Käsivarsien pituus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
193cm pituus ja apinaindeksi +3cm. ja juu ei, kiipeilyssä pitkät kädet ja/tai ukon pituus EI oo aina siunaus ollenkaan.
Tämä ketju pompsahti esille. Itselläni pituus 167 cm, +3 cm käsien yhteenlaskettua ulottuvuutta siihen päälle. On sinänsä lohdullista kuulla, että kiipeilyssä ulottuvuus ei ratkaise. Sen verran olen lajia kokeillut, että luulin edistyväni hitaasti vain siksi, että olen lyhyt ja painavahko.

aikamies: monet noin luulee, mutta ei missään nimessä oo totta. auttaa se ulottuvuus joillakin reiteillä, mutta toisilla saattaa olla sitten tuhottoman kasassa pitkine raajoineen. jalka- ja käsiotteiden paikat ja sijainnit toisiinsa nähden ratkaisee joka muuvissa aina erikseen.

ulkoreiteillä niitä otteita on hieman enemmän tietenkin ja pituuserot tasaantuvat yleensä pikkusen. sisällä suurin osa reitintekijöistä on aika lyhyttä porukkaa ja se usein näkyy hankaluutena mm. mulle, koska niitä otteita on vaan ne tietyt. sen vaan ei saa antaa haitata, koska ulkona se suorittaminen tapahtuu. sisällä vaan treenataan ominaisuuksia ja se pitäs ottaakki enempi playgroundina.

suurin osa huippukiipeilijöistä on aika pieniä ja se paino on ratkaisevampaa kuin pituus. perusfysiikkaa tietenkin. kevyt massa on helpompaa liikuttaa kuin raskas.

Kiitos kommentista, @jto. Tuo ulottuvuusasia on minulla ollut heppoista mutua, kun joskus en ole yltänyt samoille otteille kuin pidemmät kaverit. Tiedänhän minäkin huippukiipeilijöitä, jotka eivät ole pituudella pilattuja. Ulkona kiipeillessä otepaikkojen valinta on tosiaan vapaampaa. Siellä toisaalta pitää sitten oppia lukemaan sitä reittiä ihan eri tavalla kuin sisäseinällä. Aloittelija (=minä) ei aina näe reittiä ja tarjolla olevia otteita, vaikka ne ovat siinä silmien edessä.

Kehonpainon merkitys kiipeilyssä onkin sitten tosi ilmeinen. Aina välillä pähkäilen, haluaisinko tulla hyväksi kiipeilijäksi ja kenties vaikka joskus juosta maratonejakin. Minun mittaiselleni miehelle se tarkottaisi varmaan jotain 60 kilon elopainoa, jopa allekin. Toistaiseksi olen viihtynyt paremmin nykyisessä 75-kiloisessa kropassani. Jaksan nostella painavia asioita (jatkossa entistäkin painavampia, kun treeni tästä pikkuhiljaa etenee) ja pystyn tarvittaessa vaikkapa painimaan varsin tasapäisesti satakiloisten kavereiden kanssa (testattu). Tämä sopii minun mielenlaatuuni jotenkin paremmin kuin kärpässarjalaisena oleminen. Kiipeilijänä taidan tyytyä olemaan se vähän tanakampi kaveri, joka kaikesta huolimatta jaksaa jotenkin roikkua siellä seinällä/boulderilla :unsure:

juu monia lajeja hamuaville kompromissit on tuttuja. painissa kehonpaino merkkaa isompia vastustajia vastaan, mutta rutkasti voimaa toki saa ilman painon nousuakin. hyvä ja monipuolinen laji fyysisestikin tuo kiipeily, joten hienoohan se on sitä harrastaa. 19v takana itellä :)

Alustava ajatukseni on pitää paino suunnilleen nykyisellään ja hankkia voimaa niin paljon kuin sitä vain on tullakseen. Mitään lajia varten en nyt tällä hetkellä treenaa, haluan vain olla yleisvahva.

Kiipeilyyn minut tutustutti lajia harrastava aikuinen poikani muutama vuosi sitten, taisin olla silloin tasan 50-vuotias. Olihan tuo melkoinen elämys sisäkiipeilyssä huomata pääsevänsä pystysuoraa seinää ylös pienimmillään parin sentin ulkonemilla seisten. Tai ulkona elämänsä ensimmäisen halkeamakiipeilysession lopputuloksena löytää itsensä nelimetrisen siirtolohkareen laelta. Hieno laji :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Suosittelen lajin vaihtoa teille, joilla on siipien kärkiväli sen kakskyt kolkyt senttiä kropan mittaa pitempi. Ite oon 176cm pitkä ja kärkiväli 173cm. Pystysparrissa se tuntuu otsassa aina. Leukoja on kyllä mennyt kiitettävästi, 35 puhdasta leukaa ennätys. Oma laji olis selän ja käsien puolesta varmaan paini, mutta kun on tavoitteet vielä potkiksen suhteen täysin tavoittamatta.

sanotaan vielä sen verran, että vuosi sitten syliväli oli muistaakseni 202-204cm paikkeilla, eli ellei kädet ole jostain pidentynyt niin kai hartioihin on sitten jotain tullut, ehkä.
Meinaat että olkanivelet on irronnut paikoltaan ja on nyt kauempana toisistaan. Tai sit solisluut on kasvannu?

Tai sit vaan liikkuvuus on parantunut ja saat avattua itsesi paremmin?

Suositut

Back
Ylös Bottom