Juoksuvoimaa/räjähtävyyttä salibandyyn

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Moro,

Eli tarvitsisin juoksunopeutta salibandyyn, myös kestävyys uupuu.
Olen aloittanut vasta ja tahtoisin pelata hyökkääjää mutta valmentajan kommentti oli että "juoksunopeutesi ei riitä hyökkääjäksi joten olet pakki", toki saan hyökkääjääkin joskus pelata mutta ei sieltä pakinpaikalta näytetä hyökkäystaitoja joten jotain on pakko tehdä(ja minulla ei ole mitään tietoa pakin pelaamisesta joten olen sielä vielä enemmän ulkona kuin hyökkääjänä:)).

Kuten mainitsin niin kestävyys uupuu myöskin, siihen myöskin vinkkejä jos treenaa samaan aikaan sekä nopeutta että kestävyyttä.

Säbä harkkoja on 3 viikossa + satunaiset pelit joissa saatan päästä joskus pelaamaan. Sen lisäksi on 5h liikuntaa koulussa, 1h sisällä 4h jäällä.

Kaipaan kipeästi vinkkejä tämän asian kanssa, kiitos kaikille jo etukäteen!

Käyt treenaamaan kunnolla kroppaasi monipuolisesti, sitten kun on kivat pohjat niin käydään vaikka nopeusominaisuuksia kehittämään.
Keskityt nyt vain pelaamiseen ja siinä kehittymiseen. Hyökkääjä tarvitsee jalkojen kanssa myös nopeita käsiä eli opi veivaamaan sitä palloa. Vuosia sinulla menee, että hommaa käyt osaamaan joten älä hättäile liikoja. =)

Opit kunnolla vielä tykittämään niin voit viskoa palloa maaliin hieman alempantakin ja kun kunto kestää niin voihan puolustajanakin hyökkäillä kunhan jaksaa kipaista takaisin pakin tontille. :)

Kyselepä lätkänpelaajilta/valmentajilta, millaisia juoksuharjoitteita he tekevät kesäisin. Veikkaan, että samankaltaiset olisivat passeleita salibandyynkin. Eli pikajuoksua, matkoina lyhyistä spurteista (20-50m) aina 400m ja 800m vetoihin. Lisukkeeksi loikkareeniä. Toi karkeena arviona ja veikkauksena. Mikään asiantuntija en ole lätkänpelaajien kesäreenin suhteen. Sopivasti suunniteltu juoksureeni kasvattaisi sekä nopeutta, että kestävyyttä, siitä olen varma.

Juoksureeni kannattaa tietenkin ajoittaa kevääseen ja kesään, kun salibandya on vähemmän tai ei yhtään. Kauden aikana kannattaa ehdottomasti keskittyä lajireeniin ja pelaamiseen, eli taitopuoleen. Yleensäkin pelisilmän ja taidon kehittäminen on pallopeleissä vielä kuntoakin tärkeämpää. Tosin mahtavaa taitoa ei jaksa käyttää, jos kunto on paska, että kyllä kuntoa ja nopeutta kilpaa salibandya pelaava tarvitsee ja paljon.

Hmm, tuli mieleen, että vaikka minkä lajien harjoittelijoilla (aitajuoksijat, voimistelijat ja kamppailulajien harrastajat ainakin) voisi olla hyviä vinkkejä koordinaation ja ketteryyden kehittämiseen. Niitäkään tuskin on kellään salibandykentällä liikaa.

Niin joo, painu kirjastoon tai mieluiten kahteenkin ja etsi käsiisi vaikkapa salibandyn, lätkän, koriksen ja jalkapallon valmennusoppaita. Joojoo, ovathan ne ihan erilaisia lajeja, mutta palloilulajeja kumminkin kaikki, joten harjoituskauden reenit voivat olla yllättävänkin samanlaisia, siis ei-lajireenit. Lajireenit ovat asia erikseen, kun pelitaitoja ja taktiikkaa hiotaan.

Jos taas puhutaan arvostuksesta pakki vs. hyökkääjä, niin mä olen aina arvostanut puolustajia enemmän. Puolustaminen on vain niin paljon vaikeampaa, siksi. En usko, että kilpatasolla ja aikuisena salibandyssakaan on mitään merkitystä pelipaikalla. Jokaisen on pelattava hyvin ja oltava huippukunnossa. Kaverin pikkuveli oli pienen ikänsä junnuissa keskushyökkääjä lätkässä, mutta on A-junnutasolta SM-liigatasolle asti pelannut puolustajana, että kyllä se pelipaikka voi vaihtua pariinkin kertaan peliuran aikana, ei kannata hätäillä. ;)

Juoksunopeutta tietääkseni pystyisi kehittämään lyhyillä noin 40-60:n metrin spurteilla neljä tai viisi kertaa, lähes maksiminopeudella ja 10-30 sek lepotauot suoritusten välissä. Viisaammat luultavasti korjaavat väärinkäsitykset ;)

Basher sanoi:
Juoksunopeutta tietääkseni pystyisi kehittämään lyhyillä noin 40-60:n metrin spurteilla neljä tai viisi kertaa, lähes maksiminopeudella ja 10-30 sek lepotauot suoritusten välissä. Viisaammat luultavasti korjaavat väärinkäsitykset ;)

Kunhan vaan lepotauot pidemmiksi. Ainakin 2-5min riippuen tehoista. (minun täytyy pitää yleensä vieläkin pitempiä taukoja)

Yleensä ottaen juoksukestävyyttä saa hyvin lenkkeilemällä muutaman kerran viikkoon.Itse aloitin syksyllä lenkkeilemisen, ensiksi juoksin muutaman kilometrin lenkkejä ja siitä pikku hiljaa nostin matkojen pituutta.Nyt juoksen kolmesti viikkoon vajaan 7 km lenkin.

Itsekkin harrastan salibandyä ja pelaamisesta on tullu mukavempaa kun ei koko ajan tarvitse puuskuttaa ja pysyy hyvästi muiden tahdissa :) juoksu nopeuden kanssa ei ole ollut ongelmia,koska jostain syystä olen aina ollut nopea juoksia :D mutta sitä ehkä on parasta treenata juuria pienillä lyhyillä 40-50 metrin matkoilla täysiä juosten...

Kannattaa tuota laukausta treenata kovasti. Pakkina pelaat paljon "viivaa", joten kuti pitää olla kova.

Myös mailatekniikkaa kannattaa treenata, sillä varsinkin pakkina olet se alin pelaaja, jolloin esim. kulmatilanteissa pallollisen puolustaja kimpussa prässää 2 vastustajan hyökkääjää. Näissä tilanteissa koostuu myös pelaajan fyysisyys (massa ja voima), joten kroppaa kannattaa treenata tasapuolisesti.

Omassa divaritiimissäni olen havainnut kyllä sen, että kaverit, jotka treenaavat salilla, edes puolitosissaan, ovat lähtönopeudeltaan aivan eri luokkaa, kuin muut muikunruodot kentällä. Sen verran pieniä ollaan vielä kaikki, ettei kankeutta ole havaittavissa ;)

Pihaan tai sinne säbäsalille kavereiden kanssa höntsäilemään, pallottelemaan, kikkailemaan ja niin pois päin. Polkupyörällä reeneihin, kouluun, kaverin luo jne. jos matkat on mitenkään siedettäviä. Pyöräillessä yleiskunto kohoaa huomaamatta. Pihapeleissä ja muissa höntsyissä saat sellaisia fyysisiä ominaisuuksia, jotka ovat varmasti pelinomaisia. Jos olen yhtään oikein käsittänyt tilannettasi (esim. ikä) niin sinun on melko turha lähteä tekemään erikseen sen suurempaa fyysistä reeniä. Pelaamalla oppii pelaamaan! Pelaa niin paljon kuin suinkin mahdollista, joukkuetreenit eivät riitä mihinkään jos tosissasi haluat kehittyä!

Omana kokemuksena voin kertoa pyöräilleeni treenipaikalle (etäisyydet 1-10km) aina vähän ennen (parhaimmillaan kai 4 tuntia ennen, tätä en välttämättä ihan suosittele :)) joukkuetreenien alkua. Sitten kikkailua, höntsäilyä sun muuta ennen reenejä, reenit siihen päälle ja polkien kotiin. Silloinen joukkueeni oli suoraan sanoen huono, mutta sen kauden jälkeen olin sellaisessa fyysisessä ja teknisessä iskussa, että voin väittää etten ole sellaista saavutanut uudelleen enkä todennäköisesti saavutakkaan.

Tämä ohjeistus nimimerkillä eräässä toisessa lajissa täydellisestä nollasta B-nuorten SM-sarjaan neljässä vuodessa :) Työ tekijäänsä kiittää!

Omana kokemuksena voin kertoa pyöräilleeni treenipaikalle (etäisyydet 1-10km) aina vähän ennen (parhaimmillaan kai 4 tuntia ennen, tätä en välttämättä ihan suosittele ) joukkuetreenien alkua. Sitten kikkailua, höntsäilyä sun muuta ennen reenejä, reenit siihen päälle ja polkien kotiin. Silloinen joukkueeni oli suoraan sanoen huono, mutta sen kauden jälkeen olin sellaisessa fyysisessä ja teknisessä iskussa, että voin väittää etten ole sellaista saavutanut uudelleen enkä todennäköisesti saavutakkaan.
Mul on vähä sama tapa. Pyörällä treeneihin viime tingassa, sit jään sinne hallille nöyryyttämään palloa niin pitkäks aikaa ku innostaa. Ja usein innostaa monta tuntia=). Sit pyörällä kotiin rauhallisesti ja kunnon venyttelyt väsyneille jaloille. Tämä siis yleensä vain syksyisin ja keväisin, kun on hyvät pyöräilykelit. Tekniikkaa voi tosiaan treenata melkein rajattomasti. Ei oo vaaraa ylikunnosta. En kyl suosittele noita pihahöntsiä. Mut 3vs3 pelit pikkukentällä sisällä on ihan parhaita!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom