 1 vapaa tunti 1 esim. kesken pyhäyön tehdystä ylityötunnista.

Jos olet 24h päivystyksessä niin saanet siitä jotain ekstraa? Jos et niin hanki eri liittymä kotikäyttöön ja jätä se duuniluuri duuniin.

Toki työntekijäkin voi joustaa kohtuuden rajoissa jos työnantajaltakin löytyy sitten joustoa omiin privaattimenoihin tms., mutta ei mihinkään älyttömään pompotukseen kannata millään "niin mutta sitten sen ja sen takia joudutaan kaikki pulaan" tai "niin mutta kun viikon päästä on deadline".

Jos ei porukka riitä niin se on työnantajan asia hommata lisää kiireapuja ja jos deadlinet on vedetty liian kireälle niin niitä voi siirtää tai vähintäänkin seuraavan projektin vääntää paljon väljemmällä aikataululla.

Iron mind heitti asiaa.

Niin ja alkuperäiseen, en tee lähellekään 40 tällä hetkellä. Aikaa sitten tein ja otin siitä opikseni. Nyt on helppo sanoa ei.

IronMind sanoi:
- - varsinkin jos yritetään tyypilliseen IT-tapaan unohtaa kaikki ylityö-, viikonloppu- ja pyhälisät ja annetaan korkeintaan 1 vapaa tunti 1 esim. kesken pyhäyön tehdystä ylityötunnista.

Asiatekstiä. Pari tuttua on Nokialla (ollut) töissä ja siellä on kuulemma käytäntönä että ylitöistä ei makseta palkkaa? Tämähän on lainvastaista. Samaa yritti itselleni eräs firma, joka maksoi kuukausipalkkaa. Äijä ilmeisesti oletti, että olen 24/7 käytettävissä.

Riippuu tosiaan aika paljon millä alalla duunia tekee että miten suhtautuu ylitöihin. Vuorotyössä tehtaalla lähinnä valvontahommissa muutamat extravuorot ei tunnu missään vielä. Rahaa tulee... :rock: :D Parhaimmat ylityöt löytyy just viikonlopuista, prosentteja ja lisiä tulee ;) Vuodessa itselle tulee pitkälti toistasataa ylityötuntia :cash:

Opiskelijana yritän tehdä kaikki työt mitä voin tehdä. Tällä hetkellä on yksi pää homma jossa olen ma-pe 7-16, sitten teen yökön hommia silloin tällöin pari yötä viikossa + omahoitajan hommia pari kertaa vikossa + järkkäri hommia + poke hommia + keikkoja sosiaali- ja terveysalan eri paikkoihin. Välillä töitä on tollanen 90 - 100 tuntia viikossa. Välilä taas vähemmän. :) Silloin on taottava kun rauta on kuumaa...

Itse torjun väsymistä harrastamalla kaiken laista ja pitämällä välillä v-loppuja vapaana.

No mitäs tossa. Jos ei jaksa enää töissä ja stressi käy liiaksi, niin saahan siihen saikkua hakea. Turhaa sitä itteensä rupee loppuun polttamaan.

HaRaXz sanoi:
Opiskelijana yritän tehdä kaikki työt mitä voin tehdä. Tällä hetkellä on yksi pää homma jossa olen ma-pe 7-16, sitten teen yökön hommia silloin tällöin pari yötä viikossa + omahoitajan hommia pari kertaa vikossa + järkkäri hommia + poke hommia + keikkoja sosiaali- ja terveysalan eri paikkoihin. Välillä töitä on tollanen 90 - 100 tuntia viikossa. Välilä taas vähemmän. :) Silloin on taottava kun rauta on kuumaa...

Itse torjun väsymistä harrastamalla kaiken laista ja pitämällä välillä v-loppuja vapaana.
Millon sä oikein opiskelet? :eek: Vai koskeeko tämä vain kesää? ;)

En todellakaan tee kuin pakolliset 8 tuntia 5 päivänä viikossa. Paitsi nyt en niitäkään, kun sairaslomalla olen ollut lähes koko vuoden... palkka juoksee :) ...se hyvä puoli. Ja sitä paitsi sairasta tehdä töitä hulluna, ei elämä ole tarkoitettu viettään töissä!! Ja sitä paitsi luistan töissä aina kaikesta mistä pystyn ja siinä olen ammattilainen!!! :hyper:
Kuitenkin tuolla 8 tunnilla tienaa jo huomattavasti keskitasoa paremmin. Tosin huvikseni teen välillä poken hommia...

Mutta kaikki tyylillään. Hyvä että joku tekee enemmän töitä, niin mun ei tarvi tehdä niin paljon. :rolleyes:

HaRaXz sanoi:

Toi on ihan hyvä asenne,näin nuorena miehenä.Mulla tulee nykyään se 45 tuntia viikkoon.
Viime vuonna tein täysillä kahta työtä puolen vuoden ajan,kliimaksin saavutin kesällä jolloin kuukausittainen tuntimäärä oli n. 250.Ei kesälomaa,ei treeniä,ei mitään.Sen kesän jälkeen olin kylläkin niin vittuuntunut kakkosduuniin,että menin sinne uudemman kerran vasta jouluna.
Ei työllä itseään saa tappaa,mutta olipahan kerrankin rahaa riittävästi.

Mixu sanoi:
Kuinka moni teistä joutuu (tai jos haluaa käyttää termiä pääsee) tekemään yli 45 tunnin työviikkoja ja miten se vaikuttaa teihin? Ja millä alalla työskentelet? Oletko em. työmäärän takia kokenut stressiä tai kroonista väsymystä? Vai oletko keksinyt tavan, millä hoidat itsesi kuntoon ennen kuin työ kaatuu päälle?

Ennen sain työskennellä noin 150 työtuntia palkkajaksoon (2 viikkoa). Ei siinä muuta kuin se että ei jää aikaa niin paljon muuhun. Mutta jos homma toimii niin toi mun n.70-80 tuntia viikkoon ei tunnu missään. Kaikkeen tottuu.

Ei se 50 tuntiakaan vielä paha oo, aina jos on tottunut johonkin työmäärään niin sen lisääminen tuntuu helvetiltä. Kyllä kun siihen totut niin se ei oo mitään. Epäilen että vika on työssä eikä työmäärässä jos stressi ja krooninen väsymys iskee 50 työtunnista.

Ylitöitä tulee vuodessa tehtyä se noin 240 tuntia, ylityötunneista meillä toki maksetaan hyvin, ylityölisä, yölisä, pyhälisä ja mahdollinen viikkolepokorvaus, eli 100-400%
Parhaimmillaan on tullut tehtyä 80 tunnin työviikkoja.
Sitten päälle vielä toinen viikonlopputyö, eli aika suurin osa-ajasta töissä vietetään, ja treenit päälle niin vapaa-aikaa ei todellakaan ole liikaa.
Nuorena kerta jaksaa niin sillon sitä on painettava hommia.

Duunia tulee tehtyä ihan lippaan asti mutta tunteja en ole laskenut. Viime lomastakin on aikaa kaksi vuotta. Sairauden takia en ole ollut poissa töistä vuosikausiin. En vaikka kylkiluita murtui. Kannattaa ryhtyä yrittäjäksi kun siinä on se vapaus!!

H.C sanoi:
Epäilen että vika on työssä eikä työmäärässä jos stressi ja krooninen väsymys iskee 50 työtunnista.
Totta varmasti tuo. Onhan se helpompaa olla 50 tuntia viikossa esim. valvomossa TV:tä tuijottamassa ja satunnaisia juoppoja auttamassa (kuvittelisin), kuin 50 tuntia viikossa sykkimässä kouluttajien toiveiden mukaan luokasta toiseen, koneita asentamassa, kaapeleita vetämässä ja ainaisessa kiireessä, deadline lähes aina seuraava aamu. Mutta mitä enemmän tunteja on työssä, sitä vähemmän tunteja saa levätä; se ei muutu vaikka ammatit muuttuvat.

Edit. Tämä viesti siis ei pyri halventamaan vartiointitehtävissä olevia, käytän kyseistä ammattia vain vertauskuvana.

Tällä hetkellä teen lähinnä 40 tunnin työviikkoa. Välillä saattaa olla jotain pieniä ylitöitä jolloin viikkotunnit nousevat jonnekin 45-50 paikkeille. Viime kesänä tein kaikkein kovimpana viikkona 104 tuntia töitä ja useimpina viikkoina tuli jotain 60-80 tunnin viikkoja. Ei siinä jäänyt aikaa enää oikeastaan mihinkään muuhun.

Sainpa tässä juuri kuulla serkkupojalta aavistuksen kovemmasta työtahdista. On viimeaikoina tehnyt Nokian uuden kännykkämallin parissa 21 tuntisia työpäiviä ja nukkunut 2-3 tunnin yöunia työpaikalla! No, eiköhän miehellä ole palkkakin vähän eri luokkaa kun keskiverto duunarilla...

mage sanoi:
Duunia tulee tehtyä ihan lippaan asti mutta tunteja en ole laskenut. Viime lomastakin on aikaa kaksi vuotta. Sairauden takia en ole ollut poissa töistä vuosikausiin. En vaikka kylkiluita murtui. Kannattaa ryhtyä yrittäjäksi kun siinä on se vapaus!!

Minkä alan yrittäjä muuten olet? En jaksanut selata listaa, joten luotan että jaksat sen parikymmentä merkkiä vielä vääntää..tack!

Mun työsopimuksessa lukee 37,5 tuntia ja minä pidän siitä kiinni.
Tottakai, jos on kiire ja kiireesta maksetaan, niin kyllä minä ylitöitäkin teen. Mutta ilmaiseksi (ilman YT korvausta) en varmasti ylimääräisiä tässä näytön edessä notku.

tuossa kun ennen armeijaa eräällä työmaalla oli kiire niin tuli tehtyä 60 tuntista viikkoa, mutta normaalisti ma-to välisenä aikana teen 45h.

Pari viikko on tullu tehtyä noit 16 tunnin päiviä 5päivänä viikossa eli 80 tuntia viikos.Nyt olen tehnyt viikon 8h päiväs niin tuntuu siltä että ei olis töissä ollenkaan.En kyllä enää suostu 16h päiviin siinä vaan ei ole mitään järkeä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom