Juoksu vai kavely?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kropan kiinteyttaminen menossa nyt kuudetta viikkoa ja aamuaerobinen juoksumatolla on ohjelmassa 5krt viikossa. Muut aamut ovat helppoja, mutta maanantai syo miesta. 45 minuuttia juoksumatolla on aarimmaisen turhauttavaa hommaa, mutta reipas kavely "saattaisi" viela menna lapi.:) Juoksumaton laskurin mukaan kulutan 45min juoksussa n.430 kaloria (onko oikea maara?liikaa?liian paljon?) ja jos vaihdan aamuaerobisen juoksusta kavelyyn, niin kalorikulutus putoaa n.puolella. :( Jos tuo kavely ajaa saman asian kuin juoksu, niin siirryn kylla siihen. Mita mielta olette?

Ei muuta kuin eteenpain - vaikka juoksumatolla.

Juoksu kyllä kuluttaa enemmän mutta hölkkä ja reipas kävely kuluttavat lähes saman verran.Kokeile välillä kävellä reippaasti tunti aamuisin ulkona niin alkaa maistua hieman paremmin kuin juoksumatolla.Aamukävelyn jälkeen ainakin minulla kulkee treenikin aika mukasvasti.Kalorin kulutuksesta ei voi sanoa mitään koska sehän korreloi suoraan siihen kuinka paljon syöt päivän aikana.

Matalasykkeinen aerobinen polttaa suhteessa paremmin rasvaa kuin esim juokseminen. Jos juosta tykkää pitäis se olla hidasta hölkkäilyä jottei palais liikaa glykogeeniä lihaksista energiaksi. Järkevämpää siis kävellä tunti kuin juosta puol tuntia.

Kävely kunniaan, kun kävelee oikein kovaa tahtia V. Kononen tyylillä niin rasvaa palaa, kumminkin parempi kuin juoksu, taitaa nimittäin olla näin että kävellessä kun on matalampi syke niin energiaa otetaan suhteessa enemmän rasvasta. Eli reipasta kävelyä aamuisin nyt kun keväinen sääkin on jo!

Asia ei vaan ole niin yksinkertainen. Se että rasvaa palaa suhteessa enemmän ei automaattisesti tarkoita sitä että rasvaa palaisi enemmän. Ensinnä kovemmalla intensiteetillä tehdyt harjoitukset kuluttavat enemmän energiaa jolloin myös poltetun rasvan määrä nousee. Toiseksi kovempi intensiteettinen harjoitus lisää myös aineenvaihduntaa jolloin se lisää rasvanpolttoa myös harjoituksen jälkeen.

Toinen juttu onkin sitten palautumisen ym. kanssa. Se on vähän mihin tavoitteensa asettaa...

Jooh.. No itse kun viime kesänä rasvanpolttoa ajatellen tein aamuLENKKEJÄ, siis hölkkäsin sen 45 min, niin huomasin että rasva paloi paremmin.
Kävelyssä on se, että siinä ei ainakaan mulla, vaikka pitäsisi sykettä satasessa, tule kunnon hiki ja hengästys. Juostessa sen huomaa kunnolla kun hengästyy ja hiki virtaa.
Joten itselläni lenkkeily toimii paljon paremmin. Sanottakoon nyt kuitenkin että huomasin juostessa myös sen että jalat ei niin hyvin palaudu. Mutta toisaalta, eipä sitä dieetillä muutenkaan paljoa tulokset nouse, ainakaan mulla.

Originally posted by Jortsu
Asia ei vaan ole niin yksinkertainen. Se että rasvaa palaa suhteessa enemmän ei automaattisesti tarkoita sitä että rasvaa palaisi enemmän. Ensinnä kovemmalla intensiteetillä tehdyt harjoitukset kuluttavat enemmän energiaa jolloin myös poltetun rasvan määrä nousee. Toiseksi kovempi intensiteettinen harjoitus lisää myös aineenvaihduntaa jolloin se lisää rasvanpolttoa myös harjoituksen jälkeen.

Toinen juttu onkin sitten palautumisen ym. kanssa. Se on vähän mihin tavoitteensa asettaa...

Niin siis onko tavoitteena laihtua normaalin "pienempi on aina parempi, lähti se sitten vaikka luita poistamalla"-käsityksen mukaan vai polttaa VAIN rasvaa.

Oma valintani on näiden välimaastosta eli reeniaamuisin rapian tunnin mittainen kävelylenkki matalalla (100-120) sykkeellä ja sillointällöin salireenin tilalla reipasvauhtinen juoksulenkki.

Mitenkähän muuten tuo sykemittarin kulutus mahtaa toimia? Sen mukaan tämän aamuisella lenkillä paloi 50 minuutissa ja 112 keskisykkeellä melkein 400kcal. Aika paljolta tuntuu?

Originally posted by Äijä
Niin siis onko tavoitteena laihtua normaalin "pienempi on aina parempi, lähti se sitten vaikka luita poistamalla"-käsityksen mukaan vai polttaa VAIN rasvaa.

Mutta tuota lihasten palamista ei kuitenkaan minun mielestä kannata liioitella. Lienee sekin yksilöllistä miten herkästi se lihas palaa suhteessa hölkkä / kävely.

Tuossa kävelyssäkin ois hyvä huomioida oikea kävelytekniikka! Teen aerobisena kävely/juoksu lenkkejä, siis molenpia tulee harrastettua saman lenkin aikana. Ja mulla tuo kävelytekniikkakin on kunnossa. On eri asia vain kävellä tai sit kiinnittää huomiota jalkatyöhön. Eli sellanen power walking tyyppinen kävely on varvasti parasta rasvanpolton kannalta, lihakset tekee kovasti työtä ja sitä kautta myös vahvistuvat!
Ja muistakaa, et LIIKE LÄHTEE LANTIOSTA! ;)

Muistan kuulleeni joskus juttua jostakin tutkimuksesta, jossa vertailtiin kävelyn ja juoksun vaikutusta kuluttamiseen. Todettiin että kävellessä (matalampi syke) rasva palaa tehokkaammin kuin juostessa, koska juostessa syke on niin paljon korkeammalla että se kehittää lähinnä kuntoa ja kestävyyttä. Tämä siis normaali pulliaisella.
Noh, tämän nyt kaikki tietää. Mutta se mikä teki asiasta mielenkiintoisen oli se että kokeessa todettiin juoksun polttavan kokonaisvaltaisesti enemmän rasvaa, koska palaminen jatkuu huomattavasti pidempään vielä juoksun jälkeenkin. Yritin etsiä/kysellä lisätietoa ko. tutkimuksesta, mutta en ikävä kyllä löytänyt. Lähinnä tuossa kiinnostaa juuri testihenkilöiden taustat, lenkin pituus, ruokailut ym.
Tosiaan, kuten mainitsin, en löytänyt ko. tutkimusta mistään, enkä näinollen pysty todenperäisyyttä varmentamaan. Mutta näin minä olen asiasta kuullut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by metalman
Mutta tuota lihasten palamista ei kuitenkaan minun mielestä kannata liioitella. Lienee sekin yksilöllistä miten herkästi se lihas palaa suhteessa hölkkä / kävely.
Aivan. Välillä tuntuu menevän vähän yli tuo lihasten palamiskammo. Mulla on kans se ettei kävely jaksa kiinnostaa sitten tippaakaan, enemmän saa fiilistä siitä kun hiki virtaa. Eikä mulla ainakaan ole lihakset pois sulanu. Tasapainoillaan hyvän aerobisen kunnon ja lihasten kasvatuksen kanssa...

Originally posted by turre101
Kävely kunniaan, kun kävelee oikein kovaa tahtia V. Kononen tyylillä niin rasvaa palaa, kumminkin parempi kuin juoksu, taitaa nimittäin olla näin että kävellessä kun on matalampi syke niin energiaa otetaan suhteessa enemmän rasvasta. Eli reipasta kävelyä aamuisin nyt kun keväinen sääkin on jo!

Niin, eikös tästä ole jo osoituksena se, että Kononen käytti aktiiviaikanaan hiilaritonta dieettiä. :whip:

Mulla on syke ollu normaalisti kevyessä juoksussa siinä 120, mutta nyt kun on pari viikkoa ollu miinuskaloreilla niin jostain syystä syke karkailee helposti sinne 140. Oon tehny aamulenkin siten että juossu ensin niin kauan kun syke pysyy alle 140 ( n.30min) ja sitten kävelly loput 10 - 15 min 120 sykkeellä.:eek:

Juhani Herranen sanoi jossain Bodaus lehdessä, että jos juokset pitkin metsiä niin lihaksetkin tipahtaa sinne metsään. Kävely on sopivampaa rasvanpoltossa.

Originally posted by Fabien
Kropan kiinteyttaminen menossa nyt kuudetta viikkoa ja aamuaerobinen juoksumatolla on ohjelmassa 5krt viikossa. Muut aamut ovat helppoja, mutta maanantai syo miesta. 45 minuuttia juoksumatolla on aarimmaisen turhauttavaa hommaa, mutta reipas kavely "saattaisi" viela menna lapi.:) Juoksumaton laskurin mukaan kulutan 45min juoksussa n.430 kaloria (onko oikea maara?liikaa?liian paljon?) ja jos vaihdan aamuaerobisen juoksusta kavelyyn, niin kalorikulutus putoaa n.puolella. :( Jos tuo kavely ajaa saman asian kuin juoksu, niin siirryn kylla siihen. Mita mielta olette?

Ei muuta kuin eteenpain - vaikka juoksumatolla.
Rupee harrastaan sauvakävelyä 30-45min kerralla 3-4 kertaa viikossa! Juoksu on liian rankkaa ja vie voimatasoja alas. Mä oon harrastanu tuota sauvakävelyä 2vuotta ja hölkkään aina alamäet. Siirry rullaluisteluun heti ku sää sallii.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: rasvanpolttosyke on 110 - 130. So simple!

Loistavaa!

Kiitokset hyvista vastauksista koskien aamuaerobisen toimintamallia. Tasta on hyva taas jatkaa!

Toisto sen on pakkotoistokin

Hola,

kuten on jo aiemmin tullu puheeksi, niin koko juoksu/kävely-juttu riippuu paljon ihmisestä ja tavoitteista. Juoksu kuluttaa enemmän rasvaa kuin kävely, piste.

Tästä on käyty monia keskusteluja (search), mutta totuus on se, että on eri asia käykö niillä juoksulenkeillä 80kg perusjamppa (kuten allekirjoittanut) vai 120kg mörssäri. Varmasti tuollaiselle s**tananalliselle lihaskimpulle kävely on parempi vaihtoehto.
Toiseksi kävely on kyllä 100x miellyttävämpää kuin räkä poskella juoksentelu..
ja kolmanneksi, jos käytte juoksemassa lenkkinne, niin panostakaa palautumiseen ja treenien rytmitykseen, koska muuten Ylikunto-demoni on kimpussanne..

Olen käynyt juoksulenkeillä jo vuosia, eikä ne lihakset oo mihinkään kadonneet. P*skapuhetta.
(Btw. tavoitteenani ei siis ole ikinä ollut mikään Colemann-bodi..)
Peace.

Originally posted by Kalmiron
Lyhyesti ja ytimekkäästi: rasvanpolttosyke on 110 - 130. So simple!

Tai sitten ei! :whip: Riippuu esim. paljonko on maksimisyke. Aika monella varmaan asettuu tohon haarukkaan, mut vaihtelua löytyy...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom