Käytättekö koskaan PT:eetä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itellä olisi suunnitelmissa käydä jonkun pt/valmentajan juttusilla ja saisi katsoa miten tästä nyt pitäisi jatkaa fiksusti. En henkilökohtaisesti perusta noihin salien omiin personal trainereihin, jos jollain on kisalavat tähtäimessä tai haluaa muuten vaan kehittyä paljon niin osaava valmentaja on varmasti enemmän kuin tarpeessa.
Mutta jos salin oma pt tekee sulle ohjelman, niin on mahdollista että 60 v mummeli vääntää tismalleen samaa ohjelmaa, vaikka pitäisi olla "yksilöllinen" ohjelma.

Olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota, miten hyvin vahvassakin kunnossa olevat painnonnostajat tekevät teknisesti välillä melkoisesti metsään... ja on herännyt ajatus "ei kai oma treenini näytä tuolle?" Näittekö siis, että kuntosalinne Personal Trainer olisi tarpeeksi pätevä kelaamaan treenisi liikkeitä läpi ja antamaan palautetta, joka voisi olla rahan arvoista vai ettei heistä ole enää teille mitään apua?

Itse en taas jaksa uskoa, että kovinkaan moni pt olis tarpeeksi pätevä neuvomaan edes aloittelevaa painonnostajaa. Tämä siis siltä pohjalta, mitä itse olen nähnyt näiden pt-tyyppien neuvovan painonnostossa jotain valmennettaviaan. Vähän provosoiden voisin sanoa, että tuntuu olevan enemmän haittaa kuin hyötyä painonnostoon pt:stä. Näiden teknisesti metsään menevien kannattaisi lähteä ennemmin painonnoston alkeiskurssille tai johonkin painonnostoseuraan!

Välillä täällä pakkiksella on kyllä niin putkinäköistä porukkaa kuin olla ja saattaa...
PT:tä pitää olla hyvin monenlaisia koska ihmisiäkin on monen tyylisiä, se kehonrakentaja voi olla aika huono pt jos asiakkaalle on tavoitteena esim.marathon. Eli pt voi tehdä pääsääntöisesti esim. Juoksu valmennusta, silloin hän uskottavuuden takia ei voi olla mikään hirveen lihaksikas ihminen.

Sitten vaikka fustra pt:t, he keskittyvät lihasjumien avaamiseen ja lihasketjujen kuntoon laittamiseen, tämä on taas sille hartia jumiselle ihmisellä miljoona kertaa parempi ratkaisu kuin kehonrakentaja pt.

Onko sitten kisoissa käynyt kehonrakentaja varmasti hyvä pt? No mielestäni eräs jakso jutta ja superdiettejä todisti että ei. Kaveri vetää selkä pyöreenä mavea ja pt huuta ylös ylös!

Paras ratkaisu tietenkin olisi jos pt-koulutuksesta tehtäisiin amk tai yliopisto koulutus mutta sitä en usko tapahtuvan.

Itellä olisi suunnitelmissa käydä jonkun pt/valmentajan juttusilla ja saisi katsoa miten tästä nyt pitäisi jatkaa fiksusti. En henkilökohtaisesti perusta noihin salien omiin personal trainereihin, jos jollain on kisalavat tähtäimessä tai haluaa muuten vaan kehittyä paljon niin osaava valmentaja on varmasti enemmän kuin tarpeessa.
Mutta jos salin oma pt tekee sulle ohjelman, niin on mahdollista että 60 v mummeli vääntää tismalleen samaa ohjelmaa, vaikka pitäisi olla "yksilöllinen" ohjelma.
Itekkin täysin samaa mieltä.
Ei ne pt kurssit yms.korvaa mitenkään sellasta tietotaitoja mitä on sellaisella, joka on itse kilpaillut jne.
Jakka itellä pt/valmentajan ottaminen ajankohtainen ja mahdollinen, niin kyllä itse käännyn sellaisen puoleen jolla on henk.koht.kokrmusta kilpailemisesta ja kisadieettaamisesta. Vanhojen mummojen läskin tirisyttäminen kuitenkin aika eri asia.

Sitten vaikka fustra pt:t, he keskittyvät lihasjumien avaamiseen ja lihasketjujen kuntoon laittamiseen, tämä on taas sille hartia jumiselle ihmisellä miljoona kertaa parempi ratkaisu kuin kehonrakentaja pt.

Noi on kyllä aika huvittavia rahastavat tonnitolkulla ohjauksesta joka pitaisi kuulua jokaisen PT:n osaamisalueisiin ja osana muuta harjoittelua.
Koko buumin ruotsista kotoisin olevan rahastajan videoita katsellessa ihmettelee, miten heikko voi olla PT:n tietämys eri liikkeiden vaikutuksista.
Mm. tavallisen sivuviparin kertoo videolla olevan takaolkapääliike ja kun se vielä tehdään videolla tekniikalla jossa vaikutus tuntuu pelkästään etuolkapäässä, ei voi kuin päätä pudistella miten helpolla ihmisiä kusetetaan.

Niinpä niin... Varmaankin pätevästä personal trainerista voisi olla apua monessakin asiassa, mutta kuten mainittua tuntuu useat olevan aika pätemättömiä... Kyse (kai?) siitä, että Suomesta löytyy paljon liikunta-aloja, joissa ikäänkuin saa sivussa tuon personal trainer pätevyyden, vaikka hommasta ei juuri mitään tietäisi... Esimerkkinä 4kk:n urheiluopistot joihin osa jengistä menee jo peruskoulun jälkeen hakemaan parempia elämäntapoja ja yhtäkkiä ovatkin sitten "ammattilaisia", kun saavat tuon pt pätevyyden
... Itse ajattelin, että tarkkailen oman salini trainereita entistä tarkemmin ja pohdin sitten tilannetta uudelleen...

Oman salin PT teki kaverille ohjelman ja kävi muutaman treenin opastamassa. Ei tietoakaan perusliikkeistä, vaan joku rintatreeni kuitattiin sellaisella painopakka peckdeckillä. Joo ehkä jotain 70-vuotiasta mummoa kannatakkaan laittaa mavea tekemään, mutta perus punttailun aloittavan nuori mies hyötyisi varmasti paljon enemmän siitä, että katsottaisiiin juuri näiden perusliikkeiden tekniikat kuntoon. Osaava pitkän salitaustan omaava PT varmasti hyödyksi kenelle tahansa, mutta noista "kirjekurssilaisista" kannaattaa pysyä kaukana. Itse maksaisin sata kertaa mieluummin oikeudesta lukea pakkotoiston aloittelijoiden osiota kun parista treenistä salimme PT:n kanssa.

Mä oon aina reenannu saleilla jossa tullaan sanomaan jos teet päin helvettiä. Esimerkkinä vejät pyöreellä selällä->joku vanha voimailuguru tulee sanomaan suoraan että "poika lopeta nyt saatana tuo rempominen". Huomattavasti tehokkaampaa kun 50E/kerta personal rainerit.......

Oma lähtö näihin touhuihin lähti juuri tuollaisesta reteästä ja auttavaisesta ympäristöstä. On se ihan erilaista kehittyä tuollaisessa ympäristössä, kuin jossain läpikaupallisella salilla, jossa joku väijyy lähinnä sun lompakon sisällön perään. Silti olisi mielenkiintoista kokeilla jonkun asialleen vihkiytyneen valmentajan palveluja. Tosin tällaiset käyttävät aikansa tod.näk. kisaaja-tason porukan virittelyyn. Kirjekurssi-PT:lle ei ole hirveästi käyttöä. Tekniset kikat ja neuvot on lopulta vähemmän tärkeitä ja enemmän kiinnostaa ammattilaiset, jotka osaavat jalostaa asiakkaansa asennetta ja henkeä sekä ovat ihan oikeasti kiinnostuneita roolistaan.

Joo, sen verran on itelläkin reenitietoa kertynyt, että olen äärimmäisen kriittinen, keneltä ostaisin edes reeniohjelmaa, saati sitten muuta ohjausta. Yhden ainoan 4kk reeniohjelman ja hieman sähköpostineuvoja ostin edullisesti aikanaan sensei jto:lta ja siitäkin kyllä opin aika paljon, oli hyvä ostos kokonaisuutena. Että sinänsä en ole pt:n käyttämistä vastaan, mutta omalla kohdallani olen asian suhteen ihan älyttömän nirso. Lisäksi tällä hetkellä kiinnostaisi saada opetusta painonnostosta tai voimistelujutuista, eli niiden joku oikea osaaja voisi tulla kyseeseen. Eiköhän se järjestykin, kun 2015 alusta tulen olemaan turkulaisen painonnostoseuran jäsenenä, niin luulisi Alfalla ko seuran vuoroilla saavan opastusta. :)

Mitä syömisiin tulee, niin osaisin säätää ne itse vaikka laskimen, kynän ja vihkon avulla, mutta jos joskus ns. dieettaan, niin otan kalorilasku.fi avuksi, koska siinä on hinta/laatusuhde palvelussa aika hyvällä tolalla mielestäni. Lisäksi lisään aerooppisen määrää, mikä ei sekään mulle ole mikään kirosana, on tullut niin tehtyä ennenkin ja hups vaan pois lähti joku 6-7kg, vaikka ei edes ollut tarkoitus. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla on ollu PT nyt 9 viikkoa ja oon ollu tosi tyytyväinen, ja on tosiaan kaikkea muuta kuin rahan hukkaan heittämistä.

Oon itekseni puuhastellu salilla viitisen vuotta joista 2-3 vuotta enemmän tavoitteellisesti. Silti oon jotenki onnistunu saamaan ajatukset täysin solmuun syömisten ja treenien kanssa että mitä pitäis tehä ja miten :D

Nyt meillä on 2 krt kuukaudessa treenit ja jo tässäkin ajassa on fyysistä muutosta havaittavissa. Ihan ekojen olkapäätreenien jälkeen tajusin että oon sen viitisen vuotta nysvänny olkapäitä ihan päin helvettiä ja oikeastaan kaikkien muittenkin treenien jälkeen on ollu ku ois jonkun valaistuksen saanu :D Eli tekniikan hiomisessa PT:stä on ollu mulle paljon hyötyä, mutta suurin hyöty on kuitenki tullu ehkä tonne henkiselle puolelle. Mulla ei oo oikeestaan koskaan ollu kaveria kenen kanssa ois voinu treenata, niin palaute omasta tekemisestä on ollu kyllä kullan arvoista. Sitten kun sitä positiivista palautetta saa sen treenin jälkeen ja kun PT, tutut ja peili sanoo että ei oo menny treeni hukkaan niin siitä saa aivan älyttömän boostin jatkaa vaan. Plus että sitä rahaa ei tosiaan viitti hukkaan heittää, kun siitä maksaa niin ei kehtaa kyllä olla tekemättäkään :D

Saa nyt nähdä kauan tätä jatkan, pieni salainen kisahaave mulla on, mutta se on vielä salaisuus :D Enkä nyt ihan heti aio sen eteen mitään muuta tehdäkään kuin haaveilla :D Ja ollaan nyt joka tapauksessa vaihtamassa kaupunkia niin pitää katsoa jos saataisiin joku kerta kuussa tai puolessatoista yhteistreeneillä tää homma toimimaan. En haluais vaihtaa hyvää poiskaan :)

Onkohan jollakin PT-suosituksia Turusta? Käyn itse 82:lla ja sieltäkin vissiin saisi sellaisia palveluja, mutta en ole kysynyt sieltä sen enempää. Kolmisen vuotta on mennyt itseopiskelun voimalla, mutta nyt kiinnostaisi saada uusi vaihde silmään ja kunnon kehitystä touhuun.

Onkohan jollakin PT-suosituksia Turusta? Käyn itse 82:lla ja sieltäkin vissiin saisi sellaisia palveluja, mutta en ole kysynyt sieltä sen enempää. Kolmisen vuotta on mennyt itseopiskelun voimalla, mutta nyt kiinnostaisi saada uusi vaihde silmään ja kunnon kehitystä touhuun.

Markku Tikka.

En ole ostanut, mutta en ehkä noita salin palveluja suosittelisi. En etenkään, jos tarkoituksena on kunnon kehitys voimailuun. Itsekin olen aikoinani pyytänyt salin henkilökuntaa katsomaan kyykky- ja mavetekniikoitani vähän. Kyykyssä sain vaan klassisen "polvet ei saa mennä varpaiden yli" -neuvon ja maveen sain kommentin "hyvä", vaikka väittäisin, että tekniikkani ei silloin ollut täydellinen. Salin henkilökunta on hyvää porukkaa kyllä, mutta tuollaisia kokemuksia minulla vaan on.

Markku Tikkaa voisin minäkin suositella, jos haluat treenejä ihan kasvokkain. Häntä on paljon kehuttu, ja hän treenailee itsekin kasikakkosella aika usein.

Itse myös reilut kolme vuotta voimailleena päätin ottaa valmentajan ensimmäistä kertaa käyttöön, koska halusin juurikin uutta vaihdetta hommiin. Muutenkin tekee hyvää, kun antaa ohjat jollekin toiselle, niin siinä voi myös huomata jotain omia virheitään, joita itse ei huomaisi. Minä otin yhteyttä Jto:hon. Häntä en tosin tapaa koskaan, vaan valmennus hoituu sähköpostitse.

Vaimon kaveri on tämmönen nyky-pt eli käydään täältä maalta parin-kolmen päivän reissu isoolla kirkolla ja sitten ollaan valmiita ja kaikentietäviä. Muutaman kerran varovasti asioista juteltuani olen luojalle kiitollinen etten ole tämmösten opeissa painoja nostellut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom