Käsiraudat katki?

Kaminari sanoi:
Juu niin tämä tyyppi sanoi että ei siinä juuri hampaita enää ollut jäljellä. Muistin vaan sellasen toteamuksen että hammaskiille taitaa olla aika kovaa. Ja kun ottaa huomioon että kivun tuntemuksista ei ole tietoakaan ja muutenkin mennään iha eri sykkeellä kuin erkki kahvinjuoja niin enpä oikein vastaankaan pystynyt väittämään kun en asiasta mitään tiedä. Aika outoa silti että kys tyyppi olisi jollain motiivilla mennyt moisen itse keksimään. Vai liekkö sitten sekin kuullut joltain ja jättänyt sen vaan sanomatta jne.
Kyllä luulisi, että menee huomattavasti aiemmin hampaat poikki/irti, jos ryhtyy niitä rautoja järsimään. Kipua ne perkeleet kestää kyllä mielettömästi,mutta homma hieman hankaloituu, jos on pelkät ikenet jäljellä...
Luulen, että jossain vaiheessa tarinaan on lisätty kohta, jossa rautojen sanotaan menneen poikki. On voinut yrittää kyseistä temppua, mutta en usko ikipäivänä homman onnistuneen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En mäkään kyllä tohon puremisjuttuun usko. Kyllä se varmaan tulisi ihan poliisiltakin julki. Kyllähän ne aika outoja tapauksia välillä lehtiin kertoo. Se tosin ei ole kovin vaikeaa riuhtoa itsensä irti raudoitustilanteessa jos osaa hommansa. Tai no, tarvii vähän pullistella, inttiaikaan, spol-koulutuksessa kaksi vetäjää(toinen ihan sekopää,harrasti kaikkea mahdollista) opetti raudoitusta. Menin aina mahalleen vapaaehtoisesti, kaksi vetäjää piti kiinni ja koitti raudoittaa, joka kerta pääsin ylös niiden otteesta vaikka olin mahallaan kädet selän takana ja siis yksi mies per käsi piti kiinni. Varmaan kymmenisen kertaa ne yritti kunnes sanoi, että nyt ei luonaa. :) Tapahtui v.-97 silloisessa vaasan kasarmilla, nythän sitä ei enää ole.

Tuosta puremis jutusta, kuten moni on jo sanonut, hampaat siinä menee. Mitenkäs jos hampaat lohkeaa herkästi jos syö oikein kovia karkkeja niin mitenkäs sitten kestäisi rautaa? Ja ikenet ei taida pystyä rautaan...vai.......

Kuka haluaa lähettää nämä myytit Mythbusters-ohjelmaan? Juuri oikeat jätkät tämän asian selvittämiseen. :jahas: ;)

Ei kai siinä mythbustersia tarvita, mittaa käsiraudan lenkin paksuus ja laske vetolujuus, että antaa periksi. Täälläkin on varmaan lukuisia inssejä, jotka laskee tuon 3 minuutissa. Veikkaan, että ei ihmisen voimat riitä. Ajattele jos se ketju olisi maassa kiinni ja saisit vetää jostain kahvasta tms., tuskinpa katkeaa. Ainoa selitys on juuri tuo valmistusvirhe tms. mun mielestä. Eli joku lenkki ei ole ollut kunnolla kiinni ja kun on sattunut riskimpi karju joka laittaa hanttiin, on se lenkki antanut periksi. Koita vaikka taivutaa 3millin rautatankoa, helppoa, mutta jos se on suljettu lenkki, ei kyllä aukea ihmisvoimin.

Sitäpaitsi, jos käsiraudat laittaa oikein tohon ranneluiden väliin, se sattuu niin paljon, että ei tee mieli liikkua yhtään. Poliisitkaan harvoin vaan osaa/laittaa raudat ns. oikein. Ranteessa on sormen kokoinen kolo mihin ne kuuluisi laittaa, yleensä ne laitetaan liian pitkälle kyynerpäähän päin.Senkin voi koittaa kun puristaa toisella kädellä tuosta "kolosta", sattuu, mutta jos puristaa lähempää kyynerpäätä missä sormet/raudat pääsee liikkumaan, ei tunnu miltään. Mun on muistaakseni kerran poliisit raudoittanut,silloinkin annoin tehdä sen,ei ole järkeä tapella poliisia vastaan, mutta laittoi raudat "väärin".

Ensikertalainen sanoi:
Tuosta puremis jutusta, kuten moni on jo sanonut, hampaat siinä menee. Mitenkäs jos hampaat lohkeaa herkästi jos syö oikein kovia karkkeja niin mitenkäs sitten kestäisi rautaa? Ja ikenet ei taida pystyä rautaan...vai.......

Meitsikään ei tuota puremisjuttua usko. Ainut miten sen vois uskoa on se että ne raudat on jo aiemmin ottanu damagee ja metalli on jo ihan murtumispisteessä. Sitten kun ne nistit ei tunne kipua niin on vääntäny sen hampailla pasaks. Avaahan nimittäin monet tyypit kaljapullojakin hampaillaan ja ainakin mun mielestä sitäkin jo saa kohtuu kovasti vääntää tosin ei kuitenkaan niin kovasti kun tommosia käsirautojen ehjiä lenkkejä.

Sama homma pätee myös tuohon ensimmäiseen juttuun missä käsipelin vääntäny joku jantteri raudat auki. Mitä ilmeisemmin vaan joku deeku pieksäny niitä rautoja vitutuksissaan vaikka mihinkä ja sitten se metalli on jo ihan murtumispisteessä niin voi katketa. :rolleyes:

Tapaus on aivan totta sillä itse olen rikkonut raudat 12 vuotiaana JA NE EI OLLU MUOVIA.Luultavasti kyseessä oli kuitenkin vialliset raudat,mutta ei se mahotont ole,kyllä tunsin itseni voimakkaaks ku sen tein.Niissä on tietty kohta,joka voi mennä rikki helposti.:hyper:

Siloposki sanoi:
Eikös vielä nyt normaali ihminen raudoita kädet selän taakse? Saa olla vielä pieni fakiirikin sen lisäksi että purukalusto on tikissä?

Jos tällä tarkoitat, että normaali ihminen ei saisi käsiä raudoissa ujutettua etupuolelle niin oot kyllä väärässä. Intissä tyyliin joka toinen jätkä sai helposti väännettyä kädet etupuolelle..:) Kaikki nää oli kyllä niitä max 160 cm ja 50 kg kumimiehiä..:)

Ehdottomasti on ihan mahdollista vetää raudat paskaksi, niitä kumminkin on helvetisti erilaisia, vanhoja, ja jokunen virheellinenkin. Kädet selän takana ehjiä käsirautoja ei kyllä satavarmasti vedetä poikki.

Ja toi poikkipureminen on juttujuttu jos joku,:D Ei saatana, nisti teki sitä ja tätä, paskat ne mitään ihmevoimia saa, kunhan möykkää hiukan isommalla kivunsiedolla.

ZweCCo sanoi:
Avaahan nimittäin monet tyypit kaljapullojakin hampaillaan ja ainakin mun mielestä sitäkin jo saa kohtuu kovasti vääntää tosin ei kuitenkaan niin kovasti kun tommosia käsirautojen ehjiä lenkkejä.

Mie avaan kaljapulloja hampailla, on siunaantunut tuollaset torahampaat niin ne on kun luotu siihen. Ei siihen juuri voimaa tarvitse kyllä eikä vääntämistä. Välillä kyllä pullonkaulasta lähtee siru ja sitten saa syleskellä vähän aikaa. Enemmän ihmettelen niitä juttuja missä joku availee korvallaan pulloja. :offtopic:

Juu, kyllähän sillä tyypillä on vähän taipumusta liioitella, mutta kun se kivenkovaan väitti nähneensä kuvan niistä käsiraudoista.

nyt kun rupee miettimään, niin jos se on kovinkin karkaistua metallia, vois se murtua vaikka (kovalla pakkasella?).

Tuosta kohdasta, jossa menee kaksi ohuempaa rautaa, kun puristaisi, voisi toinen niistä huonolaatuisten rautojen tapauksessa murtua. Jäljelle jäänyt voisi särkyä väännöstä. Tiedä häntä.

Joko perustetaan pakkiksen nyytinpurkajat?

Nopeasti laskeskelin, millaisen voiman ehjä käsirauta kestää. Tosin en tiennyt mistä metallista se on valmistettu, joten laskuni on vain suuntaa antava. Perus teräksestä tehty käsirauta pitäisi kestää vähintään 150-200 kiloa vetoa. Eli selän takana rautoja ei kukaan väännä rikki.

edit. poistin pahimmat kirjoitusvirheet

nevahood sanoi:
joku sankari löi raudat yhteen käteen lukkopesät vastakkain... ei ne lähde helpolla sahallakaan, saati sitten puremalla.

Olen ollut vieressä todistamassa tällaista tilannetta, se oli hieman...hmm.. sekava tilanne :)

Poliisit sitten katkaisi yhden avaimen ja jotenkin sillä tyngällä sai avattua raudat.
Siinä meni kyllä muistaakseni toistakymmentä minuuttia.

Niitä rautojahan on monenlaisia aivan sekundaa on osa,viranomaisilla pitäisi kai nykyään olla kunnon vehkeet.
Tuttu kaveri meni aikoinaan nokalle vanginvartijaksi niin vanhemmat vartijat sanoivat että älä ikinä luota rautohin,näyttivät malliksi katkottuja rautoja,mutta tämä oli 80-luvulla kai ne nykyään on paremmin varustettuja.

KukiHilli sanoi:
Olen ollut vieressä todistamassa tällaista tilannetta, se oli hieman...hmm.. sekava tilanne :)

Poliisit sitten katkaisi yhden avaimen ja jotenkin sillä tyngällä sai avattua raudat.
Siinä meni kyllä muistaakseni toistakymmentä minuuttia.

Taisin olla seuraamassa samaa tapahtumaa. Ongelmahan oli myös siinä että se avaimentynkä laitettiin nokkapihtien kärkeen ja sillä yritettiin ronkkia lukkoa auki..

Vielä tuosta puremisesta. Entisessä työpaikassani (kauppakeskus espoossa), löydettiin siellä aikoinaan vartioineen firman käsiraudat. Yön synkeillä tunneilla koimme valaistuksen ja tempaisimme raudat kiinni erään pikkuputiikin ristikko-oveen. Tietämättä alkuunkaan että avain joka käy nykyisiin sarana- ja ketjurautoihin ei sitten sopinutkaan näihin ovessa roikkuviin... Hirveessä paniikissa etsimään huoltomiesten kopista pulttipihdit joilla n.30min nyhväämisen jälkeen saatiin raudat katki. Ja näillä samaisilla pihdillä poksahtaa 11-millinen RST tai 12-millinen tavallinen harjateräs vielä iloisesti poikki.

Eli jos joku sankari todella puree noita rautoja poikki, ei muuta kuin tervetuloa töihin rautakauppaan. Vituttaa sen verran pätkiä noita kankia pihdeillä että luonnonlahjakkuuksille on aina töitä!

Elmukelmu sanoi:
Taisin olla seuraamassa samaa tapahtumaa. Ongelmahan oli myös siinä että se avaimentynkä laitettiin nokkapihtien kärkeen ja sillä yritettiin ronkkia lukkoa auki..

Vielä tuosta puremisesta. Entisessä työpaikassani (kauppakeskus espoossa), löydettiin siellä aikoinaan vartioineen firman käsiraudat. Yön synkeillä tunneilla koimme valaistuksen ja tempaisimme raudat kiinni erään pikkuputiikin ristikko-oveen. Tietämättä alkuunkaan että avain joka käy nykyisiin sarana- ja ketjurautoihin ei sitten sopinutkaan näihin ovessa roikkuviin... Hirveessä paniikissa etsimään huoltomiesten kopista pulttipihdit joilla n.30min nyhväämisen jälkeen saatiin raudat katki. Ja näillä samaisilla pihdillä poksahtaa 11-millinen RST tai 12-millinen tavallinen harjateräs vielä iloisesti poikki.

Eli jos joku sankari todella puree noita rautoja poikki, ei muuta kuin tervetuloa töihin rautakauppaan. Vituttaa sen verran pätkiä noita kankia pihdeillä että luonnonlahjakkuuksille on aina töitä!

Ei hemmetti toi oli hyvä.Voin kuvitella ku jätkät ootte yöllä huomannu et raudat ei aukee ja sitte perkele saatana perkele huudon jälkee hakenu pihdit ja repiny.:hyper: :rock: :kippis1:

Muistan erään Copsin jakson jossa kehonrakentaja(tai muuten vaan helvetin ison naapuri) veti ne kyttien raudat pcp päissään paskaksi:hyper: Sinänsä uskomaton juttu mutta Anyting can happend:

RRKalle sanoi:
Ehdottomasti on ihan mahdollista vetää raudat paskaksi, niitä kumminkin on helvetisti erilaisia, vanhoja, ja jokunen virheellinenkin. Kädet selän takana ehjiä käsirautoja ei kyllä satavarmasti vedetä poikki.

Ja toi poikkipureminen on juttujuttu jos joku,:D Ei saatana, nisti teki sitä ja tätä, paskat ne mitään ihmevoimia saa, kunhan möykkää hiukan isommalla kivunsiedolla.

Voipi vaikka saadakkin, olen itse vierestä seurannut kun n.10-14 hoitajaa painii 50-60 kg naisen kanssa.
Saivat sen lepositeisiin ja tuikattu serenaasee tms. vasta kun Evalta(erityisen vaikea hoitoiset nuoret) ja Opsilta(oikeuspsy.)Tuli ne 130kg hoitajat pistään mimmin pakettiin.
:offtopic: Menee nyt muutenkin vähän ohi aiheen, mutta kaikki ovat varmaan kuulleet tarinan siitä kun äiti nostaa autoa ilmaan jotta saa lapsensa pelatettua.

Kaminari sanoi:
Olen kuullut myös että joku nisti olisi purrut ne raudat paskaksi. Hirmuselta kuulostaa, mutta tämä kuulin vartijalta joka oli ollut jollain poliisin pitämällä tunnilla ja siellä nähnyt kuvia moisesta.

Toi on kyllä totta että se nisti on purrut noi raudat poikki!! Olen nähnyt myös eräässä koulutuksessa kuvan kyseisistä raudoista... Ketju oli purtu keskeltä poikki. Se hemmo o ollut niin sekaisin ettei tuntenut mitään vaikka hajoitti samalla hampaansa!
Olen nähnyt työssäni kyllä kaikenlaista ja joillakin nisteillä o kyl ihan tajuttomat voimat vaikka fysiikan lait pitäis tulla vastaan ja sit ku ne ei viel tunne kipua ni särkevät itsensä siinä samalla.

Tuota käsirautojen repimistä kyllä pidän mahdottomana jos raudat on kunnolliset ja ammattikäyttöön tehty??!!
Jos ei sit kytälle sattunut kotoo mukaan väärät raudat, jotka oli tarkoitettu kotileikkeihin...:kuola:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom