Käytännön apua, Tku?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MissMau
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nähdääkseni sinä luit tuon nyt väärin. Nuo pari edeltävää virkettä kuuluu oleellisesti tuohon lainaukseen.

Kun tuon nyt uudestaan luin, niin näin taisi tosiaan käydä että minä tyhmä ymmärsin pointin juuri päinvastoin kuin oli tarkoitettu :face:. My bad.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kun tuon nyt uudestaan luin, niin näin taisi tosiaan käydä että minä tyhmä ymmärsin pointin juuri päinvastoin kuin oli tarkoitettu :face:. My bad.

Heh, joo. Kiitos zipa kun korjasit puolestani. Sarkasmia koitin parhaani mukaan liittää siihen postiin :)

Harmi, ettei kukaan virallinen PT ole kommentoinut tuota vastuuasiaa. Kiinnostaisi nimittäin oikeasti tietää. Mutta yhdyn tähän, että liikeratoja ei kyllä opita millään kerran tai parin opastuksella.

Harmi, ettei kukaan virallinen PT ole kommentoinut tuota vastuuasiaa. Kiinnostaisi nimittäin oikeasti tietää. Mutta yhdyn tähän, että liikeratoja ei kyllä opita millään kerran tai parin opastuksella.

Ensinnäkään sellaista kuin "virallinen PT" ei ole olemassa, koska personal trainer tms. ammatinharjoittaminen ei ole millään tavalla luvan varaista. Kuka tahansa saa millä tahansa koulutuksella tai kokonaan ilman mitään koulutusta markkinoida itseään personal trainerina ja tuottaa personal training palveluja.
Ihan yleisellä tasolla korvausvastuuta käsittelee "Vahingonkorvauslaki" sekä kun ammatinharjoittaminen on kyseessä niin myös "Kuluttajaturvallisuuslaki", jonka 5§ sanoo:

Kuluttajaturvallisuuslaki sanoi:
5 § Huolellisuusvelvollisuus
Toiminnanharjoittajan on olosuhteiden vaatiman huolellisuuden ja ammattitaidon edellyttämällä tavalla varmistauduttava siitä, että kulutustavarasta tai kuluttajapalvelusta ei aiheudu vaaraa kenenkään terveydelle tai omaisuudelle. Toiminnanharjoittajalla on oltava riittävät ja oikeat tiedot kulutustavarasta ja kuluttajapalvelusta, ja hänen on arvioitava niihin liittyvät riskit.

Periaatteessa PT on korvausvelvollinen, jos asiakkaalle aiheutuu vahinkoa PT:n toiminnasta. Ja käytännön tasolla tämä tarkoittaa vain sitä, jos vahinko tapahtuu OHJATUN PT-tunnin aikana PT:n valvovan silmän alla. Se että tekee salilla yksin kyykkyä, kun PT on käskenyt tehdä kyykkyä ja teloo itsensä niin ihan vaan omaan piikkiin menee.

"Vaikean" asiasta tekee se, että korvausvelvollisuus on PT:llä vain jos pystytään osoittamaan selkeä SYY-YHTEYS tapahtuneen vahingon ja PT:n toiminnan välillä. Oikeuskäytännöstä ei tähän apua löydy, koska missään oikeusasteessa ei tässä maassa ole yhtään tällaista tapausta käsitelty... tai ainakaan "personal trainer" hakusanalla tuloksia tulee nolla.

Jos PT esim. käskee tehdä 10 toistoa ja asiakas päättää tehdä 12 ja teloo itsensä toistolla 11 niin silloinhan hän on telonut itsensä koska ei noudattanut PT:n ohjeita ja taas menee omaan piikkiin. Tai jos PT käskee pitämään selän suorana ja asiakas päästää pyöristymään ja teloo itsensä niin taas menee omaan piikkiin, koska ei noudattanut annettuja ohjeita.

Suomen maassa ei kuitenkaan vielä ameriikan malliin olla menty, että jos joku tekee PT:n ohjauksessa kyykyä ja viereisellä muijalla synnytys käynnistyy samaan aikaan, niin PT tuomitaan maksamaan elatusmaksuja… eli kyllä käytännössä PT saa suunnilleen halolla lyödä päähän kesken kyykkysarjan, jotta vahingonkorvausvastuu oikeasti syntyy, jos asiasta lähdettäisiin oikeuteen vääntämään. Se on sitten eri asia, että jos PT haluaa ihan vaan hyvän asiakaspalvelun hengessä omasta vastuuvakuutuksestaan asiakkaan tohelointia korvata… mutta tuskin, koska voi tulla kalliiksi. Vastuuvakuutus ei maksa kuin joitain kymppejä ja senkin saa verotuksessa vähentää, mutta loppupeleissä vakuutusyhtiö korvauksista päättää eikä ne ainakaan ylimääräistä maksa.

Salitreeni sinänsä on jo loukkaantumisaltis harrastus, kuten kaikki liikunta, että henkilön tulee riskit sitä harrastaessaan mieltää.

Tosin itse ainakin suojaan omaa persettä kaiken varalta ja kaikissa treeniohjelmissa mitä teen oli ne sitten etäasiakkaalle tai PT asiakkaalle kerrotaan selkeästi, että vastuu toteuttamisesta on ihan vaan treenaajalla itsellään… Myöskään ruokavalion tarkoitus ei ole parantaa tai hoitaa mitään sairautta jne. jne. Jos joku vaikka saa päähänsä alkaa miljoonia vaatimaan.

Koska olisihan se nyt terveen järjen vastaista väittää, että joku jossain kun tekee kyykkyä sen takia, että minun tekemässäni ohjelmassa lukee "kyykky 5 x 5" tms. ja teloo itsensä, että se olisi minun vikani. Yhtä hyvin voisi haastaa Miken oikeuteen, kun perusti Pakkotoiston ja siellä käskettiin treenata 2x6 ja sitten sattu Juhaa leukaan.

Yhteenvetona voisi sanoa että PT:n korvausvastuu on veteen piirretty viiva eli sen varaan ei ainakaan kannata laskea, kun failureen lähtee vetämään :)

Zone-sarja -42%
Tänks, olipas tyhjentävä ja informoiva postaus! :thumbs:

Tipahdin kyllä PT:n elatusmaksuvelvollisuudelle, jos omalla salilla joku alkaa synnyttään niin poistun salilta kyllä juoksujalkaa ettei kukaan ala maksuja nyhtään :D just in case :lol2:

Miten suuri osa salilla kävijöistä muuten on saanut joskus opastusta PT:ltä?

Itselleni aloittaessa kollega näytti vähän laitteita ja kyykyn tekniikan, ja eräs toinen myöhemmin katsoi muutaman maastavedon ja sanoi että OK. Sittemmin olen itse houkutellut pari kaveria mukaan salille ja ohjeistanut suunnilleen malliin "selkä suorana ja polvet varpaiden suuntaan ettei satu, ja paino kantapäille niin jaksat enemmän". Olen kuvitellut ettei homma niin monimutkaista ole, kun ei ole vammoja joita huomioida ja tavoitteena on vain vähän lykätä aikaa jolloin on taas vaipoissa. Mutta lienenkö mokannut tässä, ja päinvastoin minä ja pari muuta nörttiä päädymme vaippoihin aiemmin kuin muuten olisimme?

Miten suuri osa salilla kävijöistä muuten on saanut joskus opastusta PT:ltä?

Itselleni aloittaessa kollega näytti vähän laitteita ja kyykyn tekniikan, ja eräs toinen myöhemmin katsoi muutaman maastavedon ja sanoi että OK. Sittemmin olen itse houkutellut pari kaveria mukaan salille ja ohjeistanut suunnilleen malliin "selkä suorana ja polvet varpaiden suuntaan ettei satu, ja paino kantapäille niin jaksat enemmän". Olen kuvitellut ettei homma niin monimutkaista ole, kun ei ole vammoja joita huomioida ja tavoitteena on vain vähän lykätä aikaa jolloin on taas vaipoissa. Mutta lienenkö mokannut tässä, ja päinvastoin minä ja pari muuta nörttiä päädymme vaippoihin aiemmin kuin muuten olisimme?

Mulla on vähän sama. Kysyin kerran ohimennen yhtä salin työntekijää kattomaan onko kyykkytekniikkani hyvä. No ihan paskoja neuvoja sieltä sain, oli kuulemman siinä ja siinä et polvet menis liikaa eteen. Hyvä että tällä nilkan liikkuvuudella saan polven just varpaiden yli ees. Sain sitte neuvoks tehä melkein varttikyykkyjä. En totellu vaan opettelin kunnollisen tekniikan. Mavetekniikan pyysin kans kattomaan. Siinä ei tainnu ekalla kerrallakaan olla oikeen mitään korjattavaa, joten siinä en saanu mitään neuvoja.

Mut ei se ohjeistaminen ihan noin yksinkertasta oo. Monesti oon nähny ekaa kertaa kyykkäävien tekevän aivan päin persettä (kantapäät ilmassa, jalkaterät pyörien polvet missä sattuu, tosi pienellä liikeradalla). Selkää aloittelija ei välttämättä osaa edes laittaa suoraksi kunnolla. Samaten sen suorassa pitämiseen kun kyykyssä mennään syvemmälle, ei oo välttämättä vaan et "pidä se suorana". Eikä tollasia kaikkia tekniikkavirheitä välttämättä ite edes huomaa aluks, vaikka tietäiski miten kuuluu tehdä.

Back
Ylös Bottom