Juoksijat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja notko
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mahtaakohan tätä palstaa seurata juoksun harrastajia? Itse olen viime kuukausina innostunut kovasti kestävyysjuoksusta ja saanut jo ihan mukavasti tulostakin. Lihaskuntoharjoittelu on tosin päässyt vähän retuperälle, vaikka se olisi tärkeää juoksijalle.

Nyt jos joukosta löytyy juoksijoita, niin olisin kiinnostunut millaisella ohjelmalla treenaatte lihaksia salilla, kotona tai muualla.

Tunnustan. Nyttemmin enää tosin lenkkeilen, vähän aikaa sitten treenasin oman valmentajan avustuksella kestävyysjuoksua.

:whip:

edit:

ja kyseinen treeni (ulkomuistista)

-kuntopiiriä
-10~km juoksulenkki (2x)
-Inter-wallia
-ylämäki juoksua (juoksumatolla/maastossa)

jotain tollasta se oli. 1 päivä viikossa vapaata, koulun ohessa treenit n. 1-2h kestoisia + muut harrastukset päälle.

No melkeinpä sitä voi munkin kohdalla sanoa lenkkeilyksi... ainakin vielä. Kestävyysjuoksu tosin kalskahtaa komeemmalta :)

Tavoitteet on kyllä korkealla ja eteenpäin mennään kokoajan.

Lihaskunnon laiminlyönti näkyy kyllä lopulta
tulostason jämähtämisenä. Juoksijoilta helposti
jää lihaskuntoharjoittelu vähiin. Tekosyitähän
riittää. Ota yhteys osaavaan valmentajaan
ja pyydä juoksijalle ominaiset harjoitteluohjeet.
Säästyt ainakin vammoilta ja ehkä tuloksiakin
rupeaa tulemaan vähän eri tavalla.

Kestävyyslajeissa on hyvin vaikea kasvattaa
niin isoja lihaksia että hapenotto kärsisi. Ja
eihän se muutenkaan niin helppoa ole...:(

Noh... ensin pitäis päästä 10km puoleen tuntiin (ehkä syksymmällä), kesällä 04 puolimaraton maaliin ennen viimeistä osallistujaa. Ja pitää muistaa että tavoitteet elää kokoajan ja juoksen loppujenlopuksi vain oman hyvinvointini vuoksi.

Jees. Mä taisin olla n. 14vuotias silloinkuin mua valmennettiin.
3000m Piirimestaruus (aika jotain 11min)
1000m Piirimestaruus (aika jotain 3+min)
800m Piirimestaruus jnejne.
Maastojuoksun mestaruuksia.

Ton ikäselle ei sillon ollut mitään huippupitkiä matkoja. Nytten lähinnä lenkkeilen omaksi ilokseni ja kasvatan lihaksia (yritän)

:curs:

Joo joltain valmentajalta tai asiasta tietävältä vaan utelemaan,
ohjelmasta/ohjeista. Vaikeahko näin pohjasta tietämättömänä heittään mitään.

Onnee maratooneille ja tavoitteille :kippis1:

Originally posted by notko
Noh... ensin pitäis päästä 10km puoleen tuntiin (ehkä syksymmällä), kesällä 04 puolimaraton maaliin ennen viimeistä osallistujaa. Ja pitää muistaa että tavoitteet elää kokoajan ja juoksen loppujenlopuksi vain oman hyvinvointini vuoksi.

Hah, hah ja vielä kerran hah!!! 10km puoleen tuntiin!!! Sillä kannattaa jo mennä kalevan kisoihin yrittämään. Nykyisellä tasolla taitaa jo mitali irrota. :david:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by notko
Ei mutta kiitti vinkistä. Kalevan Kisoista vois alottaa... :david:

Tossa muutama aika, jolla mitali on irronnut viime vuosina:

2002: 29.35
2000: 29.30
1998: 29.26

Ja esimerkiksi viime vuonna neljännellä meni jo selvästi yli puoli tuntia, et mahdollisuudet on hyvät. Tsemppiä! :rolleyes:

No joo - olen itsekin aikoinaan tuota juoksemista harrastanut ja juoksuharjoittelun yhteydessä tehnyt yleensä 1-2 kertaa viikossa voimaharjoittelua.

Lihasten kasvua ei tarvitse pelätä - juoksuharjoittelu pitää siitä huolen eli jos tavoitteesi on tuo 30 min 10000 metrillä (joka vaatii useamman vuoden harjoittelua ja määrissä jossainvaiheessa vähintään yli 100 km per viikko harjoittelua)

Itselle toimiva ohjema oli talvella 2 kertaa viikossa - kaikki lihasryhmät läpi, sarjat 2-3x10-15, aluksi pienillä painoilla ja pidemmillä sarjoilla tekniikkaan keskittyen. Lämmittely juosten 3-5 km ennen harjoitusta + venyttelyt. Kesällä (kilpailukausi) 1 kerta viikossa "kevyt ylläpitävä" harjoitus.

Itse harrastan juoksua, mutta pikajuoksua kylläkin. Harrastaisitte tekin ennemmin kuninkuuslajia, kuin "nylkyttämistä".

Mulla on tässä lehti nimeltä Juoksija, jossa on otikolla "vaihtoehto kuntopiiri" erilaisia liikkeitä, kuten sivukyykky, pystysoutu, vatsoja, selkiä, maastavetoa, punnerruksia yms. Toistoja on 15 tai sitten 40 sekunnin ajan. Kierroksia on 3 ja kierrosten välillä 2-3 min palautusta.

Tossa siis lihaskestävyyttä hankitaan.

Lihas massaa ei kannata varmaankaan hankkia lisää, ainakaan montaa kiloa.

Mä harrastan lenkkeilyä, tavoitteena puolimaraton kesäkuun lopulla hölkäten, kävellen tai kontaten ihan miten vaan, kunhan maaliin pääsen.

Mä käyn tällä hetkellä (tietenkin lenkkien lisäks) salilla 1-3 kertaa viikossa, jalkatreeniä ja yläkroppaa. Jalkatreeni on tärkeä juoksijalle. Mä teen ihan "normaalia" jalkatreeniä eli kolme sarjaa, 12-15 toistoo per liike. Askelkyykkyä, reiden ojentajia, sjmv:ta ja, pohkeet ja alaselän. Yläkropan treenaaminen ei o niin tärkeää juoksemisen kannalta, mutta en halua jättää sitä pois lihastasapainon takia.

Ongelmana vaan on se, että nyt kun puolmaraton lähestyy, niin pitäs korvata salikäyntejä lenkkeilyllä ts. harjottelun pitäis olla lajityypillistä. En malta vaan olla salilta pois!

Suositut

Back
Ylös Bottom