Juoksu ja lepo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AnT1BeF
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Oltiin kaverin kaa just 5km lenkillä ja tuli tos miettineeks, että kuinka usein sitä olis hyvä juosta.. Onko hyvä juosta joka päivä vai pitäisikö pitää päivän/pari taukoa?( Aloitimme juuri lenkkeilyn. [ Ehtiikö lihakset kehittyä jos juoksee joka päivä?] )

PS. tästä oli varmaan jo topicci mut en jaksanu selata :D

Mitä tavoittelet? Bodaajan fysiikkaa vai juoksijan kuntoa? Jos haet lihasta ja käyt salilla jatkuvasti niin en suosittele juoksemista joka päivä. Käy lenkillä n. pari kertaa viikkoon jos koet sen tarpeellisena/hauskana/pakollisena tai miten jaksat. huom. miten jaksat = opit tuntemaan kehosi ja tiedät milloin kannattaa lähtä lenkille ja milloin ei.

No... tavottelisin pääasiassa kuntoa ja rasvan palamista, mutta kaverini sanoi, että olisi hyvä juosta vain joka toinen päivä ?!?:anssi:?!?

No... tavottelisin pääasiassa kuntoa ja rasvan palamista, mutta kaverini sanoi, että olisi hyvä juosta vain joka toinen päivä ?!?:anssi:?!?

No alussa ilman muuta kannattaa pitää lepopäiviä palautumisen vuoksi. Sitten kun kunto paranee niin tuollaisia 5 km vetoja voi vetää ihan milloin vaan :rolleyes:

Käytkö salillakin joka päivä? Et varmaankaan. Yksi hyvä idea ajan jne säästämiseksi on yhdistää nämä loistavasti toisiaan tukevat harrastukset. Eli jos käyt 4 krt/vko salilla niin vedä lenkki aina salitreenin jälkeen. 5km ei ole pitkä matka, mutta vanhan sanonnan mukaan matka ei tapa vaan se vauhti.

kaikki urheilu kannattaa aloittaa maltilla. jos aloitat 100% lasissa ja vedät jokapäivä itsesi piippuun niin aika nopeasti olet ylirasittunut ja kehittänyt itsellesi penikkataudin.

Juoksuunkin pätee yksi sama juttu kuin salitreeniinkin -- ärsykettä pitää vaihdella jollakin tavalla. Pitkiä lenkkejä matalalla sykkeellä, palauttavia lyhyitä lenkkejä matalalla sykkeellä, lyhyitä lenkkejä korkealla sykkeellä. Jne. Kovia lenkkejä ei joka päivä, mutta sopivasti jaksottamalla itse olen pystynyt juoksemaan peräkkäisinä päivinä ongelmitta.

Aloittaessani juoksemista innostuin liikaa ja juoksin n.45min-60min (syke 120-145) lenkkejä 4-5krt/vko + muut urheilut päälle. Kroppa ei tästä pitänyt vaan löi kramppeja reisiin ja takapuoleen mihin ei edes venyttely auttanut- tyhmä kun olin niin luulin että kun kerran jaksan juosta niin juostaan. Lihakset ei kuitenkaan olleet tottuneet juoksuun ja tuli pakko lepoa monta viikkoa.

Nyt mulle sopii 2-3krt/viikossa lenkki, rasva on palanut ja peruskunto + hapenottokyky kehittynyt.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom