Kädenvääntö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja koiranen
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä myös kokemusta kädenväännön vaarallisuudesta... baarissa jossa kävin järjestettiin joskus aikanaan kädenvääntökisoja ja sitten se pöytä jäi sinne... kaverin kanssa siihen vääntämään ja sama juttu kuin muilla, että tasaisessa tilanteessa kuului se hirveä pamaus ja kaverin käsi velttona tyynyyn asti... erittäin epämukavaa. Sen koommin en ole kättä väännellyt.

:offtopic: Kaverilla olkavarsi myös poikki. Siltä paikalta sairaalaan... ottivat kuvat ja lähettivät käsi kantositeessä kotiin ja totesivat, että varmaan se on venähtänyt kun ei enempää satu ja soittivat seuraavana päivänä sitten takaisin kun olivat katsoneet kuvat... humalalla oli osuutta asiaan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ikäviä juttuja teillä on osunut kohdalle. :(

Muistakaahan nyt kuitenkin, että se viina ja tuomarittomuus (luonnottomat kulmat)tekee tuossa sen vaarallisuuden. Kuten olen tuossa sanonutkin, ei noita kunnon kisoissa tapahdu vaikka hetkelliset voimat ovat varmaan moninkertaisia. Varmaan olette kääntäneet rintamasuuntaa tms.

Tuskin kukaan vetää salillakaan niitä ennätysmalmeja kännipäissään, tuskin siinäkään hyvin käy. :rolleyes:

BubbleBob sanoi:
Tällä palstalla olen aikaisemmin varoittanut kädenväännöstä.

Voin sanoa, että semmoset puoli vuotta vähintään menee. Itselläni murtui olkaluu vastaavassa tilanteessa kädenväännössä viime huhtikuun lopulla. Baarissa tuli väännettyä ja itse olin myös silloin voitolla, kunnes armoton pamaus kuului ja käsi retkahti luonnottomaan asentoon. Ambulanssilla siitä sitten sairaalaan. Olkaluu murtunut kyynärpään yläpuolelta. Käsi kokokipsissä 2 kuukautta, jonka jälkeen laitettiin pienempi kipsi.

Aluksi kerrottiin, että salille pääsee sitten vasta syksyllä. No, syksyllä sitten sanottiin, että aikaisintaan ensi vuonna. Röntgen on taas marraskuun loppupuolella, jolloin voidaan sanoa taas tarkemmin miten käsi jaksaa. Kädellä voi jo nostaa jotain pientä, kuten kirjoja ja paistinpannua.

Että semmonen opetus tuli siitä, että kättä en väännä enää koskaan. Paino on tippunut 82kg->72kg tämän aikana. Penkiltä nousi semmoset 110kg. Nyt tuskin saisin tankoakaan ylös. Onneksi lihasmuisti varmasti toimii, joten eiköhän jos ensi vuonna pääsis taas salille, niin vois alottaa kaiken alusta.

Aika masentavaa luettavaa. Itsellä tulokset suunnilleen samoissa kun sulla ja nyt olkaluu poikki. Luulen kanssa vähän että mulla toi rintamasuunta meni vituralleen väännönaikana.

Mutta toi parantumisaika, voi Perseen perse.

BubbleBob mites kätes jakselee nykyään? Ootko päässy jo salille vääntämään?
Ootko miten alkanu kuntouttamaan kättäsi?

Mulla on nyt ollu tää kipsi 14 päivää ja huomaan jo nyt että olkapäästä on kadonnut helvetisti massaa(luu paistaa silleen ikävästi olkapäästä verrattuna terveeseen käteen). Paino on kyllä pysynyt vielä samoissa,voi tosin olla että läskiä on tuulut lihaksen tilalle. Kipsiäkin jouduttu korjailemaa jo pariinkin kertaan, ranne turpos niin paljon ettei veri kiertänyt kunnolla ja tuli semmonen "vesikello"tohon ranteeseen mikä poksahti tosin parin päivän päästä kipsin laitosta. Vittumaisinta on kun on flunssassa ja aivastelee niin tuntuu kun murtumakohta ratkeis liitoksistaan,(mutta,ei varmaan tunnu missään verrattuna sellaseen tyyppiin kuka on katkonut kylkiluunsa).

Kiinnostaa ihan sillä kun puhuit että sulla kävi ihan samanlailla kun mulla tossa kädenväänössä. Aika moiset himot salille takas!

Kparta sanoi:
BubbleBob mites kätes jakselee nykyään? Ootko päässy jo salille vääntämään?
Ootko miten alkanu kuntouttamaan kättäsi?

Mulla on nyt ollu tää kipsi 14 päivää ja huomaan jo nyt että olkapäästä on kadonnut helvetisti massaa(luu paistaa silleen ikävästi olkapäästä verrattuna terveeseen käteen). Paino on kyllä pysynyt vielä samoissa,voi tosin olla että läskiä on tuulut lihaksen tilalle. Kipsiäkin jouduttu korjailemaa jo pariinkin kertaan, ranne turpos niin paljon ettei veri kiertänyt kunnolla ja tuli semmonen "vesikello"tohon ranteeseen mikä poksahti tosin parin päivän päästä kipsin laitosta. Vittumaisinta on kun on flunssassa ja aivastelee niin tuntuu kun murtumakohta ratkeis liitoksistaan,(mutta,ei varmaan tunnu missään verrattuna sellaseen tyyppiin kuka on katkonut kylkiluunsa).

Kiinnostaa ihan sillä kun puhuit että sulla kävi ihan samanlailla kun mulla tossa kädenväänössä. Aika moiset himot salille takas!

No käsi alkaa olla nyt siinä kunnossa, että särkyä ei enää ole edes aamulla, vaikka olis nukkunu käden päällä. Pitkään kesti, että aamulla sai herätä särkyyn. Salille pääsee kuulemma vasta joskus ens vuoden puolella. Toivottavasti mahdollisimman pian. Aika kukkakeppi sitä nykyään on. Lihasmassa on on aika mukavasti hävinnyt. Viikon päästä olis röntgen, jollon pystyy sanoo tarkemmin käden kunnosta. Sen verran oon kuntoutellu, että liikutellut mahdollisimman paljon kun kipuja ei enää ollut. Nostellu jotain pieniä tavaroita (<5kg). Etunojia yritin viikko sitten vähän punnerrella, mutta käsi kipeytyi siitä pikkasen, joten päätin antaa olla. Magnesiumia ja kalsiumia syön kaksin käsin, jos jotain apua olis. Maitoa menee litra pari päivässä.

Kokokipsin kun saa pois (n. 2 kuukauden jälkeen murtumasta)ja laitetaan ortoosi tilalle, niin on aika juhlaa, kun alkaa saada paitaa omin avuin päälle ja suihkuun ei tarvi mennä pussin kanssa. Käsi on tosin sen jälkeen aika oudon tuntunen eikä tahdo oikein liikkua mihinkään, kun on ollu 12 viikkoa paikoillaan. Sitten, kun kipu antaa myöden niin kannattaa sitä hieman alkaa liikutteleen, että siihen surkastuneeseen käteen sais vähän eloa. Kyllä se siitä sitten alkaa pikkuhiljaa liikkumaan kunnolla. On se hieno tunne, kun viikko viikolta käsi alkaa voida paremmin. Parantuminen voi kuitenkin viedä jonkin aikaa. Ei välttämättä yhtä kauan kuin mulla (nyt 7 kk). Riippuu tietysti murtuman laadusta, geeneistä, elämäntavoista jne.

Jepjep. Mulla oli varmaan erillainen kipsi kun sulla, koska ne otti sen pois jo viikko sitten(eli kolme viikko piti kipsiä pitää). Puhuit että on jäykkä käsi sen jälkeen kun saa kipsin pois. Kun mulla on nyt menny viikko ja käsi ei taivu suoraksi millään. Kyynärpään seutuvilla tuntuu kipu kun yrittää kättä laittaa suoraksi roikkumaan, se pysähtyy kun seinään siihen yhteen kohtaan(vaikee selittää). Muuten on lähtenyt kaikki massa ainekin olkapäästä ja muualtakin kädestä,rannnetta lukuunottamatta.

Lekuri sano että käytä kantoremmiä vain tarvittaessa, mutta eihän tästä mitään tuu kun ei voi laskea kättä roikkumaan kun tuntuu että kyynerpää räjähtää.

3 viikon päästä uusi kontrolli edessä.

Kauan sulla kesti että sait käden suoraks? Eli hätäilenköhän vähän vai onko normaalia ettei käsi taivu suoraks ollenkaan?

Tähän vois vastailla muutkin jos on ollut käsi kipsissä niin että kyynerpää on liikkumattomana.

Lueskelin tuolta(http://www.sehl.fi/ensihoitajalehti/lehdet/numero_3_2004/kipsi_vai_ortoosi_nilkkavammojen/) jalkamurtumien hoidosta niin tekstissä mainittii selvästi

"Nilkkamurtumaa hoidettaessa kipsi tulee aina asettaa siten, että nilkkanivel on 90 asteen kulmassa. Jos kulma jostain syystä on suurempi, 100-110 astetta, kipsihoidon aikana em. nilkkahaarukka kutistuu, eikä edestä leveämpi telaluu mahdu jonkin ajan kuluttua haarukkaan, jolloin mobilisaatio tulee olemaan erinomaisen ongelmallinen"

Eikös tossa nilkkanivelessä oo vähän sama homma kun kyynärpäässä?

Meinaan laskin itse tota käden nivelen kulmaa(noin viikko kipsinlaiton jälkeen), muuttamalla kantolenksun pituuta himan pidemmäksi. Tämän tein siksi kun kyynärtaipeesta kipsi hankasi niin paljon että käsi oli veresnahalla. Voikohan tolla mun tempauksella olla vaikutusta tohon seikkaan kun käsi ei mee suoraksi millään?

Kparta sanoi:
Kauan sulla kesti että sait käden suoraks? Eli hätäilenköhän vähän vai onko normaalia ettei käsi taivu suoraks ollenkaan?

Tähän vois vastailla muutkin jos on ollut käsi kipsissä niin että kyynerpää on liikkumattomana.

Sulla on käynyt vissiin aika tuuri ton murtuman kanssa (menny luu siististi poikki), jos nyt jo kipsin sait pois. Mulla nimittäin murtuma oli pahasti pirstaleinen ja tämän takia ei ole luutunut kunnolla vieläkään. Viime viikolla oli nimittäin röntgeni.

Toi nyt on ihan normaalia, että käsi ei heti taivu ilman kipua suoraksi, kun on ollut paikoillaan kolmekin viikkoa. Kyllä ne siitä tokenee. Sama juttu oli meikäläiselläkin silloin kun kantositeestä pääsi eroon eli käden suoristaminen sattui. Kyllä se siitä ajankanssa lähtee liikkumaan normaalisti. Varovaisesti kannattaa pikkuhiljaa liikutella. Ei väkisin kipua vastaan. Tee niin kuin lääkärit on sulle sanonu, niin hyvä tulee - omasta kädestä en tiedä. Sen verran alkaa vituttamaan tää prkleen käsi.

Terve. Nyt on aikaa vähän vajaa 3 kuukautta siitä kun mulla meni käsi(olkaluun alaosa) pillunpäreiks. Kerroin jo siitä aikasemmin tässä threadissa. Käteen jäi 5-10 asteen kieroutuma loppujen lopuks, vituttaa aivan perkeleesti. Sitä ei normaali pulliainen huomaa salilla, muuta itse huomaan heti että käsi kenossa, varsinkin penkissä ja ranskalaisessa punerruksessa on pahoja ongelmia käden liikkeen ja suunnan & käden vinouden takia. Bubblebos, mites sun käsi? Tuliko entisen veroinen?. Mun oma käsi on nyt siinä kunnossa että voin vääntää pelkälllä tangolla penkkiä, ennen sai lyödä 100 kiloa tangon painikkeeks lisäää:(.

Ainut positiivinen seikka tässä asiassa on että nyt pystyy jo treenaamaaan joten kuten,kaikki on voittoa tästä eteeenpäin.

Kaikki muutkin kellä, käsi ollut paskana.

Nyt on sitten kuvattu taas kättä ja olkaluu on nyt luutunu sitten vihdoin umpeen. Vuosi siinä meni ja pieni kulma siihen jäi, joka ei lääkärin mukaan pitäis haitata. Murtunut käsi on myös muutaman sentin toista lyhyempi nykyään. Käsi kipeytyy yhä kuntoutellessa pienillä painoilla. Kädessä olevat lihas- ja kudosrepeämät ovat kuitenkin olleet sen verran pahoja, joten lääkärin mukaan eivät välttämättä koskaan palaudu ennalleen. Joten en ehkä
pääse koskaan samalle tasolle. Ehkä pääsen ehkä en - aina voi yrittää.

Mutta joka tapauksessa pitää olla tyytyväinen, että käsi kuitenkin toimii ja mitään hirveän peruuttamatonta ei päässy syntymään. Sen ainakin tästä opin, että mun kädenväännöt on 100% varmuudella kuitenkin väännetty.

Kparta ja Bubblebob:
Kertokaa pliis teidän tilanteesta tämän hetkinen tilanne? Itellä käyny sama homma kädenväännössä ihan muutama päivä sit. :(

matt1 sanoi:
Kparta ja Bubblebob:
Kertokaa pliis teidän tilanteesta tämän hetkinen tilanne? Itellä käyny sama homma kädenväännössä ihan muutama päivä sit. :(
Voi vittu. :eek:
Oikeesti tää ketju on opettavaisin ikinä! Ei enää kännisiä kädenvääntöjä koskaan milloinkaan. :kippis1:

No vaikka nyt päättäisin etten ikinä väännä kättä kännissä niin arvatkaapas kuinka hyvin muistan tuonkin vähän ottaneena.

Hmm.. Olisikohan minullekin voinut käydä samoin kuin joillekin tässä threadissa valittaville. Minulla rusahti nimittäin jonkin aikaa sitten painiessa kyynärpää kun kaveri teki tätä. Nyt kättä ei voi noin vääntää eikä sillä myöskään pysty painamaan kämmen pintaa kohti (olipas epäselvää).

Edit: Siis tietenkään minulle ei ole käynyt yhtä huonosti, mutta jotain vikaa siinä kyynärpäässä on ja eikös se ole jotenkin noin muillakin taipunut?

Toi näyttää kovin epäilyttävästi Kimuralta, mikäli oikein muistan, ja itellä on mennyt senkanssa leikkiessä olkapää parikin kertaa paikoiltaan, mutta ikinä ei ole kyynerpäähän kyllä sattunut. Neuvoisin vaan lepoa ja lepoa, mut jos se ei siitä mihinkään suuntaan lähe muuttumaan niin käytä sitä Two Sheds lääkärillä.

Kaverin kanssa väännettiin kättä tos, jokin aikaa takaperin. Kaveri painoi 135kg ja minä 90kg.. vääntö kesti varmaan puoli minuuttia ja pitkään mentiin tasoissa.. jossain vaiheessa huilattiin kumpikin ihan samaan aikaan. Mulla meni pokka siinä ja kaveri otti voiton...
Käsi (Hartian seutu)oli sen väännön jälkeen kipeä PITKÄÄN.

Ei enää känni vääntöjä minulta!

protsku sanoi:
Siis ihan tuosta vaan napsahti käsivarsi poikki? Ura varmaan loppuu siihen.....
Mulla meni kanssa käsi poikki 10 vuotta sitten kädenväännössä. Nummiston ja Suonenvirran järjestämät kisat yhdessä ravintolassa, jossa olin töissä ja vähäisen osanottajamäärän vuoksi myös vahtimestarit "pakotettiin" kisaan. Väännettiin konetta vastaan ja suurin lukema voitti. Asteikko oli 99 saakka ja lukemassa 96 kuului kauhea pamahdus ja luulin, että nyt tää kone hajos, mutta sitten selvis, että mun käsivarteni luu olikin katkennut. Siinä pyörtyi pari naiskatsojaa eturivistä, mut itellä ei ollut kauheita kipuja. Sitten taksilla sairaalaan, jossa määrättiin buranaa, koska oli kuulemma vain venähtänyt. En suostunut lähtemään pois ja ne antoi mun jäädä yöksi sairaalaan. Aamulla röntgeniin ja sen jälkeen pikavauhtia leikkaussaliin. Lääkäri tuli pyytelemään anteeksi myöhemmin kun ei ollut uskonut, että näin vakavaa voisi olla tapahtunut, koska olin ollut niin normaali. Yleensä ihminen olisi ollut kuulemma shokissa vastaavassa tilanteessa. Yli vuoden kesti parantua, koska kaksi leikkausta tehtiin ja tikkejäkin nelisenkymmentä. En oo väännelly sen jälkeen...

P.S. Voitin muuten ne kisat ja palkintona oli jatkopaikka Länsi-Suomen mestaruuskilpailuihin, mutta jäi väliin.

matt1 sanoi:
Kparta ja Bubblebob:
Itsellä meni saunaillan kädenväännössä vasen olkavarsi (olen oikeakätinen) poikki lokakuussa 2003, ei leikattu ja ortoosi (ei siis kipsi) oli paikallaan 2.5 kuukautta. Ennen tapaturmaa esim. penkki noin 120 kg ja harjoittelua takana reilu 1 vuosi. Kuntoutus alkoi vuoden 2004 alussa ja korkeintaan tanko nousi tällöin ylös eikä enempää ollut lupa nostaakaan. Noin 9-10 kuukaudessa kaikkien liikkeiden tulokset olivat ennallaan, vaikken mitenkään liian säntillisesti treenannutkaan. Eli siis omalta osalta paraneminen sujui lihasmuistin avulla melko kohtuullisesti jos yhtään lohduttaa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom