Käykö pakkislaiset verenluovutuksessa?

Riitu sanoi:
Noniin, tarkistin, eli O rh miinus-verta voidaan antaa kaikille (tai siis niitä hiutaleita ym, mitä siitä verestä valmistetaan).

O- on sitä 'hätäverta' jota annetaan esim. onnettomuuksissa ja vastaavissa, kun ei ole mahdollisuutta tarkistaa potilaan veriryhmää. Sen takia sitä tarvitaan ilmeisesti aika lailla.

Mä kävin ensimmäisessä luovutuksessa pari viikkoa sitten! :D Se oli ihan hauskaa, ei tullu huono olo tai mitään, tosin illalla väsytti ihan älyttömästi, menin joskus ysiltä nukkumaan. Hoitsu tosin teki ensin kait huonon pistoksen, kun ei oikein meinannu verta valua, koitettiin sit uudestaan toisesta kädestä. Lopputulos: mulla oli molemmat kädet niin tiukassa paketissa et oli vähän vaikeeta liikkua :D Kävin siinä Yrjönkadulla luovuttamassa, siinä oli onneks Pakkiskauppa lähellä, sieltä haettiin vähän voimaa proteiinipatukan muodossa :haart:

:offtopic:
Deivid-kysymys, mut ihan mielenkiinnosta: paljonkohan kaloreita siinä verenluovutuksessa voi menettää? Jos ajattelee et on vaik syöny jonkin aikaa sit hyvän aterian, joka on osittain imeytynyt, ja sit ne ravintoaineet hilluu siellä veressä joka pumpataan pois. Hypoteettista juttua tietysti, mut näin dieetillä ihan mielenkiintoista :D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Halo sanoi:
:offtopic:
Deivid-kysymys, mut ihan mielenkiinnosta: paljonkohan kaloreita siinä verenluovutuksessa voi menettää? Jos ajattelee et on vaik syöny jonkin aikaa sit hyvän aterian, joka on osittain imeytynyt, ja sit ne ravintoaineet hilluu siellä veressä joka pumpataan pois. Hypoteettista juttua tietysti, mut näin dieetillä ihan mielenkiintoista :D

Jollain on aivan liikaa aikaa :D :hyper: :D

Itse kuulun tähän maailman harvinaisimpaan 3-4% väestöstä omaavaan AB ryhmään, itse olen +.

Olen käynyt useasti luovuttamassa, on hemot usein niin korkeella että ihan hyväkin :)

En tiedä mikä veriryhmä itel on, mut mulla tuli kammo verenluovutukseen (siis ylipäätänsäkin) kun olin kipee ja otettiin verta, taju läks.

Ei se lähteny ku muutamaks kymmeneks sekunniks mut silti, olo oli kun enkelillä, kun heräsin.

Toi nyt on vähän eri asia kun otetaan verta kun tutkitaan tulehduksia yms, mut siitä tuli ylipäätänsä kammo.

Periaatteessa käyn säännöllisesti useamman kerran vuodessa, käytännössä - no - vähemmän säännöllisesti (mutta käyn kuitenkin). Luovutuksia takana muistaakseni 13 tai 14. Hemoglobiinin kanssakaan ei ole enää nykyään ongelmia, kun on syömisasiat kunnossa :)

EDIT: Veriryhmäni on A+, eikä ole neulakammoa - katson yleensä aina. kun hoitsu lykkää neulan suoneen, ja veren valumista luovutuspussiin on myös kiva seurata :D

Rita sanoi:
Ei ole aiemmin huolittu thyroxin-lääkityksen takia. Nykyään kuulemma (?)käytäntö eri, pitäisi käydä tarjoamassa kun hemoglobiinikin on hyvä (142). Niin ja veriryhmä O, rh:ta en muista.

Aiemmin tuli käytyä, mutta sitten jatkuvan lääkityksen takia eivät enää huolineet. Mutta jos tuo pitää paikkansa, niin voisi taas käydä tyrkyttämässä verta. Tekisi varmaan muuten ihan hyvääkin kun hemoglobiini on seilanut tuolla 150-175 välillä (juuri ja juuri pääsisi hiihtokilpailuihin mukaan :D ). Taitaa olla O Rh+.

Yritän käydä säännöllisesti ja muistuikin mieleen että taas täytyisi mennä käymään. Veriryhmä O Rh-

Ja saahan tuolta luovutuksen jälkeen kahvia ja sämpylää :)

En ole käynyt kertaakaan. Mikä on muuten verenluovuttajan oikeusturva? Eikö siinä pidä lyödä rastia ruutuun, että ei ole harrastellut mitään pahuuksia viime aikoina. Entä jos sitten verestä myöhemmin löytyykin sataa erilaista kemikaalia, hyppykuppa ja oravainfluenssa. Voiko siitä tulla jotain sanktioita?

Kaikki pitää ottaa selville ennen kuin luovutan mitään. :D

Olen käynyt kolme kertaa kaikenkaikkiaan, yrittänyt pitää kerran vuodessa tahtia yllä. Paras aika käydä luovuttamassa olisi ehkä keskikesällä, ei ainakaan pääse lunssat yms. iskemään heikentyneeseen elimistöön. Viime syksynä kävin luovuttamassa ja heti perään tuli hiukan flunssaputkea, noh ehkei tuo tuosta verenluovuttamisesta johtunut. Tänä syksynä en ole vielä käynyt mutta kyllä kai sitä voisi käydä. Muutenkin alhainen verenpaine vaan teettää sitä että olo luovutuspenkistä noustessa on 'hiukan' hutero. Hemoglobiini on ollut siellä 170-180 paikkeilla ja verityyppi A Rh(D) pos.

Nyt ei ole kyllä ollut pariin viikkoon mitään flunssia että periaatteessa voisi käydä vaikka tällä viikolla.

edit. Kannusteeksi heille ketkä harkitsevat että kannattaako vaiko ei kannata mennä niin sanon että kannattaa. Sieltä saa hyvien pullakahvien/tuoremehun lisäksi kivoja härpäkkeitä, viimeksi sain avaimenperän. :)

Kerran olen käynyt luovuttamassa verta ja se tapahtui intissä. Oikeastaan tuli mentyä sen persolla, että sai lähteä kesken harjoituksen pois metsästä ja luovutuksen jälkeen sai loppupäiväksi vapautuksen palveluksesta. Pieni känninen olo oli kun käveli takaisin kassulle luovutuksen jälkeen:)

Ajattelin käydä toistekin.

J0kke sanoi:
luovutuksesta puheen ollen, saako spermanluovutuksesta kuinka ison palkkion? :D

Mahtaako Suomessa saada yhtään mitään. Jos saa, niin tiedän, mitä teen ens kesänä kesäduuniksi:evil:

4 kertaa olen luovuttanut, veriryhmänä A-. Helsingin kivihaassa on aika komea paikka, ilmeisesti vastikään uusitut tilat. Luuydinluovuttajarekisteriin siirtymistä olen myös harkinnut ajoittain.

Juu ehdottomasti kannattaa luuydinluovuttajarekisteriinkin liittyä. Siinä on todella pieni todennäköisyys ikinä joutua/päästä luovuttamaan, mutta jos niin käy, on asia TODELLA tärkeä. Sillä pelastetaan jonkun henki käsittääkseni ihan suoranaisesti.

viime tai toissa vuonna taisin alottaa, ja on joku 4-5 kertaa tullu käytyä. voiskin tässä lähiaikoina kävästä tuolla kun on jo tovi viimekerrasta.

A plussaa ja hemoglobiinit ollu siinä 145-152, ei oo kertaakaan ees huipannu vaikka aika pitkä olenkin :)

suosittelen kyllä muillekkin :thumbs:

En ole luovuttanut, mutta luovuttaisin jos voisin. Ehkä tällä hetkellä jo voisinkin mut pitäs tsekkauttaa oma veri ensin :D Oli meinaan aikanaan oma veri siinä kunnossa että kyseltiin oonko ollu jossain onnettomuudessa tms kun on niin vähän punasoluja...Tiedä mikä lie ollut, luultavasti nyt jo kunnossa.

Isä käy luovuttamassa säännöllisesti kun sillä meinais muuten veri olla liian sakeaa. Myös mulla ja siskolla oli nuorempana hemoglobiini 160-170 tienoilla mikä on naiselle aika korkea lukema.

Neulakammo on hirveä (kitarisaleikkauksessa penskana kämmättiin oikein kunnolla) mutta ei niin hirveä, etteikö luovuttaa voisi.

Olen kaksi kertaa luovuttanut, ja kävisin vieläkin jos se ois musta kiinni. Tädit siellä kielsivät, kun oli vähän heikko olo luovutuksen jälkeen, näkökenttä rupes ovelasti kapenemaan kun koitin lampsia ovesta ulos. Haluaisin käydä vielä kokeilemassa nyt kun olen muutenkin paremmassa kunnossa, mutta sanoivat että "tule vaikka sitten kun olet saanut lapsia" (eli n. 10 vuoden päästä) ... Ilmeisesti hormonit jotenkin tasoittuvat sen jälkeen, mene ja tiedä.

Kun veriryhmäkin olis haluttua tavaraa, O- .

Varmasti menen kerran jos toisenkin, kunhan tästä toimerrun. Ja ellei ala pelottaa, kun h-hetki on käsillä. Viime verikokeesti tuli pienet kammot sitä touhua kohtaan taas vähäksi aikaa...

Mä olen käynyt vajaa kymmenen kertaa luovuttamassa. Nyt täytyy ottaa ilo irti luovutuskelpoisuudesta ja huomenna oon menossa jo kolmatta kertaa tänä vuonna. Veriryhmä on B+, hemoglobiini riittävä, ei neulakammoa eikä muutenkaan ikäviä tuntemuksia luovutuksen jälkeen. Kaverin kanssa tulee yleensä otettua kisa kumpi saa pussin ensin täyteen...

Mimmien puolen vastaavaan threadiin tämän jo joskus postasinkin mutta laitetaan nyt tännekin kun liittyy palstan aihepiiriin ja voi vaikuttaa aika monen luovutuskelpoisuuteen. Kiinnostaisi tietää, mitkä ovat kyllä-rastin seuraukset, eli napsahtaako elinikäinen luovutuskielto vai mitä.

Veripalvelu sanoi:
15. Oletko itse tai onko seksikumppanisi koskaan käyttänyt, vaikka vain kerran, neulalla pistettäviä huumeita tai huumaavia lääkeaineita, anabolisia steroideja tai hormoneja ilman lääkärin määräystä?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom