Juoksu, puntti ja laihduttaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VKaarne
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Hiukan taustaa: ikää noin 30, sukupuoli mies, painoa noin 90 ja pituutta 180. Punttia tullut treenattua nuorempana jonkin verran, mutta nykyään hiukan vähemmän. Nyt olisi tarkoitus päästä maraton kuntoon kesäksi ja pudottaa painoa noin 10 kiloa (aikaa painon pudotukseen 3,5 kuukautta). Juoksenneltua on tullut viime aikoina säännöllisen epäsäännöllisesti.

Sitten kysymykset: onko seuraava ohjelma järkevä:

Ma: Sali (vetävät liikkeet)
Ti: Juoksu (osa intervalleja, noin 45 min)
Ke: Sali (työntävät liikkeet)
To: Juoksu (palauttava, noin 45 min)
Pe: Venyttely (noin 45 min)
La: Lepo
Su: Juoksu (pitkä lenkki, noin 1h 45min)

Salilla ajattelin tehdä ensin pari viikkoa 15, sitten pari viikkoa 10 ja pari viikkoa 6-8 sarjoja, noin 2-3 sarjaa per liike ja kaksi liikettä per lihasryhmä.

Kiitoksia vinkeistä. Painoa olisi pakko saada alas, koska kyseessä on veto, jota en haluaisi hävitä. :D

Kysymykseni koski siis tuon ohjelman soveltuvuutta painonpudotukseen ja juoksukunnon parantamiseen. Näiden siis täytyisi tapahtua samanaikaisesti. Ei tietysti haittaisi, mikäli hiukan lihaskuntokin paranisi tässä matkalla.

Voimatasoina on tällä hetkellä tuollainen perus 120 kiloa penkistä ja Cooperin arvioisin olevan noin 2700-2800.

Tärkeässä(lue: tärkeimmässä) roolissa tavoitteissasi on ravinto. Jos treenaat nuin rankasti, ei kannata vetää mitään -1500kcal. Aloita progressiivisesti ja kun painonpudotus alkaa jumia, lisää esim. yksi juoksupäivä lisää. Älä juokse ja punttaa samana päivänä miinuksilla, ja itse siirtäisin ke punttipäivän esim. perjantaiksi.

Lykkyä pyttyyn!

Jos maratonista puhutaan ni coopperi nyt ei periaatteessa merkkaa mitään ja mitä nyt tohon ohjelman tulee niin 2-3 lenkkiä viikossa on aluksi hyvä, mutta jos tavoittelet maratonia (olenko väärässä?) niin loppujen lopuksi viikossa saisi olla ainakin 4-5 juoksupäivää. Sitten mahdollisesti miten itse haluat niin 1-2 salipäivää, mitkä molemmat voisivat olla esim. pelkkiä kuntopiirimäisiä kestävyystreenejä.

Joku muu sitten voi perehtyä siihen miten ne treenit jaetaan ja toteutetaan.

Ei muutakun kovaa reeniä... :whip:

Jos maratonista puhutaan ni coopperi nyt ei periaatteessa merkkaa mitään ja mitä nyt tohon ohjelman tulee niin 2-3 lenkkiä viikossa on aluksi hyvä, mutta jos tavoittelet maratonia (olenko väärässä?) niin loppujen lopuksi viikossa saisi olla ainakin 4-5 juoksupäivää. Sitten mahdollisesti miten itse haluat niin 1-2 salipäivää, mitkä molemmat voisivat olla esim. pelkkiä kuntopiirimäisiä kestävyystreenejä.

Joku muu sitten voi perehtyä siihen miten ne treenit jaetaan ja toteutetaan.

Ei muutakun kovaa reeniä... :whip:

Samaa mieltä olen m0ssen kanssa, juoksureenejä kannattaa tosiaan lisätä jos maratoonia meinaa.. ja 45 min lenkkejä? sinuna juoksisin pitempiä lenkkejä. tai ensin vaikka noilla 45min lenkeillä alottelisin mutta sitten alkaisin tekemään pitempiä ja pitempiä lenkkejä. eli sitten pystyt juoksemaan tosi pitkiä matkoja mutta ei niinkään mahdottoman nopeasti mutta se ei tietääkseni ole edes tarkoitus sinulla? Itse olen ihan vaan dietillä niin silti menee aina tunnin pituseksi lenkit :)

tsemppiä tosiaan reeneihin ja toivottavasti pysyt terveenä!:)

Kysymykseni koski siis tuon ohjelman soveltuvuutta painonpudotukseen ja juoksukunnon parantamiseen.

no tähän on mielestäni juuri mahtava tuo pitempi juoksu, eli tunnin lenkkejä vaan ainaki ihan reippaasti niin putoaa paino ja juoksukunto tottakai paranee :) sitten aamulenkkeily ennen kun olet syönyt mitään on paras mahdollinen aika juosta varsinki laihdutuksella =)

Tosta aamulenkistä?? Niin voiko esim vetästä lasin maitoo ennen kun lähtee juoksee?? vai pelkkää vettä?? vai eikö mitään?? ja miten pitkä aamulenkki olis hyvä mulle kun alotan nyt ekan dietin ens kuussa??

Tosta aamulenkistä?? Niin voiko esim vetästä lasin maitoo ennen kun lähtee juoksee?? vai pelkkää vettä?? vai eikö mitään?? ja miten pitkä aamulenkki olis hyvä mulle kun alotan nyt ekan dietin ens kuussa??

no itekki nyt oon dietin alottanu nii en hirveenä tiedä että joku voi tulla korjailee sitte jälkeenpäin mutta itse vedän aamulla jonku 20-45 min lenkin iha ilmasta riippuen lähinnä :) Itse joskus vesimukin aamulla juon mutta joskus en mitään, seki vähä fiilisten mukaan mutta tuskin vesilasi kauheen paha asia ainakaan on. mutta toisaalta varmaan paras että malttaa ensin käydä heittämässä sen lenkin ja sitten syöpöttelee ja juo :)

korjailkaa tosiaan sitte viisaammat jos meni vituiks mutta itellä tuntuu toimivan tollee hyvin :)

Miks ei vois? Tottakai voi juoda maitoo lasillisen. Ei kannata ehkä hirveesti juoda, ettei ala mahassa hölskymään kuitenkaan.

Joku 30-45min lenkki on varmastikin ihan hyvä aamulenkki.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Jäi vähän epäselväksi nuo sun tavoitteet. Ovatko ne siis:

1) maraton
2) painonpudotus
3) lihaskunnon parantaminen (jopa bodaus)?

Ilmeisesti tuo kolmas ei tässä ollut se tärkein (kahden ensimmäisen kanssa jopa erittäin vaikeasti toteutettava erityisesti lyhyellä aikavälillä).

Jos 1 ja 2 ovat keskeisiä niin treenaa vaan tuota ensimmäistä. Paino putoaa siinä samalla. Maratonin harjoittelusta löytyy asiaa varmaan muualtakin kuin tältä palstalta.

1) maraton
2) painonpudotus

Ilmeisesti tuo kolmas ei tässä ollut se tärkein (kahden ensimmäisen kanssa jopa erittäin vaikeasti toteutettava erityisesti lyhyellä aikavälillä).

Jos 1 ja 2 ovat keskeisiä niin treenaa vaan tuota ensimmäistä. Paino putoaa siinä samalla. Maratonin harjoittelusta löytyy asiaa varmaan muualtakin kuin tältä palstalta.

Joo tosiaan tuota juoksua vaan. Olis ollu kiva tietää paremmin että minkälainen kuntos nykyään on jotenki.. tai että jos se on ihan rapakunto tai edes vähän niin on kyllä vaikea tavoite näin lyhyellä ajalla maraton juoksiaksi päästä. Ja hommaan liitty myös se jännä puoli että jos et ole paljon juoksennellut ja nyt alkaa älytön juoksutreeni niin mitähän jalat sanoo pitemmän päälle :)

Jos sun lihaksisto on kuraa kans niin sitä suosittelen reenaamaan myös vähän, tietääkseni lihaksisto antaa happea juoksussa että ei se pieni lihaksiston ylläpitokaan huono juttu ole :)

ps. niin ja suosittelen että käyt juoksemassa ns. juoksupoluilla tai jossain paikoissa mitkä on tarkoitettu juoksulle että olis pehmeämpi pohja alla, ainaki aluksi. itellä ei ainakaan nilkat nauti tuosta kivikovasta asfaltti pohjasta :/ ja siksi yleensä juoksentelenkin näin talvisin tuolla "ojan puolella" ja kesäsin sitte ihan juoksuun tarkoitetulla "polulla / reitillä" :) mutta se on ihan miten jalat mistäki tykkää, kehoa pitää kuunella ettei mene vituiksi koko homma:thumbs:

1) maraton
2) painonpudotus

Tavoitteet on tosiaan nuo. Järjestys on ehkä hiukan toinen:

1) painonpudotus
2) maraton
3) lihaskunnon parantaminen (jossain määrin)

Olen kyllä jonkin verran juoksennellut, joten ei tässä nyt ihan "tyhjistä" lähdetä. Kävin toissa kesänä hölköttelemässä sellaisen 35 kilometrin "kisan" ja pidempiä lenkkejä on tullut jonkin verran juostua muutenkin.

Olisin vain ollut kiinnostunut tuosta harjoittelun rytmittämisestä. En haluaisi jättää salia kokonaan pois, se kun on niin mukavaa hommaa. Jos joku kolmekymppinen olisi aikaisemmin saavuttanut jonkinlaisella ohjelmalla hyviä tuloksia niin olisin kiinnostunut.

Uskoisin, että edustan aika hyvin sellaista nuoruutensa ohittanutta, hiukan tukevoitunutta kaveria, joka on päättänyt päästä vielä kuntoon ja oletan, että täältä löytyisi vastaavia kavereita, joilla olisi hyviä ohjelmia jaettavaksi. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom