Käytännön apua, Tku?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MissMau
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikäs, olen 30v 163cm ja n 80kg nainen. Muistona on ajat jolloin olin solakampi ja kaikin puolin timmimpi. Viimeiset vuodet olen antanut tekosyille vallan ja nyt olen tilanteessa johon en todellakaan aio jäädä.
Ruokavalio alkaa olla hanskassa, luulisin. Vielä jää vähän vajaalle (n 1400kcal) mutta p42 hh 29 r28 näyttäisi keskiarvosti tuo sisällöltään. Lenkillä (kävellen tai pyörällä, leikattu jalka ei tykkää juomisemisesta) käyn 2-4krt/vko.

Ongelma: haluaisin käydä salilla. Polttaa sen läskin ja saada lisää lihaksia. Mutta.. Mä en "uskalla". Ei ole nuo vehkeet tuttuja, en oikein tiedä mitä, miten ja kuinka paljon. Haluaisin oppia tekniikat oikein heti. Salikokemus kun on Lumo (Turussa) ja sielläkin sit lähinnä jumppatunnit ja sellaset "tyttöjen jutut". Miten pääsen alkuun? Oikeasti työstämään itseäni?
Salin olen valmis laittamaan vaihtoon, kunhan sinne pääsisi myöhään/avainkortilla, ei olis kovin kallis ja easy access -sijainti (Varissuolta julkisilla kuljettaessa) olis aika oleellinen.
Personal Trainer olisi varmaan fiksuinta, se vaan vaatisi multa tällä hetkellä useamman kuukauden säästämisen (elän aika kädestä suuhun) ja mä haluaisin päästä toimimaan niinkuin heti...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Saattaa kuulostaa hieman tyhmältä, mutta mä voisin tarjoutua auttamaan. Tyhmältä ehkä siks, että mulla ei oikeen ole mitään virallista koulutusta alalta eikä ikääkään löydy seitsemäätoista enempää. Jostain kaikkien on kuitenki alotettava. Fiksulta taas siksi, että teoriatietoa mulla on aika paljon ja oon useampiakin kavereita opastanu alkuun näissä hommissa. Perusjuttujen opastaminen onnistuu varmasti pientä (huomattavasti ammattilaista pienempää) korvausta vastaan. Ite käyn myös salilla, jonka vierestä kulkee tietääkseni Varissuon bussit (32, 42?), mut toki opastaminen onnistuis muuallakin.

Kuulostaa oikeasti tosi hyvälle. Saattaa olla kyseessä jopa sali, jolle siirtymistä olen semisti vakavissani tässä harkinnut koska kaveri suosittelee :)
Otan tosiaan kaiken avun kiitollisena ja nöyränä vastaan, kun nimenomaan haluan oppia tekemään alusta asti oikein, ettei sitten vuoden päästä tule eteen se, että on koko kroppa rikki kun painot kasvaa ja perustekniikat on päin v**tua...
Laitatko mulle vaikka sähköpostia: shalianar (a) yahoo . com

Saattaa kuulostaa hieman tyhmältä, mutta mä voisin tarjoutua auttamaan. Tyhmältä ehkä siks, että mulla ei oikeen ole mitään virallista koulutusta alalta eikä ikääkään löydy seitsemäätoista enempää. Jostain kaikkien on kuitenki alotettava. Fiksulta taas siksi, että teoriatietoa mulla on aika paljon ja oon useampiakin kavereita opastanu alkuun näissä hommissa. Perusjuttujen opastaminen onnistuu varmasti pientä (huomattavasti ammattilaista pienempää) korvausta vastaan. Ite käyn myös salilla, jonka vierestä kulkee tietääkseni Varissuon bussit (32, 42?), mut toki opastaminen onnistuis muuallakin.

Mitä helvettiä? Tää nyt menee taas täysin yleiseks voivotteluks, mutta miten helvetissä ihmiset kehtaa pyytää (edes pientä) korvausta tällasesta?? Vituttaa tää nykyajan yhteiskunta, kukaan saatana tee yhtään mitään ellei siitä jotain hyötyä itse saa. Jos Joppa itse käy joka tapauksessa salilla ja toinen alkais käymään samoihin aikoihin kuin Joppa, eli ei tarvi Jopan tehdä mitään ylimääräistä paitsi näyttää liike pari aina välillä, niin miten siitä pystyy velottaan toiselta? Perkele.

Sori nyt avautuminen, mutta jos joku alkaa ilmestyyn salille aina samaan aikaan kun mä ja alkais kysyä neuvoa ja opastusta, niin kyllä mä ilomielin auttaisin ihan ilmaiseksi. Myös sillon, vaikka sovittais asia etukäteen, kuten tässä tapauksessa. Itse käyn pääosin yksin salilla, joten seura tekisi itsellekin vain hyvää.

Ei mitään henkilökohtaista Joppa, mutta haista paska. Näen vaan punaista, kun menit itse heti kättelyssä pyytään rahaa sun teoriatietämyksestäs. Puhumattakaan, että sulla ei ole mitään koulutusta asiasta. Mites sitten, maksatko veros tästä yritystoiminnasta? Korvaako sun vakuutukses, jos MissMaulle käy jotain sun (mahdollisesti väärän) opastuksen takia? En tykkää jaotella ihmisiä minkään mukaan, mutta oot kuitenkin Joppa aika nuori, ja tällä viittaan siihen, ettei sulla voi olla montaa vuotta treenikokemusta itselläsikään. Haen tällä sitä, että opastaa saa, kunhan opastettava ymmärtää, että tekee kaiken omalla vastuullaan. Minun mielestäni vastuu siirtyy Joppa sulle, jos pyydät rahaa neuvoistasi.

MissMau, salillasi käy varmasti ns. vakionaamoja, jotka itsekin tunnistat kasvoista ja varmasti sinutkin tunnistavat "Aijoo, toi käy täällä aina joskus". Mene rohkeasti juttelemaan ja esitä asiasi. Varmasti yli 80% ihmisistä auttaa sua mielellään oman treeninsä ohella. Älä ala maksamaan muille, kuin ihan virallisille PT:lle, vaikka se säästämistä vaatisikin. Lisäksi selaa tuntikausia tätä foorumia, täältä löytyy ihan hirveesti linkkejä eri liikkeiden suoritusvideoihin ja muutenkin neuvoja. Vaatii vaan vähän oma-aloittellisuutta sulta. Tsemppiä treeniin!

Edit. En siis Joppa tarkoita, ettäkö olisit epäpätevä, taikka et treenaamisesta mitään tietäisi. Silti väitän sua enemmän tai vähemmän kokemattomaksi. Itse treenannut monta vuotta päin persettä, ja varmasti treenaan vieläkin. Tämä ei silti tarkoita, että sinä treenaisit päin persettä. Onhan sulla jo pitkälle toista tuhatta postia tänne, eli kyllä täältä on varmasti matkan varrelta tietoakin tarttunut. Onkin eriasia soveltaa tietoja omaan treenaamiseen, kuin täysin erilaisen fysiikan ja treenitaustan omaavaan henkilöön.

^-

No siihen ei mitään viikonloppukurssin käynyttä 100e/h laskuttavaa salin peeteetä tartte ostaa, jos haluaa vaan jonkun kattomaan tekniikka ja vähän neuvomaan.

- - - Updated - - -

Ja sillai lähtökohtaisesti se on cash or ass, harva ventovieras suakaan tulis salille hyvää hyvyyttään opettamaan

Jos Joppa itse käy joka tapauksessa salilla ja toinen alkais käymään samoihin aikoihin kuin Joppa, eli ei tarvi Jopan tehdä mitään ylimääräistä paitsi näyttää liike pari aina välillä
Nono, ei se ihan noin mene. Aloittelijan opastus vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, eikä siinä pysty samalla tekemään kunnolla omia treenejä. Kuulemani mukaan ne "viralliset PT:t" eivät aina ole kovin ammattitaitoisia, joten ei siihenkään nyt liikaa kannata luottaa. Täysvaltainen opetus on sen verran työlästä, etten minäkään sitä ilmaiseksi tekisi ventovieraalle edes omien treenieni ohessa, ellen sitten halua juuri sellaista kokemusta itselleni (täytyyhän opettamistakin opetella, jos haluaa olla hyvä siinä). Tietysti jonkun yksittäisen liikkeen tekniikkaa neuvon ja voin antaa yleisiä vinkkejä, jos joku tulee hihasta nykäsemään, mutta se on vielä aika pientä.
Sitä en lähde arvioimaan, minkä arvoista tällainen opastus on rahassa, tai onko minkään arvoista. Varmasti kuitenkin parempi kuin se, että aloittelija marssii salille ilman hajuakaan siitä mitä siellä pitää tehdä.

Aikalailla sellanen vastaanotto ku odotinkin... Eikä toi raha nyt todellakaan ollu viestini pääasia. Kyllähän mäkin mielelläni ihan ilmaseks jonkun neuvon voin ohimennen antaa, mutta tietty se on eri asia tulla erikseen salille neuvomaan koko treenit läpi (omat treenit samaan aikaan ei onnistu järkevästi), tehä ohjelma ja neuvoa kenties muissa asioissa. Enkä mä yritä tällä miljonääriks tulla, kunhan jotain muodollista vaan. Sitä paitsi on mulla kolmatta sataa euroa mennyt tähän opiskeluun.
E: Enkä tiedä tai edes väitä tietäväni todellakaan kaikkea, mutta kuten elu tossa jo sano, on huomattavasti parempi mennä salille jonkun hiukan fiksumman kanssa ku mitään mistään tietämättä.

Laitan sähköpostia illalla (tai huomenna) paremmalla ajalla!

Ja sillai lähtökohtaisesti se on cash or ass, harva ventovieras suakaan tulis salille hyvää hyvyyttään opettamaan

Ei helvetti :D:D
Jos ventovieras mies menee pyytämättä ohimennen salilla naista neuvomaan, siinä taitaa aina olla jostain syvältä sisimmästä kumpuava "or ass"-ajatus taustalla...

Eri asia tietenkin jos asiakseen ja pyydettäessä, tuskin siinä silloin mitään taka-ajatuksia on.

Ei helvetti :D:D
Jos ventovieras mies menee pyytämättä ohimennen salilla naista neuvomaan, siinä taitaa aina olla jostain syvältä sisimmästä kumpuava "or ass"-ajatus taustalla...

Eri asia tietenkin jos asiakseen ja pyydettäessä, tuskin siinä silloin mitään taka-ajatuksia on.

Taka-ajatuksia, reps :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
blind-leading-the-blind1.jpg

Anteeksi avautumiseni, mutta kuka IDIOOTTI sellaisen ajatusmallin on keksinyt, että aloittelijan opastaminen olisi HELPOMPAA kuin edistyneemmän treenaajan?!?!?!? Kyllä asia on minun kokemukseni mukaan täsmälleen päinvastoin.

Tume Kurosesta CBB suomenmestarin valmentaa vaikka apina, mutta siinä kohtaa, kun umpitumpelolle, joka ei erota oikeaa jalkaa vasemmasta, pitäisi alkaa kyykkytekniikkaa opettamaan, niin silloin se PT:n / valmentajan ammattitaito vasta punnitaan!!

blind-leading-the-blind1.jpg

Anteeksi avautumiseni, mutta kuka IDIOOTTI sellaisen ajatusmallin on keksinyt, että aloittelijan opastaminen olisi HELPOMPAA kuin edistyneemmän treenaajan?!?!?!? Kyllä asia on minun kokemukseni mukaan täsmälleen päinvastoin.

Tume Kurosesta CBB suomenmestarin valmentaa vaikka apina, mutta siinä kohtaa, kun umpitumpelolle, joka ei erota oikeaa jalkaa vasemmasta, pitäisi alkaa kyykkytekniikkaa opettamaan, niin silloin se PT:n / valmentajan ammattitaito vasta punnitaan!!

Niin totta. Itsekin huomannut kun yrittää opettaa ja oma tekniikka on vähän sinne päin niin eihän siitä mitään tule. Ei tiedä mitkä on ne olennaiset tekniikkapointit niin ei niitä myöskään muille osaa kertoa/näyttää.

Menee hieman OT:ksi, mutta jos täällä on ihan virallisia personal trainer -ammattia harjoittavia tai muita, jotka osaisi vastata niin haluaisin kuulla seuraavasta: eli miten se tapaturmavakuutus menee, jos ihan virallinen PT opastaa päin persettä vaikka mavea, ja asiakas täten loukkaa selkänsä. Kuuluuko PT-toimintaan aina jonkinlainen tapaturmavakuutus, joka korvaa asiakkaalle tapahtuneet vahingot? Vai onko kovaa peliä Bostonissa, eli asiakas jää ihan omilleen hoitojen rahoittamisen osalta..?

Tässähän tietty on sitten aina sana sanaa vastaan, en ainakaan itse luottaisi siihen että täysi aloittelija osaisi vaikka sitä mavea tehdä täydellisesti joka kerta, jos sen on sille kerran näyttänyt oikeaoppisesti. Mahtaisikohan tällaisesta olla peräti ennakkotapausta oikeuslaitoksen puolesta...?

Mitäköhän oma vakuutusyhtiö tuumaisi, jos menisi typeränä sanomaan korvaushakemuksessa, että "tein PT:n väärien/huonojen ohjeiden mukaisesti". Varmaan jäisi korvaukset saamatta omalta vakuutusyhtiöltä :D

Niin ja siihen raha-asiaan vielä. Vaikket Joppa miljonääriksi ajatellutkaan tulla, niin mielestäni on silti röyhkeää ehdottaa rahallista korvausta heti ensimmäiseksi. Avautumiseksi menee, mutta itseä vituttaa suunnattomasti se perusideologia, että ilmaseksihan ei mitään anneta. Oikeassa väki silti on, kyllähän tuossa työsarkaa riittää jos ihan kunnolla alkaa neuvomaan/opastamaan useana päivänä. Mutta silti näen asian niin, että rahalliset korvaukset sovitaan myöhemmin.

Perus narkki-idealla "first one is always free", eli olisitte käynyt vaikka kerran kokeilemassa MissMaun kanssa ja sopineet rahallisesta jatkosta sen jälkeen. Tietäisi MissMaukin hieman mistä maksaa. Varsinkin, kun et ole millään muotoa virallista ammatinharjoittamista tekemässä.

Zone-sarja -42%
eli miten se tapaturmavakuutus menee, jos ihan virallinen PT opastaa päin persettä vaikka mavea, ja asiakas täten loukkaa selkänsä.

Tai PT opastaa oikein, mutta oppiminen vaatii aikansa eikä muutama opastuskerta välttämättä riitä, vaan niiden jälkeen asiakas jatkaa omatoimista treenaamista liikkeet aivan päin p*tä. Olen joskus funtsinut, voivatko tämänkaltaiset vastuukysymykset olla yksi syy sille, että PT:t hyvin usein tekevät aloittelijoille näitä laite- ja käsipainopohjaisia ohjelmia, jotka eivät ole ainakaan ole niitä parhaimpia? Katsotaanko paremmaksi tarkoituksella tehdä kuntojumppaohjelma, jolla ei kovin helposti ainakaan suoranaisesti telo itseään, kuin tehdä tehokas ja raskas ohjelma ja laittaa asiakas kyykkäämään silläkin uhalla, että aika ei riitä kunnolliseen opettamiseen ja jos myöhemmin sattuu jotakin, niin perästä kuuluu valituksina, vaatimuksina, blogeina ja juttuina iltiksessä?

Jos kuntoilu innostaa nyt, kannattaako lykätä salille menoa kunnes saa jonkun opettamaan, vai mennä saman tien tekemään vaikka sitten vain laitepuolta? Ja voiko esimerkiksi kulmasoudun käsipainoilla tehdä niin pahasti pieleen, että loukkaa itsensä?

Mutta jos ei salille mene, niin kai tuota voi kotona kokeilla vaikka punnerruksia.

Noh, treenit tehtiin, meni oikeen hienosti. Tekniikat olivat hyvät jo heti ekoilla yrityksillä melkein kaikissa liikkeissä eli ihan mahdottomasti ei tarvinnu edes korjailla tekniikoita. Kummatkin ovat ymmärtääkseni oikein tyytyväisiä, joten mun mielestä kaikki on ihan no problemo. Olkaa te ihan mitä mieltä vaan.

Tai PT opastaa oikein, mutta oppiminen vaatii aikansa eikä muutama opastuskerta välttämättä riitä, vaan niiden jälkeen asiakas jatkaa omatoimista treenaamista liikkeet aivan päin p*tä. Olen joskus funtsinut, voivatko tämänkaltaiset vastuukysymykset olla yksi syy sille, että PT:t hyvin usein tekevät aloittelijoille näitä laite- ja käsipainopohjaisia ohjelmia, jotka eivät ole ainakaan ole niitä parhaimpia? Katsotaanko paremmaksi tarkoituksella tehdä kuntojumppaohjelma, jolla ei kovin helposti ainakaan suoranaisesti telo itseään, kuin tehdä tehokas ja raskas ohjelma ja laittaa asiakas kyykkäämään silläkin uhalla, että aika ei riitä kunnolliseen opettamiseen ja jos myöhemmin sattuu jotakin, niin perästä kuuluu valituksina, vaatimuksina, blogeina ja juttuina iltiksessä?

Sitähän se nykymeininki alkaa oleen. Ei suostuta ottaan enää omalle kontolle mitään. PT:n pitäisi osata opettaa yhdellä kertaa liike niin, että apinakin sen osaisi tehdä aina ja ikuisesti oikein. Ja tähän liittyen, osaisi laittaa myös järkevällä progressiolla niitä limppuja tankoon. Tämä ameriikan meininki: "No ei se PT sanonut, että sinne tankoon EI saa laittaa 500+ kg...."

Toisaalta, kuten täälläkin mainittu, ei nykypäivän PT:n ammattitaitoon aina voi luottaa. Joukossa on aina niitä liian innokkaita, jotka ei oikeesti ihan vimosen päälle asioista tiedä. Tänä aamuna nauratti salilla, kun 3v lasten kanssa kotona ollut kotiäiti, työelämään palaamassa, oli ensimmäistä kertaa PT:n kanssa salilla. Pienikokoinen nainen tosiaan. PT käskytti pakkotoistoilla heti ensimmäisessä sarjassa :D Makuasioita, niistä voi kiistellä enkä varmasti itse koko tarinaa sivukorvalla kuullut. Mietitytti vaan itseä, että toivottavasti ei rouvan sali-innostus katoa kun luulee, että tota se treenaaminen vain ja ainoastaan on.

Vaikka faktahan on, että sitä se nimenomaan on!!! Siksi tää on saatana pakkotoisto.com!!! :puntti:

Olipas mielialahäiriöinen postaus ja loppuun tuli vielä pakkotoisto-rap...

PT:n pitäisi osata opettaa yhdellä kertaa liike niin, että apinakin sen osaisi tehdä aina ja ikuisesti oikein. Ja tähän liittyen, osaisi laittaa myös järkevällä progressiolla niitä limppuja tankoon.

Toivottavasti sä et ole tosissasi tämän kanssa?

Monilla aloittelijoilla, tai pidempäänkin treenanneilla, jo perusliikeratojen löytäminen voi olla sellaisen duunin takana että tarvitaan hyvinkin pitkää kädestä pitäen-opastusta ennen kuin mitään järkevää tapahtuu ja pitkää seurantaa, että opittu asettuu oikeasti selkäytimeen. Pahimmillaan pitää jo pohjalle tehdä töitä tasapainon ja liikkuvuuden eteen, ennen kuin säälliseen tankokyykkyyn on mitään mahdollisuuksia. Sitten kun vielä ihmisten mittasuhteet ovat erilaisia ja tangon paikan, jalkoasennon jne. optimointi vaatii kokeilua sittenkin kun se perusliikerata luonnistuu, niin kyllä haluaisin nähdä sen pt:n ja sen apinan, joiden parityönä mikään liike menee kertaharjoituksella ikuisesti oikein. En ole pt, mutta sen muutaman kerran perusteita opastanut muillekin että voin vain kuvitella, miten helvetisti pt:n homma oikeasti vaatii, kun asiakkaasta joutuu ottamaan kokonaisvastuun ja iso osa asiakkaista on varmasti vielä haastavampia kuin omat saliohjausuhrini. Itsehän en muuten edelleenkään osaa kyykätä hyvin, vaan opin jatkuvasti uutta pientenkin asioiden vaikutuksesta ja eri lihasryhmien saamisesta paremmin mukaan työhön.

Onneksi on kuitenkin pakkis, jonka gurut voisivat etävalmentaa netin kautta vaikka Justin Bieberistä Mr. Olympian.

Toivottavasti sä et ole tosissasi tämän kanssa?

Nähdääkseni sinä luit tuon nyt väärin. Nuo pari edeltävää virkettä kuuluu oleellisesti tuohon lainaukseen.

Sitähän se nykymeininki alkaa oleen. Ei suostuta ottaan enää omalle kontolle mitään. PT:n pitäisi osata opettaa yhdellä kertaa liike niin, että apinakin sen osaisi tehdä aina ja ikuisesti oikein.

Mielestäni tuossa nimenomaan kritisoidaan sitä kaiken vastuun ulkoistamista PT:n harteille kun ei itse viitsisi yrittää opetella mitään jos ei heti mene täydellisesti.

Back
Ylös Bottom