Käytkö töissä yli 45 - 50 tuntia viikossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mixu
  • Aloitettu Aloitettu
En laske tunteja, eikä iso monikotimainenkaan niistä tunnu olevan kiinnostunut. Työsopimuksessa lukee varmaan se 37,5 tuntia viikossa, mutta se lienee eräänlainen historiallinen jäänne ajalta, jolloin töitten tekeminen edellytti läsnäoloa jossain vakiopaikassa. Viikonloppuisin olen harvemmin duunipaikalla, mutta sitäkin useammin matkalla jonnekin tai sieltä jostakin takaisin.

Aloitin työt IT-alalla vuonna -91 enkä ikinä ole saanut ylityökorvauksia, ellei sitten firman tulokseenkin sidottuja tavoitebonuksia lasketa sellaisiksi. Ylityöt lienevätkin vain sen tosiseikan tunnustamista, ettei ole tarpeeksi fiksu ja tehokas hoitamaan velvollisuuksiaan työajan puitteissa.

Jos on duunissa vain tuon lakisääteisen työajan, ei siellä voi mielestäni hyvällä omallatunnolla lukea Pakkista tai käydä kesken päivää salilla kuten nyt teen. Vai voiko?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En joka viikko mutta tulee välillä sellaisiakin päälle 60 tunnin työviikkoja...

En tee. Neljä vuotta ollt softasuunnittelijana ja olen koko aikana tehnyt ylitöitä yhteensä alle 10 tuntia. Olen tilanteeseen tyytyväinen.

Richard75 sanoi:
Ylitöitä tulee vuodessa tehtyä se noin 240 tuntia, ylityötunneista meillä toki maksetaan hyvin, ylityölisä, yölisä, pyhälisä ja mahdollinen viikkolepokorvaus, eli 100-400%
Parhaimmillaan on tullut tehtyä 80 tunnin työviikkoja.
Sitten päälle vielä toinen viikonlopputyö, eli aika suurin osa-ajasta töissä vietetään, ja treenit päälle niin vapaa-aikaa ei todellakaan ole liikaa.
Nuorena kerta jaksaa niin sillon sitä on painettava hommia.

yhdyn tähän paitsi ne lisätunnit tohon päälle ja muilla nimikkeillä maksetut, yötyössä sitä mieluiten on pitkään töissä ja sitten vähän pitempi vapaa, kahta hommaa menee silloin tällöin, ja puntillekkin ehtii, ainoastaan sika lärvejä, perseitä, kopterit ,millä mimellä haluaakin sitä kutsua tulee välillä ikävä

En tee. Olen kyllä tehnyt, silloin, kun ei vielä ollut ketään kotona odottamassa töistä kotiin. Voisin kai vieläkin tehdä, jos siihen tilanteeseen joutuisin. Työ on kyllä mulle aina ollut vaan työtä... Siellä käydään siksi, että sieltä saa rahaa, ja elämä on muualla.
Eli jos ei muuta elämää ole, niin mikäs siinä. ;)

Anyway, se on hyvä, jos saa tehdä niinkuin itse haluaa.

Itse olen SCM elektroniikkateollisuudessa. Työviikko on 37,5h. Mulla lukee sopimuksessa siten, että ylimenevät tunnit kuuluvat sopimuspalkkaan. Lienee sellanen esimiespykälä, näin olen kuullut sitä kutsuttavan.

No, kotimaassa ollessani työviikkon pituus on yleensä max. 40h, paitsi silloin kun käydään vuosisopimusneuvotteluja. Silloin päivät venyy joskus yli 15h. Samoin ulkomailla, silloin päivät kestävät 0700-2400, se on vähän liikaa, jos työmatka on hiukan pidempi. Päivärahat tietty saa, mutta mitään ylityökorvauksia ei tule.

Olen kyllä ihan tyytyväinen nyt. Kyllä sitä jaksaa loka-joulukuun painaa sopparit kuntoon ja sitten jäädä joululomalle. En valita, vaikka palkka onkin paska. :D

Kyllä mä myös lähden himaan, jos siltä tuntuu tuun sitten vaikka aamusta taas aikasemmin. Enkä sovi neljän jälkeen mitään, sillä siitä pääsee.

Pyrin tekemaan sen lakisaateisen 40 tuntia ja voin tehda myos ylitoita. Ylitoista pitaa kuitenkin maksaa normaali tyoehtosopimuksen maaraama korvaus.
Nuorempana tuli tehtya kesaisin jopa 80 tuntia viikkoon. Liika on liikaa ja enaa en tekisi.
Karsii treenit ja muu elama liiasta tyon teosta. Ei jaa aikaa muuhun kuin nukkumiseen ja tyontekoon.
Mutta ehdottomasti 8 tuntia on sopiva tyopaivan pituus minulle.

Tuntuu tuolla IT-alalla, etenkin pikkufirmoissa, olevan vallalla sellainen "nörttikulttuuri", ainakin itse sellaiseen törmäsin tuossa 3-4 vuotta sitten kun koodiapinan hommia kokeilin. Työnteko oli ns. "projektiluontoista", eli lisiä ei maksettu koska sait itse päättää työaikasi, kunhan seuraavassa etappipalaverissa/deadlinessa on hommat edenneet. Käytännössä tämä kuitenkin tarkoitti sitä ettei aikataulussa pysytä ilman että työhön uhrataan myös "omaa aikaa", eli siis ylitöitä piti paiskia. Mutta kulttuuriin ei kuulunut ylityökorvaukset tai niistä nipottaminen, koska vastauksen pelättiin olevan "Ai etkö ole riittävän pätevä hommaan?" Asiaa ei auttanut että firman pomot ja muu henkilökunta kirjaimellisesti eli tietokoneen ääressä. Netti oli auki 24/7 ja olit friikki jos omasit elämää muuallakin.

Nykyisin vartiointialalla teen 112h/3 viikon periodi, johon sisältyy n. 8 h TAL-vapaa. Suurinpiirtein kerran kuukaudessa teen yhden ylityövuoron josta tupsahtaa lakisääteiset lisät. Työvuoron pituus on 16h, joten vapaa-päiviä on rutosti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom