Käytättekö koskaan PT:eetä?

Omia virheitäänhän saattaa olla todella vaikea huomata, vaikka olisi pitkääkin salitaustaa. Personal trainerille tuskin on kuitenkaan tarvetta, jos löytyy pätevä kaveri antamaan palautetta. Olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota, miten hyvin vahvassakin kunnossa olevat painnonnostajat tekevät teknisesti välillä melkoisesti metsään... ja on herännyt ajatus "ei kai oma treenini näytä tuolle?" Näittekö siis, että kuntosalinne Personal Trainer olisi tarpeeksi pätevä kelaamaan treenisi liikkeitä läpi ja antamaan palautetta, joka voisi olla rahan arvoista vai ettei heistä ole enää teille mitään apua?

Jaa-a. Eihän siitä varmastikaan haittaa olisi, mutta... Luulen kuitenkin osaavani tekniikat kohtuu hyvin, ja kavereilta voi tarvittaessa kysellä. :) on joskus kyllä käynyt mielessä, josko pt.stä olisi hyötyä, mutta raha (tai sen puute) ja laiskuus ovat vieneet voiton.

Odottelen itse ihan täpinöissäni, että sieltä Torniojokilaaksosta tulee eräs Ari Uusitalo -niminen treeni-jeesus tänne pk-seudulle tuossa joulukuun alussa. Vaikka olen luullut tietäväni paljon oman lihaksiston mekaniikasta ja lihasten aktivoimisesta, niin Ari vie sen kaiken vielä hieman pidemmälle. Eniten odotan etureisitreeniä. :hyper:

Kannattaa muistaa, että vielä Mr. Olympia -tasollakin käytetään personal trainereita. Siis ihan salitreeneissä. Ben Pakulski tietää aivan siis kaiken mahdollisen treenaamisesta, anatomiasta ja mekaniikasta, mutta siellähän se Hany Rambod (ja viimeksi Chris Cormier?) on Pakulskia ollut opastamassa ihan tässä viimeisten kuukausienkin ajan.

Ei ole sellaista hevosta, jolle ei löytyisi kengittäjää. Vakoilkaa, kuunnelkaa, kysykää, testatkaa, säätäkää, epäonnistukaa, kunnes lopulta onnistutte. Jos joku lihasryhmä tahtoo olla jatkuvasti hukassa (kuten mulla oli rinta), niin voin sanoa, että sen löytäminen uudestaan on suunnilleen samanlainen tunne kuin tehokkaalla moottorikelkalla luukuttaminen järven jäällä.

Niilläkin treenaajilla, joilla kaikki menee perille, ne parhaimmat ahaa-elämykset ovat ehkä vielä odottamassa etsijäänsä ja löytäjäänsä. Älkää ikinä olko kokonaan täysin tyytyväisiä siihen, miten treeni menee perille, vaan yrittäkää tehdä se aina tehokkaammin. :puntti:

No varmaan melkein itse kullakin sali touhuja aloittaessa vois olla apua, ku olisi joku asiantunteva siinä auttamas, mutta itsellä ei ollut ikinä ketään neuvomassa, vaan olen oppinut tehdessä pikkuhiljaa.
Nykyään on kyllä niin helppoa kun tekniikka vinkkejä on video muodossakin netti pullollaan, ei tarvitse kuin apinoida mahdollisimman tarkkaan vaikka niistä.

Vaikka mulla onkin vain vähän salitaustaa, niin en koe enää, että olisi yhtään mitään hyödyttävää personal trainerista. Olen saanut vielä sellaise kuvan, että suurin osa ei tajua salista normi salijamppaa enempää, päinvastoinkin oikeastaan, ois varmaan helmeä olla eri mieltä asioista jonkun PT-koulutuksen käyneen kanssa... :D

Sen sijaan jotain fysioterapeutin/lääkärin ohjeita voisin kaivata, ainakin näitten polvi/jalkavaivojen kanssa, kun en itse mistään virhe-asennoista, lihasjumeista ja vastaavista tiedä kuin pintaraapaisun verran.

En näe tarvetta laittaa rahaa hukkaan. Osaan pitää itsekin itseni kunnossa.
Jos löydät oikeasti asiansa osaavan valmentajan, se on kaikkea muuta kuin rahan hukkaan laittamista.

Veikkaisin, että IFBB Pro Ben Pakulski osaa "itsekin pitää itsensä kunnossa", mutta silti hän hakee koko ajan uusia ideoita ja lähestymistapoja treeneihinsä. Tässä Beniä treenauttaa Hany Rambod, joka on valmentanut mm. Phil Heathin ja Jay Cutlerin (joku ehkä kuullut näistä jannuista?) useisiin Mr. Olympia -voittoihin.

[video=youtube_share;nHqGdMP23C8]http://youtu.be/nHqGdMP23C8[/video]

Charles Glass on ohjannut ainakin kahtakymmentä Mr. Olympia -kisaajaa, vaikkakin luku voi olla jopa lähempänä viittäkymmentä, kuka tietää... Tässä videolla hän ohjaa IFBB Pro Shawn Rhodenia.

En usko, että tässä koko maassa on yhtään niin itseriittoista kisaajaa, että hän kieltäytyisi esim. Rambodin ja Glassin ohjauksesta, jos sellainen järjestettäisiin. :lol2:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Odottelen itse ihan täpinöissäni, että sieltä Torniojokilaaksosta tulee eräs Ari Uusitalo -niminen treeni-jeesus tänne pk-seudulle tuossa joulukuun alussa. Vaikka olen luullut tietäväni paljon oman lihaksiston mekaniikasta ja lihasten aktivoimisesta, niin Ari vie sen kaiken vielä hieman pidemmälle. Eniten odotan etureisitreeniä. :hyper:

Kannattaa muistaa, että vielä Mr. Olympia -tasollakin käytetään personal trainereita. Siis ihan salitreeneissä. Ben Pakulski tietää aivan siis kaiken mahdollisen treenaamisesta, anatomiasta ja mekaniikasta, mutta siellähän se Hany Rambod (ja viimeksi Chris Cormier?) on Pakulskia ollut opastamassa ihan tässä viimeisten kuukausienkin ajan.

Ei ole sellaista hevosta, jolle ei löytyisi kengittäjää. Vakoilkaa, kuunnelkaa, kysykää, testatkaa, säätäkää, epäonnistukaa, kunnes lopulta onnistutte. Jos joku lihasryhmä tahtoo olla jatkuvasti hukassa (kuten mulla oli rinta), niin voin sanoa, että sen löytäminen uudestaan on suunnilleen samanlainen tunne kuin tehokkaalla moottorikelkalla luukuttaminen järven jäällä.

Niilläkin treenaajilla, joilla kaikki menee perille, ne parhaimmat ahaa-elämykset ovat ehkä vielä odottamassa etsijäänsä ja löytäjäänsä. Älkää ikinä olko kokonaan täysin tyytyväisiä siihen, miten treeni menee perille, vaan yrittäkää tehdä se aina tehokkaammin. :puntti:

Laskisin Rambodin, Glassin, Meadowsin jne. enemmänkin valmentajaksi/treeniguruksi kuin PT:ksi. Personal trainerista tulee mieleen jokin kirjekurssin käynyt ketjusalin heinäseiväs, joka ei ole pätevä antamaan vinkkejä kenellekään. Olet täysin oikeassa tiedonnälän suhteen. Tavoitteellisen treenaajan tulisi olla kuin pesusieni, joka imee tietoa kaikista lähteistä.

En usko, että tässä koko maassa on yhtään niin itseriittoista kisaajaa, että hän kieltäytyisi esim. Rambodin ja Glassin ohjauksesta, jos sellainen järjestettäisiin. :lol2:
Itse ottaisin mielummin jonkun nätin tytön hiplailee mun lihaksia samalla kun pumppailen, mutta makukysymyksiä. ;) Tosin en ole mikään kisaaja, se myönnettäköön :D

E. nii no joku coachi vois olla kyllä hyvä safka puolella auttamas, ei niinkään neuvomassa mitä syödä, vaan niinku motivoimas/psyykkaamas, silleen "syö syö! nosta sitä haarukkaa! vielä jaksaa! vielä 5 sarjaa riisiä, pakko jaksaa! eihän sun maha oo ees vielä pumpissa, yritä nyt edes!"

Jos löydät oikeasti asiansa osaavan valmentajan, se on kaikkea muuta kuin rahan hukkaan laittamista.

Veikkaisin, että IFBB Pro Ben Pakulski osaa "itsekin pitää itsensä kunnossa", mutta silti hän hakee koko ajan uusia ideoita ja lähestymistapoja treeneihinsä.

Mun tavoitteet ei ehkä ole ihan samanlaiset kuin Pakulskilla. Mulle riittää ihan tää kuntoilu. Perus PT:lla ei oo kyllä mulle paljoa annettavaa. Joten en näe järkeä laittaa rahaa siihen, kun hyöty on olematon.

Ite oon mietiskellyt jotain oikeesti omakohtaisella kokemulsella omaavaa pt:ksi tulevaisuudessa. Asettanut oman kilpailutavoitteen n.kuuden vuoden päähän ja kyllä varmaan viimeisiksi kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi pt olisi hyvä.

Olishan sellainen kunnon pt kiva. Itsellä sivusilmän kokemusta lähinnä vain noista satsin pt:stä ja ei oikein vakuuta.

Mun tavoitteet ei ehkä ole ihan samanlaiset kuin Pakulskilla. Mulle riittää ihan tää kuntoilu. Perus PT:lla ei oo kyllä mulle paljoa annettavaa. Joten en näe järkeä laittaa rahaa siihen, kun hyöty on olematon.

En mä sitä tarkoittanutkaan. Se oli ainoastaan esimerkki siitä, että jos tuon tason kisaaja löytää itselleen valmentajan, jolla on hänelle annettavaa, niin varmasti sinäkin löytäisit, jos tarvetta ilmenisi.

Helposti sitä myös jämähtää omassa itseriittoisuudessaan vanhoihin kaavoihinsa, eikä välttämättä itse edes huomaa omia suoritusvirheitään, jotka osaava silmä objektiivisena huomaa ja myös osaa korjata. Se että onko noilla kirjekurssitrainereilla sitten riitäviä valmiuksia puuttua noihin virheisiin, varsinkin edistyneempien treenajien osalta onkin ihan toinen juttu?

Helposti sitä myös jämähtää omassa itseriittoisuudessaan vanhoihin kaavoihinsa, eikä välttämättä itse edes huomaa omia suoritusvirheitään, jotka osaava silmä objektiivisena huomaa ja myös osaa korjata. Se että onko noilla kirjekurssitrainereilla sitten riitäviä valmiuksia puuttua noihin virheisiin, varsinkin edistyneempien treenajien osalta onkin ihan toinen juttu?
Ei ole. Niillä puoli vuotta treenanneilla carpe diem -tytöillä ja -pojilla ei ole kauheasti edellytyksiä opastaa pitkään treenanneita, koska eivät voi mitenkään osata vielä itsekään treenata. Ketjusaleilla tuollaiset treenaajat pärjäävät yleensä, koska asiakkaina on vasta-alkajia. Kirjekurssivalmentaja saattaa pitää virheenä esim. sitä, että pystypunnerruksessa ei kolauteta painoja pään yläpuolella yhteen tai smith-versiossa ei työnnetä käsiä lukkosuoriksi/lasketa tankoa rinnalle asti.

Mikä on Tomin näkemys siitä, milloin henkilö voi sanoa olevansa pätevä neuvomaan muita maksua vastaan?
Ensin pitää hallita aika hyvin se asia, jota neuvoo. On äärimmäisen hankala keksiä ratkaisua, jos asiakas sanoo, että "tää ei tunnu selässä/takaolkapäissä/takareisissä", jos ei itsekään kunnolla tiedä, miltä sen pitäisi oikeasti tuntua. Osaaminen vaatii tuhansia toistoja, ja ne tuhannet oikein tehdyt toistot yleensä myös näkyy jossakin. Missään nimessä PT:n ei pidä näyttää kehonrakentajalta/fitness-kisaajalta, mutta on aika nurinkurista, jos ensimmäinen ajatus trainerista on "käyköhän tuo itse salilla?"

Mutta jos mietitään sitä, mitä Personal trainer -käsite tarkoitti joskus vuosituhannen alussa, kun FAF dominoi pelikenttää, niin sehän oli ns. moniosaaja, jonka tietotaito riitti valmentamaan asiakkaan tarvittaessa vaikka maratonille. Niistä ajoista ollaan tultu ryminällä alas.

Mä olen nähnyt n.10vuotta sitten omin simmuin tapauksen, jossa salin henkilökuntaan kuuluva henkilö tuli hädissään kyselemään treenaavalta kaverilta, esiintyisikö se trainerina salille hetkisen kuluttua tulevalle keski-ikäiselle rouvalle, kun traineri oli juuri soittanut respaan ja ilmoittanut, ettei pääse pelipaikoille sovittuun aikaan. Kaverin piti vain esitellä rouvalle muutama laite ja antaa räpylään copypastettu A4. Oli kuulema "yksilöllinen treeniohjelma". Tuskin täti tietää vielä tänäpäivänäkään, että tuli kusetetuksi. Ja kaveri siis suostui respalikan pyyntöön toimia trainerina;)

Mä oon aina reenannu saleilla jossa tullaan sanomaan jos teet päin helvettiä. Esimerkkinä vejät pyöreellä selällä->joku vanha voimailuguru tulee sanomaan suoraan että "poika lopeta nyt saatana tuo rempominen". Huomattavasti tehokkaampaa kun 50E/kerta personal rainerit.......

Kirjekurssi personal trainereiden vastapainoksi kaikki bodausmatsku(esim. videot) pitäisi saada maksulliseksi tyyliin 30€/tunti. Lisäksi kaikkien pätevien salikurkojen pitäisi perustaa toiminimi ja kantaa maksupäätettä treenikassissa.

Uskon, että kokeneet kurkot ja treenivideot (yleensä) tarjoavat aika päteviä vinkkejä edistyneemmälle treenaajalle vs. kirjekurssi-pt.

Ensin pitää hallita aika hyvin se asia, jota neuvoo. On äärimmäisen hankala keksiä ratkaisua, jos asiakas sanoo, että "tää ei tunnu selässä/takaolkapäissä/takareisissä", jos ei itsekään kunnolla tiedä, miltä sen pitäisi oikeasti tuntua. Osaaminen vaatii tuhansia toistoja, ja ne tuhannet oikein tehdyt toistot yleensä myös näkyy jossakin. Missään nimessä PT:n ei pidä näyttää kehonrakentajalta/fitness-kisaajalta, mutta on aika nurinkurista, jos ensimmäinen ajatus trainerista on "käyköhän tuo itse salilla?"

Mutta jos mietitään sitä, mitä Personal trainer -käsite tarkoitti joskus vuosituhannen alussa, kun FAF dominoi pelikenttää, niin sehän oli ns. moniosaaja, jonka tietotaito riitti valmentamaan asiakkaan tarvittaessa vaikka maratonille. Niistä ajoista ollaan tultu ryminällä alas.

Tähän erittäin samaa.
PT-maailma on räjähtänyt käsiin.

Vahvat argumentit ko. videoltakin, samoin teemoin.

Parhaat hetket puheen ollen siitä, kuinka tärkeää on samastua treenaajaan ja ylipäänsä tärkeä teema: kyse on toisesta välittämisestä, auttamisesta ja "hoitamisesta". Kaikki lähtee motivoinnista, epävarmuuden kitkemisestä ja ylipäänsä empaattisesta suhtautumisesta. Ei yksinomaan laskemisesta ja huutamisesta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom