Odottelen itse ihan täpinöissäni, että sieltä Torniojokilaaksosta tulee eräs Ari Uusitalo -niminen treeni-jeesus tänne pk-seudulle tuossa joulukuun alussa. Vaikka olen luullut tietäväni paljon oman lihaksiston mekaniikasta ja lihasten aktivoimisesta, niin Ari vie sen kaiken vielä hieman pidemmälle. Eniten odotan etureisitreeniä.
Kannattaa muistaa, että vielä Mr. Olympia -tasollakin käytetään personal trainereita. Siis ihan salitreeneissä. Ben Pakulski tietää aivan siis kaiken mahdollisen treenaamisesta, anatomiasta ja mekaniikasta, mutta siellähän se Hany Rambod (ja viimeksi Chris Cormier?) on Pakulskia ollut opastamassa ihan tässä viimeisten kuukausienkin ajan.
Ei ole sellaista hevosta, jolle ei löytyisi kengittäjää. Vakoilkaa, kuunnelkaa, kysykää, testatkaa, säätäkää, epäonnistukaa, kunnes lopulta onnistutte. Jos joku lihasryhmä tahtoo olla jatkuvasti hukassa (kuten mulla oli rinta), niin voin sanoa, että sen löytäminen uudestaan on suunnilleen samanlainen tunne kuin tehokkaalla moottorikelkalla luukuttaminen järven jäällä.
Niilläkin treenaajilla, joilla kaikki menee perille, ne parhaimmat ahaa-elämykset ovat ehkä vielä odottamassa etsijäänsä ja löytäjäänsä. Älkää ikinä olko kokonaan täysin tyytyväisiä siihen, miten treeni menee perille, vaan yrittäkää tehdä se aina tehokkaammin.